AnonymBruker Skrevet 28. november #181 Skrevet 28. november Det var en med ME som testet mitokondriene i Tyskland (eller Polen eller .. husker ikke land..?) Hun hadde i alle fall veldig lav energiproduksjon i aktivitet. Og helt normal produksjon ved hvile. Som jo ga veldig mening for meg at mange med ME blir sakte bedre av hvile, og verre av aktivitet. Men etterhvert som man får mer energiproduksjon har man jo mer energi å bruke på aktivitet, men det er her aktivitetsavpasning kommer inn. For vi både tappes raskere og lades saktere, enn friske. Anonymkode: a708d...a43 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. november #182 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var en med ME som testet mitokondriene i Tyskland (eller Polen eller .. husker ikke land..?) Hun hadde i alle fall veldig lav energiproduksjon i aktivitet. Og helt normal produksjon ved hvile. Som jo ga veldig mening for meg at mange med ME blir sakte bedre av hvile, og verre av aktivitet. Men etterhvert som man får mer energiproduksjon har man jo mer energi å bruke på aktivitet, men det er her aktivitetsavpasning kommer inn. For vi både tappes raskere og lades saktere, enn friske. Anonymkode: a708d...a43 føler du deg normal i hvile da? Jeg føler jeg skal dø døgnet rundt jeg. Men får man mer energiproduksjon av å hvile, hvis det er noe galt på celle nivå eller inflammasjon eller annet? Anonymkode: b7896...939
AnonymBruker Skrevet 28. november #183 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 11.44): Det sier mye om Helse-Norge når man ikke kan få medisin som hjelper en... Tragisk! Anonymkode: a708d...a43 De hadde jo flere studier på dette og mange var med på forsøk, hvor det ene var dobbelt- blindet som betyr at forskerne ikke viste hvem av deltagere som fikk placebo eller medisin før forsøket var over og det viste seg at det ikke var så klare forskjeller mellom kandidatene så da må de finne noe annet. Jeg fikk det jo i Rogaland og denne legen mistet jo retten til å gi medisinen. Vet at det fortsatt gis i USA bland annet. Anonymkode: 22a64...2c6
AnonymBruker Skrevet 28. november #184 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): føler du deg normal i hvile da? Jeg føler jeg skal dø døgnet rundt jeg. Men får man mer energiproduksjon av å hvile, hvis det er noe galt på celle nivå eller inflammasjon eller annet? Anonymkode: b7896...939 Jeg har mild grad og føler meg ofte frisk, hvis jeg ikke gjør for mye. Blir syk av å gape over for mye. På alvorlig grad følte meg dårlig selvom jeg hvilte. Jeg kunne vel ha noen minutter, kanskje 2 timer på de beste dagene, der jeg følte meg «fin», men når kreftene var brukt opp så var det ikke mer å hente og jeg måtte hvile til neste dag for å lade litt. Om jeg ikke brukte krefter på noe så hadde jeg litt mer krefter å bruke - som om det sparte seg opp. Så jeg kunne spare opp til å orke å ta en dusj feks, men jeg ble jo dårlig etterpå. Men jeg hvilte mye og kom etterhvert over på moderat grad. Da kunne jeg jo tåle litt mer, feks lett husarbeid, litt forsiktig trening hjemme osv uten å bli dårlig, men tålte ikke noe særlig ut av huset, eller å lese bøker osv. Så var jeg bare hjemme en lang periode ble jeg sakte bedre. Men bare en legetime ut av huset kunne sette meg langt tilbake. Anonymkode: a708d...a43 1
AnonymBruker Skrevet 28. november #185 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har mild grad og føler meg ofte frisk, hvis jeg ikke gjør for mye. Blir syk av å gape over for mye. På alvorlig grad følte meg dårlig selvom jeg hvilte. Jeg kunne vel ha noen minutter, kanskje 2 timer på de beste dagene, der jeg følte meg «fin», men når kreftene var brukt opp så var det ikke mer å hente og jeg måtte hvile til neste dag for å lade litt. Om jeg ikke brukte krefter på noe så hadde jeg litt mer krefter å bruke - som om det sparte seg opp. Så jeg kunne spare opp til å orke å ta en dusj feks, men jeg ble jo dårlig etterpå. Men jeg hvilte mye og kom etterhvert over på moderat grad. Da kunne jeg jo tåle litt mer, feks lett husarbeid, litt forsiktig trening hjemme osv uten å bli dårlig, men tålte ikke noe særlig ut av huset, eller å lese bøker osv. Så var jeg bare hjemme en lang periode ble jeg sakte bedre. Men bare en legetime ut av huset kunne sette meg langt tilbake. Anonymkode: a708d...a43 Mon erfaring er feks etter hvile begynner jeg ikke med plikter. Men noe lett lystbetont første dagen. Kanskje bare sitte oppreist. Da holder energien bedre om jeg begynner på plikter dagen etter. Når man har vært liggende noen dager, blir man ikke så lystig. Så tenker at jeg da fortjener noe litt ekstra hyggelig da. Begynner jeg med for tunge plikter for tidlig, da blir jeg lengre og mye dårligere, enn om jeg venter. Jeg setter på en vaskenaskin, tørker bordet og benken og evnt en oppvaskmaskin, første dagen. Ofte er prioriteten en dusj, men tar også den ofte dagen etter, da dusj av en merkelig grunn tærer på. Får blåmerker og røde striper i huden når jeg dusjer for tidlig. Vet ikke hvorfor. Men ikke like ille på dag to etter hvile, og da tåler jeg også dusj bedre. Så legger lista lavt på dag en Følsen av energi overskudd første dag er oftest falsk energi. Har forsket på det. På følse av energi overskudd dag en etter hvile, vasket gulv. Da faller kroppen i sammen på under 5 minutter og blir liggende i to dager. Da ligger vaskekost og bøtte på gulvet, for er ikke istand til å rydde det bort, før jeg får kraftig pem. Har jeg energi overskudd første dag, og roer den ned fra 10 til 5, altså ca midt på. Da klarer jeg å vaske hele kjøkken gulvet og litt til uten å få pem. Men da har jeg 15 min pause og 15 min sakte snegle tempo. Venter jeg til dagen etter og ikke gjør noe som helst annet. Klarer jeg å vaske gulv på hele etasjen ca 60m2 men da på 5 timer. Som frisk 30 minutter. Uten pem. Iallefall uten krafrig pem. Får vel en liten, men da borte etter en liten dupp Anonymkode: 45b9e...e9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november #186 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke meg som hadde de symptomene. Jeg ble bare interessert i det du skrev angående forskjeller på pasient med long covid og ME. Hva var ulikt? Anonymkode: b7896...939 Forskjellen på de to? Han ene var konstant syk, immunforsvaret var i knestående, altså veldig hanglete, noenlunde frisk i to-tre dager og så pån igjen med sykdom. Han var «lett» å fikse, trengte bare å få i gang lymfesystemet og et par ganger med vagus. Men tror lymfen gjorde mest. Det tok tre mndr, 12 behandlinger. Det er noen år siden og han er fortsatt bra. Han som jeg tenker mer på som ME var mer sånn at han ble sengeliggende totalt uten kraft og energi, og dette var en toppidrettsutøver, uten sykdomsfølelse på samme måte som han første. Bare totalt kaputt og orket ingenting. Denne fyren har prøvd ALT! Han er bedre nå enn for 1,5 år siden, men jeg tar ikke på meg kred for det, han er fortsatt langt fra frisk, og ingenting jeg gjør kommer igjennom, det er som om kroppens hans bare å satt opp en gjerde og ikke mottar input. Men han kommer fortsatt fordi han føler at han blir verre uten, men det kan være placebo og at han ønsker at ikke alle har gitt han opp, jeg vet ikke. Flere med ME har tatt kontakt og da sier jeg rett ut at jeg ikke kan hjelpe. Anonymkode: 2ca5f...8a7
AnonymBruker Skrevet 28. november #187 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Forskjellen på de to? Han ene var konstant syk, immunforsvaret var i knestående, altså veldig hanglete, noenlunde frisk i to-tre dager og så pån igjen med sykdom. Han var «lett» å fikse, trengte bare å få i gang lymfesystemet og et par ganger med vagus. Men tror lymfen gjorde mest. Det tok tre mndr, 12 behandlinger. Det er noen år siden og han er fortsatt bra. Han som jeg tenker mer på som ME var mer sånn at han ble sengeliggende totalt uten kraft og energi, og dette var en toppidrettsutøver, uten sykdomsfølelse på samme måte som han første. Bare totalt kaputt og orket ingenting. Denne fyren har prøvd ALT! Han er bedre nå enn for 1,5 år siden, men jeg tar ikke på meg kred for det, han er fortsatt langt fra frisk, og ingenting jeg gjør kommer igjennom, det er som om kroppens hans bare å satt opp en gjerde og ikke mottar input. Men han kommer fortsatt fordi han føler at han blir verre uten, men det kan være placebo og at han ønsker at ikke alle har gitt han opp, jeg vet ikke. Flere med ME har tatt kontakt og da sier jeg rett ut at jeg ikke kan hjelpe. Anonymkode: 2ca5f...8a7 Tror kanskje at- som det også kommer frem i denne tråden- at ME også kan være ulike ting, så kan godt hende at behandling kan hjelpe på noen aspekter ved sykdommen. Tror ME handler om at man må jobbe med og justere mange ulike ting. Og kanskje kan slik type behandling være EN brikke i et større puslespill ? Anonymkode: b7896...939
AnonymBruker Skrevet 28. november #188 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror kanskje at- som det også kommer frem i denne tråden- at ME også kan være ulike ting, så kan godt hende at behandling kan hjelpe på noen aspekter ved sykdommen. Tror ME handler om at man må jobbe med og justere mange ulike ting. Og kanskje kan slik type behandling være EN brikke i et større puslespill ? Anonymkode: b7896...939 Ja, enig, å roe nervesystemet er nok en vesentlig del. Men det er ikke nok, og derfor synes jeg det er vanskelig å si at jeg tror jeg kan hjelpe. Men hadde en som ikke sa at hun hadde ME og kom for noe annet og hun reagerte helt villt, altfor sterkt! Så sånn sett er hun på motsatt side av skalaen enn han andre. Så ME er neppe én ting, nei. Anonymkode: 2ca5f...8a7
AnonymBruker Skrevet 28. november #189 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, enig, å roe nervesystemet er nok en vesentlig del. Men det er ikke nok, og derfor synes jeg det er vanskelig å si at jeg tror jeg kan hjelpe. Men hadde en som ikke sa at hun hadde ME og kom for noe annet og hun reagerte helt villt, altfor sterkt! Så sånn sett er hun på motsatt side av skalaen enn han andre. Så ME er neppe én ting, nei. Anonymkode: 2ca5f...8a7 Ja, det er en viktig ting med nervesystemet, men ikke hele løsningen. Jeg kjenner ei med ME som hadde kommet opp på svært mild grad, såpass at hun trodde hun var i ferd med å bli helt frisk. Hun hadde et velregulert nervesystem og kunne trene mye, bl.a. Så fikk hun brått et svært alvorlig tilbakefall 😢 Anonymkode: a708d...a43 1
AnonymBruker Skrevet 28. november #190 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 11.10): Det at det har noe overlappende like symtlomer betyr jo ikke at det fortoner seg likt. En person med bare angst eller depresjon har overhodet ikke det komplekse bildet av pem nevrologiske symptomer feks . ja veldig interessant det med MCAS. Men du mener ikke at det også er psykisk? Anonymkode: b7896...939 AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 15.39): Jeg har ikke skrevet noe slikt i det hele tatt. Jeg har bare prøvd å forklare at ME er noe annet. Anonymkode: b7896...939 Når man skjønner at man har sagt noe som ikke er greit så er det mye bedre å bare legge seg flat og si unnskyld enn enn å prøve å benekte det. Anonymkode: e1dce...7cf 1
Jodaneida Skrevet 28. november #191 Skrevet 28. november AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 15.35): Jeg syns det er synd at her er 8 sider med diskusjon, men ca null innlegg som går på hvordan man blir bedre. Jeg har long covid med pem, skal utredes for me. Aktivitetsavpasning, antihistaminer og cbd hjelper meg til bedre form. Anonymkode: 62cc7...28d Får du cbd av lege?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:32 #192 Skrevet lørdag kl. 06:32 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det var en med ME som testet mitokondriene i Tyskland (eller Polen eller .. husker ikke land..?) Hun hadde i alle fall veldig lav energiproduksjon i aktivitet. Og helt normal produksjon ved hvile. Som jo ga veldig mening for meg at mange med ME blir sakte bedre av hvile, og verre av aktivitet. Men etterhvert som man får mer energiproduksjon har man jo mer energi å bruke på aktivitet, men det er her aktivitetsavpasning kommer inn. For vi både tappes raskere og lades saktere, enn friske. Anonymkode: a708d...a43 Derfor veldig sakte økning av aktivitet kan fungere for noen, man starter helt på null. Lader seg for eks en hel mnd der man kun hviler og ren næringsrik mat. Så starter med sakte tilnærming, type gå 1min hver dag i etpar uker...alt etter utgangspunktet. Kjenner ei som har kommet kjempelangt med dette i litt over 1år nå. I dag kan hun gå 30min 7 dager i uken, øker 1min annenhver uke. Anonymkode: 8b495...26d 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:13 #193 Skrevet lørdag kl. 07:13 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Derfor veldig sakte økning av aktivitet kan fungere for noen, man starter helt på null. Lader seg for eks en hel mnd der man kun hviler og ren næringsrik mat. Så starter med sakte tilnærming, type gå 1min hver dag i etpar uker...alt etter utgangspunktet. Kjenner ei som har kommet kjempelangt med dette i litt over 1år nå. I dag kan hun gå 30min 7 dager i uken, øker 1min annenhver uke. Anonymkode: 8b495...26d Jeg syns det er helt umulig å «kun» hvile. Er veldig alvorlig, men må jo gå på do, og til en viss grad klare meg selv med helt basics. Og det er så mentalt krevende så ikke mulig å legge vekk stimuli feks. Så selvom man er sengeliggende minus 10 min om dagen så er det for meg helt umulig å kutte mer. Og det hjelper ingenting . Så sliter litt med hvordan man faktisk skal komme seg helt på null. Anonymkode: b7896...939 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:18 #194 Skrevet lørdag kl. 07:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns det er helt umulig å «kun» hvile. Er veldig alvorlig, men må jo gå på do, og til en viss grad klare meg selv med helt basics. Og det er så mentalt krevende så ikke mulig å legge vekk stimuli feks. Så selvom man er sengeliggende minus 10 min om dagen så er det for meg helt umulig å kutte mer. Og det hjelper ingenting . Så sliter litt med hvordan man faktisk skal komme seg helt på null. Anonymkode: b7896...939 Jeg tror mange som er på svært alvorlig grad blir pleiet, enten hjemme eller på hjem som feks Røysumtunet. Da bruker man ikke krefter på å gå på do, personlig hygiene, stimuli osv. Er du på svært alvorlig grad bør du be om hjelp, om du ikke allerede har det. 🙏 Anonymkode: a708d...a43 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:36 #195 Skrevet lørdag kl. 07:36 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tror mange som er på svært alvorlig grad blir pleiet, enten hjemme eller på hjem som feks Røysumtunet. Da bruker man ikke krefter på å gå på do, personlig hygiene, stimuli osv. Er du på svært alvorlig grad bør du be om hjelp, om du ikke allerede har det. 🙏 Anonymkode: a708d...a43 Har hjelp til praktisk ting ukentlig. Og har kutta absolutt alt som ikke er nødvendig. Er som sagt oppe noen min bare hver dag. Men jeg er for dårlig for å ha folk her, så vil bli dårligere om jeg skulle hatt en person gående her hele dagen og «pleiet» meg. Men syns det vanskeligste er å «hvile», når man er så dårlig. Og Når man har ligget alene i flere år så trenger man å være på telefonen feks. Det er rimelig traumatisk og ligge å stirre i taket og føle seg helt gal pga symptomtrykket. Så er mer det som er «vanskelig». Å klare det. Blir egentlig mer stresset av at man må overtenke hver bevegelse og. Anonymkode: b7896...939 3
veronica<3 Skrevet lørdag kl. 14:30 #196 Skrevet lørdag kl. 14:30 Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:15 #197 Skrevet lørdag kl. 15:15 AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 0.13): Kombinasjon av medisiner Anonymkode: 6f2d7...46d Hvilke? Anonymkode: a708d...a43
MCAS Skrevet lørdag kl. 15:20 #198 Skrevet lørdag kl. 15:20 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Forskjellen på de to? Han ene var konstant syk, immunforsvaret var i knestående, altså veldig hanglete, noenlunde frisk i to-tre dager og så pån igjen med sykdom. Han var «lett» å fikse, trengte bare å få i gang lymfesystemet og et par ganger med vagus. Men tror lymfen gjorde mest. Det tok tre mndr, 12 behandlinger. Det er noen år siden og han er fortsatt bra. Han som jeg tenker mer på som ME var mer sånn at han ble sengeliggende totalt uten kraft og energi, og dette var en toppidrettsutøver, uten sykdomsfølelse på samme måte som han første. Bare totalt kaputt og orket ingenting. Denne fyren har prøvd ALT! Han er bedre nå enn for 1,5 år siden, men jeg tar ikke på meg kred for det, han er fortsatt langt fra frisk, og ingenting jeg gjør kommer igjennom, det er som om kroppens hans bare å satt opp en gjerde og ikke mottar input. Men han kommer fortsatt fordi han føler at han blir verre uten, men det kan være placebo og at han ønsker at ikke alle har gitt han opp, jeg vet ikke. Flere med ME har tatt kontakt og da sier jeg rett ut at jeg ikke kan hjelpe. Anonymkode: 2ca5f...8a7 Det er registrert mer enn 200 forskjellige symptomer hos personer med long covid og det er som de med ME og MCAS at sykdommen oppleves forskjellig fra person til person. Youtuber Physics Girl med flere millioner følgere ble syk etter COVID med Long COVID og ME og MCAS diagnose. Hun har vært sengeliggende i flere år og intoleranse for blant annet lys.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:49 #199 Skrevet lørdag kl. 17:49 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tror mange som er på svært alvorlig grad blir pleiet, enten hjemme eller på hjem som feks Røysumtunet. Da bruker man ikke krefter på å gå på do, personlig hygiene, stimuli osv. Er du på svært alvorlig grad bør du be om hjelp, om du ikke allerede har det. 🙏 Anonymkode: a708d...a43 Eller god hjelp av familie, venner og samboer Kjempeviktig! Anonymkode: 8b495...26d 1
Knocks Skrevet søndag kl. 14:32 #200 Skrevet søndag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 7.56): Blir man frisk av LP eller annen psykoterapi har man jo ikke ME. Anonymkode: 8b495...26d Folk har oppfylt alle ME kriterier og blitt friske av LP. Synes det er voldsomt å si at det ikke kan fungere. Mange har ikke blitt friske av å vente på at det går over også, år etter år. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå