Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ber om erfaringer og anbefalinger her. Hva ville dere gjort? 

Lykken var stor for noen uker siden når vi fant ut at vi var gravide med vårt andre barn. Når vi regnet ut termin oppdaget vi at den kommer ganske tett på ferieturen som allerede er bestilt, siden min mor feirer 60 år med familien i Spania. Det er bestilt hus med eget basseng, og det er mange voksne til å bistå med barnet vi allerede har. Forrige graviditet var uproblematisk, og jeg har ingen risikofaktorer denne gang heller. Gikk fire dager over termin sist. Men om graviditeten nå viser seg å ha risiko må vi jo selvsagt revurdere.

Det jeg lurer på er om det i det hele tatt er realistisk å kunne dra 14 dager på sydentur såpass tett mot termin? Tåler kroppen å fly så langt? Vil jeg hate varmen? Jeg vil ha 6 uker igjen til termin ved hjemreise. Det vil altså være 8 uker til termin når vi reiser dit.

Anonymkode: 3566d...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier flyselskapet? Jeg dro som høygravid ikke noe problem. 

Anonymkode: 00e54...41c

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sikkert du har lov til å fly så tett opptil fødsel, kommer helt an på lengden på flyturen og hvilket flyselskap. Det er det første du må sjekke

Anonymkode: 91466...be8

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk ikke lov å fly mot slutten av 3.trimester

Anonymkode: 5d6bd...2ad

• Liker 2
Skrevet

Folk i Spania går gravide og tåler varmen. Til og med i Afrika nær ekvator fødes det barn. Ingen her inne kan svare på om kroppen din tåler varme eller flytur. 

Anonymkode: 910e0...4ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lykken var stor for noen uker siden når vi fant ut at vi var gravide med vårt andre barn. Når vi regnet ut termin oppdaget vi at den kommer ganske tett på ferieturen som allerede er bestilt, siden min mor feirer 60 år med familien i Spania. Det er bestilt hus med eget basseng, og det er mange voksne til å bistå med barnet vi allerede har. Forrige graviditet var uproblematisk, og jeg har ingen risikofaktorer denne gang heller. Gikk fire dager over termin sist. Men om graviditeten nå viser seg å ha risiko må vi jo selvsagt revurdere.

Det jeg lurer på er om det i det hele tatt er realistisk å kunne dra 14 dager på sydentur såpass tett mot termin? Tåler kroppen å fly så langt? Vil jeg hate varmen? Jeg vil ha 6 uker igjen til termin ved hjemreise. Det vil altså være 8 uker til termin når vi reiser dit.

Helt uproblematisk, så sant flyselskapet sier det går greit.

Anonymkode: e5295...5bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på 2 ukers ferie i Italia og kom hjem da det var 7 uker til termin. For min del gikk det helt fint. Jeg hadde også et uproblematisk svangerskap. Var litt samme som deg at det var en bestilt tur for hele familien 1 år før vi resiste. Hadde kanskje lagt ferien noe før om vi hadde visst om graviditeten da. Varme var heller ikke noe jeg reagerte mer på som gravid. Så for min del hadde jeg valgt å dra :) Storkoste meg de to ukene! 

Anonymkode: 360e1...403

Skrevet

Jeg hadde tenkt igjennom hva jeg skulle gjort om noe skulle hende meg mens jeg var der nede. Både mtp sykdom, skader og fødsel. Sykehus i Spania er fulle av mrsa (antibiotikaresistente bakterier). Skader du deg og havner på sykehus er det derfor en risiko for fødsel og barsel på isolat. Og så føde der nede hadde jeg fått helt noia av. 

Anonymkode: ba5ed...ec4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du se an? Om alt går bra frem til da og du får lov å reise ( lege og flyselskap) så hadde jeg reist.

Men vet ikke helt hva som skjer om du føder der nede? Tenker forsikring, sykehuset, reise hjem etc..

Skrevet

Ts her. Vi flyr med SAS. Skal snakke med dem, men generelt sett har de vel ikke regler i mot. Flytid er vel 3-4 t (til Malaga).

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her. Vi flyr med SAS. Skal snakke med dem, men generelt sett har de vel ikke regler i mot. Flytid er vel 3-4 t (til Malaga).

Hehe æsj, sjekket nå og det står at det tar 4 t 10 min. De er kanskje firkanta på sånne ting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe æsj, sjekket nå og det står at det tar 4 t 10 min. De er kanskje firkanta på sånne ting?

Eller det står forsåvidt dette da:

• Mellom fire og to uker før termin kan du bare fly på flygninger som varer mindre enn fire timer, og du må fylle ut en legeerklæring for å bli godkjent av SAS.

jeg vil jo ikke være mellom fire og to uker, jeg vil være 8-6 uker før termin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller det står forsåvidt dette da:

• Mellom fire og to uker før termin kan du bare fly på flygninger som varer mindre enn fire timer, og du må fylle ut en legeerklæring for å bli godkjent av SAS.

jeg vil jo ikke være mellom fire og to uker, jeg vil være 8-6 uker før termin.

Du må ha legeerklæring etter uke 32 på at du kan fly. De fleste flyselskaper er lite interessert i å ha gravide ombord etter uke 36. Dette går på din og baby sin sikkerhet. Hva hvis du går i fødsel under flyturen?

Du skriver 8-6 uker før termin, men mener du da termindato eller termin? Termin starter 37+0 og varer til 42+0, mens termindato blir noe helt annet og er 40+3. Det er få mennesker som føder på termindato.

Anonymkode: 8e2b1...2b9

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spanske flyplasser er kjent for å gjøre seg vanskelige med gravide, for de forsøker å tjene penger på at du må på en "legeundersøkelse" på flyplassen. 

Undersøk hva grensa for når du får lov til å fly er hos det aktuelle selskapet. Vanligvis er det de 2-4 siste ukene for termin, men undersøk dette selv. Dersom du oppfyllet dette vilkåret og tenker å dra, så ville jeg hatt LEGEerklæring - ikke fra jordmor - fra dagen før du reiser. Vær forberedt på at dette kommer til å krangles på når du sjekker inn på flyplassen i Spania, og forbered gjerne far på at han har satt seg inn i alle reglene.

Vi tok alle disse forholdsreglene pga det vi har hørt om spanske flyplasser, og godt var det, fordi det skjedde på Mallorca. Jeg var heldigvis godt forberedt på vegne av min gravide kone, så "supervisor" måtte bare slippe oss gjennom. En "lege" på flyplassen kjenner jo ikke helsesituasjonen til den gravide bedre enn helsepersonellet som har godkjent reisen i Norge.

Også må du jo være realistisk på hvordan helsa di faktisk er. Om det er noe risiko, så blir dere hjemme. 

Endret av DesmondMiles
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde blitt hjemme. Syden er alltid der, du er bare gravid nå. Hvorfor ta noen sjanser. Bare se på hvor mange influensere som har fått premature barn i det siste. 

Anonymkode: e4d69...ee7

Skrevet
DesmondMiles skrev (3 minutter siden):

Spanske flyplasser er kjent for å gjøre seg vanskelige med gravide, for de forsøker å tjene penger på at du må på en "legeundersøkelse" på flyplassen. 

Undersøk hva grensa for når du får lov til å fly er hos det aktuelle selskapet. Vanligvis er det de 2-4 siste ukene for termin, men undersøk dette selv. Dersom du oppfyllet dette vilkåret og tenker å dra, så ville jeg hatt LEGEerklæring - ikke fra jordmor - fra dagen før du reiser. Vær forberedt på at dette kommer til å krangles på når du sjekker inn på flyplassen i Spania, og forbered gjerne far på at han har satt seg inn i alle reglene.

Vi tok alle disse forholdsreglene pga det vi har hørt om spanske flyplasser, og godt var det, fordi det skjedde på Mallorca. Jeg var heldigvis godt forberedt på vegne av min gravide kone, så "supervisor" måtte bare slippe oss gjennom. En "lege" på flyplassen kjenner jo ikke helsesituasjonen til den gravide bedre enn helsepersonellet som har godkjent reisen i Norge.

Også må du jo være realistisk på hvordan helsa di faktisk er. Om det er noe risiko, så blir dere hjemme. 

Dette høres veldig merkelig ut. Jeg flydde med Ving til Mallorca i år som gravid. Måtte ha legeerklæring siden jeg var uke 32 på hjemreisen. Var ikke noe problem. Viste de legeerklæringen og kunne gå videre. Hvilken uke reiste dere i?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres veldig merkelig ut. Jeg flydde med Ving til Mallorca i år som gravid. Måtte ha legeerklæring siden jeg var uke 32 på hjemreisen. Var ikke noe problem. Viste de legeerklæringen og kunne gå videre. Hvilken uke reiste dere i?

Hjemreisen var i den nest siste uken det var tillatt, er alt jeg husker. Er noen år siden nå. Husker ikke helt turoperatøren, tror faktisk det også var Ving, men jeg hadde bekreftelse på e-post at så lenge den gravid hadde gyldig legeerklæring, ville hun slippe på. Likevel stod vi og kranglet i et kvarter. For selvfølgelig ligger jo flyplassene i Spania bakpå, slik at de ikke bare har bag drop...

Endret av DesmondMiles
Skrevet

Om flyselskapet sier det er greit, og at du ikke har noe i mot å eventuelt føde i Spania om babyen skulle komme for tidlig, så kjør på. 

Anonymkode: 07e12...922

Skrevet

Folk i Spania går gravide og tåler varmen. Til og med i Afrika nær ekvator fødes det barn. Ingen her inne kan svare på om kroppen din tåler varme eller flytur. 

Anonymkode: 910e0...4ce

Forskjellen er at de er vant med varmen. 

Anonymkode: 07e12...922

• Liker 3
Skrevet

Du må ha legeerklæring etter uke 32 på at du kan fly. De fleste flyselskaper er lite interessert i å ha gravide ombord etter uke 36. Dette går på din og baby sin sikkerhet. Hva hvis du går i fødsel under flyturen?

Du skriver 8-6 uker før termin, men mener du da termindato eller termin? Termin starter 37+0 og varer til 42+0, mens termindato blir noe helt annet og er 40+3. Det er få mennesker som føder på termindato.

Jeg vil være i uke 31-33. Fødte i uke 40 sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...