Gå til innhold

Luftrykksenorvarslere bare no "hærk" ?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøpte for en tid sidan en nyere bil,og  etter tid begynte  luftrykkslampen å lyse. Sjekket luftrykket, og var ok i henhold til tekniske data (intruksjonboken). og ,kalibrering var nytteløst 

  Neste dag ein satte seg i bilen å kjørte avgårde var luftrykkslampen slukket, men etter noen km begynte lampe igjenn  lyse. Kjørte ut på  egnet sted om ein hadde punktert, men ikkje antydning til lufttrykksfall.Kom etterhvert over eit  sett dekk på felg ... god som nye ettersom dekke som medfølgde følgde  var slitt til maks grense.  Lufttrykkslampen begynte å lyse umiddelbart  etter dekkskifte til tross for at dekktrykket var i henhold til instruks. Lufttrykksenoren  reagerer på tempratursvinginger varm /kald luft. 

Noen uker etter dekkskift skulle bilen på EU-kontroll, og eneste merknad var lufttrykkslampe lyste, og dermed kunne bilen ikkje EU-godkjennes.  Dekkene som ein nyleg var hadde påmontert manglet lufttrykksensorer.

Har kjørt  bil, og eid bil  i over 50 år, og punktert "kun en gang," og har ellers  for vane å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig.  Ble anbefalt av dekkforhandler sist ein skiftet til nye dekk å øke lufttrykket noen bar. Dette  for å forebygge  kantslitasje på dekk ettersom

Poenget :   Kjører ein  noe eldre bil  "før lufttrykksensorer ble påbudt" kjører ein lovlig.

                   Kjører du bil m/ lufttrykksenor, og den lyser så kjører du ulovleg.

                   

  

Anonymkode: 0a15c...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"noen bar" over hørtes ganske mye ut. Man har normalt rundt 2,5bar i bildekk, så "noen" over det er ikke bra. Da får du runde hjul...

Utstyr på bil skal fungere. Merkelig at de som monterte de nye dekkene dine ikke sjekket om du trengte en sensor. 

  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fatter ikke med beste tanke hvorfor de innførte dette tullet her. På en Formel 1 bil ja kanskje, men i daglig virke, bare tull og tøys. Heldigvis har jeg ikke nyere bil med dette tøyset. 
Men går det an å få dette utkoplet? Tenker å fjerne sensorene på hjulene og deaktivere greiene i dashbordet?

Skrevet
Einus skrev (3 minutter siden):

Jeg fatter ikke med beste tanke hvorfor de innførte dette tullet her. På en Formel 1 bil ja kanskje, men i daglig virke, bare tull og tøys. Heldigvis har jeg ikke nyere bil med dette tøyset. 
Men går det an å få dette utkoplet? Tenker å fjerne sensorene på hjulene og deaktivere greiene i dashbordet?

Veldig mange biler bruker ABS-systemet for å detektere lavt dekktrykk og lekkasje/punktering. Da trenger man ikke sensorer i dekkene. 

Skrevet

jeg har også kjørt bil i over 40 år og jeg syns teknologi er en fin ting.. Dersom man ikke kan forholde seg til det bør man gå for en veteranbil.. 

Anonymkode: e575a...a30

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har også kjørt bil i over 40 år og jeg syns teknologi er en fin ting.. Dersom man ikke kan forholde seg til det bør man gå for en veteranbil.. 

Anonymkode: e575a...a30

Teknologi er flott når det virker. 
kanskje du er en bileier som kjøper ny bil og selger etter 3-5 år?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg har også kjørt bil i over 40 år og jeg syns teknologi er en fin ting.. Dersom man ikke kan forholde seg til det bør man gå for en veteranbil.. 

Anonymkode: e575a...a30

 Har sans for "teknologi" selv, men det betyr ikke at jeg vil ha mest mulig av den, og at den er mest mulig kompleks og finnes på flest mulige steder. Ikke i en bil, og ikke ellers heller. Disse ingeniørene i bilindustrien er jo helt ute av kontroll med alt de finner på. Mer dritt som kan krangle og gå i stykker får man jo nødvendigvis "på kjøpet".

Anonymkode: 98317...149

  • Liker 1
Skrevet

Lufftrykksensorer i hjulene er et sikkerhetssystem, og sikkerhetssystemer skal være i orden, derfor avvik på EU-kontroll.

Men dette systemet øker kostnadene ved både kjøp og eierskap av bilen, fordi det må vedlikeholdes og kalibreres ved hvert hjulskift i tillegg til at det av og til oppstår feil. Det er vel også et batteri i hver sensor i hvert hjul som kan medføre feilmeldinger om det blir dårlig.

Selv er jeg strålende fornøyd med å ha biler som er fra tiden før dette med lufftrykksensorer, fartsgrensevarsler, linjeassistenter og alt dette "greiene" ble standard. Har kjørt slike moderne biler og det er en pest og en plage med blinking, plingelyder og pauseoppfordringer i tide og utide. Liker best å kjøre selv uten slike systemer som skal overvåke og passe på alt jeg gjør.

  • Liker 3
Skrevet
Soft mann skrev (10 minutter siden):

Teknologi er flott når det virker. 
kanskje du er en bileier som kjøper ny bil og selger etter 3-5 år?

nei ikke egentlig, min nåværende bil er en 2013 modell BMW som ble kjøpt ny. 

Anonymkode: e575a...a30

Skrevet

Er fint når det fungerer. Men hører flere sier sensorene ofte må byttes etter 5 år, pga da begynner de å henge og gi feil meldinger

Anonymkode: a70a6...b93

Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Lufftrykksensorer i hjulene er et sikkerhetssystem, og sikkerhetssystemer skal være i orden, derfor avvik på EU-kontroll.

Men dette systemet øker kostnadene ved både kjøp og eierskap av bilen, fordi det må vedlikeholdes og kalibreres ved hvert hjulskift i tillegg til at det av og til oppstår feil. Det er vel også et batteri i hver sensor i hvert hjul som kan medføre feilmeldinger om det blir dårlig.

Selv er jeg strålende fornøyd med å ha biler som er fra tiden før dette med lufftrykksensorer, fartsgrensevarsler, linjeassistenter og alt dette "greiene" ble standard. Har kjørt slike moderne biler og det er en pest og en plage med blinking, plingelyder og pauseoppfordringer i tide og utide. Liker best å kjøre selv uten slike systemer som skal overvåke og passe på alt jeg gjør.

En ser det, sikkert en del med nye biler som kommer til å bli sure når jeg skriver dette 

Ved å ha eldre bil blir en ofte bedre kjent med bil, hvordan den oppfører seg, en følger ofte mer med på ting som lys osv, siden en ikke får masse lys og lyd at noe mangler.

Anonymkode: a70a6...b93

  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan ser disse sensorene ut? Kommer jeg til dette selv? 

Skrevet
visp skrev (2 timer siden):

Hvordan ser disse sensorene ut? Kommer jeg til dette selv? 

De ser ut som en t og sitter ofte inne på felgen hvis jeg har forstått rett

Anonymkode: a70a6...b93

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De ser ut som en t og sitter ofte inne på felgen hvis jeg har forstått rett

Anonymkode: a70a6...b93

Tusen takk! Da skal jeg se etter det. Har ikke problemer med det nå, men hadde og regner med at det kommer igjen. Sist måtte verkstedet bli kvitt varselet og det var under en EU-kontroll. Jeg ba om det og det var aldri snakk om at det kunne være noe hinder for å få bilen godkjent. 

Skrevet

jau, dette er en vanlig greie med min Toyota Yaris hybrid.

Ved hvert dekkskifte vår og vinter, så begynner lufttrykkmåleren å skape seg. Jeg sjekker luft-trykk, det er fint eller jeg må fylle litt. 
Forsvinner sensoren ikonet? 

Nope, jeg kan resette på en knapp under styret, men kommer tilbake åkke som.

Da må jeg altså på Toyota verkstedet for at de skal (gratis) kalibrere sensoren til "vinterforhold" eller "vårforhold".

Like gøy hvert halvår etter dekkskift.

Anonymkode: cf867...4fa

Skrevet

Aldri hatt problem med dekktrykksensorene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 17.02):

Kjøpte for en tid sidan en nyere bil,og  etter tid begynte  luftrykkslampen å lyse. Sjekket luftrykket, og var ok i henhold til tekniske data (intruksjonboken). og ,kalibrering var nytteløst 

  Neste dag ein satte seg i bilen å kjørte avgårde var luftrykkslampen slukket, men etter noen km begynte lampe igjenn  lyse. Kjørte ut på  egnet sted om ein hadde punktert, men ikkje antydning til lufttrykksfall.Kom etterhvert over eit  sett dekk på felg ... god som nye ettersom dekke som medfølgde følgde  var slitt til maks grense.  Lufttrykkslampen begynte å lyse umiddelbart  etter dekkskifte til tross for at dekktrykket var i henhold til instruks. Lufttrykksenoren  reagerer på tempratursvinginger varm /kald luft. 

Noen uker etter dekkskift skulle bilen på EU-kontroll, og eneste merknad var lufttrykkslampe lyste, og dermed kunne bilen ikkje EU-godkjennes.  Dekkene som ein nyleg var hadde påmontert manglet lufttrykksensorer.

Har kjørt  bil, og eid bil  i over 50 år, og punktert "kun en gang," og har ellers  for vane å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig.  Ble anbefalt av dekkforhandler sist ein skiftet til nye dekk å øke lufttrykket noen bar. Dette  for å forebygge  kantslitasje på dekk ettersom

Poenget :   Kjører ein  noe eldre bil  "før lufttrykksensorer ble påbudt" kjører ein lovlig.

                   Kjører du bil m/ lufttrykksenor, og den lyser så kjører du ulovleg.

                   

  

Anonymkode: 0a15c...5f6

Joda men dette er en stund siden at all biler må ha i følge EU reglene. Jeg får det problemet hver gang jeg skifter fra sommerdekk til vinter deg, bare timer etterpå. Da kalibrerer jeg dette i bilen sine innstillinger og det fungerer til neste gang man skifter dekk. Aldri vært et problem ut over det. Det samme var det på diseldyret mitt for noen år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

jau, dette er en vanlig greie med min Toyota Yaris hybrid.

Ved hvert dekkskifte vår og vinter, så begynner lufttrykkmåleren å skape seg. Jeg sjekker luft-trykk, det er fint eller jeg må fylle litt. 
Forsvinner sensoren ikonet? 

Nope, jeg kan resette på en knapp under styret, men kommer tilbake åkke som.

Da må jeg altså på Toyota verkstedet for at de skal (gratis) kalibrere sensoren til "vinterforhold" eller "vårforhold".

Like gøy hvert halvår etter dekkskift.

Anonymkode: cf867...4fa

Dette ligger i instrumentbordet for bilen din, spør AI og du får nøyaktig metode for å gjøre de riktige innstillingene om du oppgir riktig modell. Har akkurat samme hendelsesforløp på min elbil nå, og hadde det også på min diselbil. Og jeg måtte ganske langt inn i innstillingene på instrumentbordet før jeg fant riktig metode. 

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (16 timer siden):

Aldri hatt problem med dekktrykksensorene.

Ikke jeg heller, men de er batteridrevne og holde ikke evig.

Greit å ha slike for min del, glemmer alltid å sjekke trykket ellers, nå mere enn tidligere etter at jeg byttet til elektrisk og omtrent aldri er på en bensinstasjon mer. 

Skrevet

Legger til en beskrivelse rundt TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) jeg skrev i en annen tilsvarende tråd.

Det finnes to systemer, som fungerer på litt ulik måte. Omtales gjerne som direct (dTPMS) og Indirekte (iTPMS).

dTPMS består av en dekktrykksensor innenfor ventilen på hvert hjul.
Ved bytte av mellom vinter og sommer hjul må en på noen biler inn i en meny og bytte hvilket sett en benytter.
(Men, andre modeller oppdager selv bytte er utført.) 

Sensorene sender trådløst beskjed hvilket trykk hvert hjul har, som ofte kan vises i bilens instrument.
Sensor har et batteri, hele sensoren må byttes når batteriet er tomt. Da dekk må av felgen gjøres bytte av sensor normalt når dekk byttes.
Normalt programmeres sensorene mot bilen, deretter trenger en ikke gjøre noe tilbakestilling.
(Annet enn ved bytte vår og høst på noen biler.)
Systemet kan håndtere ulikt dektrykk i alle fire hjul.

Indirekte TPMS
Har mindre kostnad pga. det kreves ingen sensor i hvert hjul.
Samler data fra hjulhastighetssensor og ABS-system for å regne ut dekktrykk basert på rotasjon.
Ved lite luft vil omkretsen bli noe mindre, hjul roterer raskere og det kan da gis en alarm.

Ulempen er med systemet er det kan ikke vise nøyaktig hvilket trykk et hjul har. Det måler forskjellen fra de andre hjulene.

For at systemet skal fungere må en fylle nøyaktig like mye luft i alle fire hjul, og tilbakestille iTPMS systemet i bilens meny.
Da vil systemet starte å samle data, og kan varsle om det oppstår en endring.

Systemet håndterer ulikt dektrykk i alle fire hjul dårlig. Det kan gi upresist varsel.
Når en bytter hjul vår og høst må en fylle riktig trykk på alle hjulene og tilbakestille systemet. Når det gjøres skal systemet ikke komme med feilmeldinger.

Oppsummert:
Ved varsel om lavt dekktrykk. Bør en sjekke så snart det er trygt å stoppe om det svært lavt, for å unngå å ødelegge dekket.
(Unngå å stoppe på motorvei, eller i tunell o.l.) 

Vises det nøyaktig trykk på hjulene har bilen trolig dTPMS sensor. Kontroller dekktrykk, er det avvik mellom hva som vises og faktisk trykk kan en sensor være defekt.

Har bilen indirekte TPMS, fyll riktig trykk i alle hjul og tilbakestill systemet.

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...