AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #41 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når vi hadde mini i bhg så kommenterte de at han hadde lange dager i bhg. Fint om vi kunne hente han tidligere. Ble helt ærlig veldig satt ut av det. Vi jobbet 100% begge to. Og hentet når vi var ferdig på jobb. Jeg fikk heller ikke gjort stort med energi nivået hans i bhg… Anonymkode: b8a84...ed6 Du ble satt ut av at de brydde seg om barnet ditt? Anonymkode: e80ae...161 5 4
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #42 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk er på jobb.. Det er inntekt fra jobb vi lever av... Så nytter ikke å hente barnet før man er ferdig på jobb... Anonymkode: 3372a...86a Mange kan nok hente tidligere innimellom ,en gud forby at noen bryr seg om barnet, Anonymkode: e80ae...161 5 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #43 Skrevet 16 timer siden Jeg tenker at det absolutt er noe barnehagen bør og skal si i fra om, men det handler om måten det sies på. Barnehagen kan ikke vite om jeg har mulighet til å gjøre endringer eller ikke og jeg kan ikke vite hva barnehagen observerer mens jeg er på jobb. Min eventuelle dårlige samvittighet er mitt ansvar å håndtere, barnehagen har da virkelig ikke noe ansvar for mine følelser. Det må tas opp på en konstruktiv måte hvor barnehagen formidler sine observasjoner og spør om det er mulig å gi barnet litt kortere dager. Hvis svaret er nei, så er saken avsluttet og det er ikke innafor med stadige stikk om at barnet er slitent og kunne trengt kortere dager. Går det ikke, så går det ikke og sånn er desverre livet noen ganger. Og uavhengig av hva foreldrene svarer, så burde barnehagen selvfølgelig se på hva som er mulig av hvile og ro i barnehagen. Anonymkode: 1a651...441 7
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #44 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var kjempeglad for at barnehagen sa fra til oss. Vi ønsker barna våre det beste, så da gjorde vi endringer... Anonymkode: 950ec...d38 Dere høres ut som supre foreldre 🫶 Anonymkode: e80ae...161 2 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #45 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Her hagler det med dårlige unnskyldninger fra mødre med dårlig samvittighet. Til ts: selvsagt er det lov å si til foreldrene at barnet blir sliten av en lang dag i barnehagen. Og selvsagt ville jeg gjort det jeg kunne for å korte ned arbeidsdagen min innimellom dersom det gagnet barnet. Anonymkode: 4002c...806 Ingen dårlig samvittighet her. Har fastsatt turnus og får ikke kortet ned vakta uten å unnlate å gi nødvendig helsehjelp. Dersom alle hadde mulighet til å gå tidlig fra jobb, ville ikke landet gått rundt. Anonymkode: 17549...cd1 8
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #46 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . Anonymkode: 5cbcd...5db Tror dere barnehage ansatte at vi foreldre kan komme og gå på jobben som vi vil?? At man kan jobbe kortere dager for å hente barnet i barnehagen? Altså jeg jobber åtte timer om dagen og kjører tre mil hver vei, så det tar tid.. 🙄 Anonymkode: 01d09...43d 7
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #47 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Her hagler det med dårlige unnskyldninger fra mødre med dårlig samvittighet. Til ts: selvsagt er det lov å si til foreldrene at barnet blir sliten av en lang dag i barnehagen. Og selvsagt ville jeg gjort det jeg kunne for å korte ned arbeidsdagen min innimellom dersom det gagnet barnet. Anonymkode: 4002c...806 Oppegående foreldre ville gjort det samme som deg, heldigvis Anonymkode: e80ae...161 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #48 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg syns egentlig ikke barnehagen har noe med vår organisering av hverdagen. Vi er to foreldre i full jobb og det er derfor vi har hatt barnehageplass. Vi valgte 50t/uke for å ha en fleksibel ordning som passet inn med vår arbeidshverdag. Noen ganger brukte vi hele tiden, andre ganger hentet vi tidligere. Vår prioritering har vært å være mest mulig sammen med barna. De har alltid hatt fri alle skoleferier, dette medførte lengere hverdager for å få kabalen til å gå opp. Anonymkode: a1b45...7a7 50 t😢😢 Anonymkode: e80ae...161 6 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #49 Skrevet 16 timer siden En venn av meg fikk denne beskjeden og blir litt sjokka . Hun bor ved barnehagen og de vet jo hun kommer hjem 14 fra jobb flere ganger i uka. Hun henter rundt 16 og tror de seier det for de vet hun kan. Jenta er 2 år og sliten sier de . Hun får hvile maks 40 minutter. Så kan ikke hvile mer. Jeg mener det var ok å si fra. Hun ble fornærma. Hun har fri fredager og da korter hu ned til 9-16 Anonymkode: 5cbcd...5db 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #50 Skrevet 16 timer siden Ja, det er lov til å si fra til foreldre at dere håper at barnet kan få noen kortere dager innimellom sånn at hen slipper å være så sliten. Barnehage er slitsomt for et barn. Vi sier dette felles på alle foreldremøter og oppmuntrer også til det på kontaktsamtaler en til en til foreldre som trenger å høre det ekstra. Kanskje en bestemor etc som vil hente barnebarnet tidlig en dag om man ikke har mulighet selv? I barnehageloven står det at man skal jobbe for barnets beste. Jeg mener max 8,5 time per dag er mer enn nok. Mvh barnehagelærer og trebarnsmor. Mine barn har dager på 5 timer til 7,5. Vi bruker bestemor til barna mye om vi ikke får til tidlig henting selv. Vet at dette ikke er en mulighet for alle, men barnehagen er ikke et perfekt sted å oppholde seg for et lite barn. Personalet har ikke kjempegod tid til ditt barn selv om vi prøver. Sånn er det fra innsiden. Bli med i foreldreopprøret/barnehageoppgjøret så får vi endret på den brutale sannhet Anonymkode: afb00...2a4 6
Mayamus Skrevet 16 timer siden #51 Skrevet 16 timer siden skeiv-ostepop skrev (24 minutter siden): Du er der strengt tatt for å gjøre begge deler. Primært sett er de fleste barn i barnehagen fordi begge foreldrene er i fast jobb. En ordning som i stor grad kom på plass på 70-90 tallet for å få begge foreldrene skulle ut i arbeid, og ikke bare far slik tradisjonen var. skeiv-ostepop skrev (24 minutter siden): Du er der strengt tatt for å gjøre begge deler. Primært sett er de fleste barn i barnehagen fordi begge foreldrene er i fast jobb. En ordning som i stor grad kom på plass på 70-90 tallet for å få begge foreldrene skulle ut i arbeid, og ikke bare far slik tradisjonen var. Jeg tenker at jeg har ikke utdannet meg for å passe barn. Ta et kjapt søk på hva som er barnehagens samfunnsmandat. Om man vil ha ren barnepass så finnes det andre muligheter. 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #52 Skrevet 15 timer siden Når vår startet I barnehage så fikk jeg sjokk av ansatte i barnehagen som fortalte at de ikke hadde lov til å be oss om å hente barnet av ulike grunner. Jeg forventer faktisk at de som tar vare på barnet mitt er voksne nok til å kunne kommunisere til meg som mor at barnet mitt har det bedre av å komme seg hjem. Hva skal jeg ellers med barnehagen om de ikke kan gi meg en ærlig vurdering på dette... Synes det er skremmende med hvor ma ge som setter jobben før barnas trivsel, men det er vel slik det har blitt. Anonymkode: f4e1c...fed 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #53 Skrevet 15 timer siden Vi blir sjeldent kontaktet av vår barnehage i slike tilfeller, men et par ganger har vi fått en sms med at barnet virker slitent og f.eks. har 37.0 i temp, så de vil bare informere i tilfelle vi ønsker hente tidlig eller formen forverrer seg. Jeg har syntes det har vært fint og føler da de kommuniserer barnets beste. De er ikke de som ringer for ingenting, så da gjør vi det vi kan for å hente tidlig. Har arbeidstid fra 08-16 og går 1-1,5 time i minus hver dag for at barnet ikke skal være der hele åpningstiden. Er heldig og har fleksibel arbeidstid, men det gjelder jo ikke for alle. Anonymkode: 7ae5e...f01 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #54 Skrevet 15 timer siden Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, har virkelig ingen problem med å si i fra, at barna på 1 år har for lange dager. Har full forståelse at foreldrene jobber, men mange har mulighet til å gi barna kortere dager en 07.30 - 16.30. De kan organisere at en av foreldrene leverer, og den andre henter. Mange jobber turnus, la barna spise frokost hjemme når en jobber kveld. Lar barna ha en fridag en gang i blant, når en selv har fri 2 dager i uken, barnet kan for eksempel ha fri 1 dag annenhver uke. Og igjen, før noen halshugger meg, jeg har full forståelse for de som virkelig ikke har mulighet til å ha kortere dager. Men de som har mulighet, bør klare det, noen dager i uken hvertfall. En 1 - 2 åring trenger ikke å være i barnehagen 9 timer hver eneste dag. Anonymkode: 836ad...2a0 7 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #55 Skrevet 15 timer siden Mayamus skrev (18 minutter siden): Jeg tenker at jeg har ikke utdannet meg for å passe barn. Ta et kjapt søk på hva som er barnehagens samfunnsmandat. Om man vil ha ren barnepass så finnes det andre muligheter. Barnehagene i Norge i dag er egentlig en videreføring av to helt ulike typer institusjoner. Den ene var barnehagene, som helt riktig først og fremst var en pedagogisk institusjon. Her kunne barn fra overklassen, son hadde hjemmeværende mødre eller barnepiker komme å få litt undervisning i ordnede former om formiddagen. I tillegg til disse hadde man barneasyler eller daghjem Dette var tiltak for arbeiderklassebarn som hadde mødre som jobbet. Der var det mindre fokus på pedagogikk, mer på barnepass, hygiene og mat. Alternativet var ofte at barna var alene hjemme eller ble passet av (litt) eldre søsken. Dagene var lange, ettersom arbeidsdagene var lange. Barnehagene hadde høyere status, de var jo for overklassen, men barneasylene var viktigere for de familiene som fikk mulighet til å bruke dem. Dagens barnehager bør derfor ikke glemme arven fra disse. Trygt barnepass er veldig viktig for foreldre som må jobbe, nå som for hundre år siden. Barnepass bør ikke omtales som noe mindreverdig, det er vel så viktig som pedagogikken. Anonymkode: 2b665...c7f 1
skeiv-ostepop Skrevet 15 timer siden #56 Skrevet 15 timer siden Mayamus skrev (34 minutter siden): Jeg tenker at jeg har ikke utdannet meg for å passe barn. Ta et kjapt søk på hva som er barnehagens samfunnsmandat. Om man vil ha ren barnepass så finnes det andre muligheter. Nei du har utdannet deg for å gi god pedagogisk oppfølging og flotte kjekke dager for barna. Men du er der og for å passe barna som er der. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #57 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tror dere barnehage ansatte at vi foreldre kan komme og gå på jobben som vi vil?? At man kan jobbe kortere dager for å hente barnet i barnehagen? Altså jeg jobber åtte timer om dagen og kjører tre mil hver vei, så det tar tid.. 🙄 Anonymkode: 01d09...43d OM MAN HAR MULIGHET Anonymkode: f3bdb...406 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #58 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var kjempeglad for at barnehagen sa fra til oss. Vi ønsker barna våre det beste, så da gjorde vi endringer... Anonymkode: 950ec...d38 Og så var dere ikke klar over at deres eget barn var slitent. Anonymkode: 9d92c...2d8 1
Rotemor Skrevet 15 timer siden #59 Skrevet 15 timer siden Folk jobber og sliter med tidsklemma!!! Slutt og bland deg! Jeez 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #60 Skrevet 15 timer siden Det hadde vært fint å jobbe i barnehage om det ikke var for alle barna som også var der.. Anonymkode: cdb52...449 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå