Denektesimba Skrevet 15. november 2025 #1 Skrevet 15. november 2025 Hei alle sammen, jeg trenger litt råd. Jeg har en sønn på 8 år som er midt i den klassiske fasen der alt som har med raping, promping og kroppslige lyder å gjøre er hysterisk morsomt. Jeg skjønner jo at dette er helt normalt, og hjemme ellers får han lov til å slippe ut rapene sine uten at vi lager noe stort nummer ut av det. Men ved middagsbordet har vi en regel: ingen raping mens vi spiser. Problemet er at han synes det er så gøy å teste grensene, og han ender ofte opp med å gjøre det med vilje – og så ler han seg skakk. Jeg prøver å forklare at det handler om bordskikk og respekt for de andre som spiser, men det virker ikke å gå helt inn. Så: hvordan har dere andre foreldre håndtert denne fasen? Ignorerer dere det helt? Gir dere konsekvenser? Eller har dere noen smarte triks for å lære barna at det finnes tid og sted for sånt? Jeg vil gjerne beholde humoren og ikke gjøre det til en stor krangel, men samtidig lære ham at ved bordet gjelder andre regler. Alle tips tas imot med takk! 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #2 Skrevet 15. november 2025 Barna har en fast sum ukepenger og hver gang de gjør noe grenseoverskridende (som det der, slår, banner), så sier jeg "fortsetter det der er det minus på ukepengene". Da slutter det ganske raskt. Jeg hadde bedt barnet forlate bordet. Det er ekkelt og ikke en "fase" - han er ikke 3 år. Anonymkode: 7c4a3...e7c 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #3 Skrevet 15. november 2025 Han er gammel nok til å vite bedre. Anonymkode: 51d32...a9f 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #4 Skrevet 15. november 2025 Min er 4 og han syns dette er moro, er ikke en på 8 år litt for stor til dette? Anonymkode: f1d0d...4e8 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #5 Skrevet 15. november 2025 Her er raping greit, men ikke promp Anonymkode: 26602...bba
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #6 Skrevet 15. november 2025 Når man raper ved bordet og ikke kan oppføre seg så er måltidet over, enkelt og greit. Men det er jo uansett for sent å starte med oppdragelse og bordmanerer når ungen er 8 år. Anonymkode: 53e5d...121 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #7 Skrevet 16. november 2025 Ga det ingen annen oppmerksomhet enn å si at husk at raping ved bordet ikke er ok. Jeg viste de oppførte seg når de spiser borte, og det er i grunnen det viktigste for meg. Gadd hverken kjefte, true med kutt i lommepenger eller å kaste de bort fra bordet. Nå er de store ungdommer som ikke raper ved bordet lenger, så det har tydeligvis gått helt fint. Anonymkode: bbdb8...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #8 Skrevet 16. november 2025 Fikk du ikke nok svar på reddit? Anonymkode: 90a31...e04 2
Vibelator Skrevet 16. november 2025 #9 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her er raping greit, men ikke promp Anonymkode: 26602...bba Tarm lufta må ut ene eller andre veien 😃😃😃
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #10 Skrevet 16. november 2025 Hvis foreldre ikke klarer å håndtere egen reaksjon ved raping på barn uten å søke råd er det bekymringsverdig. som forelder bør man evne å stå trygt nok i seg selv til å både oppdra og sette grenser for egne barn uten å møtte søke råd i det store internettet om en rap. Vil tro det er verre ting du etter hvert må søke råd for. Da bør du stå stødigere i deg selv i slike ting Anonymkode: bb00c...a87 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #11 Skrevet 16. november 2025 Når barn provoserer med vilje er det best å møte det med minst mulig reaksjon. Jeg ville aktivt ignorert barnet. Snakket med søsken om noe hyggelig Anonymkode: d8021...eec 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #12 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min er 4 og han syns dette er moro, er ikke en på 8 år litt for stor til dette? Anonymkode: f1d0d...4e8 Nei Anonymkode: 2a88d...165 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #13 Skrevet 16. november 2025 Ignorer det Anonymkode: 2a88d...165
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #14 Skrevet 16. november 2025 Gi beskjed til at han får gå fra bordet og på rommet og holde seg der til kveldsmaten. Anonymkode: 387ba...8f0 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #15 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min er 4 og han syns dette er moro, er ikke en på 8 år litt for stor til dette? Anonymkode: f1d0d...4e8 Samme her,vår på 3 driver med dette og det er nesten umulig å få han til å slutte (vi har prøvd ulike fremgangsmåter, men det virker ikke). En på 8 år tenker jeg er enkelt å få til å slutte. Forklar at det ikke er lov, orienter om hva konsekvens er og at det blir EN advarsel per måltid. Etter en advarsel blir konsekvens utført. Konsekvens kan være minus i ukelønn, mindre tv eller spilltid eller noe annet som er en gode. Anonymkode: 9edbc...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #16 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ga det ingen annen oppmerksomhet enn å si at husk at raping ved bordet ikke er ok. Jeg viste de oppførte seg når de spiser borte, og det er i grunnen det viktigste for meg. Gadd hverken kjefte, true med kutt i lommepenger eller å kaste de bort fra bordet. Nå er de store ungdommer som ikke raper ved bordet lenger, så det har tydeligvis gått helt fint. Anonymkode: bbdb8...6d9 Hvordan visstr du at de oppførte seg ordentlig borte? Altså, jeg tviler ikke på at du vet, men har selv barn som er på besøk og får besøk av venner. Vi sier ikke fra til foreldrene at Lise raper mye ved bordet eller at Pål promper i tide og utide. Anonymkode: 9edbc...ffa 1
blåbærpai Skrevet 16. november 2025 #17 Skrevet 16. november 2025 Gir én advarsel, og sender ungen på rommet om han fortsetter, that’s it. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #18 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvordan visstr du at de oppførte seg ordentlig borte? Altså, jeg tviler ikke på at du vet, men har selv barn som er på besøk og får besøk av venner. Vi sier ikke fra til foreldrene at Lise raper mye ved bordet eller at Pål promper i tide og utide. Anonymkode: 9edbc...ffa Fordi jeg jo kommuniserte mye med foreldrene til barnas venner da de var på den alderen. Og da spør man jo selvsagt om hvordan de oppfører seg. Spør om det som er et problem hjemme også skjer når de er der etc. Har alltid fått tilbakemelding om at ungene var så deilig å ha på besøk, at de var så hyggelige og høflige. Anonymkode: bbdb8...6d9 1
Crazydoglady Skrevet 16. november 2025 #19 Skrevet 16. november 2025 Her blir det sånn noen ganger, men det er åpenbart bare tull og for min del kunne jeg igrunn ikke brydd meg mindre. Min vet godt forskjell på rett og galt, borte og hjemme, alene vs gjester, så det lever jeg fint med. Har du satt deg selv i den situasjonen at du har satt en veldig klar grense på dette og har begynt å ta kampen så bør du jo adressere det selvsagt. Kan prøve å ignorere, men spørs om det hjelper når du allerede har gjort en greie utav det. Viss dette hadde vært en kamp jeg hadde orket å ta så hadde jeg nok bare bedt han om å gå fra å forlate rommet. Så kan han komme tilbake når han har tenkt å oppføre seg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #20 Skrevet 16. november 2025 Denektesimba skrev (17 timer siden): Problemet er at han synes det er så gøy å teste grensene, og han ender ofte opp med å gjøre det med vilje – og så ler han seg skakk. Jeg prøver å forklare at det handler om bordskikk og respekt for de andre som spiser, men det virker ikke å gå helt inn. Jeg vil gjerne beholde humoren Da får du bare godta det da. Anonymkode: eb985...f4a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå