Anonyminal Skrevet fredag kl. 08:56 #201 Skrevet fredag kl. 08:56 Det blir alltid så sinnsykt mye lite konstruktivt her inne og den evige kampen mellom barnehageansatte og foreldre. Man kommer aldri til å bli enige fordi det er like mye forskjellige foreldre som det er barnehageansatte. For å summere opp innholdet i denne tråden: Hvis man har et barn som man ser har mange lange dager og som er sliten gjennom dagen må man ta en prat med foreldre og fortelle hva man ser. Kan man gjøre noe som gjør at barnet har det bedre? Kan man legge inn en hvilepause eller kan barnet sove lengre? Kan foreldre tilpasse så de kan gi barnet kortere dager noen dager? Er foreldre bevisste på aktiviteter etter barnehagen, i helger etc. Går ikke det, så er det bare sånn det er, da gjør barnehagen stort sett så godt de kan for at barnet skal ha det bra i den tiden de er i barnehagen og tilrettelegger så godt det går. Og så gjør foreldre det samme. Og så man man vel alle være enige om to ting: barnehagene trenger mer folk og de fleste familier hadde fått en bedre hverdag om arbeidslivet var bedre tilpasset småbarnsforeldre. 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:29 #202 Skrevet fredag kl. 10:29 Kjenner jeg blir helt matt av enkelte foreldre her i tråden. «Dere må ha flere voksne, dere må tilrettelegge bedre, dere må ha hvilestunder, dere må ha mindre/mer aktiviteteter, dere må, dere må, dere må» Altså er folk her i tråden fullstendig nedsnødde? Tror virkelig dere som sier alt vi må gjøre , at vi ikke har hatt barnehage i flere tiår allerede og dermed har null kunnskap om hvordan forholdene i barnehagen BURDE være? Alle forslag som kommer i tråden er og har vært på plass i barnehager (hvilestund, tilrettelagte aktiviteter etc etc) i MANGE ÅR. Bortsett fra bemanning som er FULLSTENDIG utenfor barnehageansattes kontroll, så virker det som foreldre i tråden har NULL kunnskap om hvordan et lite barn har det når barnet er SLITEN. Da hjelper ikke alskens gøye aktiviteter og hvilestund har de gjerne hatt tidligere på dagen så når dagen bikket mot 16 eller senere så er barnet trøtt, lei, mettet på inntrykk og trenger mamma/pappa for å roe ned og trygges. Det nytter ikke da å pøse på med aktiviteter eller enda mer stimulerende lek da - koppen er full, den renner over. Da er barnet helt uimottakelig for noe som helst, trøst fra en barnehageansatt som også må gi av seg til kanskje 5-8 andre barn på slutten av dagen - det er ikke godt nok for dette barnet! Man skulle virkelig tro at foreldre hadde vært i situasjoner hvor de har opplevd at barnet sitt er slitent, trøtt og overstimulert til et punkt at barnet knapt orker å stå oppreist - men det virker jo fanden ikke slik blandt de i tråden! Det skremmer meg at foreldre er så kjapp med å avfeie problemet de selv har skapt og heller mener at de i bhg må stå til rette her! De ansatte gjør alt de overhodet kan for de ønsker ikke å måtte stå i spagat alene på slutten av dagen med 5 stk 1 åringer som er så slitne at alt de klarer å gjøre er å sitte apatisk på gulvet eller om de er heldig på et fang og gråte. Slutt å klag på de ansatte i bhg og hva dere mener bør være på plass - for de tingene ER på plass og det hjelper ikke på barn som er slitne uansett foreldre ønsker det skal hjelpe - drømmer og fantasier hjelper ingen. Det som derimot VIL hjelpe lille Eva på 1 år som er så sliten og lei - det er om barnet får en voksen som kan trøste bare det barnet, kan tilby et fang til det barnet og følge det opp så godt det kan til mamma/pappa henter (enten litt tidligere eller til vanlig tid for slik er det bare av ulike grunner) uten å måtte gi all sin oppmerksom het til Tom og Geir som krangler og river i håret til hverandre fordi heldigvis er også Mari fortsatt på jobb og kan helpe de to andre barna og skifte bleie på Stig i tillegg. DET som vil hjelpe er altså FLERE VOKSNE!! Dette er DEN ENESTE løsningen som ikke er tilstede i barnehagene i dag som vil løse omtrent ALT av utfordringer vi har i dag! Og det er kun dere foreldre som kan kreve - ikke av de som jobber i bhg eller styrer for dette er helt utenfor deres kontroll - men høyere opp i systemet. DERE kan kreve at barnehagene er tilrettelagt nok med bemanning til at lille Eva får den oppfølgingen hun trenger for å holde ut til Mamma som skyndter seg alt hun kan i rushtraffien for å hente sitt lille knøtt som hun vet er trøtt og lei, men som har en jobb som er langt av gårde/ er lite fleksibel og kanskje Mamma til Eva også er alene foreldre. KREV BEDRE BEMANNING HOS DE RETTE INSTANSER! Anonymkode: 7c713...6fc 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:24 #203 Skrevet fredag kl. 11:24 Hvor mange henter tidlig i barnehagen fordi det er noe de føler at de må fordi man omtrent føler seg uglesett om man henter etter 15.30? Jeg forter meg fra jobb for å hente mine tidlig (jobber 80% nå), og mange ganger bruker jeg en evighet på å hente fordi eldstemann vil ikke være med hjem. Lillesøster har nettopp stått opp og er midt i fruktmåltidet, og hadde sikkert ikke hatt noe imot å være litt til heller. Da tenker jeg ofte på hvor mye penger jeg ofrer på dette 😅 Noen ganger har jeg tatt med lillesøster hjem og dratt tilbake for å hente storesøster en time senere. Anonymkode: 20fb1...94a 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:59 #204 Skrevet fredag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvor mange henter tidlig i barnehagen fordi det er noe de føler at de må fordi man omtrent føler seg uglesett om man henter etter 15.30? Jeg forter meg fra jobb for å hente mine tidlig (jobber 80% nå), og mange ganger bruker jeg en evighet på å hente fordi eldstemann vil ikke være med hjem. Lillesøster har nettopp stått opp og er midt i fruktmåltidet, og hadde sikkert ikke hatt noe imot å være litt til heller. Da tenker jeg ofte på hvor mye penger jeg ofrer på dette 😅 Noen ganger har jeg tatt med lillesøster hjem og dratt tilbake for å hente storesøster en time senere. Anonymkode: 20fb1...94a Her er det en enkel løsning - endre på duppen til storesøster så hun ikke sover til kl 15 på ettermiddagen i barnehagen. Anonymkode: c48ec...912
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:06 #205 Skrevet fredag kl. 12:06 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dere som bare kan slippe alt dere har i hendene og dra å hente et slitent barn i barnehage : Hva jobber dere med? Anonymkode: b874a...ce8 Når man velger å skape et nytt liv, et bittelite menneske som du har ansvar for - så slipper man alt for det. Om det så er å gå ned litt i stillingsprosent for et år eller to, noe mange gjør. Jobb og penger er ikke viktigere enn et lite barn. Det er jo bare helt sykt. Anonymkode: c48ec...912 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:11 #206 Skrevet fredag kl. 12:11 (Har ikke lest hele tråden). Du kan og bør si at barnet blir/er sliten, og spørre om det er noe dere kan gjøre, eventuelt de kan justere hjemme, og om de merker det der. Naturlig å snakke om hviletid (og aktivitetsnivå) i bhg, og aktivitetsnivå og søvn hjemme, leverings- hente- og oppholdstid. Du kan ikke "be dem om å korte ned dagen" nei, det vet du ingen ting om er mulig (eller bedre). Anonymkode: 62288...d02 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:18 #207 Skrevet fredag kl. 12:18 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når man velger å skape et nytt liv, et bittelite menneske som du har ansvar for - så slipper man alt for det. Om det så er å gå ned litt i stillingsprosent for et år eller to, noe mange gjør. Jobb og penger er ikke viktigere enn et lite barn. Det er jo bare helt sykt. Anonymkode: c48ec...912 Så ingen skal bli politi, tannlege, lærer, barnehagelærer, doktor, sykepleier etc da ? For når man vil få barn MÅ man tenkte på barnet først ..så jobb? Hvem jobb kan bare slippe alt og hente barn i tide og utide? Og du mener ikke at penger er viktig? Er det da bedre å være fattig og ha tid med barna? Anonymkode: 9208e...ed4 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:09 #208 Skrevet fredag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så ingen skal bli politi, tannlege, lærer, barnehagelærer, doktor, sykepleier etc da ? For når man vil få barn MÅ man tenkte på barnet først ..så jobb? Hvem jobb kan bare slippe alt og hente barn i tide og utide? Og du mener ikke at penger er viktig? Er det da bedre å være fattig og ha tid med barna? Anonymkode: 9208e...ed4 Hvorfor skriver du både med brukernavn og anonymt i tråden , det er ikke lov Anonymkode: e80ae...161
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:13 #209 Skrevet fredag kl. 14:13 Hva skal disse menneskene med barn i det hele tatt når barn er så plagsomme. Om 100 år er barnehagene tilknyttet fødeklinikkene. slik at når en kvinne føder, blir barnet automatisk hentet av barnehagen og barnehagen og skolen har ansvaret for oppdragelsen og skolegangen til barna, slik at mødre kan få aleneeeetid og realisere seg selv. Anonymkode: d3c40...6aa 2
mommyaka Skrevet fredag kl. 15:11 #210 Skrevet fredag kl. 15:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skriver du både med brukernavn og anonymt i tråden , det er ikke lov Anonymkode: e80ae...161 Innimellom kommer jeg nærmere knappen når jeg skal poste. Samme om jeg r meg eller anonym. Du kjenner meg jo igjen.. ikke at jeg gjør dette for å skjule noe
mommyaka Skrevet fredag kl. 15:12 #211 Skrevet fredag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hva skal disse menneskene med barn i det hele tatt når barn er så plagsomme. Om 100 år er barnehagene tilknyttet fødeklinikkene. slik at når en kvinne føder, blir barnet automatisk hentet av barnehagen og barnehagen og skolen har ansvaret for oppdragelsen og skolegangen til barna, slik at mødre kan få aleneeeetid og realisere seg selv. Anonymkode: d3c40...6aa Huff om dette skjer må KG legges ned...barn .. foreldre.. uføretrygd.. hjemme.. ferie og barnehagen er det som holder kg oppe 🤣 Bare vent til dette nærmere seg romjula
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:31 #212 Skrevet fredag kl. 15:31 De kunne fint ha sagt det, men fint lite jeg hadde fått gjort med det. I den tiden jeg hadde små barn, var det jo et helt prosjekt i seg selv å komme til og fra jobb/bhg/sfo. Uten bil og lite utbygg busstilbud, så var det å komme seg til og fra hver dag et utmattende prosjekt i seg selv. At en besserwisser fra barnehagen skulle fortalt meg at jeg burde kortet ned dagene, hadde ikke vært spesielt matnyttig. Jeg jobbet for få fø på barne mine og gi de tak over hodet. Barnehagen får betalt for å ivareta barna mine i den perioden. Og det er statens som har bestemt at det bedre for barn å være i barnehage foran å være hjemme . Bygge såkalt sosial kompetanse. Om barnet ble sliten av å være der, burde jo de sette inn tiltak med hvilestund e.l for redusere støy og bråk. Ved fritt valg, hadde jeg ikke sendt barna i barnehage før tidligst 3 år. Anonymkode: 4b855...ec7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:52 #213 Skrevet fredag kl. 15:52 mommyaka skrev (40 minutter siden): Innimellom kommer jeg nærmere knappen når jeg skal poste. Samme om jeg r meg eller anonym. Du kjenner meg jo igjen.. ikke at jeg gjør dette for å skjule noe Det er i mot kg sine regler Anonymkode: e80ae...161
mommyaka Skrevet fredag kl. 16:45 #214 Skrevet fredag kl. 16:45 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er i mot kg sine regler Anonymkode: e80ae...161 Da får kg fikse det.. ikke andre
Uglems Skrevet fredag kl. 20:03 #215 Skrevet fredag kl. 20:03 Brunello skrev (23 timer siden): Du mener man skal ha dobbelt opp med ansatte fordi det kanskje skjer noe? Sånn er det ikke. Og det gjelder ikke bare folk med samfunnskritiske jobber. Rørleggere, lærere, prester og mange andre må tenke på konsekvensen av sitt fravær. Og da kan man ikke gå hjem fordi barnet er slitent. Man må holde igjen til de dagene barnet er sykt. Har man ikke mulighet til å få noen til å hente barna eller legge til rette for dem, er man ressurssvak - fordi man setter seg selv og jobben først. Det er egoistisk. 3
mommyaka Skrevet fredag kl. 20:08 #216 Skrevet fredag kl. 20:08 Uglems skrev (4 minutter siden): Har man ikke mulighet til å få noen til å hente barna eller legge til rette for dem, er man ressurssvak - fordi man setter seg selv og jobben først. Det er egoistisk. Så du er også en av de som mener..få barn...så jobb som passer? Da skal ikke leger, lære, politi etc få barn? For de er egoistisk? Og om man ikke har venner eller familie rundt seg...da skal man heller ikke få barn? 1
Uglems Skrevet fredag kl. 20:23 #217 Skrevet fredag kl. 20:23 mommyaka skrev (3 minutter siden): Så du er også en av de som mener..få barn...så jobb som passer? Da skal ikke leger, lære, politi etc få barn? For de er egoistisk? Og om man ikke har venner eller familie rundt seg...da skal man heller ikke få barn? Jeg mener det at man må da greie å tenke på barnets beste, om man ikke greier det, mangler det noe i topplokket. Er man helt alene i verden og jobber som lege, så må man gå i dialog med arbeidsplassen. Lar det seg ikke gjøre skal man jo ikke det gå utover barnet . Man kan godt få barn, men det følger med et ansvar for barna. Dvs at man må faktisk reise fra jobb eller ringe noen som kan hente om barnet er sykt eller såpass sliten at han ikke har det så greit i barnehagen. Du har god sliten som man gjerne ikke gjør noe med annet enn at barna får leke rolig, og dårlig sliten som da gjerne er pga sykdom som henger i, eller i spesielle tilfeller (tenner, dårlig søvn, vondt i magen). Det er den dårlige slitne jeg snakker om her og det er gjerne i slike tilfeller foreldrene blir ringt. Jeg regner med at du skjønner hva jeg mener, men velger heller å skrive det slik for å få meg til å virke urealistisk, jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal få barn, men er det vanskelig å sette barnet foran jobb, så bør man vurdere situasjonen sin ytterligere. 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:28 #218 Skrevet i går, 06:28 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 21.49): jommen sa en smør utifra svarene i denne tråden. IKKE BRY DEG! DRIT I DET! VI FORELDRE MÅ JOBBE! SYND FOR BARNET; TIDSKLEMMA !!! BLA BLA Joda, foreldrene bryr seg om barnet ja...🙄 Anonymkode: 7c713...6fc Selvsagt gjør de det! Alt dette er jo ren fakta! Anonymkode: aaf23...614
AnonymBruker Skrevet i går, 06:34 #219 Skrevet i går, 06:34 Mopsi skrev (På 12.11.2025 den 22.27): Jeg har opplevd å få meldinger ved sykdom hos de ansatte om foreldre som hadde mulighet, så hadde det vært fint om barna kunne hentes. Og syntes det er null stress. Noen ganger hadde jeg mulighet, og andre ganger ikke 😊 Hovedandelen det 0 stress? Jeg vil si at slike meldinger er veldig stress. Enten må jeg dra tidligere fra jobb og stresse med å hente, eller så må jeg leve med vissheten om at nå er de nok en gang for få på jobb, og barnet mitt har ikke lenger et trygt fang å krabbe opp på om hen trenger det. Det er vanvittig stressende! Anonymkode: aaf23...614 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #220 Skrevet 7 timer siden Jeg regner med at det er et bittelite mindretall av barnehageansatte som har som grunnsyn at foreldre ikke ønsker det beste for barna sine og at de ikke ønsker å tilbringe tid med barna sine. Jeg skulle ønske at disse ansatte kunne finne seg et annet yrke, der de ikke har kontakt med barn eller foreldre, så slipper vi disse evinnelige KG-trådene. De aller, aller fleste barnehageansatte vet at de aller, aller fleste foreldre elsker barna sine, ønsker det beste for dem, og ønsker å tilbringe tid sammen med dem. Og de aller, aller fleste foreldre har et godt samarbeid med de ansatte i sine barns barnehage og respekterer deres kompetanse. Kjerneproblemet her er verken foreldrene, de ansatte eller barna - det er politikerne og grunnbemanningen de har besluttet at er tilstrekkelig. Så det eneste konstruktive er å slutte å påføre skam på foreldre som av ulike grunner ikke kan gi barna korte dager i barnehagen og heller rette skytset mot politikerne. Anonymkode: 892b7...2bf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå