Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan får jeg vekk rødvin fra teppet. Sølt i går, skal vaske det i dag... Vet det egentlig er for sent, men må jo prøve...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ha på mye kaldt vann - legg en våt klut over etterpå så det holder seg vått. La det ligge sånn noen timer for å se om det får løst seg opp.

Skjer det igjen, så husk å ha på vann med en gang du har sølt, og hold det fuktig frem til det skal vaskes.

Gjest Gjest
Skrevet

Zalo virker i allefall når flekken er ny...

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke ha på såpe - det kan binde flekken. Jobb den løs med kaldt vann.

Gjest Gjest
Skrevet
Salt

Helt feil - bare en myte at salt trekker til seg flekken.

Gjest gjest1
Skrevet

Snodig at det gjorde det da det ble sølt rødvin på min sofa da...

Gjest Gjest
Skrevet
Snodig at det gjorde det da det ble sølt rødvin på min sofa da...

Ja det var snodig, men er nok bare bløff det også.
Gjest Gjest
Skrevet

Brukte Vanish på rødvinsflekkene på mitt hvite gulvteppe. Det er av ull da. Gikk bort både de jeg hadde sølt kvelden før ( og noen som var måneder gamle) :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke ha på såpe - det kan binde flekken.  Jobb den løs med kaldt vann.

Jeg bruker alltid Zalo på ferske flekker, enten vin eller blod, og det går alltid bort.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker alltid Zalo på ferske flekker, enten vin eller blod, og det går alltid bort.

Det er ikke såpa, men fuktigheten som gjør at flekken blir borte. Ved å bruke såpe, så risikerer man at såpa binder flekken fremfor å fjerne den.

Men enig i at zalo er et universalmiddel. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke såpa, men fuktigheten som gjør at flekken blir borte.  Ved å bruke såpe, så risikerer man at såpa binder flekken fremfor å fjerne den.

Men enig i at zalo er et universalmiddel. :)

Men det forsvinner ikke med bare vann? Jeg har stått og prøvd å få det bort med vann en gang da jeg ikke hadde Zalo tilgjengelig akkurat der og da, og det gikk ikke bort da..?

(Aner ikke noe om hvorfor, men det er min erfaring..)

Gjest Gjest
Skrevet
Men det forsvinner ikke med bare vann? Jeg har stått og prøvd å få det bort med vann en gang da jeg ikke hadde Zalo tilgjengelig akkurat der og da, og det gikk ikke bort da..?

(Aner ikke noe om hvorfor, men det er min erfaring..)

Da holder du på den praksisen. :)

Mente ikke å kritisere, vet bare at såpe kan gjøre så flekken blir der i all tid. Jeg vil uansett anbefale at man forsøker med masse kaldt vann først.

Den gangen du ikke hadde zalo, så skulle du holdt flekken fuktig frem til du hadde fått tak i såpa - cluet er å ikke la det tørke før vask. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også brukt salt. Funket som bare det. Strødde på masse salt, lot det virke en stund. Støvsugde og flekken var borte. Gjorde det når jeg nettopp hadde sølt vinen, så det hjelper nok ikke på din flekk siden den har tørket

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har også brukt salt. Funket som bare det. Strødde på masse salt, lot det virke en stund. Støvsugde og flekken var borte. Gjorde det når jeg nettopp hadde sølt vinen, så det hjelper nok ikke på din flekk siden den har tørket

:Nikke: Må gjøres med en gang ja

Gjest Gjest
Skrevet

Bruk hvitvin, det nøytraliser rødvinen. Prøvde dette selv da jeg sølte rødvin på et hvitt gulvteppe av ull. Og det funka!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også erfart at salt er som et tryllemiddel. En flaske rødvin utover hvitt teppe, en kilo salt ble strødd over; SIMSALABIM - flekken borte da saltet ble støvsuget bort etter et par timer!!!

Skrevet

Bruk do-vask! Den grønne uten klor... Helt utrolig hva den fjerner; rødvin, blod, tran, ketchup mm. Ha litt på flekken og tørk av med en ren, fuktig klut. Simsalabim, -borte!

• 2 år senere...
Gjest bruker
Skrevet

Salt er ikke en myte. Det virker, men saltets virkemåte gjør at fargen trekkes opp og en flekk kan fortsatt bli værende igjen.

En flekk skal trekkes opp med noe tørt først og fremst, så bruk vann. Evt. Såpe om teppet tåler det.

Skrevet

Vanish er et vindundermiddel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...