Gå til innhold

Kreperer av oppussing/håndtverkere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har holdt på i 2 år med oppussing. Tatt velsig lang tid, totalrenovert huset. Gjort det meste selv, unntatt strøm/rør. Mens vi hadde ett barn. (Mannen er suveren oppi alt dette kaoset jeg senere beskriver, og er like frustrert som meg og gjør alle sånne buffer ting som ikke nevnes her)

Nå er jeg gravid sent i 2 trimester. I 1 trimester fant vi ut at vi bruker 500k på at noen andre tar resten, så vi får nytt kjøkken, gang, bod og blir ferdig med listing og andre småting. Dette skulle totalt ta 4 uker. Nå er vi på uke 18. Ting har gått galt underveis, andre må komme til, ting blir glemt osv osv. Dobbelt så dyrt har det også blitt, flaks at vi har god nok økonomi. 

Nå var vi lovet på tro og ære at de var ferdige i går. Men det ble de ikke. Selvsagt. Så de må jobbe den kommende uka også. De støver, bråker, roter og tar ikke hensyn til at vi bor her mens de jobber, holder døra åpen så den smeller og slår i vinden, det blir iskaldt i hele huset mens de fyrer for kråkene på vår strøm, hele gangen vi må gå gjennom for å gå ut og inn er helt fyllt i ting og tang, søppe og støv, hele jævla helgen.  Vanligvis kunne jeg bare ryddet og ferdig med det, men jeg har vondt i bekkenet, ryggen, må bruke vogn for andre ungen og det er ett jævla styr. I tilegg skulle man tro at de er allergiske mot å dusje, for minst ek av dem lukter heslig svette hver jævla dag. Og de bytter på hvem, så det er ikke bare en som er problemet. Og siden vi kjører vekk søkkel selv så har de tatt det som en oppfordring til å spre mest mulig søppel rundt i hagen, som de selvsagt har tråkket ned. For Gud forby at de går rundt på asfalten, det er tross alt 30 ekstra meter. 

Og jeg er sykemeldt, så merker det ekstra godt. De kommer og banker på i stua hvor jeg sitter for å stille meg en million spørsmål som de allerede burde visst eller fikset selv. "Har du skjøteledning?" " Har du ovn" "hva er nærmeste butikk" "hvor kan jeg kjøpe spiker" "har du maskeringstape" og de bruker doen uten å legge på dolokket. Vi bor sentralt i en by, de burde vite at google finner nærmeste butikk 200 meter unna. 

Jeg har de så jævla opp i halsen. Vi Reiste vekk denne uken til min mamma, og når jeg kom tilbake fikk jeg vite at de må bruke en uke til. Jeg dør. Det ser ut som en byggeplass, er støv over alt, jeg har vondt i bekkenet, jeg er sliten, sover dårlig og tålmodigheten er brukt opp. For ikke å snakke om at det kom opp ting underveis som ikke er deres skyld, men fremdeles legger sten til byrden og gjør dette dyrt... 

Lite konstruktivt, men jeg har begynt å hate håndverkere. Blir kvalm når jeg må forholde meg til dem, når jeg ser firmabilene rundt i byen, reklame på fb, får mail/meldinger/beskjeder osv osv. 

Noen som har lignende erfaringer som de vil dele? Føler meg så jævla alene..

Anonymkode: 71ec0...b74

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe tips eller råd men må bare si at jeg hadde mista det fullstendig selv uten graviditet, barn og sykemelding.

Bare det at ting har tatt så mye lengre tid, alle de detaljene du nevner og mangelen på profesjonalitet hadde fått meg til å ekplodere og jeg hadde stillt veldig hardt mot hardt på ekstra kostnader og bruk av tid. De skal levere den tjenesten de har avtalt å levere innen den tiden det er avtalt å ta, ellers skal det ha konsekvenser for deres part også. De kan ikke bare ture på helt uten videre.

Anonymkode: b463f...f3b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Etter totaloppussing av leilighet  for ca 10 år siden har jeg nå store problemer med å både kjøpe inn ting til leiligheten, da spesielt hvitevarer eller elektriske produkter, og å bestille håndverkere hvis noe ryker. Jeg får adrenalinsvette og angst bare av å tenke på det! Det var så mye feil som ble gjort, så mye feil på leveranser, så mye problemer som oppsto, som ingen ville ta ansvar for, og så mye penger og energi som gikk med at jeg ble helt utslitt. Jeg skrev sikkert over 1000 mail til diverse håndverkere og leverandører. Aldri mer!

Anonymkode: a48d7...867

• Hjerte 6
Skrevet

Dere fikk anbud?

Hvordan er overruns mot avtale, og lovverk?

Hvordan er dialogen med leder? 

Anonymkode: 4b95a...ebb

• Liker 1
Skrevet

Og hver gang de hadde føkka opp noe, og skulle komme tilbake for å ordne opp, så ødela de gjerne noe mer. Riper i nytt gulv, riper i vinduer, malingsøl, la meisel og hammer og gudene vet hva oppå ny rådyr koketopp av keramikk så det ble masse riper i den osv osv. Hvorfor har de ikke lært seg å legge beskyttende underlag under verktøyetkassa si?!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere må da være ufattelig! uheldig med folka dere har leid inn. 

Her jobbet de på en måte som skulle dra minst mulig støv og drit inn i huset, og søpla heiv dei på hengeren som sto klar til de utenfor. 

De var ryddige og metodiske, alt på stell og profesjonelle til fingerspissene. 

Men støv og dritt blir det jo uansett hvor mye hensyn en tar. Vi endte opp med å leie inn vaskebyrå for å ta en god nedvask etterpå. 

Trøsten er att dere nærmer dere enden på dritten. 

Jeg var sliten nok av å ha fantastiske arbeidsfolk i hus, det opplegget du har hatt, hadde jeg nok klikket av. 

Anonymkode: 5a5dd...6c5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er håndverker/elektriker selv. Det med do lokket er for å vise at man viser hensyn med å ikke å ha pissa på dokanten

Anonymkode: 2983e...f14

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere må da være ufattelig! uheldig med folka dere har leid inn. 

Her jobbet de på en måte som skulle dra minst mulig støv og drit inn i huset, og søpla heiv dei på hengeren som sto klar til de utenfor. 

De var ryddige og metodiske, alt på stell og profesjonelle til fingerspissene. 

Men støv og dritt blir det jo uansett hvor mye hensyn en tar. Vi endte opp med å leie inn vaskebyrå for å ta en god nedvask etterpå. 

Trøsten er att dere nærmer dere enden på dritten. 

Jeg var sliten nok av å ha fantastiske arbeidsfolk i hus, det opplegget du har hatt, hadde jeg nok klikket av. 

Anonymkode: 5a5dd...6c5

Jeg vil påstå at du har vært veldig heldig. Og du bør dele med alle hvem du benyttet! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår frustrasjonen din så utrolig godt. Til neste gang, husk å ha sluttdato med i kontrakten, alltid! 

Anonymkode: d6bb8...f2b

Skrevet

Sånn er livet for nordmenn. Som er helt maniske etter å pusse opp. 

Anonymkode: 6272b...0f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff!

Høres krevende ut! 

Jeg er en Helvetes-kunde med stor H.

Jeg er veldig klar på bestillinger, banker ting inn med teskje, aksepterer ikke slurv og stiller tydelige krav. 

Jeg er ikke opptatt av å bli likt, men at resultatet blir slik jeg vil ha det.

Livet har likevel lært meg at Ting Tar Tid.
Ting blir alltid mye dyrere enn beregnet. 
Å være hyggelig og behandle folk bra gir en goodwill. 

Jeg kan ordne både kaffe, brus og sjokolade til håndverkerne. 
Og holder meg for det meste ute av huset når de holder på.

Da får de jobbet i fred og jeg slipper fortløpende spørsmål.

Heldigvis så tar galskapen slutt en dag, og når det har gått litt tid så tenker man mer på hvor fint det ble, enn hvor jævlig tiden var.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi Reiste vekk denne uken til min mamma, og når jeg kom tilbake fikk jeg vite at de må bruke en uke til.

Forbered deg på at en uke til blir to uker til.

Ville dratt til mor.

Anonymkode: f96af...dcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er håndverker/elektriker selv. Det med do lokket er for å vise at man viser hensyn med å ikke å ha pissa på dokanten

Anonymkode: 2983e...f14

Denne her ☝️ var skikkelig rar. Du vet at dovann (små dråper) kommer ut i hele rommet og lander på tannbørsten når du ikke tar ned lokket? Og så ser det mere pent ut å ta alt ned.

Jeg regner da ikke med at menn tisser på dokanten. Jeg gjorde ihvertfall ikke det FØR jeg leste det du skrev.

Anonymkode: 4ab2d...262

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har akuratt vært gjennom oppussing selv, ikke så omfattende, men totaltenovert ett soverom med absolutt alt revet ned og bygget på nytt.  Jeg kjenner meg igjen i noen av ting du beskriver.. ble lovet 2 uker, ble 3.5, mye skit og støv og liten hensyn til at vi har barn og bor opp i det selv, flere ting gikk ikke etter planen og måtte tas på nytt.. og dolokk oppe ja 😂 heldigvis brukte de et annet do, enn den vi bruker mest. Men heldigvis var de og flinke og tok å rydda etter seg både underveis og til slutt, holdt de fleste avtaler, selv om det kom ofte litt ting i siste liten. Plagde meg uteluknende når jeg satt i teams møter 😂 traff aldri feil.. men nå er det heldigvis over og verdt strevet. Blir det for dere og, hold ut litt til.

Anonymkode: 5bd83...797

• Hjerte 1
Skrevet

Been there, done that! Var gravid med nr 2, de sa det ville ta to måneder (større renovasjon). 2 måneder ble til 3. 3 ble til 4. 4 ble til 5. 5 ble til 9… 

Noen håndverkere er skikkelig flinke, forsiktige, hører på hva man sier, diskuterer alternativer, kommuniserer. De er verdt hver krone. 

Men mange av dem er helt ubrukelige. Jeg har hatt så mye rart innom, folk som aldri burde fått arbeid igjen. Dessverre. Mange firma som jeg rett og slett aldri kommer til å bruke igjen. 

Pust med magen TS. Det kommer til å bli ferdig. Og hvis disse er ubrukelige, avslutt arbeidet og få inn noen andre. Det er langt bedre enn å fortsette dette. 

Anonymkode: 8170c...659

• Hjerte 1
Skrevet

Hater de jeg og. Verste er hvis det er noe galt og man er nødt til å klage. Fy faen, for noen jævlige mennesker de er.

Anonymkode: b7b49...e6f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

TS her.

haha, dere hadde helt rett! Dette tar en uke til fordi elektriker hadde glemt at han skulle fikse noe inne i veggen så håndtverkerne kan ikke sette på alle gipsplatene. "heldigvis" har han tid på onsdag. Neste onsdag. 

Satan i helvette jeg klikker. 

Takk for at dere har delt erfaringer og sympati, gjør godt i en sliten gravid kropp. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her.

haha, dere hadde helt rett! Dette tar en uke til fordi elektriker hadde glemt at han skulle fikse noe inne i veggen så håndtverkerne kan ikke sette på alle gipsplatene. "heldigvis" har han tid på onsdag. Neste onsdag. 

Satan i helvette jeg klikker. 

Takk for at dere har delt erfaringer og sympati, gjør godt i en sliten gravid kropp. 

Hvis du har råd, så ansett en slags prosjektleder, som tar deg av alt sammen. Det koster endel, men mange mener det er verdt prisen. Da skal de ta seg av alle feil og mangler og alt som går galt. Du skal bare forklare hvordan sluttresultatet skal være.

Lykke til ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne arvet litt penger og betalte et seriøst firma til å renovere badet. Hun trodde de kom når de skulle, hadde med seg utstyr osv.. store forventninger skulle det vise seg. 

Det som skulle ta maks 3 uker endte opp nærmere 3 måneder og økte godt økonomisk, var helt grusomt. 

Anonymkode: 3577c...aa1

• Liker 2
Skrevet

Er vel et vanlig senario med såkalte fagfolk/handverkere. Ting blir latterlig dyrt og nesten latterlig dårlig. Selvsagt finnes det noen bra, men de er de svært lang ventetid på

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...