Gå til innhold

Lov å be foreldre korte ned dagen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . 

Anonymkode: 5cbcd...5db

Du har vel din faste arbeidstid? Foreldrene må få styre hentetider selv, så lenge det er innenfor barnehagens åpningstider.

Anonymkode: 43f81...275

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det hadde vært fint å jobbe i barnehage om det ikke var for alle barna som også var der.. 

Anonymkode: cdb52...449

Det hadde vært fint å jobbe i barnehage hvis det var nok ansatte til å kunne ivareta barnas behov og foreldre forsto at de som jobber kun har barnas beste i fokus.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Foreldre som må jobbe 100% begge to, setter i hvertfall ikke barnets beste først. Så kanskje like greit at de får høre det.

Barnet skal ikke «straffes» for at foreldre har så store utgifter i hverdagen at begge må jobbe i en så høy stillingsprosent for at hjulene skal gå rundt. Det burde være en selvfølge at foreldre jobber mindre de første årene av livet til barnet. I grunn så handler det om prioriteringer.

Anonymkode: cb99f...3fb

Men du må vel skjønne at folk idag må jobbes 100 prosent begge to for at ting skal gå rundt 

Eller tror du alle foreldre jobbe 100 prosent for å kunne ha sin en million bi..sin hytte , båt og hus til 10 millioner???

Skal foreldre heller bli fattige og stå i mat kø? Slik at barna kan være mer hjemme med mor?

• Liker 1
Skrevet

Noen lov mot å si at foreldre bør hente tidligere, tror jeg neppe det finnes. Men om man faktisk bør si det, kommer vel an på hvordan man gjør det. De fleste foreldre har barna i barnehagen fordi de selv er på jobb. Hvis de ansatte vet at begge foreldrene er på jobb hele dagen, er det lite poeng i å be dem hente tidligere. Men de bør kanskje si at barnet deres blir slitent - de fleste foreldre ønsker vel å vite det? Selv om det kan være en kjip info å få. Noen har da kanskje mulighet til å flekse for å hente tidligere, få en besteforelder til å hente et par ganger i uka e.l.

Skrevet

Hvis barnet mitt hadde vært så slitent i barnehagen at det hadde vært behov for endringer, ville jeg absolutt at de kommuniserte dette! Jeg har allerede fokus på å gi barnet så korte dager som mulig, men mannen kunne absolutt gjort andre prioriteringer. Da kunne vi jo også vurdert å jobbe redusert (jeg jobber allerede 80%…)

Anonymkode: f8ea0...14b

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . 

Jeg tenker det er helt lov å si at barnet blir sliten å høre om det er muligheter for å hente tidligere. Kanskje har foreldrene muligheter til å gjøre noen endringer. Feks visst de har flexitid ene forelderen kan gå en time tidligere på jobb og den andre en time senere eller gjøre endringer av og til iallefall. Eller at en tante/onkel/ besteforelder henter litt tidligere av og til. Fullt lov å spørre om det er for barnets beste

Anonymkode: 7f8b8...06d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor tidlig henter de barnehageansatte selv sine barn? De har vel også 8 timers arbeidsdag?

Anonymkode: cdb52...449

6 t dag i bhg hadde våre  , man har forskjellige vakter og en leverte sent og andre hentet da tidlig .

i tillegg til fri en dag i uken siden en av oss gikk ned til 80 % 

Anonymkode: e80ae...161

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror jeg hadde irritert meg hvis ansatte i barnehagen hadde sagt det til meg, og jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet for å ha vært en 100 % arbeidende mor med en jobb jeg digger og tjener greit på.

Grunnen til at jeg hadde irritert meg, er at barnehagen består av folk med to- og treårig utdanning, de er ikke universelle barneeksperter. Jeg tenker barnehagens jobb er å ta vare på barnet mitt i tråd med våre vurderinger den tida vi er på jobb.

Det er liksom det som legger grunnlag for et godt samarbeid, at barnehagens ansatte erkjenner at foreldre som regel gjør de beste prioriteringene ut fra sin familie og sine verdier.

Anonymkode: e6bb0...0f2

Å huttetu for noen holdninger , skinner godt gjennom hva du mener om ansatte i bhg, de som tar seg av det viktigste til foreldre 

• Nyttig 3
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Men du må vel skjønne at folk idag må jobbes 100 prosent begge to for at ting skal gå rundt 

Eller tror du alle foreldre jobbe 100 prosent for å kunne ha sin en million bi..sin hytte , båt og hus til 10 millioner???

Skal foreldre heller bli fattige og stå i mat kø? Slik at barna kan være mer hjemme med mor?

Det finnes aldri en mellomting for deg🤦🏻‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje foreldrene henter en time før om de får tilbake de 6 kronene det koster 🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det finnes aldri en mellomting for deg🤦🏻‍♀️

Ikke dere heller. Skjønner ikke hvorfor folk her inne mener at alle kan gå ned  i stillingsprosent. Mange kan ikke det...mange lever fra mnd tyo mnd og må alltid tenkte på budsjettet etc.

Alle på kg med barn i barnehagen tror at folk jobbe for å kunne spise hummer hverdag og dra til syden flere ganger i året 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De få tusenlappene er det som får det til å gå rundt her i hus. Det er de som gjør at vi har mulighet til å lage næringsrik og bra mat til ungene. Gi de klær som varmer om vintern, gode sko, regntøy som faktisk er vanntett osv osv. 

Det er de tusenlappene som gjør at vi kan ha varmepumpa på 23grader i stua så vi slipper å pakke oss inn i gensere og tepper. Samt bensin til å kjøre frem og tilbake til barnehagen.

Den ene ansatte i bhg vår mente guttungen hadde for mange lange dager, og at vi burde ta han fri fra bhg eller gi han mye kortere dager. Hente han kl 12 og sånn. Jeg sa at det var helt umulig ettersom jeg og gubben jobber begge to. Han 100 mens jeg 80. De 20% jeg har til overs blir brukt til BUP, ppt, legetimer, husarbeid, og andre ting jeg ikke får gjort med 2 barn under 6år. 

Hu mente også at vi burde bytte jobb med bedre arbeidstider, men hvor søren finner man det i dag? Bare at hu kan få seg til å si noe sånt er helt grusomt. Som om ikke jeg har dårlig nok samvittighet for at ungene får "lange" dager.

De blir levert mellom 06.45 - 09.00 og hentet 15 - 15.30 hver dag. Alt ettersom jeg jobber dag eller kveld. De lider absolutt ingen nød selv om de er slitne. 

Anonymkode: 25af7...505

Hvem trenger varmepumpe på TJUETRE grader??

Anonymkode: 827e5...ead

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvem trenger varmepumpe på TJUETRE grader??

Anonymkode: 827e5...ead

Faktisk ganske mange😅 jeg fryser om det er under 22 grader på stuen hjemme. 

Jeg prøver selv å ha så korte dager å barnehagen som mulig, og opplever at mange i barnehagen gjør det samme. Er ikke mange barn igjen etter kl16 her. Leverer sjeldent til frokost, og prøver å hente til kl15. 

Anonymkode: 684c9...396

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og så var dere ikke klar over at deres eget barn var slitent.

Anonymkode: 9d92c...2d8

Joda. Men er ikke alle slitne etter lange hverdager? Vi syns det var godt at noen som var med barna våre hver dag var så ærlige med oss.

Nå er barna max 6 time i barnehagen daglig. Bedre matlyst, sover bedre, mer harmonisk, mindre stress, bedre dynamikk i familien, mer overskudd.. også mindre penger da 😅

Anonymkode: 950ec...d38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du må ikke finne på å si noe til foreldrene, de kan jo få dårlig samvittighet! Barnehagen er kun til for å lette hverdagen til foreldrene, så hvis barnet har for lite klær så er barnehagen ansvarlig for å ha et kleslager klart i absolutt alle størrelser og for alle sesongene + at klærne skal matche. Foreldrene kan jo oppleve et stigma hvis det er synlig for andre at de måtte låne klær fra barnehagen. 

Anonymkode: cdadc...def

Er det mulig....

Anonymkode: 3544e...a9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ingen dårlig samvittighet her.

Har fastsatt turnus og får ikke kortet ned vakta uten å unnlate å gi nødvendig helsehjelp.

Dersom alle hadde mulighet til å gå tidlig fra jobb, ville ikke landet gått rundt.

Anonymkode: 17549...cd1

Dette er helt sant. Mange forstår ikke dette, fordi de selv ikke er i en slik situasjon, og ikke evner å forstille seg at andre har det annerledes enn dem. 

Anonymkode: 3544e...a9d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Foreldre som må jobbe 100% begge to, setter i hvertfall ikke barnets beste først. Så kanskje like greit at de får høre det.

Barnet skal ikke «straffes» for at foreldre har så store utgifter i hverdagen at begge må jobbe i en så høy stillingsprosent for at hjulene skal gå rundt. Det burde være en selvfølge at foreldre jobber mindre de første årene av livet til barnet. I grunn så handler det om prioriteringer.

Anonymkode: cb99f...3fb

Hei Dette var et sprekt innlegg :) jeg har aldri tenkt at man hadde et valg - Vi måtte jo begge jobbe 100% og da leverte vi før kl 08.00 og hentet barnet etter jobb 16-16.30. Så gøy å høre slike meninger... Foreldre har absolutt behov for å høre dette :) Samfunnet er lagt opp slik at begge to har 100% jobb ellers går det jo rett og slett ikke rundt - Man trenger ikke ha mer enn normale utgifter for at det blir slik - Jeg har vokst opp fattig og har aldri hatt et spesielt stort forbruk. Jeg tok 12 mnd permisjon - Noe var jo forbeholdt far - Det var jo litt knagert med 20% inntekts kutt... Men når barnet var 1 år måtte han jo begynne full tid i barnehagen og jeg måtte tilbake i jobb... Jeg trodde det var sånn Norge var "satt opp" trodde absolutt det var innafor å bruke hele barnehageplassen i 100% hel plass for ungen... Trodde det var det man gjorde... Men vi jobbet begge to typisk 8-15.45.... Visste ikke at man hadde noe valg... hvordan skulle det gå opp økonomisk sett ? Glad for at DU og andre TENKER utenfor BOKSEN :) Kanskje foreldre skulle hatt flere valgmuligheter... Men en del av oss setter jo PLIKTEN foran alt annet - fordi vi tror at det er det vi MÅ gjøre...  Godt at andre tenker annerledes og kan påvirke samfunnsutviklingen til det bedre!!! Vi hadde til sammen 2 gjennomsnittlige lønninger tror jeg. Men han betalte bidrag til et barn han hadde fra før, så dette førte jo selvsagt til dårligere økonomi. Vi hadde kjøpt bolig - Dette var en "billig" /middels billig bolig men utover dette hadde vi ikke unormalt store utgifter - Men om vi hadde hatt råd til å jobbe halvparten så mye. Vet ikke...

Når det er sagt: Barnehageansatte kan virke til tider å ha litt dårlig arbeidsmoral - Når de vil at andre skal skippe sine jobber så de selv slipper å jobbe full dag... Barnehageansatte i 100% stilling får vel betalt for alle timene de har avtalt å være på jobb. De får vel betalt til 16.30 selv om alle barna blir henta kl 15.00 . Dersom alle henter barna så tidlig, blir jo stengetiden flyttet til kl 15.00 for da er det jo ikke behov for at noen er på jobb i barnehagen i 1 time ekstra hver dag uten at det er barn der... 

Anonymkode: 3372a...86a

Skrevet

Dere som bare kan slippe alt dere har i hendene og dra å hente et slitent barn i barnehage :

Hva jobber dere med?

Anonymkode: b874a...ce8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når det er sagt: Barnehageansatte kan virke til tider å ha litt dårlig arbeidsmoral - Når de vil at andre skal skippe sine jobber så de selv slipper å jobbe full dag... Barnehageansatte i 100% stilling får vel betalt for alle timene de har avtalt å være på jobb. De får vel betalt til 16.30 selv om alle barna blir henta kl 15.00 . Dersom alle henter barna så tidlig, blir jo stengetiden flyttet til kl 15.00 for da er det jo ikke behov for at noen er på jobb i barnehagen i 1 time ekstra hver dag uten at det er barn der... 

Anonymkode: 3372a...86a

Det hadde vært helt fantastisk! Tenk om barnehagen hadde vært åpen til feks 15:30 i stede for kl 17:00! Og åpnet kl 08:00 i stede for kl 7:00! Da kunne alle barnehageansatte vært på jobb samtidig, hver dag, og ingen var alene med 2 barn i 2-3 timer om dagen. Det betyr at minimumsbemanningen ble oppfylt daglig, og jeg er helt sikker på at sykefraværet ville gått drastisk ned. 

Bortsett fra at vi virkelig fikk frem i lyset hvor nedprioritert barnehageansatte faktisk er, så savner jeg koronaperioden. Jeg kom på jobb kl 08:00, samtidig som «mine» 6 barn. Vi var sammen hele dagen frem til alle ble henta 15:30. (Jeg var alene med 12 barn i 30 min pga pauser! 30 minutter!! Og ikke 3 timer!!)  Jeg kunne fortelle alle foreldrene om dagen til barna. Dere som klager på at barnehageansatte har endret seg etter covid; jeg tror det er årsaken. Vi ble behandlet som annenrangs arbeidstakere, vi havnet bakerst i vaksinasjonskøen, og vi fikk se hvor lite verdt vi var. Men samtidig fikk vi drive barnehage slik den er ment! Som et pedagogisk, trygt sted for barna, med oppmerksomme ansatte, og ikke et oppholdssted med for lav bemanning. 
(Jeg vet ikke alle barnehager hadde det like godt under covid, men for oss var det en drøm! Rødt nivå var drømmebarnehagen min!!) 

Anonymkode: d6dea...b7f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kunne alle barnehageansatte vært på jobb samtidig, hver dag, og ingen var alene med 2 barn i 2-3 timer om dagen. 

Jeg mente selvfølgelig 20 barn. 2 barn er null problem. Ikke 6 eller 8 heller. 20 barn alene derimot, er det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...