AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #1 Skrevet 14. november 2025 Merker at jeg plages en del av sjalusi. Må understreke at jeg unner andre godt, men dette går utover hvordan jeg selv føler meg. Eksempler: -en venninne har flere nære venninner enn meg selv, og jeg kan føle på tristhet over at jeg ikke har det i mitt eget liv -typen kan snakke om en barndomsvenninne han har snakket med og avtaler å møtes for å si hei etter og ha bodd på hver sin kant av landet i mange år. Dette gjør at jeg føler meg truet -når noen snakker om forholdet de har til moren sin som er veldig godt. Da kan jeg kjenne på at jeg skulle ønske jeg hadde et slikt forhold til min egen mor Vet selv at dette er helt tullete, men det er en så sterk følelse at det tar fullstendig overhånd. Hvordan får jeg bort dette? Anonymkode: 4ca63...ea9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #2 Skrevet 14. november 2025 Hvordan er selvbildet og selvtilliten din? Min erfaring er at sjalusi bunner i usikkerhet på seg selv og at man ikke føler seg bra nok. Hvis dette gjelder deg, er det et sted å starte. Anonymkode: 51fa6...de8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #3 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan er selvbildet og selvtilliten din? Min erfaring er at sjalusi bunner i usikkerhet på seg selv og at man ikke føler seg bra nok. Hvis dette gjelder deg, er det et sted å starte. Anonymkode: 51fa6...de8 Vil si jeg ligger midt på skalaen der, verken god eller dårlig. Hvordan får man god selvtillit egentlig? Anonymkode: 4ca63...ea9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #4 Skrevet 14. november 2025 Jeg kan kjenne meg igjen. Jeg opplever ikke at det handler om sjalusi, men heller en sorg over at jeg f.eks. ikke har det forholdet jeg skulle ønske til min egen mor. Følelsene er så sterke at jeg flere ganger har gått på do for så å sitte 5-10 minutter i fosterstilling og bare gråte, når jeg tilbringer tid med svigermor og svigersøster. Relasjonen deres er noe jeg alltid har ønsket meg og manglet, men det betyr ikke at jeg ikke unner de deres relasjon. For andre kan mine reaksjon virke helt fjern, men har kompleks PTSD. I terapi jobber vi mye med grunnfølelsen av og ikke være bra nok og å rett og slett bearbeide barndom. Om det på sikt vil hjelpe meg i disse senere i livet gjenstår å se😅 Anonymkode: 51fa6...de8 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #5 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan kjenne meg igjen. Jeg opplever ikke at det handler om sjalusi, men heller en sorg over at jeg f.eks. ikke har det forholdet jeg skulle ønske til min egen mor. Følelsene er så sterke at jeg flere ganger har gått på do for så å sitte 5-10 minutter i fosterstilling og bare gråte, når jeg tilbringer tid med svigermor og svigersøster. Relasjonen deres er noe jeg alltid har ønsket meg og manglet, men det betyr ikke at jeg ikke unner de deres relasjon. For andre kan mine reaksjon virke helt fjern, men har kompleks PTSD. I terapi jobber vi mye med grunnfølelsen av og ikke være bra nok og å rett og slett bearbeide barndom. Om det på sikt vil hjelpe meg i disse senere i livet gjenstår å se😅 Anonymkode: 51fa6...de8 Så det kan komme av at man ikke har opplevde nok kjærlighet som barn? Jeg har hatt en ekstremt streng mor, med lite rom for å vise følelser. Og har ingen kontakt med far da han stakk når jeg var barn. Lurer på om dette kan være medvirkende… men jeg aner ikke. Håper du får hjelp med ptsd din, og så bra du er i terapi ❤️ Anonymkode: 4ca63...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #6 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil si jeg ligger midt på skalaen der, verken god eller dårlig. Hvordan får man god selvtillit egentlig? Anonymkode: 4ca63...ea9 Les litt om selvtillit og selvfølelse. Det er to forskjellige ting, begge deler kan bygges, på litt forskjellige måter. ❤️ Anonymkode: f8c1e...051
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #7 Skrevet 15. november 2025 Istedefor å bite seg merke i hva alle andre har rundt deg som du ikke har, så se heller innover og se hva du selv har. Hva har du, hva er du stolt av? Hva kan du gjøre noe med? Hva kan du ikke gjøre noe med? Først da kan du gi slipp Anonymkode: 99ca7...a5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå