Gå til innhold

Tvinge barn til fritids aktiviteter ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Mine barn på 10 og 12 år har aldri gått på fritids aktiviteter. Vi har motivert og testet ut mye forskjellig , men de trives ikke med det og det er dårlig stemning hver gang vi skal dra på noe. Omtrent alle unger er med på noe her vi bor og spesielt fotball og håndball og ski.  Det har aldri fungert for oss.  Barna er fornøyde og glade ellers, men jeg skulle så ønske de kunne trives med

en aktivitet så de har mer og finne på. Ellers er vi en del ute som familie og går turer / fiske osv.  føler veldig på den at «alle barn» er med på sport. Korps osv liker de heller ikke .  Er det slik at man bør tvinge barna? Må de gå på noe?  Det er vanskelig når de ikke har interessen
 synes jeg. 

Anonymkode: adb16...4ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Mine barn på 10 og 12 år har aldri gått på fritids aktiviteter. Vi har motivert og testet ut mye forskjellig , men de trives ikke med det og det er dårlig stemning hver gang vi skal dra på noe. Omtrent alle unger er med på noe her vi bor og spesielt fotball og håndball og ski.  Det har aldri fungert for oss.  Barna er fornøyde og glade ellers, men jeg skulle så ønske de kunne trives med

en aktivitet så de har mer og finne på. Ellers er vi en del ute som familie og går turer / fiske osv.  føler veldig på den at «alle barn» er med på sport. Korps osv liker de heller ikke .  Er det slik at man bør tvinge barna? Må de gå på noe?  Det er vanskelig når de ikke har interessen
 synes jeg. 

Ikke stress, barna vokser opp uansett ☺️

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre tvang meg til å spille håndball da jeg ikke ville være med på noe. Den dag i dag, 30 år senere får jeg fremdeles utslett bare det dukker opp et innslag om håndball på tv - hater det som pesten!!

La ungene velge selv. Om dere er mye ut i skog og mark kan dere vel anse friluftsliv som deres interesse? Kanskje dere kan utfordre barna og dere selv enda mer på den fronten?

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Mine barn var like. De prøvde noen aktiviteter i løpet av oppveksten, men ble aldri spesielt engasjerte i dem, og slutta etter ett eller to kurs hver gang. 

Synes ikke man skal tvinge barn til fritidsaktiviteter! Altfor mange barn i dag har en stressende hverdag pga. både lange skoledager/SFO og ørten fritidsaktiviteter. Mange klarer ikke å leke selv, de må underholdes av en voksen konstant. Hvis barna dine er flinke til å leke/aktivisere seg selv, er det veldig mye viktigere enn fotball og ski!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva med speidern? Hvis de liker å være ute i naturen

Anonymkode: f6890...7ff

• Liker 2
Skrevet

Tenker alle liker ikke lag idrett osv. Finn andre arenaer. 

Speider, kampsport, sjekk om husfliden har ung husflid, mekke klubb, skytting, jeger og fiske forening, dnt har og barne grupper rundt om

Våres drev med skytting, kamp sport og skru på bil via mekke klubb.

Anonymkode: 931b7...148

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er at de har tilbudet.

Har selv tre barn hvor to er kjempe engasjert i sine aktiviteter, mens siste aldri fant noe vedkommende falt helt for. Det er alltid et åpent tilbud om at hun kan starte på noe hvis hun finner noe av interesse, men inntil da stresser vi ikke. 

Anonymkode: 935b4...73a

Skrevet

Har 2 barn, og begge har prøvd mye forskjellig. Og ene fant sin idrett som hun elsket. Andre fant ingen idrett han likte. Men han gikk 3 år på kulturskolen, på animasjonsfilm og kunst.

Anonymkode: 9592e...e38

Skrevet

Jeg ble også tvunget til å være med på fotball og volleyball som barn, og i begynnelsen av tenårene. Bare fordi moren min mente at det "ville se merkelig ut, hvis jeg ikke var med" og kanskje noen på bygda la merke til det hvis ett eller annet barn ikke var med på noe som helst. 

Problemet var jo selvfølgelig at jeg aldri var særlig flink til idrett, i alle fall ikke ball-sport. Dessuten var det flere på samme lag som var mye flinkere enn meg, og så ble de irriterte på meg fordi de mente at jeg aldri var kjapp nok. Eller at jeg gjorde ett eller annet feil, i deres øyne. Skal man være med på idrett, så burde jo det første budet selvfølgelig være at man faktisk ønsker å være med på ting selv.    

Anonymkode: e48a8...39c

• Liker 1
Skrevet

Man skal aldri tvinge barn til å dra på fritidsaktiviteter, da får de heller slutte.  Her går det i fotball. Har prøvd andre aktiviteter men valget ble fotball. 

Anonymkode: 8df7b...799

Skrevet

Hva gjør de i stedenfor da? Sitter og scroller på skjermen i 5-6 t hver ettermiddag/kveld? 😬

Anonymkode: 89281...9e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 9.38):

synes jeg. 

Hvor glad blir du av aktiviteter du ikke trives med, men som du må gjøre? Du skaper ikke glede for aktiviteter ved å tvinge de til å gjøre det... 

Noen barn (og voksne) trives mye bedre med aktiviteter som ikke er organisert. Den dårlige stemning blir neppe noe bedre av mer tvang, spesielt ikke når tenårene nærmer seg. 

Jeg er voksen nå, og liker fortsatt ikke noe organiserte aktiviteter. Jeg elsker trene nå, men kun alene. Jeg synes gruppetimer er pyton. Jeg løper mye, men hater løpegrupper. Jeg trives best når jeg kan være i aktivitet på mine premisser, når jeg selv ønsker. 

Jeg trivdes godt med hest i barndommen også, men ikke ridetimer. Jeg trivdes med å stelle og dulle med hest, og skritte meg turer alene. Fikk en del kommentarer fra jevnaldrende i stallen, på hvorfor jeg ikke trente mot konkurranse, eller deltok på kurs, men jeg ville bare kose meg.... kurs, konkurranse, ridetimer og slikt tok fra meg all gleden med stallen. Det var rett å slett ikke gøy når det ble organisert. 

Ser det samme på tantebarnet. Elsker skogen, friluftsliv, ski, og det å være ute. Maste om å få sove i telt og hengekøye alene i hagen i 10års alderen, året rundt. Valgte ofte gå på ski eller sykle hjem fra skolen enn å ta skolebussen. Og hater de samme aktivitetene når det er organisert. 

Anonymkode: 2e078...20b

• Liker 1
Skrevet

Slik var det for ene mi også. Hatet alt vi prøvde. håndball, fotball, basket, taekwondo, klatring, turn, dans speider, korps, piano, koding. 

Plutselig en dag ville hun begynne på kunstløp i en alder av 13. Jeg kan absolutt ingenting om den sporten, og hadde ikke kunne tenke frem den sporten det hele tatt! Nå er hun på elitegruppa bare to år etterpå. Ser henne nesten aldri, for hun skøyter med kunstløp-vennene sine hele tiden, enten det er trening eller fritid. Helt hekta. 

Jeg tror det handler om å finne det som fenger. 

Hva liker barna dine ellers å gjøre?

Hvis det er gaming som gjelder så kanskje noen i nærheten som driver med koding? Ellers så har også røde kors junior hjelpekorps i mange landsdeler. Seiling eller surfing? Vannpolo? Barnas turlag turistforeningen? Kunstklubb? 

Anonymkode: ef0d2...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...