Gå til innhold

Hest til Kløv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Mangler andre steder å spørre så prøver meg her. Dere som har erfaring med hest, kan man ha hest kun til kløv og arbeid, og ikke ri på den? Eller må man også ri på den jevnlig for at den skal trives? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt en halvveis drøm lenge om å skaffe hest til hjelp på gården, gjerne for å ta ut ved der traktor ikke kommer til, eller for å bære gjerdemateriell til fjells og tilsvarende oppgaver. Pluss at det hadde vært supert ved lengre fotturer, som å krysse Hardangervidda til fots. Men å ha en ren ridehest har jeg lite interesse av..

Er dette realistisk hestehold, eller en naiv dagdrøm?

Anonymkode: 4f3b2...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er på ingen måte nødt til å ri på hesten. Det var mange her jeg bor som tidligere hadde hest kun til kjøring( mest til tømmertransport faktisk) og kløving, de var på ingen måte ridehester. 

Så lenge hesten får korrekt hold, og jevnlig stimuli og trening, trenger du ikke ri den inn eller bruke den som ridehest 

Anonymkode: 7e9f5...ff6

• Liker 1
Skrevet

Mange som ikke rir hestene sine. Så lenge den får tilstrekkelig med "hesteliv" og mosjon er det ikke noe problem.

Anonymkode: 0830e...ffe

• Liker 2
Skrevet

Ingen hester må ris, så lenge de får brukt kroppen nok ellers 

Anonymkode: d3fc3...e24

Skrevet

Det finnes egne miljøer for arbeidshester. Det er jo helt egne hesteraser med andre egenskaper enn ridehester. Jeg ville kontakten noen av dem. Vet at en lærer ved Tomb Jordbruksskole i Østfold driver med arbeidshester og underviser i det. Han heter Jørgen Kvarme.

Anonymkode: b272d...66a

Skrevet

En hest trenger slett ikke ris for å ha det bra, jeg vil nesten si det er motsatt. De er ikke egentlig konstruert så bra for å bære vekt på ryggen. Når det kommer til arbeid er det bedre for dem å trekke ting enn å bære ting. 

Å skaffe en hest for kløv og gårdsarbeid høres helt supert ut! Så lenge den får en del fri bevegelse, og kan bo med andre hester - skal du ha den hjemme må du med andre ord ha flere hester. 

Jeg ville satset på en arbeidshest som var ferdig innkjørt og har erfaring med å trekke tømmer. Det er en møysommelig jobb å kjøre inn en hest, og kan rett og slett bli ganske farlig om man ikke vet hva man gjør. En god trekkhest som er vant til arbeid kan også fint bære kløv. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar!

Dere skriver at jeg må ha flere hester, hvor mange må man ha for at de skal få utløp for flokkinstinkter da? Holder det med to?

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Takk for alle svar!

Dere skriver at jeg må ha flere hester, hvor mange må man ha for at de skal få utløp for flokkinstinkter da? Holder det med to?

Det ideelle  er egentlig  3 fordi ofte stresser den som blir stående alene når du er ute med den andre. Men,det høres ut som du ikke har noe erfaring eller kunnskap om hest, og da vil jeg ikke anbefale deg å bare skaffe en (eller flere ) sånn uten videre. Det er mye som skal læres og kunnes. Og det er jo også et krav fra Mattilsynet at man vet hva man driver med.

Alt fra hovstell, oppfølging av tenner,riktig bruk av utstyr,foring, vanlige sykdommer,stall/utegang og stell av luftegård eller beiter. 

Og for ikke å snakke om at hester er store fluktdyr og lett kan være veldig farlige å omgås /håndtere. Også når de ikke mener å gjøre noe galt. 

Du må komme deg inn i et hestemiljø  først og lære derfra. Anbefaler deg å melde deg inn i fbgruppene  : Arbeidshesten, de for dølahesten  og fjording.  Husker ikke i farta hva de to siste heter. Nordlandshester  kan også brukes til formålet, og de er mindre enn de andre.

Anonymkode: c6dcd...2a2

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett, jeg kan veldig lite om hest. Så jeg skal på ingen måte rett på finn.no og finne hest akkurat nå. Men jeg har gård og noe som muligens kan være mer enn en dagdrøm, har bare akkurat begynt å gjøre research. 

Skrevet

Helt avhengig av hvor du bor, er det jo ikke sikkert du trenger å ha flere hester selv. 

Det er jo mange som ikke har gård som trenger plass til hesten sin, så en mulighet kan jo være å leie ut til noen som kan mer enn deg om hest på sikt, hvis du har fasilitetene i orden. Det er jo ikke til å komme unna at man lærer mer når man er rundt hester i hverdagen enn om man er på besøk i en stall en dag i uka, samtidig kan man ikke ha hovedansvar for hest når man ikke kan hest 😆

Anonymkode: 3a247...aa1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...