Gå til innhold

Naboens utelys

Fremhevede innlegg

Skrevet

Naboen er sikkert superfornøyd fått seg nytt utelys en sånn rund plate som nå står rett mot stuevinduet mitt, fått fullmåne rett inn.

Kan ikke sitte i sofaen eller bevege meg i stua uten å bli blendet av fullmånen.

Er det jeg som må begynne trekke for gardinene eller kan jeg be nabo flytte lampa?

Anonymkode: 26a96...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå i dialog med naboen, er de oppegående flytter de den.

Anonymkode: 7e4c5...bac

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde snakket med dem og funnet en minnelig løsning. 

• Liker 4
Skrevet

Trwkk ned garsinene

Skrevet

Samme hos naboen her, men kun de over meg som ble påvirket, da jeg kun har vaskerommet med vindu mot naboen. Men her så måtte naboen bare tippe lyst ett par centimeter, så sensoren ikke slo ut hos naboen.. 

Forhåpentligvis så er det kanskje sånn hos dere og…

Anonymkode: fd9f6...966

Skrevet

Men… Om de nekter, og jeg trivdes der jeg bor, så er jeg en sånn person som hadde latt det gå, om naboen sa nei, da hadde jeg satt godt naboskap og lystette gardiner om vinteren over flomlys… 

Skrevet

Hvor i landet holder du til? Du kan kanskje låne en ganske frisk lyskaster av meg å rette tilbake igjen 😅

Anonymkode: 3d199...84a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 14.59):

Men… Om de nekter, og jeg trivdes der jeg bor, så er jeg en sånn person som hadde latt det gå, om naboen sa nei, da hadde jeg satt godt naboskap og lystette gardiner om vinteren over flomlys… 

HAr brukt gardinene men er så sabla iriterende og måtte trekke for gardinene hver bidige kveld 🤪

Skrevet
got2go skrev (På 17.11.2025 den 14.54):

Trwkk ned garsinene

slitsomt og irriterende og måtte gjøre det hver kveld 

Skrevet

Jeg syns forslaget om å sette en lyskaster tilbake på dem var godt. Da tar de forhåpentligvis hintet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har den satt opp spottere inne også mot vindu og da rett inn i stua mi de også jisses gjør de det med vilje liksom 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Ta en stokk og knus hele skiten 

Anonymkode: 3113f...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Naboloven, noen steder plan og bygningsloven, regulerer dette. Bare gå til advokat først som sost. 

Anonymkode: f3a12...dab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Naboloven, noen steder plan og bygningsloven, regulerer dette. Bare gå til advokat først som sost. 

Anonymkode: f3a12...dab

Kan jo snakke med naboen først!

Anonymkode: f9820...02a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til at naboen trenger å fjerne belysningen sin. Selv etter loven.

Anonymkode: ca84e...47c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Urimelig at du skal måtte trekke for gardinene dine hver kveld fordi naboen har montert et lys som flommer inn i din stue. Jeg trekker for gardinene hver kveld selv, men det er fordi jeg ikke vil ha innsyn, jeg velger det selv. 

Aner ikke hvor god kontakt du har med nabo, om du i det hele tatt kjenner vedkommende. Leilighet/hus? 
Dersom dere ikke engang er på hils kan du prøve deg med en sms: «Hei, er det du som har fått det nye lyset ved leiliget xx?
Jeg bor rett overfor dere og lyset flommer inn i stua mi hver kveld. Er det noen enkel måte å få snudd litt på det slik at det ikke treffer vinduene mine?»

Hvis dette er mennesker som er enkle å ha med å gjøre dvs oppegående, så flytter de lyset uten dikkedarer. 

Anonymkode: aa292...9f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 23.16):

HAr brukt gardinene men er så sabla iriterende og måtte trekke for gardinene hver bidige kveld 🤪

Har du fortsatt ikke ringt på og snakket med dem??? 

Det er også normal høflighet å komme med en løsning. Tilby å kjøpe downlight, eller ta kostnaden for å flytte lampa noen meter. Om det er et sted de trenger å ha lys og ikke helt enkelt bare kan fjerne den. 

Anonymkode: 05d2a...66a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør folk slikt, ser de det ikke selv? Hva rører seg i hodet deres. Her og rett utfor vinduet er det montert utelampe med sterkt lys INN stuevinduet vårt i 2.etg og vi har ikke gardiner som er lystette.. Lyser rett på tv og sofaen vår fra tidlig kveld til morningen. Veldig blendende og irriterende! Lyser jo omtrent ikke hos de..

Anonymkode: 1cca0...31c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gjør folk slikt, ser de det ikke selv? Hva rører seg i hodet deres. Her og rett utfor vinduet er det montert utelampe med sterkt lys INN stuevinduet vårt i 2.etg og vi har ikke gardiner som er lystette.. Lyser rett på tv og sofaen vår fra tidlig kveld til morningen. Veldig blendende og irriterende! Lyser jo omtrent ikke hos de..

Altså 2meter fra vårt store stuevindu..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har du ikke sagt fra?

Her ødela handverkere en lampe, tilby erstatte, jeg sa "Bare fiks". Reflekterte ikke over at det var en ny type. Men har da naboer som er oppegående nok til å si fra - i dette tilfellet at den blendet når de rundet der med bilen - en vinkel vi aldri ser. Jeg takket for beskjed, og fikset lampe som lyser nedover. 

Anonymkode: 05d2a...66a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...