AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #1 Skrevet 15. november 2025 Fikk nettopp mail om at AutoSync skal kreve 10 kr i mnd i gebyr for å gjøre…. ingenting! Skjønner ikke at dette kan være lov? Ble så forbanna at jeg byttet til SkyttelPass på flekken, men det er kanskje andre alternativer jeg også burde vurdert? Anonymkode: 0b39b...b35
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #2 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fikk nettopp mail om at AutoSync skal kreve 10 kr i mnd i gebyr for å gjøre…. ingenting! Skjønner ikke at dette kan være lov? Ble så forbanna at jeg byttet til SkyttelPass på flekken, men det er kanskje andre alternativer jeg også burde vurdert? Anonymkode: 0b39b...b35 Jeg gidder ikke kjøpe en ny brikke for 200,-... Det tilsvarer 20 måneder med autosync. Anonymkode: d1216...b81 1
TBL12 Skrevet 15. november 2025 #3 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fikk nettopp mail om at AutoSync skal kreve 10 kr i mnd i gebyr for å gjøre…. ingenting! Skjønner ikke at dette kan være lov? Ble så forbanna at jeg byttet til SkyttelPass på flekken, men det er kanskje andre alternativer jeg også burde vurdert? Anonymkode: 0b39b...b35 AutoSync har mange kunder pga. de kjøpte Fjellinjens utstedervirksomhet i 2020. Den gang het selskapet Fremtind Service. At de nå øker prisen på brikken vil trolig gjøre en del bytter. Dette har AutoSync gjort en vurdering av, og funnet det trolig ikke er så mange som vil bytte og dermed går de i pluss totalt sett. https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass har en fin oppsummering over de selskaper som utsteder avtaler og brikker: Autosync (Tidligere Fremtind Service) Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden. (Nettsiden ikke oppdatert til 10 kr.) Eier: Fremtind Forikring, som igjen eies av DNB og Sparebank1 Flyt Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden. Eier: Gjensidige SkyttelPASS Kostnad for brikke: Engangssum på 200 kroner Eiere: Fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder https://skyttelpass.no I tillegg finnes ØresundPAY og Ayvens, sistnevnte bare gjelder leasingfirma.
TBL12 Skrevet 15. november 2025 #4 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gidder ikke kjøpe en ny brikke for 200,-... Det tilsvarer 20 måneder med autosync. Anonymkode: d1216...b81 https://autosync.no/privat/kundeservice/ofte-stilte-sporsmal/autopass-avtale/ Sitat Har du betalt depositum for bombrikken din ved inngåelse av AutoPASS avtale, vil du få resterende depositum igjen når du avslutter avtalen din. Fra 1.11.23 gikk vi bort fra depositum og over til brikkeabonnement. Brikkeabonnement på 5 kr blir trukket fra depositumet ditt hver måned. Etter 40 måneder vil depositumet være brukt opp, og du faktureres deretter 5 kroner i måneden. Det som er igjen av depositum blir refundert. AutoSync har ikke oppdatert alle steder på nettsidene at prisen økes til 10 kr.
TBL12 Skrevet 15. november 2025 #5 Skrevet 15. november 2025 (endret) AutoSync skriver: Sitat Tidligere betalte man et depositum på 200 kroner for bombrikken. Mange trodde derfor at brikken var gratis, men det var den ikke – bompengeselskapene brukte bompengene du betalte til å dekke kostnaden. Det ga mindre penger til veiutbygging. Dagens løsning er mer gjennomsiktig og rettferdig. Dvs, at brikken kostet 200 kr depositum førte til mindre veiutbygging? Sitat Går bompengene jeg betaler til at dere skal skifte navn? Nei, du behøver ikke å betale mer i bompenger fordi vi bytter navn. AutoSync krever inn bompengene på vegne av de fem norske bompengeselskapene og alt vi krever inn betales videre til dem. For den jobben får vi en liten godtgjørelse som myndighetene har bestemt. Men, navneendring fører ikke til mindre veiutbygging.... Sannheten er begge deler går av AutoSync sitt overskudd. Sitat AutoPASS-utstederne får en utstedergodtkjørelse på 1,75 prosent av de innbetalte bompengene for jobben som gjøres. https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass/dette-er-forskjellen-på-et-bompengeselskap-og-autopass-selskap Ergo, endringen fra depositum til 10 kr pr måned for brikken fører til AutoSync vil tjene mer på sine kunder. Før AutoSync startet å ta betalt for brikken tjente de 5 kr på en bompenge regning på 286 kr, da 1,75% av denne summen blir 5 kr. Når de startet å ta 5 kr ekstra ville de på en kunde som hadde 286 kr i regning tjene totalt 10 kr. Når de nå øker til 10 kr vil de på samme kunden som betaler 286 kr tjene totalt 15 kr, derav 5 kr i utstedergodtkjørelse og 10 kr for brikken. De har med andre ord tredoblet inntjeningen på denne kunden. For en kunde som har regning på 572 kr tjente de før 10 kr, nå tjener de 20 kr - en dobling. AutoSync hadde et driftsresultat på ca 80 millioner i 2024. Dette trikset vil gjøre de vil øke sitt driftsresultat. Men, nå er viktig å lese at AutoSync gir kundene to valg. Dette pga endringer i utstederforskriften – trer i kraft 1. mars 2026 Sitat Forskriften § 19 første ledd bokstav c skal lyde: gebyr for utstedelse og erstatning av elektronisk brikke, som ikke kan overstige utsteders innkjøpskostnad og kostnad for å sende brikken til brukeren. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bompengebrikker-endrer-regelverket-for-a-sikre-bedre-autopass-avtaler-for-brukerne/id3138379/ Sitat AutoPASS-utstedere kan ta et gebyr som står i rimelig forhold til kostnaden for å produsere og administrere bombrikken. AutoSync har valgt å gjøre dette som et månedlig brikkeabonnement på fem kroner. Fra årsskiftet endres dette: Du kan da velge mellom et engangsbeløp på 250 kroner, uten månedlige kostnader (AutoSync Minimum), eller et abonnement på ti kroner per måned, som inkluderer flere tilleggstjenester (AutoSync Standard) Vi anbefaler abonnementet, da det gir mest verdi over tid. https://autosync.no/privat/nyhetsarkiv/hvorfor-ma-jeg-betale-for-bombrikken-min AutoSync er ærlige på punktet om "mest verdi over tid", men unngår å skrive det gir mest verdi for dem selv. 😇 At de ikke har det klart hva disse nye tjenestene er før de skal ta betalt for dem er ikke spesielt tillitsvekkende: Sitat Flere tjenester kommer I AutoSync jobber vi for å gjøre bilhverdagen enda enklere og mer sømløs. Som kunde hos oss vil du oppleve det ved at vi fremover vil inkludere nye relevante tjenester i AutoSync Standard-abonnementet. Vi kan ikke si så mye om disse tjenestene ennå, men så snart de nødvendige avtalene er på plass vil det komme mer informasjon. Det gleder vi oss til. Endret 15. november 2025 av TBL12
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #6 Skrevet 15. november 2025 Vurderer å bytte selv nå. Men mest av alt gleder jeg meg til å flytte vekk fra Oslo. Anonymkode: d915f...04b 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #7 Skrevet 15. november 2025 TBL12 skrev (5 timer siden): https://autosync.no/privat/kundeservice/ofte-stilte-sporsmal/autopass-avtale/ Det som er igjen av depositum blir refundert. AutoSync har ikke oppdatert alle steder på nettsidene at prisen økes til 10 kr. Jeg fikk ikke refundert depositumet. De satte at beløpet var for lavt. Jeg gikk over til Skyttelpass og er fornøyd. Anonymkode: 77982...0fb
TBL12 Skrevet 15. november 2025 #8 Skrevet 15. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk ikke refundert depositumet. De satte at beløpet var for lavt. Jeg gikk over til Skyttelpass og er fornøyd. Anonymkode: 77982...0fb I følge avtalen "6.8 Kunden er kjent med at Selskapet kun utbetaler tilgodehavende over NOK 20" Antar beløpet var høyere enn 20.. De har sikkert en annen "god" grunn til å unngå å betale ut depositum. Endret 15. november 2025 av TBL12
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #9 Skrevet 15. november 2025 TBL12 skrev (6 timer siden): https://autosync.no/privat/kundeservice/ofte-stilte-sporsmal/autopass-avtale/ Det som er igjen av depositum blir refundert. AutoSync har ikke oppdatert alle steder på nettsidene at prisen økes til 10 kr. Hvorfor siterer du meg med dette? Jeg sier at jeg ikke gidder kjøpe en ny brikke til 200,- som skyttel har. Hos skyttel må man kjøpe brikken, det er ikke depositum. De har ikke månedsavgift nei, men de har en engangssum tilsvarende 20 måneder månedsavgift hos autosync. Anonymkode: d1216...b81 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #10 Skrevet 16. november 2025 Det er snakk 5 kroner økning. Det er ikke mye. Du får ikke kjøpt en bærepose for de pengene! Anonymkode: 7110f...4df
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #11 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er snakk 5 kroner økning. Det er ikke mye. Du får ikke kjøpt en bærepose for de pengene! Anonymkode: 7110f...4df Hvor vil du hen med dette? Så alle varer og tjenester bør bare stige med 5 kr, fordi for hver og en av de femmerne så får du ikke kjøpt deg en bærepose en gang? Anonymkode: 0b39b...b35
Slarti Skrevet 16. november 2025 #12 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er snakk 5 kroner økning. Det er ikke mye. Du får ikke kjøpt en bærepose for de pengene! Anonymkode: 7110f...4df det er en økning på 100% Jeg har nå byttet selv. er spart inn på mindre en 2 år. Og vi er vist mange, for det har ekstra lang leveringstid på nye brikker nå. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #13 Skrevet 16. november 2025 Leste du hele eposten? Det står veldig tydelig at du også kan velge AutoSync Minimum, som ikke koster noe per måned. Det må da være enklere å bare bytte til AutoSync Minimum enn å bytte til en annen tilbyder?! Anonymkode: 2e896...8bb 1
Slarti Skrevet 16. november 2025 #14 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste du hele eposten? Det står veldig tydelig at du også kan velge AutoSync Minimum, som ikke koster noe per måned. Det må da være enklere å bare bytte til AutoSync Minimum enn å bytte til en annen tilbyder?! Anonymkode: 2e896...8bb Med erfaringene man har fra selskapet så lang er ikke minimum gratis om 12 mnd. Om 12 mnd. er det et abonnement til 15 pr mnd. og et til 5 om dem får lov å fortsette som nå. Først skulle dem selvfølgelig ikke begynne med slikt. skulle være gratis. Så endrer dem på det å tar 5 pr mnd. Nå gjør dem det mer komplisert med 2 valg hvor et er "gratis" Nei vet du hva. Jeg orker ikke å måtte styre på nytt om et år. Og nei det er ikke vanskelig å bytte. Var faktisk enkelt, tok meg under 5 minutter. 2
TBL12 Skrevet 16. november 2025 #15 Skrevet 16. november 2025 (endret) Årsak til innføring av AutoSync minimum er lovendring i utstederforskriften som trer i kraft 1. mars 2026. Se innlegg 5. Om en deler driftsresultatet til AutoSync på 1.9 millioner kjøretøy blir det 42 kr pr år. Å kreve inn 5 eller 10 kr ekstra pr måned vil gjøre inntjeningen mye bedre. Pga endring i utstederforskriften må Autosync tilby abonnement uten ekstra kostnader. Men, tilleggstjenester kan tilbys mot ekstra kostnad. Endret 16. november 2025 av TBL12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #16 Skrevet 16. november 2025 Grrrrrr-iske. Anonymkode: f9cc6...081
TBL12 Skrevet 16. november 2025 #17 Skrevet 16. november 2025 Ved å bytte til Skyttelpass blir det færre kunder igjen hos Autosync.. Det er beste løsningen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #18 Skrevet 16. november 2025 TBL12 skrev (På 15.11.2025 den 19.27): I følge avtalen "6.8 Kunden er kjent med at Selskapet kun utbetaler tilgodehavende over NOK 20" Antar beløpet var høyere enn 20.. De har sikkert en annen "god" grunn til å unngå å betale ut depositum. Jeg skjønner ikke hvilken god grunn det skulle være. Fikk bare 1-2 fakturaer fra de hvert år på småbeløp og de ble betalt ved forfall. Anonymkode: 77982...0fb
newman01 Skrevet 17. november 2025 #19 Skrevet 17. november 2025 Det verste med Autosync/Fjellinjen er den stygge gråhvite fargen på brikken. Grusom fargevalg som er godt synlig fra utsiden av bilen. Lakkerte min svart for noen år siden. Men kanskje det nå er på tide å bytte til et annet selskap...
TBL12 Skrevet 21. november 2025 #20 Skrevet 21. november 2025 (endret) Det kan være AutoSync har gått for langt med denne økningen Sitat https://www.vg.no/nyheter/i/V6l1l3/bompengebrikke-autosync-as-dobler-maanedsprisen Forbrukertilsynet oppretter tilsynssak mot AutoSync AS etter at bompengegiganten gikk ut med en ny abonnementsordning for Autopass. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kritiserer at kundene automatisk flyttes til det dyreste abonnementet. Forbrukerrådet er usikre på om endringen gir noen merverdi for forbrukerne. Fra og med 1. mars neste år skal alle som har en bombrikke få tilbud om en avtale hvor man kun betaler for utgiften utstederselskapet har hatt for å kjøpe brikken og sende den til brukeren. Eksisterende kunder vil bli overført til AutoSync Standard, som er en videreutvikling av abonnementsordningen kundene har i dag, ifølge AutoSync. Prisen på abonnementet øker fra 5 kroner til 10 kroner per måned. Altså fra 60 kroner til 120 koner per kjøretøy i året. Selskapet har rundt 1,3 millioner kunder, fordelt på 1,8 millioner kjøretøy, ifølge kommersiell direktør i AutoSync, Svein Skovly. Endret 21. november 2025 av TBL12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå