AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #1 Skrevet 13. november 2025 Baby er seks måneder og skal begynne å spise mat. Men hva og hvordan? Ammer enda og skal fortsette med det. Hvordan har dere gått frem. Hva spiser baby. Hvor ofte. På hvilken måte. Min har smakt litt frukt og grønt, men alt har falt ut av munnen igjen. Tror baby liker det, men spiser ikke enda - har ikke skjønt hvordan. Men hva bør jeg tilby og i hvilken form? Anonymkode: 4e35e...eba
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #2 Skrevet 13. november 2025 https://www.helsenorge.no/barn/spedbarnsmat-og-amming/alt-om-spedbarnsmat/fast-fode/starte-med-fast-fode/ Mange begynner med grøt, og da er det snakk om bare pittelitt som en halv til en teskje, og så øke mengden i takt med barnets signaler. Barnet trenger tid til å lære seg å spise. Det gjør ingenting at maten faller ut igjen av munnen, det er helt normalt. Det viktige er at det man gir er næringsrikt og jernrikt, så derfor er grøt fint. Du kan gjerne kontakte helsestasjonen for råd hvis du ikke har hatt time med dette som tema. Det skal egentlig snakkes om på 4-månederskontrollen. Personlig tok jeg inspirasjon fra det som på engelsk heter BLW (baby led weaning)/plukkmat, men gav også grøt og pureer med skje, og brukte appen solid starts der jeg kunne søke opp matvarene for å se hvordan jeg kunne gi dem. Kokt brokkolibukett var en av de første matvarene vi gav som plukkmat. Bare la den på brettet foran baby og så ordnet han resten selv Lurt å innføre 1 og 1 matvare i gangen i starten ihvertfall for å se om de tåler det de får. Anonymkode: eed43...e3e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #3 Skrevet 13. november 2025 Jeg moste det og startet med snaksprøver. Banan og avokado.. litt sure druer i smokk med nett.. pirre smaksløkene og lære baby å ha andre konsistenser enn varm brystmelk i munnen. Anonymkode: eff71...bec
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #4 Skrevet 14. november 2025 Start pent med smaksprøver, helst tidlig på dagen i tilfelle baby reagerer med magevondt, så du slipper det på natten. Lag grøt i tynn konsistens, kok diverse frukt og grønnsaker og mos til glatt puré med stavmikser, kok biter og ha i matsmokk (veldig populært her). Hvis baby ikke viser tegn til interesse kan du sette baby i stolen (støtt godt med håndkle e.l så baby sitter stødig), så hun/han kan utforske på egenhånd. Vi ble anbefalt det av helsesøster og det funket veldig fint her. Og bland alt du gir med morsmelk/mme fordi det er en kjent smak for baby. Det gikk mye i puréer en periode, frem til vi startet å gi ting i staver. Agurk, avocado, mango, kiwi osv osv. Søk opp på instagram for eksempel så finner du mye inspirasjon. Anbefaler også å eksponere for allergener som nøtter og egg. Gi en liten mengde blandet i morsmelk. Søk opp så ser du forslag til hvordan det kan gis Anonymkode: 368ea...ab4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #5 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Start pent med smaksprøver, helst tidlig på dagen i tilfelle baby reagerer med magevondt, så du slipper det på natten. Lag grøt i tynn konsistens, kok diverse frukt og grønnsaker og mos til glatt puré med stavmikser, kok biter og ha i matsmokk (veldig populært her). Hvis baby ikke viser tegn til interesse kan du sette baby i stolen (støtt godt med håndkle e.l så baby sitter stødig), så hun/han kan utforske på egenhånd. Vi ble anbefalt det av helsesøster og det funket veldig fint her. Og bland alt du gir med morsmelk/mme fordi det er en kjent smak for baby. Det gikk mye i puréer en periode, frem til vi startet å gi ting i staver. Agurk, avocado, mango, kiwi osv osv. Søk opp på instagram for eksempel så finner du mye inspirasjon. Anbefaler også å eksponere for allergener som nøtter og egg. Gi en liten mengde blandet i morsmelk. Søk opp så ser du forslag til hvordan det kan gis Anonymkode: 368ea...ab4 Man kan også gi veldig mange matvarer i hel form fra 6 mnd, så lenge det er tilpasset barnets alder Trenger ikke lage puré av alt. Det beste er om man gir litt pureer og litt hel mat, på engelsk kalt the buffet method eller combo feeding Anonymkode: eed43...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #6 Skrevet 14. november 2025 Vi startet litt tidligere, med små mengder. Typisk små biter fisk, litt avokadomos med forskjellige typer nøtter og peanøtter, myke brødbiter med leverpostei eller nøttesmør, myke biter gulrot, osv. Bruke litt på en fingertupp, og etterhvert fikk baby en skje som kunne veives med. Plukkmat (som BLW) av forskjellige slag, fra vår middag. Det finnes like mange måter å gjøre det på som det finnes barn, omtrent. Vi ga ikke så mye grøt helt i starten (siden vi startet tidlig), siden morsmelk var hovednæringen fokuserte vi i stor grad på smaksprøver jevnt gjennom dagen. Da jeg skulle tilbake i jobb ble det mer grøt og ulike pureer i tillegg til plukkmat på de måltidene som kom mens jeg var på jobb. Fungerte veldig bra for oss, knapt noe magevondt Anonymkode: 5e9cc...841
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #7 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan også gi veldig mange matvarer i hel form fra 6 mnd, så lenge det er tilpasset barnets alder Trenger ikke lage puré av alt. Det beste er om man gir litt pureer og litt hel mat, på engelsk kalt the buffet method eller combo feeding Anonymkode: eed43...e3e Jeg er helt enig. Tenker at man må føle seg litt frem for man kjenner seg selv og sitt barn best. For min egen del (førstegangs mamma) var det tryggest å starte med purréer eller å gi biter i matsmokk. Det tok kanskje 2-3 uker før vi ga store ting, som også gikk helt fint. Nå er hun 8mnd og spiser stort sett selv, også grøt. Anonymkode: 368ea...ab4
Heln Skrevet 14. november 2025 #8 Skrevet 14. november 2025 Jeg et fan av blw jeg da ga bare baby det samme som vi spiste, i passelige biter -å dele ting i staver ble ofte det enkleste for henne å holde. Så gikk jo det meste i gulvet i starten da, men hun ble veldig fort flink til å spise selv. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #9 Skrevet 14. november 2025 Gav bare baby det samme som vi spiste. De spiste selv og lærte seg fort hvordan det skulle gjøres ved felles måltider. Anonymkode: 9332a...63e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #10 Skrevet 14. november 2025 Våres fikk nå smaks prøver fra 3 mnd, og dermed økte nå mengder automatisk etter som de ble eldre. Her fikk de så og si det vi spiste ved 6 mnd alder. Most potet, grønsaker, kraft/saus, kjøtt/fisk. Grøt , små biter av brødskiver. Most frukt, osv Anonymkode: 89169...315 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #11 Skrevet 15. november 2025 Er ikke 6 mnd litt sent å starte med mat? De fleste starter vel allerede fra 3-4 måneders alder. Babyen skal få spise på det dere voksne spiser på. Og viktig at hen får smaksprøver på mye forskjellig 😁. Peanøttsmør er en god ting også, da det han forhindre allergi. Anonymkode: 34b0e...d3d
Oz- Skrevet 15. november 2025 #12 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er ikke 6 mnd litt sent å starte med mat? De fleste starter vel allerede fra 3-4 måneders alder. Babyen skal få spise på det dere voksne spiser på. Og viktig at hen får smaksprøver på mye forskjellig 😁. Peanøttsmør er en god ting også, da det han forhindre allergi. Anonymkode: 34b0e.. Nei, det er ikke sent i det hele tatt, og de fleste starter ikke ved 3-4 måneder. Ingen bør starte ved 3 måneder for noe annet enn allergener, det er skadelig for barnets tarmer. For fullammede barn er anbefalingen å starte så smått ved 6 måneder, og da trenger man ikke mose maten. Noen studier viser at det kan redusere forekomsten av allergi hvis man introduserer enkelte matvarer fra 3 måneder, men babyer under 4 måneder skal ikke ha noe annet enn bittesmå mengder av det, typ peanøttsmør på lillefingeren som smøres i munnen. Barn som får mme bør få smaksprøver fra 4 måneder, det er for å bli vant med andre smaker. Babyen kan få det voksne spiser, men å si at den «skal» det er også feil. Vanlige allergener som peanøttsmør må gis jevnlig over tid for å bidra til å redusere sannsynligheten for allergi. Her burde du rett og slett bare ikke svart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå