Gå til innhold

Barneklær tørketrommel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan får dere klesvasken til å gå rundt på vinteren? Det er jo umulig å tørke klær, det blir fuktig inne av å ha masse klær til tørk inne hele tiden..Det blir ikke tørt, klesvask hoper seg opp. Har vurdert tørketrommel siden jeg har barn og masse klesvask, men på nesten alle barneklær så står det at de IKKE kan tørkes i tørketrommel….? Hva er poenget med tørketrommel da 😩

Kom gjerne med råd og tips. 

Anonymkode: 20733...a82

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går alt av barneklær i tørketrommel. De skal uansett kun vare noen få måneder. Eneste er at de krymper litt, ellers har jeg aldri opplevd at noe blir ødelagt. Lar være å putte klær med plasttrykk og klær som man er ekstra redd for, men alt av barnehageklær og skoleklær går stort sett i tørketrommelen.

Anonymkode: 1788b...950

Skrevet

Du kan fint tørke i trommel. Men det er større sjanse for at de krymper/endrer fasong og blir blassere i fargen. Samt at trykk kan bli ødelagt.

Så selv unngår jeg det. Men så har jeg ikke problemer med å lufttørke da. Har relativt nytt hus, tørt inneklima og god ventilasjon. Kun håndklær og sengetøy som tørkes i trommel her.

Anonymkode: 2a1e3...9ad

Skrevet

Her går alt i Tørketrommel, ellers har jeg ikke sjangs til å holde det gående😂👍🏼 tørketrommelen våres har mange forskjellige innstillinger, så ull, vanlig tøy og uteklær går alt inn dit. Samme med sko da det følger med en egen ‘hylle’ vi kan sette inn, så de blir stående stille😃 

• Liker 1
Skrevet

Vi har også minst en maskin av hver håndklær, undertøy, treningstøy, sengetøy per uke i tillegg til en minst en voksen og en barnevask per uke, så om man kan få en del av dette i tørketrommel hjelper det jo stort. Hadde aldri giddet å henge opp 35 par sokker pluss truser til tørk...

Skrevet

Men omtrent alt av barneklær har jo trykk?😅 

ts 

Skrevet

Har ikke tørketrommel og heller ikke mulighet/plass til å skaffe en så her står klesstativet ut året rundt 😓 vurderte å henge opp sånn tørketråd høyt opp for å få mere plass til å tørke klær men da blir jo hele huset seende ut som teppehytte 😂

Anonymkode: b0356...f9d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men omtrent alt av barneklær har jo trykk?😅 

ts 

Også?😅 Eneste det utgjør er vel at det kan bli litt fortere slitt, men kan ikke si vi har vært nevneverdig plaget med det. Jeg vasker også konsekvent alt fra bhg på 60grader bortsett fra ull, det går på 40 for ullprogrammet tillater ikke 60😂

Skrevet

jeg tørker mye i tørketrommel, truser, sokker, joggebukser, men jeg tørker ikke tskjorter og gensere med trykk på. 

men en annen tips, er en slik tørkestativ som henges i taket, det tar lite plass og kan henges mye på, det hjelper  (i tillegg til vanlig tørkestativ). Hver "pinne" kan du få hengt opp to voksne tskjorter eller gensere på. 

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/klespleie/torkestativer/torkestativ-013450/

Anonymkode: 0295e...e3a

• Liker 1
Skrevet

Luftavfukter er genialt. Det tørker klær veldig fort og du sparer du badet for fukt 

På vinter tørker jeg noen ganger klær foran varmepumpe for å øke luftfuktigheten i Stua

Anonymkode: 8d379...3fa

• Liker 6
Skrevet
Tbag skrev (4 minutter siden):

Også?😅 Eneste det utgjør er vel at det kan bli litt fortere slitt, men kan ikke si vi har vært nevneverdig plaget med det. Jeg vasker også konsekvent alt fra bhg på 60grader bortsett fra ull, det går på 40 for ullprogrammet tillater ikke 60😂

Blir ikke trykket ødelagt da? Her er klær med trykk veldig viktig , hadde blitt stor sorg om det ble ødelagt 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir ikke trykket ødelagt da? Her er klær med trykk veldig viktig , hadde blitt stor sorg om det ble ødelagt 😅

Sørg da for å kjøpe klær med fargetrykk, ikke plast. De plaggene man er mest redd for kan du også la være å tørketromle. De fleste moderne tørketromler har også skånsom tørkeprogram.

Skrevet (endret)

Jeg tørketromler klærne på programmet som heter "finvask". Det er lavere temperatur, og behandler klærne veldig fint. 

Vreng klær med trykk på før vask, så blir det mindre slitasje på trykket. 

Og nyere tørketromler er mer skånsomme enn de gamle. LAvere temperatur, snillere rotasjon på trommel. Når klærne er ferdige er det bare lett lunken temperatur, ikke glovarme som det var da jeg var liten. 

Tromler kan også brukes til å tørke puter, dunjakker og utedresser. 

Endret av newman01
Skrevet

Vi er 6 stk i familien, og tørketrommelen er flittig brukt, til stort sett alt. (Har også ullprogram på tørketrommelen som fungerer fint uten å tove).

Vrenger alt tøy med trykk, og da er det svært sjeldent det blir ødelagt i tørketrommelen.

Har også avfukter på vaskerommet så det tørker raskere det som må henges opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei!

Hvordan får dere klesvasken til å gå rundt på vinteren? Det er jo umulig å tørke klær, det blir fuktig inne av å ha masse klær til tørk inne hele tiden..Det blir ikke tørt, klesvask hoper seg opp. Har vurdert tørketrommel siden jeg har barn og masse klesvask, men på nesten alle barneklær så står det at de IKKE kan tørkes i tørketrommel….? Hva er poenget med tørketrommel da 😩

Kom gjerne med råd og tips. 

Nesten alle klær går i tørketrommel selv om det står noe nnet på lappen. Dagens tørketromler er dessuten ganske skånsomme. 

Om du ikke vil ha tørketrommel, så kjøp en god avfukter og plasser i samme rom som klærne. Tipper tørketrommel er billigere.

Anonymkode: 275b4...823

Skrevet

Tørketromler alt. Opplever ikke at trykk blir ødelagt, og er det noe du er redd for så heng opp det som vanlig? 

Anonymkode: 7243a...a88

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Aldri opplevd det. 

Skrevet

Vi tørker også under varmepumpa eller på badet, og har avfukter. Bruker nesten ikke trommel.

Anonymkode: b6ce2...062

Skrevet

Har luftavfukter på vaskerommet og tørker klær der. Funker veldig bra :) 

Anonymkode: 093f2...3cc

Skrevet

Min mor ødela mye av klærne våre med trykk i tørketrommel da vi var små. Hun synes ikke det var så "farlig". Så anbefaler heller å tørke dette med luftavfukter. Som regel går det sikkert fint med tørketrommel, men med slikt skåneprogram, så tar det enten veldig lang tid før tøyet blir tørt, eller så må det uansett tørkes utenfor trommelen etterpå. Er i alle fall min erfaring. 

Selv har vi også tørketrommel, som er utrolig kjekk når vi skal tørke puter og dyner, men ellers brukes den bare til håndklær og noen 100% bomullsklær. Kunne tatt sengetøyet også, men synes ikke det er like deilig med tørketrommellukt. Vår lukter litt syntetisk/maskin. 

Ellers bruker vi mye avfukter eller setter det under varmepumpa når det blir tørrere luft på vinteren. 

Anonymkode: 06027...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...