Gå til innhold

Bursdagsgave fra familiemedlemmer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har to barn, vi har gjennomsnittlig inntekt vi kjøper alltid gaver for rundt 1000-1200kr per familiemedlem vi er stor familie.  
Når mine barn har bursdag, får de gaver for maks 300kr, helst fra jula altså leker fra jula, Biltema eller dollar store.

Vi to voksne får aldri noen gaver, men kun barna 1 gang i året (ingen julegaver). Vi har vel totalt 13 familiemedlemmer som får gaver av oss, da barn og voksne.

er jeg urimelig da de får gave for 300kr av tanter og onkler hvis de først kommer. De kan fort velge å avlyse på kort varsel for å ikke gi gave. Besteforeldre (har utrolig god råd) kan kjøpe gave for 1000kr, men da igjen bare dritt som de ikke engang ønsker seg eller har bedt om.

Vi vurderer nå å droppe å ha familiebursdager, vi gjør mye ut av bursdagen og bare kake, mat og snacks kan fort havne på 5.000kr pluss masse pynt. 
Vi tenker nå og heler bruke disse 5000kr på barna enn på folk som gir de dritt, men samtidig er jo familie viktig og alt handler ikke om gaver. Men når barna blir mer skuffa enn glad så blir det vanskelig å planlegge bursdager.

hva hadde dere gjort? 
når de voksne har bursdag så kommer listene tikkende inn og de skal ha alt fra airfryer til nye Nike sko?

Anonymkode: fa7e0...230

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at det er en fryktelig uting å kalle gaver fra andre mennesker "dritt". Min andre tanke er at man gir etter evne.

Anonymkode: 00a75...033

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei.

Jeg har to barn, vi har gjennomsnittlig inntekt vi kjøper alltid gaver for rundt 1000-1200kr per familiemedlem vi er stor familie.  
Når mine barn har bursdag, får de gaver for maks 300kr, helst fra jula altså leker fra jula, Biltema eller dollar store.

Vi to voksne får aldri noen gaver, men kun barna 1 gang i året (ingen julegaver). Vi har vel totalt 13 familiemedlemmer som får gaver av oss, da barn og voksne.

er jeg urimelig da de får gave for 300kr av tanter og onkler hvis de først kommer. De kan fort velge å avlyse på kort varsel for å ikke gi gave. Besteforeldre (har utrolig god råd) kan kjøpe gave for 1000kr, men da igjen bare dritt som de ikke engang ønsker seg eller har bedt om.

Vi vurderer nå å droppe å ha familiebursdager, vi gjør mye ut av bursdagen og bare kake, mat og snacks kan fort havne på 5.000kr pluss masse pynt. 
Vi tenker nå og heler bruke disse 5000kr på barna enn på folk som gir de dritt, men samtidig er jo familie viktig og alt handler ikke om gaver. Men når barna blir mer skuffa enn glad så blir det vanskelig å planlegge bursdager.

hva hadde dere gjort? 
når de voksne har bursdag så kommer listene tikkende inn og de skal ha alt fra airfryer til nye Nike sko?

Slutt å gi gave til de voksne. 

Får ikke barna julegaver?🫣

Anonymkode: 01d59...8e8

• Liker 2
Skrevet

🙈 Jævla I-landsproblem. 

Herregud, slutt å gi gaver til de voksne da. Eventuelt bare noe ræl til 300 kroner. 

Anonymkode: f4408...737

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

vi kjøper alltid gaver for rundt 1000-1200kr per familiemedlem 

Når mine barn har bursdag, får de gaver for maks 300kr

hva hadde dere gjort? 

Legg dere på samme nivå og ikke gi gaver til de dere ikke får gaver fra selv.

Jeg ser faktisk ikke problemet. 

Eller gir du for å ha noe å irritere deg over i ettertid? Liten egotripp?

Anonymkode: f8737...d1e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Min første tanke er at det er en fryktelig uting å kalle gaver fra andre mennesker "dritt". Min andre tanke er at man gir etter evne.

Min bestemor ga meg alltid flaxlodd til bursdag. Jeg vant aldri noe. I løpet av 18 år satt jeg igjen med ingenting, kun skrapelodd som ble kastet i søppelet.

Anonymkode: 4a505...c3b

• Hjerte 2
Skrevet

Å gi gaver til 300 kr. til slektninger er da helt vanlig. 1200-1300 til slektninger vil jeg si er uvanlig, så her er det nok dere som avviker fra normen. 

Anonymkode: 1d5a7...fea

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Herlighet gavene er ikke bra nok så da skal dere slutte å feiring 🙃huttetu 

Anonymkode: 8e65d...c3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei.

hva hadde dere gjort? 

Dere bruker for mye på de andre. Dere må jo legge dere på deres nivå. Prøv å sende ønskeliste til dem til barn med ting som koster rundt 300 kr. Besteforeldre kan dere sende egne ønsker til. 

Anonymkode: e2ad8...ee5

Skrevet

Vi legger oss på samme nivå som våre givere. På den måten følger vi normen i familien. Til voksne gir vi bare en symbolsk gave, en sjokolade, en flaske vin eller liknede.

I vår familie gir vi kun gave om vi reiser i selskap. Dette fordi vi er så mange. 

Vi inviterer til selskap for å samle familien, ikke for at de skal betale inngangspenger i form av gave. 

Anonymkode: 6cbf5...abe

• Liker 3
Skrevet

Man kutter vel ikke ut bursdagsselskap for ungene fordi man går «i minus». Barna liker vel p bli feirer med familien? 
Vi har aldri holdt selskap for ungene for at vi skal tjene på det. 

At dere velger å legge dere såpass høyt i gaver til familie er deres eget valg. Å gi gave til 1200kr til nevøer f.eks er jo like mye som mange bruker på egen barn. 

Anonymkode: c2161...167

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dere bruker for mye på de andre. Dere må jo legge dere på deres nivå. Prøv å sende ønskeliste til dem til barn med ting som koster rundt 300 kr. Besteforeldre kan dere sende egne ønsker til. 

De bruker 1000-2000kr på alle andre, bare være barn som får gaver for maks 300kr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi legger oss på samme nivå som våre givere. På den måten følger vi normen i familien. Til voksne gir vi bare en symbolsk gave, en sjokolade, en flaske vin eller liknede.

I vår familie gir vi kun gave om vi reiser i selskap. Dette fordi vi er så mange. 

Vi inviterer til selskap for å samle familien, ikke for at de skal betale inngangspenger i form av gave. 

Anonymkode: 6cbf5...abe

Vi har prøvd å gi gave til samme pris, men da forventer de at vI skal vippse penger fordi de ikke ønsker at vi kommer å spiser også tar med dritt gaver. 

De gir alle andre gave fra 1000-2000kr. Vi har alle god råd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har prøvd å gi gave til samme pris, men da forventer de at vI skal vippse penger fordi de ikke ønsker at vi kommer å spiser også tar med dritt gaver. 

Nei, det kan ikke være sant??

Anonymkode: cca58...4e8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å gi gave til de voksne. 

Får ikke barna julegaver?🫣

Anonymkode: 01d59...8e8

Man drar ikke på bursdag uten gave 

Endret av Queen94
Skrevet

Mulig jeg er utakknemlig men min 13 åring ønsker seg ikke sandkasseleker fra jula. For han er dette rett og slett dritt.

og datteren min kan fint få sokker og hårstrikk. De er faktisk 13 og 15 år.

Skrevet

Dette gir jo ingen mening og kan neppe være sant. At de krever gaver til flere tusen men ikke gir noe tilbake til samme pris høres rart ut. Da vippser du 300 kr da og hvis de spør etter mer så sier du i fra. Ellers så sender du en felles chat og spør om dere kan bli enige om et beløp som skal brukes på gaver fremover og så blir det likt for alle 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette gir jo ingen mening og kan neppe være sant. At de krever gaver til flere tusen men ikke gir noe tilbake til samme pris høres rart ut. Da vippser du 300 kr da og hvis de spør etter mer så sier du i fra. Ellers så sender du en felles chat og spør om dere kan bli enige om et beløp som skal brukes på gaver fremover og så blir det likt for alle 

Det er veldig flaut og sitte i denne situasjonen. Vi har hele tiden prøvd å samle min familie, de kommer hvis de gidder, kan fort avlyse eller velge å plutselig midt under feste planlegge at alle skal på bowling, så alt fokuset blir bowling istedenfor bursdagsbarnet.

Jeg sa ifra at nå gidder vi ikke å stille på bursdagen der folk ikke kommer på våre barn sine, de sa ok, bare vipps penger istedenfor. Det eneste de henger seg opp i er gave/penger.

Jeg gjør jo det samme, vi ønsker å fjern denne negativiteten fra bursdagene deres. Vi gruer oss hvert år, fordi plutselig kommer de ikke. 

Jeg tenker hvis de vil gi 300kr gave så heler gi ungen penger, så de heler kan kjøpe noe de vil ha. De vil ikke ha sandkasseleker eller vannpistoler som 13 og 15 åringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.

hva hadde dere gjort? 

Jeg tenker jo litt det at du virkelig utakknemlig og litt uforskammet. Det å kalle gavene dritt er jo ganske frekt.  

Dere kan godt legge lista litt lavere med hvor mye dere bruker. Så jobbe med oppførselen. Kjedelig om den dårlige uvanen din går videre til barna. Gi 300 i penger i stede. Si barna ønsker seg penger til bursdagene.

Anonymkode: a698a...94e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...