Gå til innhold

Henvisning for eventuelt vaginaplastikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått time til spesialisthelsetjenesten nå i november, etter at fastlege henviste meg etter en gynekologisk undersøkelse. Jeg forklarte at jeg siden første fødsel i 2005 ikke har hatt følelse nedentil, og at det går ut over sexlivet, selvfølelsen min og livskvaliteten generelt. Jeg fødte veldig store barn med stor hodeomkrets. 

Noen andre som har blitt henvist pga dette? Hvordan gikk det?

Jeg er redd for å bli skuffa og ikke bli tatt alvorlig. Men får jeg avslag på eventuell operasjon har jeg bestemt meg for å gjøre det privat. Orker ikke å gå rundt resten av livet og ha plager med dette. 

Anonymkode: 7aacc...6f3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare betal privat. Det offentlige kan være litt av en prøvelse. 

Anonymkode: 41e17...ff4

• Nyttig 1
Skrevet

Ja dersom du ikke har andre store plager må du nesten belage deg på å gjøre det privat. Bare ikke ha for store forhåpninger. Det er en sannsynlighet for at du har skader på muskulatur og nerver og da vil ikke en slik operasjon ha effekt.

Anonymkode: 66eac...9a8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette? 

Trådstarter

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 8.41):

Ja dersom du ikke har andre store plager må du nesten belage deg på å gjøre det privat. Bare ikke ha for store forhåpninger. Det er en sannsynlighet for at du har skader på muskulatur og nerver og da vil ikke en slik operasjon ha effekt.

Seriøst? Om man ikke har støre plager en sexlivet så må man gå privat? Den vurderingen hadde aldri blit gjort for en mann som tremgte en opprasjon for de samme "plagene"! Håper virkelig ikke det er slilk kviners sexliv blir vektet i det ofentlige, men skal ikke overaske meg om det er tilfele noen steder....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med dette? 

Trådstarter

Har ikke hat denne utfordringen selv, men har venniner som har hat lignende problemer. Mitt intryk er at de har blitt møtt på en bra måtte, og at slike problemer blir tatt seriøst. Det er nok mye personavhengig i forhold til hvem du møter på sykehuset, men jeg synes ikke du skal gi opp før du har prøvd. Beklager at jeg ikke har noe mer nytig å komme med, jeg håper det løser seg for deg! 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Seriøst? Om man ikke har støre plager en sexlivet så må man gå privat? Den vurderingen hadde aldri blit gjort for en mann som tremgte en opprasjon for de samme "plagene"! Håper virkelig ikke det er slilk kviners sexliv blir vektet i det ofentlige, men skal ikke overaske meg om det er tilfele noen steder....

Det er jeg veldig enig i, men det er virkeligheten for mange dessverre. 

Ellers til TS, det kan være lurt å melde seg inn i en av fb gruppene innenfor temaet. Spesielt den svenske er veldig aktiv og har mye god informasjon. Den heter: Förlossningsskadad? Du är inte ensam!

Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 timer siden):

Eg har vert under såkalt utredning i 5 år. Eg har svært liten følsomhet i penis. Eg må se når eg er ferdig å tiss, ingen følelse der. Så det er ikke bedre for menn

Skrevet

Jeg ble blankt avvist hos Spesialisthelsetjenesten. Så gikk jeg via Volvat og fikk hjelp med en gang.

Anonymkode: bbca9...a28

Skrevet

Jeg fikk til nøds operasjon for å løfte opp fremfall, men manglende følelse kunne de ikke hjelpe meg med sa de. 

Anonymkode: b6f00...b58

Skrevet
Soft mann skrev (43 minutter siden):

Eg har vert under såkalt utredning i 5 år. Eg har svært liten følsomhet i penis. Eg må se når eg er ferdig å tiss, ingen følelse der. Så det er ikke bedre for menn

Finnes det en opprasjon som kan hjelpe deg da? 

Skrevet

Utredningen har gått så seint, at de er ikke kommet til å sjekke nerveforbindelser til ryggraden enda. Er nervene iorden så kan en kanskje få liv i de igjen. Om de er der problemet er. Refleksene er ikke tilstede, de er vel forsåvitt så lang vi er komet.

ereksjonen har vi fått til noenlunde

Skrevet
Soft mann skrev (49 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk til nøds operasjon for å løfte opp fremfall, men manglende følelse kunne de ikke hjelpe meg med sa de. 

Det finnes jo nerveskader som ikke kan repareres. Vet om folk som f eks har nerveskader og nedsatt følelse i fingre, som er veldig upraktisk å leve med, men de kan ikke fikse nerven.

Anonymkode: 2a138...825

Skrevet

Men hvordan skal vaginaplastikk hjelpe om det er det at du ikke føler noe i underlivet som er problemet? 

Anonymkode: 6eb8f...052

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes jo nerveskader som ikke kan repareres. Vet om folk som f eks har nerveskader og nedsatt følelse i fingre, som er veldig upraktisk å leve med, men de kan ikke fikse nerven.

Anonymkode: 2a138...825

Tror ikke de tester for nerveskader etter fødsel med mindre man har manglende følelse ved urinering/avføring. For meg er det en veldig vanlig muskelskade. Har hørt noen få har blitt bedre ved fremre vaginal plastikk, men det ville de ikke gjøre.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 8.12):

Men hvordan skal vaginaplastikk hjelpe om det er det at du ikke føler noe i underlivet som er problemet? 

Anonymkode: 6eb8f...052

Usikker på om det er nerveskader eller om jeg rett og slett har blitt veldig stor der nede etter fødslene. Har hatt flere partnere og har ikke fått klage akkurat. Men jeg kjenner minimalt selv. Ønsker egentlig vaginaplastikk, men det vil kanskje ikke øke nytelsen? Og det er vel ikke noe jeg får dekket på offentlig sykehus? 

TS

Skrevet

Jeg fikk operasjon!! ❤️ Begynte å gråte foran legen, og gråte er ikke så ofte jeg gjør. 

Til alle jenter/kvinner der ute som er flau av å ta opp slik problematikk med helsepersonell, det finnes håp ❤️

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk operasjon!! ❤️ Begynte å gråte foran legen, og gråte er ikke så ofte jeg gjør. 

Til alle jenter/kvinner der ute som er flau av å ta opp slik problematikk med helsepersonell, det finnes håp ❤️

TS

Så bra. Håper det blir bedre for deg. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS

Kan jeg spørre hvor og hva slags operasjon du får som kan hjelpe? Jeg fikk ingen hjelp når jeg oppsøkte helsepersonell..

Skrevet

Nå er jeg ikke helsepersonell selv, så mulig jeg forklarer feil. Men i nedre skjedeåpning er det en muskel som er strukket/har lite elastisitet. Gynekologen sa jeg hadde fått hard medfart etter en styrtfødsel med stort barn. De bruker vev fra annen del av kroppen og tetter igjen nedre del av skjedeåpning. Gynekologen sa at det da ville kjennes mer stramt ut innvendig også da. Det er dagkirurgi (må være noen timer på sykehuset), og det kreves noen uker med sykmelding og treningsfri. Men tenker jeg prøver det.

Om ikke dette fungerer, får jeg kontakte privatklinikk 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...