AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #1 Skrevet 16. november 2025 Det skjer gang på gang at sjefen vår aldri tar tak i saker vi tar opp med henne. Alt blir feid under teppe. De få gangene hun faktisk tar tak i ting, må hun få HR-leder til å svare oss fordi det er vanskelig for henne. Andre ansatte i høyere stillinger (koordinator osv) sier det nytter ikke å ta ting opp med henne. Sist sa jeg i fra om seksuell trakassering på arbeid, men kollegaen fortsetter med ekle kommentarer og har tydeligvis ikke fått tilbakemelding. Hva bør vi gjøre? Det er så frustrerende. Anonymkode: d32ff...2bb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #2 Skrevet 17. november 2025 Dette er vanlig, HR er laget for å beskytte ledelsen. Dårlig arbeidsforhold får man ikke gjort noe med, så søk ny jobb i stedet. Arbeidslivet er et håpløst sted å være, elendighet uansett hvor man jobber. Beste er å ha en jobb der man slipper å omgås mennesker noe særlig. Anonymkode: c654f...629 2
SteinOgVann34 Skrevet 17. november 2025 #3 Skrevet 17. november 2025 Kan vi slutte å kalle det konfliktsky? En som gjør dette tar ikke ansvar, er ikke moden, har ikke de riktige ferdighetene og er ikke egnet for jobben. Å være konfliktsky høres barnslig ut og som om noen ikke kan gjøre noe med det. Men hallo, vi snakker om voksne her som tjener mye penger og har gode stillinger. Det er lov å forvente noe eller å kreve noe fra disse menneskene. Sett grenser. Stå opp for deg selv. Så lenge nordmenn (norske kvinner) fortsetter å akseptere dette, vil denne uakseptable oppførselen fortsette. Slutt å akseptere det. Slutt å være den som løser problemet ved å dra. Det er veldig fint og enkelt for alle som oppfører seg dårlig. Ta din plass i denne verden. Det har du rett til. Og la de som oppfører seg dårlig dra og finne en annen jobb. 💪 1
SteinOgVann34 Skrevet 17. november 2025 #4 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dårlig arbeidsforhold får man ikke gjort noe med, så søk ny jobb i stedet. Arbeidslivet er et håpløst sted å være, elendighet uansett hvor man jobber. Anonymkode: c654f...629 Ja, nettopp. Dere skaper dette selv. Fordi hvis det er et problem, så drar dere og ser etter en ny jobb. Dere løser aldri problemet. Så det vedvarer. For den neste personen som tar den jobben og lider av det. Nå er problemene overalt, fordi de blir aldri løst (Fordi de fleste vet ikke en gang hvordan man gjør det.) Sånn går det når man flykter fra problemene sine i stedet for å ordentlig løse problemene. En dag kan du ikke lenger unngå dem.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #5 Skrevet 17. november 2025 MNK2017 skrev (1 minutt siden): Ja, nettopp. Dere skaper dette selv. Fordi hvis det er et problem, så drar dere og ser etter en ny jobb. Dere løser aldri problemet. Så det vedvarer. For den neste personen som tar den jobben og lider av det. Nå er problemene overalt, fordi de blir aldri løst (Fordi de fleste vet ikke en gang hvordan man gjør det.) Sånn går det når man flykter fra problemene sine i stedet for å ordentlig løse problemene. En dag kan du ikke lenger unngå dem. Ledelse/HR ønsker aldri å løse problemer, den som varsler er problemet. Anonymkode: c654f...629
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #6 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ledelse/HR ønsker aldri å løse problemer, den som varsler er problemet. Anonymkode: c654f...629 Nei, de vil at du tenker det. Slutt å akseptere det. De "ønsker" ikke å løse problemer? Hallo? Anonymkode: e5f5d...975
SteinOgVann34 Skrevet 17. november 2025 #7 Skrevet 17. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ledelse/HR ønsker aldri å løse problemer, den som varsler er problemet. Anonymkode: c654f...629 Nei, de vil at du tenker det. Slutt å akseptere det. Det er manipulasjon, og fordi du tror på det, kan de gjøre hva de vil. De "ønsker" ikke å løse problemer? Hallo? (Det var jeg som skrev anonymt (...975), men det var ikke meningen.) Endret 17. november 2025 av MNK2017
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #8 Skrevet 17. november 2025 MNK2017 skrev (38 minutter siden): Kan vi slutte å kalle det konfliktsky? En som gjør dette tar ikke ansvar, er ikke moden, har ikke de riktige ferdighetene og er ikke egnet for jobben. Å være konfliktsky høres barnslig ut og som om noen ikke kan gjøre noe med det. Men hallo, vi snakker om voksne her som tjener mye penger og har gode stillinger. Det er lov å forvente noe eller å kreve noe fra disse menneskene. Sett grenser. Stå opp for deg selv. Så lenge nordmenn (norske kvinner) fortsetter å akseptere dette, vil denne uakseptable oppførselen fortsette. Slutt å akseptere det. Slutt å være den som løser problemet ved å dra. Det er veldig fint og enkelt for alle som oppfører seg dårlig. Ta din plass i denne verden. Det har du rett til. Og la de som oppfører seg dårlig dra og finne en annen jobb. 💪 Ja, dessverre kjenner jeg meg veldig igjen. I barnehagesektoren finnes det mange slike ledere, og de blir ofte godt beskyttet av både HR og seksjonssjefer. Det skapes en kultur der styrere med dårlige holdninger, manglende relasjonskompetanse og svake lederevner får fortsette. Ikke fordi de er gode ledere, men fordi systemet rundt dem beskytter dem. Jeg vet også om spesielt en bydel i Oslo hvor dette er spesielt uttalt; der virker det som om prioriteten er å skjerme lederne, fremfor å ivareta kvalitet, arbeidsmiljø og de ansatte. Det er trist, for konsekvensene merkes direkte: høy turnover, sykefravær, usikkerhet og et dårligere miljø for både barn og ansatte. Det er helt legitimt å forvente mer. Og det er på tide at de som faktisk skaper problemer blir holdt ansvarlige, i stedet for at dyktige ansatte må bære byrden. Anonymkode: e8f10...de4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #9 Skrevet 17. november 2025 Jeg er en vanlig ansatt og har vanlig lønn. Jeg kommer aldri til å bli leder, fordi jeg ikke orker alt det ANSVARET som medfølger, selv om de har bedre lønn. Sjefen din får sjefslønn for å være sjef. Da må hun gjøre sjefsoppgavene og ta sjefsansvaret også, ikke bare sole seg i sjefsglansen😑 Anonymkode: 0f444...a5e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå