Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter har man egentlig som leietaker i en bolig hvor det er mus (ikke inne i huset, men i veggene) og hvor ett av rommene har veldig mye mugg/ kondens i vinduet. To andre rom, bla. soverommet har litt mugg i vinduet.

Det er et eldre hus, ingen lufting ved noen av vinduene. Vi har bodd her i flere år, og det har alltid vært mus her, men muggen har økt kraftig de siste månedene. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det da det er på et rom vi bruker som bod/ kontor (pga mus i boden) og er veldig sjeldent i. Broren min påpekte nettopp en veldig dårlig luft med en gang han kom inn på rommet med masse mugg i nå. 

Hvilke rettigheter har man egentlig? Hvem kontakter man annet enn utleier? Kan ulike foreninger hjelpe i en slik situasjon? Finnes det noe måleverktøy for å måle fukt i rommet? Kan vel legge til at jeg kaller meg selv kronisk forskjølet, håper ikke det er pga muggen.. er alltid snufsete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
papaya14 skrev (8 timer siden):

Hvilke rettigheter har man egentlig som leietaker i en bolig hvor det er mus (ikke inne i huset, men i veggene) og hvor ett av rommene har veldig mye mugg/ kondens i vinduet. To andre rom, bla. soverommet har litt mugg i vinduet.

Det er et eldre hus, ingen lufting ved noen av vinduene. Vi har bodd her i flere år, og det har alltid vært mus her, men muggen har økt kraftig de siste månedene. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det da det er på et rom vi bruker som bod/ kontor (pga mus i boden) og er veldig sjeldent i. Broren min påpekte nettopp en veldig dårlig luft med en gang han kom inn på rommet med masse mugg i nå. 

Hvilke rettigheter har man egentlig? Hvem kontakter man annet enn utleier? Kan ulike foreninger hjelpe i en slik situasjon? Finnes det noe måleverktøy for å måle fukt i rommet? Kan vel legge til at jeg kaller meg selv kronisk forskjølet, håper ikke det er pga muggen.. er alltid snufsete.

Om dere har bodd der i flere år uten å si ifra, så har dere ikke tatt deres ansvar for å begrense skade. Utleier skal ha mulighet til å utbedre dersom det oppstår problemer. Hvordan var det når dere flyttet inn? Finnes det ikke ventilasjonsluke og oppvarming på rommene? Kondens må jo tørkes av, og dere har et ansvar for at rommet er tilstrekkelig oppvarmet og utluftet så det ikke blir skade. 

Mugg på soverommet er jo absolutt ikke bra, og man kan bli syk av det, ja...

Her får vi også kondens på vinduer i rom som vi ikke har på særlig med varme, og må da tørke av hver morgen. Spesielt soveromsvinduet som har rullgardin. Har ventilasjonsluke åpen, men med to stk som sover så produserer vi jo en del fukt.

Litt usikker på ang mus. Om de ikke er inne og legger igjen avføring og urin, så er de ikke helseskadelige, men er kjipt om de holder dere våkne med krafsing f.eks. Tror ikke man har krav på musesikker utebod. Mange som får mus der og må bruke tette bokser om det er noe som musa kan gnage på. 

Anonymkode: f1b2c...b4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
papaya14 skrev (22 timer siden):

Du har jo rettigheter til å flytte ut. 

Anonymkode: 7d6c0...aed

• Liker 1
Skrevet

I år (som i fjor) er det ekstremt mange mus, såkalt museår, så huseier bør gjøre hva h*n kan for å hindre de i å komme inn. Dere burde nok sette ut feller inne hos dere for sikkerhets skyld. Ingen kan garantere musefritt hus, men man prøver. 
Gi beskjed til huseier! 

Anonymkode: 4e114...d44

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at det er et rom dere bruker sjeldent, og der har du nok svaret på at det har blitt mer mugg.

Dere har jo selv et ansvar også. 

Her er det ikke lufting ved vinduene, men vi har på varme i alle rom og åpner dører iblant. Mugg dannes jo om det er høy luftfuktighet, og det forsvinner om det er varme i rommet og luftes.

Anonymkode: 3fe2b...4a4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...