AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #1 Skrevet 13. november 2025 Min datter er gravid, og det er spennende tider i møte. Vi har et godt og nært forhold (jeg fikk vite om positiv test samme dag) og kommuniserer daglig, ser hverandre et par ganger i uka. Jeg er i 40-årene, så det er en stund siden jeg selv var gravid og hadde småbarn. Jeg skal selvfølgelig lytte til datter og partner ift hva de ønsker, men del gjerne tips! * Hva setter du pris på fra din forelder/svigerforelder når det kommer til besteforeldrerollen? Hva skulle du ønske hadde vært annerledes? * Hva har du erfart er fint som besteforelder? Hvilke blemmer har du gjort? Anonymkode: c70fa...89c
mommyaka Skrevet 13. november 2025 #2 Skrevet 13. november 2025 Ha ting hjemme;) som smokker, klær, etc 1 1
binders11 Skrevet 13. november 2025 #3 Skrevet 13. november 2025 Respekter deres regler. Og følg de. Jeg har selv to barnebarn og en datter som er veldig laid back. Men siden det er hennes barn følger jeg deres ønsker. Nå har de ikke spesielt strenge regler, tvert imot. Men jeg kan skjemme bort barnebarna uten at det går på tvers av foreldrenes oppdragelse. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #4 Skrevet 13. november 2025 Jeg har hatt et nært forhold til både egen mor og svigermor fra barna var små. Vi hadde noen ting vi nok ble sett på som "strenge"/"urimelige" på, men de tok det heldigvis pent, og det har ikke ødelagt vårt langsiktige forhold. Det jeg tenker er viktig, er: Kom gjerne med råd, dersom de etterspørres, eller om det virker som om de ikke vet hvordan de skal løse et problem. Men aksepter at det er et RÅD, og at de kan velge å ikke følge det. Lytt til deres ønsker. Hva er viktig for dem ifm barnet? Selv om dere ikke gjorde det samme, så kan det være at retningslinjer er oppdatert, det har kommet ny kunnskap osv. Alle foreldre forsøker å gjøre det beste for sine barn. (Store debatter nå er jo slikt som: ren mat, solkrem/kosmetikk, sikring i bil, skjermbruk/mobilbruk osv.) Respekter grensene og reglene. (Dere kan gjerne spørre om "hvorfor har dere denne regelen?", men spør i så fall åpent og nysgjerrig, og ikke dømmende eller kritiserende.) Vær gjerne på tilbudssiden. Spør om hva dere kan hjelpe med, særlig i starten når alt er litt overveldende. Enkle ting kan hjelpe. (Trille baby en kort tur så mor får dusjet/sovet/spist, ta klesvasken, ta oppvasken, komme på besøk med ferdig middag, bestille mat til dem, tilby å lage mat for dem.) Spør litt om hva de selv tenker om besøk. (Kort og ofte, eller sjelden og lenge? Hva føler de er best?) Om du skal kjøpe ting/klær til barnet. Ikke tenk "så mye som mulig". Tenk heller "hva tar de seg kanskje ikke råd til selv." Kjøp kvalitet fremfor kvantitet. Vi fikk enormt mye billigklær i starten, som vi knapt brukte noe av. For vi hadde jo mengder vi selv hadde kjøpt også. Mens når de kjøpte for samme sum, men ting vi hadde lyst på, men syntes kanskje var litt dyre. (Som klær i supermyk ubehandlet ull) så endte det gjerne med at det ble brukt masse, og satt stor pris på. (Det er lettere tenke på giver med takknemlighet når noe blir en favoritt også. ) Jeg tror vi alle ble mer fornøyde når vi fikk ordnet opp i det. Mer miljøvennlig var det også, men det var mer et biprodukt. Når barnet blir større og barnepass er aktuelt: Husk at om du ser barnet en dag i uka, så kan du ikke bryte med barnets rutiner. Da er du en del av barnets hverdag, og må holde rutinene. Ser du barnet annenhver måned, så er det mer OK med rutinebrudd. Jeg satte veldig pris på at både foreldre og svigerforeldre lyttet til meg/oss. Også når de følte vi overdrev. Det gjorde at vi følte oss trygge på at de gjorde det vi var enige om, når barnet var med dem. Og dermed trygge på at barnet hadde det trygt og bra der. Jeg satte pris på at de hadde respekt for at ting hadde forandret seg siden de fikk barn, og av de kunne fortelle om forskjellene, uten at det ble et forsøk på å si "det gikk jo bra med dere", og gå i forsvarsposisjon. Vi endte med at besteforeldre på begge sider hadde hver sin dag hver uke, hvor de hentet i barnehagen. (Var sammen med oss og baby i permisjonen.) Fast dag hver uke. Forutsigbart, rettferdig og veldig koselig. Og skapte tette bånd mellom besteforeldre og barnebarn. Men det betydde at da var hverdag også hos besteforeldrene denne dagen. Ingen ekstra gaver, ingen godteri, og ingen brudd på leggetider. (Men for små barn så settes frukt like stor pris på som godteri, så det er bare å tenke kreativt, så blir det ekstra stas hos besteforeldre likevel.) Og ikke minst: Husk at det barna aller mest trenger fra dere besteforeldre, er tid og oppmerksomhet. Ting trenger ikke koste penger. Mat trenger ikke være usunn. Og det må ikke gjøres noe spesielt hele tiden. Det kan være barna setter mer pris på en koselig lesestund i armkroken i sofaen, eller en oppdagelsestur i hagen, enn en tur på tivoli. Å ha en voksens hele og fulle oppmerksomhet, er noe av det barna liker aller best. "Se på meg nå" - er jo noe de fleste foreldre hører en del. Anonymkode: ed2c0...3df 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #5 Skrevet 13. november 2025 Mine barn har to helt ulike bestemødre, og selv om begge bestemødre er både glad i dem og stolt av dem er de veldig glad i ene, mens de har et litt anstrengt forhold til den andre. Differansen ligger i der den ene bestemor vektla å liksom gjøre oss foreldre en tjeneste ved å passe dem, så har den andre bestemoren vært takknemlig og glad for hvert eneste øyeblikk hun fikk tilbringe sammen med dem. Jeg tviler ikke på at begge bestemødre virkelig elsker barna, men differansen i dette medførte at barna følte seg som en plikt og belastning for ene bestemoren, mens de følte seg høyt elsket av den andre bestemoren. Det var også mye kjekkere for oss at de var hos bestemor (farmor) som anså det som en glede, vs at de var hos bestemor (mormor) som liksom skulle markere i ord og holdninger at hun gjorde oss en tjeneste ved å ha barna. Selv om hun også egentlig elsket det, og ble regelrett sjalu på farmor etterhvert. Anonymkode: 2e92c...339 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #6 Skrevet 13. november 2025 Mange gode tips her som jeg er enig i. Jeg vil bare legge til at kom med tilbud om hjelp i den grad du orker og har lyst. Spesielt hvis det kommer flere barn etter hvert. Tilby korte trilleturer i begynnelsen når alt er overveldende. Etterhvert overnattingsbesøk ikke bare når de spør om hjelp, men også fordi du har lyst til og omgås barnebarnet. Og en sjelden gang ta gjerne to netter på rad også hvis barnet og foreldrene syns det er ok. Vi er mange i vennegjengen som kommenterer hvor deilig det av og til kunne vært om besteforeldre en gang i blant ikke hentet 16.00 en dag og leverte tilbake til lunsj neste dag. Du rekker såvidt og trekke pusten. Og nå som mor til ett skolebarn og ett førskolebarn med krevende fulltidsjobb og en hverdag som går i 100, så må jeg si at ethvert tilbud om hjelp med logistikken er høyt satt pris på. Dvs alt fra tilbud om å lage julekalender/pakkekalender, kjøre til treninger, følge på kamper osv osv er til enorm hjelp i hverdagen. Anonymkode: 325e9...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #7 Skrevet 13. november 2025 Ikke kom uanmeldt, spør om det passer 😊👍 bare fordi foreldrene er mye hjemme fremover så betyr det ikke at de har lyst eller overskudd til å ta imot besøk. Anonymkode: 495d9...afd 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #8 Skrevet 13. november 2025 For min del setter jeg mest pris på besteforeldre som er trygge, støttende og respektfulle. Pappa er et godt eksempel. Han viser interesse uten å overstyre, han spør før han gjør noe, og han lar oss være foreldre. Han følger rammene våre, men på en måte som aldri føles kritisk eller styrende. Det gjør at vi faktisk får lyst til å inkludere ham mer. Noe jeg tror mange glemmer, er hvor sårbar og intens den første tiden med baby kan være. Nybakte foreldre har veldig forskjellige behov, og det som føles fint for én familie kan være stressende for en annen. Det jeg skulle ønske flere besteforeldre tenkte over, er at press, mas eller dårlig samvittighet ikke skaper nærhet. Det skaper avstand. Når man føler seg overkjørt eller må kjempe for egne valg, trekker man seg tilbake for å beskytte både seg selv og barnet. Den beste starten for alle parter er faktisk når besteforeldre respekterer foreldrenes behov og tempo. Da kommer den gode relasjonen helt av seg selv.💝 Anonymkode: fddd5...19e 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #9 Skrevet 13. november 2025 Så fint at du spør og er bevisst på dette! Nå er jeg mor til små barn selv, og kan skrive hva JEG personlig synes er utfordrende! - Jeg setter stor pris på respekt for våre valg som foreldre. Jeg sliter mye med å stole på dem som ikke følger våre regler eller lytter til våre ønsker. Vi hadde f.eks regel om at barna IKKE skulle få sukker (kaker, godteri, kjøpeis osv) i starten. Da svigermor i et sekunds ubevåka øyeblikk satt å fora ungen på 8 mnd med sjokolademuffins (mange biter), ble jeg utrolig irritert. Flere slike hendelser gjor faktisk at jeg ikke ønska ha henne som barnevakt. - Vis at du ikke har glemt datteren din, og bruk fremdeles tid med henne. Moren min endret seg nesten over natten da hun ble bestemor. Det eneste hun tenkte på og ville henge med, var barnebarnet. Hun ville helst trille tur alene, kom med kommentarer om at det var enklere å være med barnebarnet uten meg og planla helst besøk til ganger jeg hadde ærend og ble nesten kasta ut døra i det hun kom. Det var sårt og vondt! - Lytt, ikke døm eller kom med kommentarer «da får du kjenne hvordan vi andre har hatt det». Når man er så sliten og langt nede fordi alt er kaos i en travel baby-periode, så er det godt at noen lytter uten å skal sette seg selv i fokus. Selv om DU har opplevd lignende, så må datteren din også få lov til å være både sliten, lei og frustrert uten at det skal bli dømt. Noen ganger trenger man et klapp på skulderen og høre at det man gjør er godt nok! Bare følg hennes ønsker, men fortell at du er der når hun trenger det. Ikke press deg på eller mas, slitsomt når en blir for overivrig også. Nå er det hennes tur til å bli forelder, og mye har nok endret seg siden du hadde små barn. Lytt til det de har tilegnet seg av info og ikke vær redd for å spørre om du trenger mer forståelse. Det som var rett for 20-30 år siden, kan være VELDIG feil i dag 😅 Men utifra det du skriver, tror jeg ikke dette blir noe problem! Jeg har troa på deg og er sikker på at du blir en helt fantastisk bestemor ☺️ Gratulere så mye! Anonymkode: cb3b7...061 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #10 Skrevet 13. november 2025 Respekter hva de sier ang. kosthold til barnet!! Samt skjerm/TV. Ellers er jeg utifra innlegget ditt sikker på at du kommer til å bli en fantastisk bestemor ❤️ Gratulerer! Anonymkode: f3fbc...a45 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #11 Skrevet 14. november 2025 Det er ikke bare bare å bli bestemor, skjønner jeg. Utifra det jeg har lest her er det viktig å ha tunga rett i munnen, for å holde seg inne med de nybakte foreldrene. Her er det mye regler og krav til hvordan besteforeldrene skal være. De skal nikke, bukke og neie på kommando, da er de kanskje heldige som får litt tid med barnebarna. Anonymkode: ef358...154
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #12 Skrevet 14. november 2025 Mine råd: Husk at hjelp den første tiden etter fødselen ikke handler om hjelp med babyen, men hjelp med matlaging, husarbeid osv. husk at din datter har en mann, babyen har en pappa. Ikke bli så engasjert at du setter ham i skyggen, det kan ødelegge forholdet på sikt. spør din datter hva hun trenger, gled deg sammen med henne:) Anonymkode: 17343...c15 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #13 Skrevet 14. november 2025 Respekter deres regler ang alt. Siden det er datter har du større kvote på "tabber" enn om det hadde vært svigerdatter. Anonymkode: 82e7b...568
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #14 Skrevet 14. november 2025 Hoi - mye å huske på for å være "perfekt" bestemor - nesten like mye som for å være "perfekte" foreldre. Et generelt råd fra meg som gjelder både i denne situasjonen men også ellers i livet: "Råd ingen har bedt om, føles som kritikk". Og, husk at du kanskje har glemt mye fra dine dager som småbarnsmor. Min mor kan ofte si ting som "Jeg kan ikke huske at jeg var så sliten når dere var små jeg", eller "Jeg kan ikke huske at dere var så ulydige, dere hørte på meg med en gang". Noe som føles som at hun mener at jeg gjør en dårlig jobb som mor. Men - i lengden vil du aldri klare å være så mye annerledes enn det du er - og det er helt sikkert bra nok ❤️ Anonymkode: 6d63b...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #15 Skrevet 14. november 2025 1. Respekter deres regler, selv om du er uenig. 2. Ikke kom uanmeldt. 3. Ikke si "bare vent til mamma Ikke er her så skal du få sjokolade/se på tv og lignende". Anonymkode: 74729...ce2 2 1
MaraudersMap Skrevet 14. november 2025 #16 Skrevet 14. november 2025 Det er en liten filleting, men noe min mamma ikke gjorde når hun ble bestemor som jeg savnet litt: Ha alt til bleieskift klart. Det å måtte dra med stellebaggen hver gang vi skulle på besøk til besteforeldrene var ikke plagsomt, men det føltes litt unødvendig når de enkelt hadde kunnet hatt en bleiepakke, noen tørre kluter og Bepathen liggende i et skap lett tilgjengelig. Og! I starten dra på besøk til din datter for å hjelp til. Tøm oppvaskmaskinen, sett på en klesvvask, støvsug gulv osv. Ja, det er kos å holde en nyfødt bebis, men mor trenger også å bli tatt litt vare på i starten. Så, hvis bebis ammer eller sover, så kan du slenge deg rundt å gjøre litt husarbeid. Det hadde hvertfall jeg satt stor pris på! 1 1
Anonyminal Skrevet 14. november 2025 #17 Skrevet 14. november 2025 Så koselig at du tenker på dette og gleder deg til å bli bestemor. Bare det at du velger å spørre her gjør at jeg tenker det kommer til å bli veldig bra. Man er jo så forskjellige som foreldre, det ser man jo på alle svarene du får her også, at mitt aller beste tips er å fortsette med det gode forholdet til datteren din, og spør henne underveis slik at dere finner ut av ting sammen. Det er jo også så vanskelig å vite hva man kommer til å synes er viktig i starten, og det forandrer seg så mye underveis. Jeg setter stor pris på både mamma og svigermor som besteforeldre, de utflyller hverandre og begge gjør både feil og ting som jeg kanskje skulle ønske de gjorde annerledes, men det gjør jeg jo selv som mamma også, og så lenge man behandler hverandre med respekt er mye gjort. Bare det å vite at de er der, at de stiller opp når jeg trenger det og at de er glade i barnebarna og liker å være sammen med de syns jeg er viktig. For meg har det også vært utrolig verdifullt med all den tiden vi har hatt sammen etter at jeg fikk barn. Det å gå på trilleturer og se gleden når mormor triller vognen, gå på cafeer og dra på helgeturer, det er tid jeg er evig takknemlig for, og er fortsatt minner jeg ser tilbake på nå som barna har blitt større. Mye av permisjonstiden min ble brukt sammen med spesielt mamma som da var pensjonist, det har gjort forholdet vårt bare enda bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #18 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke bare bare å bli bestemor, skjønner jeg. Utifra det jeg har lest her er det viktig å ha tunga rett i munnen, for å holde seg inne med de nybakte foreldrene. Her er det mye regler og krav til hvordan besteforeldrene skal være. De skal nikke, bukke og neie på kommando, da er de kanskje heldige som får litt tid med barnebarna. Anonymkode: ef358...154 I mange av innleggene er respekt for foreldrenes rolle som foreldre (og voksne mennesker) en gjenganger. Og da tror jeg mye av det andre kommer litt av seg selv? Joda, som nybakt forelder kan man nok både respektere og nyte godt av besteforeldrenes erfaringer, for all del. Men det går jo litt begge veier, da. Foreldrene må jo da også få en sjanse til å finne ut av hvordan de vil være som foreldre, slik besteforeldrene forhåpentligvis fikk med sine barn. Anonymkode: 52341...0cc
Lønnesirup01 Skrevet 14. november 2025 #19 Skrevet 14. november 2025 Mamma er masse sammen med mine to små og det er veldig hyggelig. Hun savner dem genuint når hun er bortreist og hun lyser opp når hun ser dem 🥰 Når de er sammen, tilbringer de positiv tid sammen. Lager mat sammen på kjøkkenet, triller på tur til lekeplass, leser bøker. Hun vil at de skal ha en nær relasjon og har sagt at selv om hun iblant blir sliten, ser hun det som en investering for fremtiden. Jeg har ingen «regler» når hun skal passe, men trenger det heller ikke. Hun gir dem sunn mat og setter dem ikke foran TVen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #20 Skrevet 14. november 2025 Vi har generelt få regler i forbindelse med pass hos besteforeldre. Men ønsker at de har minst mulig skjerm da de blir udyr og sover dårlig. Og ved overnatting at de helst holder leggetider. Min mor er nok litt glad i å skjemme de bort med både barnetv og snop, så litt må vi holde igjen da vi ser det påvirker barna negativt. Nå skal de sies at de er sammen flere ganger i uken, så for at ikke ungene etterhvert skal rulle av overvekt er det null snop i ukedagene. Anonymkode: e527b...fa2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå