Gå til innhold

Ventilasjon/friskluftsventil om vinteren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du friskluftsventil eller andre typer av slik ventilasjon i huset og hva gjør du med dem om vinteren? Holder du dem åpne? Lukker du dem? Ventilasjon i huset er absolutt viktig. Men ved 0 grader til -20 grader er det som å holde et vindu åpent mens du varmer opp huset. Det er mye varme lekkasje. Det blir skikkelig kaldt inne og mye av varmen går rett ut. I tillegg krever det mye strøm for å holde det fint og varmt i huset. Hva gjør dere? Hva er best å gjøre? Tips?

Anonymkode: 23e7c...e04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid ventilene åpne, både vindusventilene og de i veggene.

Anonymkode: 154d8...fcc

Skrevet

Ventiler skal være åpne året rundt.

Skal være gjennomlufting i en bolig heletiden, viktig for inneklima. Under alle dører bør du ha ca 2cm åpning.

Minimum morgen og kveld bør du lufte ut skikkelig i 5min, så du får skiftet ut luften i boligen. Åpne 2 vinduer så du har gjennomtrekk.

Anonymkode: a3bf2...662

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gluggene må være åpne. 

Anonymkode: f4099...282

Skrevet

Det er ganske enkelt å identifisere dem som ikke helt skjønner poenget med lufting om vinteren og samtidig tørker klær inne om man f.eks reiser kollektivt. Det gir en mildt sagt særegen lukt i klærne. 

Anonymkode: 87122...71f

• Liker 1
Skrevet

De må være oppe for tilstrekkelig ventilasjon. Men jeg savner det virkelig ikke. Vi fikk byttet ut med Flexit Miniventilasjon i noen av dem. 

Skrevet

Lurer på hva slags ventiler folk har? 

Her ville det blitt utetemp av å ha dem oppe på vinteren.  Det er bare en tynn sak som dekker et hull direkte ut uten noen form for isolasjon. 

• Liker 1
Skrevet

En avfukter holder fuktigheten nede. Hvis en fyrer med vedovn som trekker luft fra rommet, så vil de trekke inn friskluft utenfra gjennom lekkasjer som er i eldre hus

Skrevet
AprilLudgate skrev (20 minutter siden):

Lurer på hva slags ventiler folk har? 

Her ville det blitt utetemp av å ha dem oppe på vinteren.  Det er bare en tynn sak som dekker et hull direkte ut uten noen form for isolasjon. 

Har helt vanlig ventiler, altså hull i veggen med ventilrist utvendig og luke inne. Slipper selvfølgelig inn luft med samme temperatur som uteluften, men da må vi bare fyre tilsvarende mer.

• Liker 1
Skrevet
Soft mann skrev (13 minutter siden):

En avfukter holder fuktigheten nede. Hvis en fyrer med vedovn som trekker luft fra rommet, så vil de trekke inn friskluft utenfra gjennom lekkasjer som er i eldre hus

Har et gammelt hus, og det er alt for tett, så hjelper ikke oss å fyre i ovnen…

Skrevet

Åpen på soverommet, men lukket i stua. Men lufter ut leiligheten ca hver dag, og hver gang jeg skal avgårde (med mindre det blåser veldig) står døren åpen mens jeg kler meg for å få inn frisk luft. Bor i kjeller så har lufta fukter jeg starter når jeg tørker klær 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har et gammelt hus, og det er alt for tett, så hjelper ikke oss å fyre i ovnen…

Gammelt hus som er tett?? De er svært sjeldne. Til og med tec 97 er så lekk at de kommer inn masse luft gjennom vegger.

så hvor gammelt er ditt hus?

• Nyttig 2
Skrevet
Soft mann skrev (3 minutter siden):

Gammelt hus som er tett?? De er svært sjeldne. Til og med tec 97 er så lekk at de kommer inn masse luft gjennom vegger.

så hvor gammelt er ditt hus?

Mange gamle murhus har rett og slett null ventilasjon bortsett fra å åpne vinduer. Er man heldig så trekker det litt fra rundt vinduene, men om de byttes og gjøres tette, så er det rett og slett alt for tett i slike bygg, og man må vite at man må lufte med vinduene, om ikke blir det mugg!

Anonymkode: f80d4...424

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange gamle murhus har rett og slett null ventilasjon bortsett fra å åpne vinduer. Er man heldig så trekker det litt fra rundt vinduene, men om de byttes og gjøres tette, så er det rett og slett alt for tett i slike bygg, og man må vite at man må lufte med vinduene, om ikke blir det mugg!

Mente da murbygg typ blokker eller 4/6-mannsboliger. Kjenner ikke så mange med eneboliger i mur.

Skrevet

Med en avfukter så kan en få relativfuktighet net på 20-30 % da skal det ikke bli mugg. Men de vil bli dårlig inneklima hvis de er så tette som du sier. Må være tykk betong for leca puster selv med puss på en side

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har helt vanlig ventiler, altså hull i veggen med ventilrist utvendig og luke inne. Slipper selvfølgelig inn luft med samme temperatur som uteluften, men da må vi bare fyre tilsvarende mer.

Måtte hatt dobbelt opp med ovner her på 40 grader for å kontre den 😅

Er ikke tett om jeg lukker ventilen, den dingsen fra 1950 slipper inn - og likeså gjør lufting med vindu.

Skrevet
AprilLudgate skrev (9 minutter siden):

Måtte hatt dobbelt opp med ovner her på 40 grader for å kontre den 😅

Er ikke tett om jeg lukker ventilen, den dingsen fra 1950 slipper inn - og likeså gjør lufting med vindu.

Ja gamle hus lekker mye. Må ha varmepumpe eller gratis ved for å ha de comfy

Skrevet

Åpent året rundt. Stenger når det er -20 grader eller vinterstorm. Da har jeg de kun åpen en stund, så lukker jeg for at det ikke skal bli så kaldt. Inne er det tørr luft uansett, pga oppvarming og vedfyring. Åpner alltid ventiler ved klestørk da

Anonymkode: 07dfa...f9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...