Gå til innhold

Døpe eldre barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har døpt eldre barn? Hvordan gjorde man det praktisk? Mulighet for å gjøre det enkelt og uten så mye styr?

Vi har to barn på 3 og 5 som ikke er døpt, men hadde navnefest for dem da de var babyer. På den tiden var jeg mer prinsipiell, og hadde ikke personlig kristen tro, så det ble feil for meg å døpe barna. 

I etterkant av dette har jeg i større grad benyttet meg av tilbud gjennom kirka, særlig rettet mot barna. Jeg har sett kirka litt i nytt lys, og synes de er varme og inkluderende og fremmer gode verdier for barna. Det er en ro i kirka, til motsetning fra mer oppkavete organisasjoner som driver med andre ting. Nå føler jeg at vi "snylter" på tilbudet som ikke er medlemmer i kirka. Og innser at jeg ikke lenger har noen motforestilling mot å bli det. Er vel fortsatt ikke personlig kristen, men liker meg i kirka samt å høre på det som formidles. 

Burde vi døpe barna? Eller er det innafor å fortette å være med på ting uten å være medlem? 

Hvordan gjøres evt en barnedåp med eldre barn? Vi ønsker jo ikke akkurat å gjøre en ny "barnedåp" med stort selskap og dåpskjole. Tenker det burde vært en enkel seremoni, helst utenfor vanlig gudstjeneste. Men det er kanskje ikke mulig?

tar gjerne i mot erfaringer og innspill.

Anonymkode: 3eb1f...6cd

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i området (Sandnes) har kirken av og til lavterskel drop-in-dåp ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Du kan være med på aktiviteter uten å være medlem. Hvis du ønsker å døpe barna er det mulig når som helst. Mon 15 åring døpte seg slik at hun kunne være konfirmant i kirken. Det ble gjort en ettermiddag med bare familie til stede. Var en fin seremoni.

Anonymkode: 1a374...5c4

Skrevet (endret)

Kan du ikke bare melde deg inn i kirka da? Du må jo ikke det heller, tenker det uansett er fint for dem med oppmøte, folk som kjøper mat/vafler/lodd etc eller betaler inngang alt ettersom hva det gjelder. Fint med positiv omtale og noen som sprer ordet også. Men om du vil støtte så er det jo enkelt og fint å melde seg inn. 

Medlemskap er gratis for deg, men kirken får jo støtte fra staten så sånn sett tenker jeg at man uansett ikke burde kjenne på at man snylter på noen ting. Men vil jo anta at medlemstall er med på å bestemme støtten kirken får så sånn sett er jo det en fin gest om man bruker kirken/kirkens tilbud litt enten man er kristen eller ikke.

Dåp hadde ikke jeg begynt å styre med, spesielt ikke om dere allerede har hatt navnefest. Kirken tjener vell uansett ikke noe på at dere har dåp der. Hadde heller latt mine barn døpes før konfirmasjonen om de ønsker å konfirmeres i kirken. Men du kan selvsagt arrangere dåp når som helst.

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Skrevet
Crazydoglady skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bare melde deg inn i kirka da? Du må jo ikke det heller, tenker det uansett er fint for dem med oppmøte, folk som kjøper mat/vafler/lodd etc eller betaler inngang alt ettersom hva det gjelder. Fint med positiv omtale og noen som sprer ordet også. Men om du vil støtte så er det jo enkelt og fint å melde seg inn. 

Medlemskap er gratis for deg, men kirken får jo støtte fra staten så sånn sett tenker jeg at man uansett ikke burde kjenne på at man snylter på noen ting. Men vil jo anta at medlemstall er med på å bestemme støtten kirken får så sånn sett er jo det en fin gest om man bruker kirken/kirkens tilbud litt enten man er kristen eller ikke.

Dåp hadde ikke jeg begynt å styre med, spesielt ikke om dere allerede har hatt navnefest. Kirken tjener vell uansett ikke noe på at dere har dåp der. Hadde heller latt mine barn døpes før konfirmasjonen om de ønsker å konfirmeres i kirken. Men du kan selvsagt arrangere dåp når som helst.

Så vidt jeg har skjønt så er det nettopp ikke det man kan - altså for å melde seg inn i kirka så må man gjøre det ved dåp. Er hvertfall det som står på nettsidene til kirken. Jeg kan melde meg inn og ut selv som jeg vil, men det er fordi jeg ble døpt som barn. Men mine barn som aldri har vært døpt må døpes for å bli medlem. 
Jeg selv er forsåvidt medlem, har aldri meldt meg ut av kirka. Men tenkte litt på at barna burde være medlem, siden det er de som er med på barneklubb i kirka.

• Liker 1
Skrevet

Er vel bare å høre med den kirken dere sogner til?

Anonymkode: 91649...71d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så vidt jeg har skjønt så er det nettopp ikke det man kan - altså for å melde seg inn i kirka så må man gjøre det ved dåp. Er hvertfall det som står på nettsidene til kirken. Jeg kan melde meg inn og ut selv som jeg vil, men det er fordi jeg ble døpt som barn. Men mine barn som aldri har vært døpt må døpes for å bli medlem. 
Jeg selv er forsåvidt medlem, har aldri meldt meg ut av kirka. Men tenkte litt på at barna burde være medlem, siden det er de som er med på barneklubb i kirka.

Ja, barn under 15 kan ikke meldes inn. Så vidt jeg vet kan ikke barn under 15 år være medlem eller tilhørende uansett om de er døpt eller ikke. Før kunne de ikke være medlem, men ble registrert som tilhørige, men det er det slutt på nå.

Skrevet

Ta kontakt med lokal prest. Hos oss (sentralt i Oslo) er det slik at man kan velge å døpe i drop in-dåp (holdes en gang årlig), i gudstjenesten eller i en mer privat seremoni. Vi har flere ganger i året dåp av ungdom eller voksne også. 

Anonymkode: aac52...d88

Skrevet

Jeg synes det er fint. Det er godt gjennomtenkt i ditt tilfelle. Dere har funnet roen og et type kirkesamfunn som er inkluderende

Anonymkode: a11c0...71c

• Liker 2
Skrevet

Min sønn var ikke døpt. Da han kom i konfirmasjonsalder, ønsket han å konfirmere seg i kirken fordi flertallet skulle det. Han startet med konfirmasjonsundervisning. Vi tok kontakt med kirkekontoret hvor vi bor, og fikk avtalt privat dåp. Denne var på kvelden og det var kun presten, vi foreldre og faddere. Ingen lang prosess, og han slapp å stå foran en fullsatt lokal kirke å gjøre dette. 

Anonymkode: a5b82...899

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sjekk ut drop in dåp der du bor, det er t supert tilbud og høres ut som akkurat det du etterspør.

Anonymkode: c4318...38e

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sjekk ut drop in dåp der du bor, det er t supert tilbud og høres ut som akkurat det du etterspør.

Anonymkode: c4318...38e

Takk for tips! Jeg skal absolutt sjekke ut dette, høres veldig aktuelt ut

Skrevet

Her kan en ta kontakt med presten og få til privat dåp men kun foreldrevog evnt faddere

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har døpt eldre barn? Hvordan gjorde man det praktisk? Mulighet for å gjøre det enkelt og uten så mye styr?

Vi har to barn på 3 og 5 som ikke er døpt, men hadde navnefest for dem da de var babyer. På den tiden var jeg mer prinsipiell, og hadde ikke personlig kristen tro, så det ble feil for meg å døpe barna. 

I etterkant av dette har jeg i større grad benyttet meg av tilbud gjennom kirka, særlig rettet mot barna. Jeg har sett kirka litt i nytt lys, og synes de er varme og inkluderende og fremmer gode verdier for barna. Det er en ro i kirka, til motsetning fra mer oppkavete organisasjoner som driver med andre ting. Nå føler jeg at vi "snylter" på tilbudet som ikke er medlemmer i kirka. Og innser at jeg ikke lenger har noen motforestilling mot å bli det. Er vel fortsatt ikke personlig kristen, men liker meg i kirka samt å høre på det som formidles. 

Burde vi døpe barna? Eller er det innafor å fortette å være med på ting uten å være medlem? 

Hvordan gjøres evt en barnedåp med eldre barn? Vi ønsker jo ikke akkurat å gjøre en ny "barnedåp" med stort selskap og dåpskjole. Tenker det burde vært en enkel seremoni, helst utenfor vanlig gudstjeneste. Men det er kanskje ikke mulig?

På vår babysang samlinger er det 90% utenlandske mødre. Garanterer at de ikke tilhører den norske kirken. Ingen krav om det.

Endret av Ny Bruker
Skrevet

Det er rimeleg hyklersk å "melde seg inn" i ein religion når ein ikkje trur på det han handlar om. 

Bli heller med på det frivillege menigheita driv med, eller støtt dei i kva enn slags veldedig arbeid dei samlar inn kroner til. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan være medlem i kirken uten å være døpt.

Anonymkode: d8cf0...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om de har hatt navnefest så døp de stille og rolig uten å si noe vel? Eøler si dere hadde navnefest så bare en rolig dåp og hjem! Skal vel ikke ha besøk igjen??

Anonymkode: 8fbfa...206

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan være medlem i kirken uten å være døpt.

Anonymkode: d8cf0...e63

Nei, for å være medlem i Den norske kirke må man være døpt. Man kan være døpt i et annet kirkesamfunn, og velge å melde seg ut av dette og inn i Den norske kirke, men 

Anonymkode: 317ee...7f1

Skrevet

Så flott at du ønsker at barna skal være en del av vår flotte kirke!

Det skal ikke være noe problem å døpe større barn. Det er ingen aldersgrense for å døpe seg, og det trenger ikke gjøres i noen stor seremoni ved en gudstjeneste. Det kan gjøres hjemme eller kanskje før eller etter en gudstjeneste. Kontakt deres lokale kirkekontor eller en prest i menigheten dere tilhører og så løser det seg helt sikkert.

Anonymkode: c9688...687

Skrevet

Hvorfor spør du ikke bare presten der du går. 

Anonymkode: 9f966...58d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...