Gå til innhold

Definisjon på omsorgssvikt i bv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nære bekjente som i halvannet års tid har fått en stadig forverret situasjon med tenåringen. Det startet med konflikter og dårlig kommunikasjon, og har nå eskalert til at ungdommen har droppet ut av skolen og ruser seg i en alder av 13 år. Det har vært som å se en togkollisjon i sakte fart. Etter min mening burde de skjønt at de trengte hjelp for veldig lenge siden, men har ikke hatt det perspektivet. Nå har dette omsider blitt en barnevernssak fordi noen har sendt bekymringsmelding. Selv om foreldrene er "vanlige oppegående" mennesker som er glad i barnet sitt, har de opplagt ikke evnen til å gi barnet det vedkommende trenger, ikke forstå, kommunisere konstruktivt eller skaffe hjelp.

Er ikke dette en form for omsorgssvikt?

Anonymkode: e8bfe...206

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at noen tok affære. Ikke du riktignok.

Anonymkode: 9f59e...b2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har nære bekjente som i halvannet års tid har fått en stadig forverret situasjon med tenåringen. Det startet med konflikter og dårlig kommunikasjon, og har nå eskalert til at ungdommen har droppet ut av skolen og ruser seg i en alder av 13 år. Det har vært som å se en togkollisjon i sakte fart. Etter min mening burde de skjønt at de trengte hjelp for veldig lenge siden, men har ikke hatt det perspektivet. Nå har dette omsider blitt en barnevernssak fordi noen har sendt bekymringsmelding. Selv om foreldrene er "vanlige oppegående" mennesker som er glad i barnet sitt, har de opplagt ikke evnen til å gi barnet det vedkommende trenger, ikke forstå, kommunisere konstruktivt eller skaffe hjelp.

Er ikke dette en form for omsorgssvikt?

Anonymkode: e8bfe...206

Det kan faktisk skje i de beste hjem.

Kjenner til en ganske lik sak. Det begynte foreldrene å se problemer allerede da barnet gikk i barnehagen og kjempet et helt år for at barnet skulle få assistent. Barnet har de kjempet for hele veien, det har vært hjelp fra barnevernet, bup, helsestasjonen, assistent på, utredning ble til to diagnoser, etc. Foreldrene flyttet seg til et sted med mer hjelp i skolen, enn den lille bygdeskolen. 

Foreldrene har hatt avlastningshjem til barnet, brukt utrolig mye tid på å hjelpe dette barnet. Likevel var det noe som snudde totalt ved oppstart på ungdomskole. Som 13 åring begynte barnet å ruse seg, som 14 åring tatt med rus, tatt for å stjele, slåss med kjente og slått ned fremmede. Slo ned en lærer i denne tiden og etter det med samarbeid fra barnevernet ble barnet flyttet til institusjon.

Politiet og barnevernet syns foreldrene har vært flinke på samarbeid og det er ikke funn av omsorgssvikt eller lignende i hjemmet noen gang. 

Anonymkode: ac143...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...