Gå til innhold

Sopp i dusjen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Har oppdaget at det oppstår svarte flekker i fugene innerst i dusjen og litt på dusjdøren der den er festet i veggen. Antar at dette er sopp? Hva gjør jeg med det? Har sprayet med eddik og vannblanding et par ganger men det kommer bare tilbake. Nå har jeg smurt fugene inn med natron/vann blanding og skal la det ligge sånn en stund før jeg vasker det bort. 

Men om dette bare kommer tilbake hele tiden, hva gjør jeg da? 😩 

Har også hvitt belegg i en fuge på andre siden av badet, vet ikke om det er mugg eller kalk. Men det også kommer tilbake. 

Badet er cirka 6-7 år gammelt. 

Dette var der etter at leiligheten hadde vært utleid i et par år, så vet ikke hva det kommer av. For dårlig renhold kanskje? 

Anonymkode: f72b4...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer fordi det er fuktig. Tørker du opp etter hvert dusj med klut/håndkle, lufter ut dampen, og har konstant en god temperatur på badet?

Skrevet

La dusjdører stå åpen etter dusj. Ikke lukk dørene og ikke skyv de helt inn til veggen. Sørg for god ventilasjon på badet. 

Anonymkode: f869b...d3c

Skrevet

Dypp en vattpinne i ren klorin og smør på soppen. Gjenta et par ganger så blir du kvitt den.

Anonymkode: 2e134...9f6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. 

Har oppdaget at det oppstår svarte flekker i fugene innerst i dusjen og litt på dusjdøren der den er festet i veggen. Antar at dette er sopp? Hva gjør jeg med det? Har sprayet med eddik og vannblanding et par ganger men det kommer bare tilbake. Nå har jeg smurt fugene inn med natron/vann blanding og skal la det ligge sånn en stund før jeg vasker det bort. 

Men om dette bare kommer tilbake hele tiden, hva gjør jeg da? 😩 

Har også hvitt belegg i en fuge på andre siden av badet, vet ikke om det er mugg eller kalk. Men det også kommer tilbake. 

Badet er cirka 6-7 år gammelt. 

Dette var der etter at leiligheten hadde vært utleid i et par år, så vet ikke hva det kommer av. For dårlig renhold kanskje? 

Anonymkode: f72b4...ff4

Det er mugg, og det kommer av fukt. Du bør sørge for god ventilasjon med vifte, sørge for å sjokklufte etter dusj om du har vindu på badet, tørke opp vann på gulvet og sørge for at badet slltid holder minimum 24-25 grader uten at det er fuktig der. 
Hva er greia med at alle sverger til den der eddiken hele tiden? Vask med klor! Det dreper alt av «levende» bakterier, viruser, sopp, protozoer og andre mikroorganismer. 

Anonymkode: eda9b...2f2

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ikke fan av eddik, natron og det der. Syrer spiser opp fugene mellom fliser, så eddik vil over tid kunne løse opp fugene. Klor er stort sett basisk, og skader ikke betong, sement i særlig grad. Og det er bedre på å fjerne bakterier og sopp. 

Vann ut vanlig klor og ha det på en sprayflaske, spray på, spyl av. Sørg for god temperatur på badet og god ventilasjon. 

Kanskje det er brukt silikonfuge som ikke er beregnet for våtrom, altså uten antimuggmiddel? Blir det plagsomt er det bare å kjøpe en tube, fugepistol, skarp kniv, maskeringsteip og en fugemal og bytte fuge

Endret av newman01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...