AprilLudgate Skrevet 15 timer siden #61 Skrevet 15 timer siden Nei, men i vår barnehage gjorde de det med noen få om foreldrene var i permisjon med søsken og visste det ikke var utfordringer med baby. De spurte av hensyn til barnet, var snakk om en time tidligere eller noe en kortere periode. Ingen ringte dem og spurte om de kunne hente ungene tidligere. Du kan jo heller ikke gå fra senvakta di og la ungene stå alene? 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #62 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere barnehage ansatte at vi foreldre kan komme og gå på jobben som vi vil?? At man kan jobbe kortere dager for å hente barnet i barnehagen? Altså jeg jobber åtte timer om dagen og kjører tre mil hver vei, så det tar tid.. 🙄 Anonymkode: 01d09...43d Mange kan jo det. Anonymkode: 96f57...d8a 5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #63 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dette er noe også leder tenker er innafor å si noe om, kjør på! Barna skal komme først. Så små barn som er i barnehagen, ganske vanlig for flere å gå ned ørbitte-litt i stillingsprosent disse få årene. Og det burde flere gjort! Kjenner selv at jeg aldri kan komme til å la barnet mitt være 100% i barnehagen fra hun er bare 1 år gammel. Føler det er barnemishandling. Så jævlig viktig er faktisk ikke de tusenlappene de få årene. Anonymkode: c48ec...912 Dekker du inntektstapet da? Å gå ned til 80% utgjør 150K for meg. Anonymkode: 94483...2a1 5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #64 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dekker du inntektstapet da? Å gå ned til 80% utgjør 150K for meg. Anonymkode: 94483...2a1 Enten snakker du om før skatt (ergo utgjør det ikke 150K for deg), eller så har du såpass romslig økonomi at å jobbe 80% ikke burde være noe problem. Tipper førstnevnte. Anonymkode: d950b...5c9 7 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #65 Skrevet 14 timer siden Herlighet, folk har barna sine i barnehagen fordi de må jobbe for å forsørge barna ! Barnehageansatte har ingenting med å mene noe om når foreldrene bør hente barna, med mindre de vet at foreldrene er friske og hjemmeværende. Foreldre flest gjør så godt de kan! Anonymkode: d950b...5c9 5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #66 Skrevet 14 timer siden Mayamus skrev (1 time siden): Jeg tenker at jeg har ikke utdannet meg for å passe barn. Ta et kjapt søk på hva som er barnehagens samfunnsmandat. Om man vil ha ren barnepass så finnes det andre muligheter. Du har jo utdannet deg til å passe barn? Det er mandatet til barnehagene. Det er selvfølgelig viktig at opplegget er trygt og pedagogisk, men det er ikke primært derfor vi har barnehager. Hvilke andre muligheter for barnepass finnes egentlig? Og hvor mange benytter seg av dem? Jeg vet ikke om noen andre muligheter for at noen kan passe barnet mitt 40 timer i uken for 1 500 kr per måned. (Vi skulle gjerne betalt mer, for øvrig, men poenget er at å ha f.eks. praktikant er i en HELT annen prisklasse.) Anonymkode: 892b7...2bf 2 3
Fru Uperfekt Skrevet 14 timer siden #67 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . Anonymkode: 5cbcd...5db Tja, stort sett nei men det finnes unntak 1
Rotemor Skrevet 14 timer siden #68 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Enten snakker du om før skatt (ergo utgjør det ikke 150K for deg), eller så har du såpass romslig økonomi at å jobbe 80% ikke burde være noe problem. Tipper førstnevnte. Anonymkode: d950b...5c9 Alle kan ikke gå ned i stilling. Det er lett å si for en uten særlig utdanning og ansvar. Det skulle jo tatt seg ut om politimesteren jobbet 80%. 5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #69 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange kan nok hente tidligere innimellom ,en gud forby at noen bryr seg om barnet, Anonymkode: e80ae...161 Ingen bryr seg mer om barnet enn foreldrene. Anonymkode: aaf23...614 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #70 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er lov til å si fra til foreldre at dere håper at barnet kan få noen kortere dager innimellom sånn at hen slipper å være så sliten. Barnehage er slitsomt for et barn. Vi sier dette felles på alle foreldremøter og oppmuntrer også til det på kontaktsamtaler en til en til foreldre som trenger å høre det ekstra. Kanskje en bestemor etc som vil hente barnebarnet tidlig en dag om man ikke har mulighet selv? I barnehageloven står det at man skal jobbe for barnets beste. Jeg mener max 8,5 time per dag er mer enn nok. Mvh barnehagelærer og trebarnsmor. Mine barn har dager på 5 timer til 7,5. Vi bruker bestemor til barna mye om vi ikke får til tidlig henting selv. Vet at dette ikke er en mulighet for alle, men barnehagen er ikke et perfekt sted å oppholde seg for et lite barn. Personalet har ikke kjempegod tid til ditt barn selv om vi prøver. Sånn er det fra innsiden. Bli med i foreldreopprøret/barnehageoppgjøret så får vi endret på den brutale sannhet Anonymkode: afb00...2a4 Og her mener jeg vi har et veldig godt eksempel på en ugrei kommunikasjonsform. Anonymkode: 1a651...441 6
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #71 Skrevet 14 timer siden Jeg hadde et barn som ble sliten i barnehagen, selv med korte dager. Selv om vi prøvde så godt vi kunne med å hente tidlig når vi kunne osv. Men vi måtte levere tidlig pga jobb. Kunne hente mellom 13.30 og 15. Men leverte ved 06.45. Her så fikk barney epilepsi diagnose ved 3.5 års alder så da fikk vi svar på hvorfor barnet ikke tålte så mye som andre. Vi hadde en barnehage som car helt utrolig de laget et stille rom. La til rette for at barne kunne sove fortsatt selv om de normalt ikke hadde at de sov etter 3 års alder. Mye var gjort da når det fikk sove i 2 timer midt på dagen Det sier seg selv at en del barn blir slitne i barnehage , mye lyder, mange personer å forholde seg til, for få ansatte så nesten ikke mulighet for ro osv Anonymkode: 61d78...265 1 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #72 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . Anonymkode: 5cbcd...5db Tenker du at foreldre selv ikke merker om barna er slitne? Betaler de ikke for barnehageplass? Legg inn en hvilestund da vel? Anonymkode: f194a...798 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #73 Skrevet 14 timer siden Det må være greit. Anonymkode: 6c637...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #74 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hvordan skal dette møtet og måten å si det på, endre det faktum at folks flest ikke har de samme mulighetene som deg? Ja, dagene blir nødvendigvis lengre for barnet enn foreldrenes arbeidsdag. Mor og far skal liksom levere før de går på jobb, og hente etter at har vært på jobb... Det er jo fint for deg at du kunne ha barnet ditt hjemme. Jeg kunne også det. Men faktisk var det slik at barnet også noen av de dagene ønsket å gå i barnehagen. For der var vennene og leken barnet trivdes med. Så da spørs det hvem sine behov du dekket når du hadde barnet hjemme - ditt eller barnets? Anonymkode: 134d1...7cb Dette er noe av det dummeste jeg leser. Små barn, i barnehagealder, har så godt av å være sammen med primæromsorgspersonene sine, ikke på institusjon, selv om det er det som er hverdag og de er vant med, og dermed «ønsker det». Vær heller til stede for barnet ditt, bak, gå tur, tegn, les, la det få være med på daglige gjøremål, undre deg sammen med det. Bli kjent med barnet på normale hverdager! Anonymkode: 311c4...f7b 3 5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #75 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten snakker du om før skatt (ergo utgjør det ikke 150K for deg), eller så har du såpass romslig økonomi at å jobbe 80% ikke burde være noe problem. Tipper førstnevnte. Anonymkode: d950b...5c9 Det er før skatt ja, hvilket betyr at det utgjør over 100K. Jeg kan ikke bare gi slipp på 100K i disse dyrtider. Anonymkode: 94483...2a1
mommyaka Skrevet 13 timer siden #76 Skrevet 13 timer siden Nei. De kan heller fortelle at de er slitne..men ikke at de skal hente. Syk...ja.. sliten nei 1
Biloba Skrevet 13 timer siden #77 Skrevet 13 timer siden Barnehagen må organisere seg slik at de kan ivareta barnas primærbehov i oppholdstiden. Jeg ville absolutt hatt informasjon om barnet viser mistrivsel og på hvilken måte, så kan man se om man finner løsninger sammen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #78 Skrevet 12 timer siden Som pedagogisk leder på en småbarnsavdeling kan jeg si hva jeg vil si til foreldre som har barn med veldig lange dager. - Først vil jeg spørre om jobb. Noen har mye/lite fleksibilitet på jobb. - Er de hjemmeværende/syke/ufør? - Mitt fokus vil alltid være «Barnets beste» Jeg vil allikevel ha forståelse for at noen foreldre må ha barna lenge i barnehagen. Det er noen foreldre som ikke har et reelt valg. - Jeg vil si det til foreldrene om vi ser at barna gråter mye, savner mamma/pappa mye, vil hjem, gråter når de andre blir hentet. Vi opplever at barna som får får lite tid med foreldrene blir veldig klengete, bare vil bli holdt, og trivselen går ned. Alt dette er tegn på at barnet trenger mer tid med foreldrene sine. Jeg vil si det på en respektfull måte, og jeg vil aldri dømme foreldre. Jeg vil bare fortelle foreldrene hvordan barna har det, når dagene blir for lange. Vi er på en måte «barnas advokat» De kan ikke prate for seg, og uttrykke behovene sine. Men, ALLE barn trenger TID med foreldrene sine. Vi kan ikke erstatte foreldrene, og det å være i en stor barnegruppe med mange barn og forholde seg til, er slitsomt for de små. Når bemanningen er så ELENDIG som den er, betyr det at vi ikke har det fanget, vi får ikke sett barnet, barna må vente, vi må prioritere praktiske oppgaver (Vi må lage mat og skifte 20/30 bleier i løpet av en dag. Vi MÅ vaske grøten fra gulv og vegger, og vi MÅ veldig mye for at dagen skal gå rundt. Vi er dessverre ikke nok folk til å gi barna det de faktisk trenger. Det er vondt, det er kjipt, og det gjør at vi med hjerte for barna ikke orker mer. Så da kommer sånne tråder som dette. Men, foreldre må få ha barna i barnehagen sånn at de får gått på jobb. Sånn er samfunnet vårt lagt opp. Så får vi heller bli forbanna på politikerene som gir fullstendig faen i om barna (og de ansatte i barnehager) har det bra. Anonymkode: b0156...709 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #79 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis dette er noe også leder tenker er innafor å si noe om, kjør på! Barna skal komme først. Så små barn som er i barnehagen, ganske vanlig for flere å gå ned ørbitte-litt i stillingsprosent disse få årene. Og det burde flere gjort! Kjenner selv at jeg aldri kan komme til å la barnet mitt være 100% i barnehagen fra hun er bare 1 år gammel. Føler det er barnemishandling. Så jævlig viktig er faktisk ikke de tusenlappene de få årene. Anonymkode: c48ec...912 De få tusenlappene er det som får det til å gå rundt her i hus. Det er de som gjør at vi har mulighet til å lage næringsrik og bra mat til ungene. Gi de klær som varmer om vintern, gode sko, regntøy som faktisk er vanntett osv osv. Det er de tusenlappene som gjør at vi kan ha varmepumpa på 23grader i stua så vi slipper å pakke oss inn i gensere og tepper. Samt bensin til å kjøre frem og tilbake til barnehagen. Den ene ansatte i bhg vår mente guttungen hadde for mange lange dager, og at vi burde ta han fri fra bhg eller gi han mye kortere dager. Hente han kl 12 og sånn. Jeg sa at det var helt umulig ettersom jeg og gubben jobber begge to. Han 100 mens jeg 80. De 20% jeg har til overs blir brukt til BUP, ppt, legetimer, husarbeid, og andre ting jeg ikke får gjort med 2 barn under 6år. Hu mente også at vi burde bytte jobb med bedre arbeidstider, men hvor søren finner man det i dag? Bare at hu kan få seg til å si noe sånt er helt grusomt. Som om ikke jeg har dårlig nok samvittighet for at ungene får "lange" dager. De blir levert mellom 06.45 - 09.00 og hentet 15 - 15.30 hver dag. Alt ettersom jeg jobber dag eller kveld. De lider absolutt ingen nød selv om de er slitne. Anonymkode: 25af7...505 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #80 Skrevet 12 timer siden Norske foreldre må slutte å drive rovdrift på barnehagene!!! Anonymkode: 827e5...ead 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå