Gå til innhold

AI generert musikk, hvordan vite?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vite om musikk på Spotify/youtube music er AI generert?

Kom over en låt av en artist som heter Runes of the north - kun ett album og ingen info om det på nett. Regner med jeg kan gå ut fra at det er AI generert da? 

Prøver å holde meg til ekte artister, synes AI er en uting når det kommer til kunst, men kjipt når jeg virkelig likte sangen som dukka opp 😆

Anonymkode: 63ad5...3e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes sikkert en eller annen god måte.

Jeg tror at det meste av dette og kanskje alt er AI, da vokalen og mye av lyden, i stor grad minne om min sønns kompisgjeng sin AI genererte festmusikk. Synes at det var lite følelse i sangen, det var litt flatt, kjedelig og alt for feilfritt , men det er det jo svært mange artister som klarer å «få til» med autotune, som jo også irriterer vettet av meg.

Instrumentene var også alt for presise. Ofte er det de små variasjonene vi ikke legger merke til som gjør at musikk føles levende. Med dagens teknologi kan man spille inn noe, for så å «flytte» f.eks trommer, slik at de alltid er helt korrekte (noe som er vanlig) Forandrer man alle lydspor slik at alt blir helt «perfekt» og fikser på alle ulyder og feil, blir det etter min smak, kjedelig og mangler liv. 

Dersom det mot formodning skulle være noen ekte mennesker som står for selve musikken, så sier jeg, vær så snill, få det til å høres mer menneskelig ut, 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
absinthia skrev (23 timer siden):

Dersom det mot formodning skulle være noen ekte mennesker som står for selve musikken, så sier jeg, vær så snill, få det til å høres mer menneskelig ut, 

Går ut fra at du også sier det til alle popartister som bruker autotune, eksterne sangkomponister og så mange effekter i studio at man ikke hører forskjell på den glatte "musikken" deres og et produkt av AI?

Hurra for AI, som har avslørt den elendige kvaliteten på dagens kommersielle søppelmusikk, sier nå jeg.

Uten konkurransen fra AI, som klarer å lage et langt mer melodiøst og bedre alternativ, hadde disse såkalte "musikerne" fortsatt å produsere søppelet sitt; forhåpentligvis fører dette til at dagens form for popmusikk havner på skraphaugen der den hører hjemme.

Anonymkode: 09795...0d6

Skrevet
absinthia skrev (23 timer siden):

Finnes sikkert en eller annen god måte.

Jeg tror at det meste av dette og kanskje alt er AI, da vokalen og mye av lyden, i stor grad minne om min sønns kompisgjeng sin AI genererte festmusikk. Synes at det var lite følelse i sangen, det var litt flatt, kjedelig og alt for feilfritt , men det er det jo svært mange artister som klarer å «få til» med autotune, som jo også irriterer vettet av meg.

Instrumentene var også alt for presise. Ofte er det de små variasjonene vi ikke legger merke til som gjør at musikk føles levende. Med dagens teknologi kan man spille inn noe, for så å «flytte» f.eks trommer, slik at de alltid er helt korrekte (noe som er vanlig) Forandrer man alle lydspor slik at alt blir helt «perfekt» og fikser på alle ulyder og feil, blir det etter min smak, kjedelig og mangler liv. 

At instrumentene er presise på en plateinnspilling gjelder omtrent 100% av alt som er utgitt....

Å kunne kvantifisere trommer har vært mulig i flere tiår.

Anonymkode: a3b9c...df6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At instrumentene er presise på en plateinnspilling gjelder omtrent 100% av alt som er utgitt....

Å kunne kvantifisere trommer har vært mulig i flere tiår.

Jeg vet, jeg bor med en lydtekniker. Det er forskjell på finpussing og overjustering. 

• Hjerte 4
Skrevet
absinthia skrev (7 timer siden):

Jeg vet, jeg bor med en lydtekniker. Det er forskjell på finpussing og overjustering. 

At instrumentene var "alt for presise" gir fortsatt ingen mening.

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 11.48):

Hvordan vite om musikk på Spotify/youtube music er AI generert?

Kom over en låt av en artist som heter Runes of the north - kun ett album og ingen info om det på nett. Regner med jeg kan gå ut fra at det er AI generert da? 

Prøver å holde meg til ekte artister, synes AI er en uting når det kommer til kunst, men kjipt når jeg virkelig likte sangen som dukka opp 😆

Anonymkode: 63ad5...3e5

Det høres ut som grandiosa smaker.Litt platt,kjedelig,smakløst.

Anonymkode: 4353b...ca4

Skrevet

en venn av meg har album på spotify som er ai generert, det vil si det er regler for det, de må kunne bevise at en hvis % av stemmen er deres, at teksten er deres osv men joda, superpopluær blandt bekjenskapskretsen og mye godord. Og joda, det er ikke dårlig, for all del - men om du ba vedkommende synge er det ikke så bra greier.. OG jeg tror ikke det er noe krav til merking akkurt. Samtidig legger vedkommende ut masse nye "låter" på suno hele tiden så "porteføljen" er stor og der er det ikke noe krav til autentisering heller, der er det fritt å lage det man ønsker.. 

Anonymkode: aeca5...63a

Skrevet

Jeg har også en kompis som spyr ut nye låter og album på nett hele tiden - alt KI-generert. Han kaller seg også noe som er vikinginspirert (med ordet rune i navnet.... han heter ikke Rune), så tror det er en greie. 
Jeg forsøker å holde meg unna slik musikk, men det virker som det blir mer og mer av det og mye av det er jo faktisk ikke så ille å høre på heller. Syns det er respektløst mot dyktige musikere som virkelig legger ned arbeid i sangene sine og mener det burde vært mye strengere regelverk rundt dette.
Men vi blir nok lurt oftere enn vi tror, dessverre. 

Anonymkode: a18c4...930

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det høres ut som grandiosa smaker.Litt platt,kjedelig,smakløst.

Anonymkode: 4353b...ca4

Som 99.99% av all popmusikk med andre ord.

Jeg er helt sikker på at de beste låtene vil vinne, uavhengig av hvordan de blir lagd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-lar-ki-ta-over-bransjen/o/5-95-2744090

Jeg var så naiv, at jeg trodde at AI i musikk og kultur ville "dempe" seg ned etter hvert. At folk ville synes det var kjedelig.  Men, nå er jeg mer bekymret

Anonymkode: 26e6b...b4b

Du kan trøste deg med at du ikke er alene.

På 80-tallet var det mange som mente at interessen for datamaskiner ville dempe seg.

På 90-tallet var det mange som mente at interessen for internett ville dempe seg.

På 00-tallet var det mange som mente at interessen for kryptovaluta ville dempe seg.

På 10-tallet var det mange som mente at interessen for kunstig intelligens ville dempe seg.

På 20-tallet er det mange som mener at interessen for kvantedatamaskiner vil dempe seg.

• Nyttig 2
Skrevet
Chupacabra skrev (På 26.11.2025 den 7.29):

Du kan trøste deg med at du ikke er alene.

På 80-tallet var det mange som mente at interessen for datamaskiner ville dempe seg.

På 90-tallet var det mange som mente at interessen for internett ville dempe seg.

På 00-tallet var det mange som mente at interessen for kryptovaluta ville dempe seg.

På 10-tallet var det mange som mente at interessen for kunstig intelligens ville dempe seg.

På 20-tallet er det mange som mener at interessen for kvantedatamaskiner vil dempe seg.

Grei oversikt, og jeg kan være enig i at internett av enkelte på 90-tallet ble sett på som noe som ville gå over, men de var i et fåtall; folk flest bestilte med glede ISDN for å få tilgang til dette mystiske nettet og kjøpte datautstyr på Elkjøp.

Hva 80-tallet angår, var man kanskje mer bekymret for at dataspill kunne være skadelig, men tror ikke man kan si at man så på datamaskiner i seg selv som noe som ville dempe seg; snarere tvert imot; den nye teknologien med Commodore 64 og innføringen av medier som CD-plater var tvert imot noe man applauderte, og da Aftenposten i 1987 startet opp med Atekst og folk fikk Tekst-TV på TV-skjermen var dette en utvikling de færreste var mot, i motsetning til motstanden mot farge-TV et tiår tidligere. Nordmenn fikk en ny selvtillit i dette tiåret med jappetid, og utrolige musikalske bragder som A-ha eller Bobbysocks' seier i Eurovision i 1985.

Når det gjelder 00-tallet, begynte man å bruke Bitcoin som kryptovaluta først i 2009, slik at beskrivelsen din burde flyttes til 10-tallet.

• Liker 1
Gjest bleiebaron
Skrevet

Jeg har lekt endel rundt med å lage covers av faktiske låter, men i andre sjangere. Omtrent halvparten høres dugelig ut, og kanskje 1 av 5 blir virkelig bra. Jeg tenker det er morro å leke med, og at det sikkert vil erstatte billig festmusikk. Hadde jeg vært russ i år ville jeg virkelig ikke brukt 10 000 på russelåt, men heller prøvd noen prompts på SUNO og brukt den beste. TIX flytte heldigvis før det ble forsent ,Men SUNO vil nok ikke erstatte No4 med det første. 

Skrevet

Har hørt en del på KI-musikk, synes det er mye bra for å være helt ærlig. F.eks. 

Anonymkode: ea37c...101

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når det gjelder 00-tallet, begynte man å bruke Bitcoin som kryptovaluta først i 2009, slik at beskrivelsen din burde flyttes til 10-tallet.

Dette stemmer ikke. Det var mange forsøk før Bitcoin.

Satoshi skrev i 2009/2010 at kryptovalutaene var sett på som en "lost case".

• Nyttig 1
Skrevet
Chupacabra skrev (13 timer siden):

Dette stemmer ikke. Det var mange forsøk før Bitcoin.

Satoshi skrev i 2009/2010 at kryptovalutaene var sett på som en "lost case".

Takk for opplysningen; dette var jeg ikke klar over.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for opplysningen; dette var jeg ikke klar over.

Måtte finne den opprinnelige teksten (fra The Book Of Satoshi). Dette var sendt til Dustin Trammell i januar 2009: 

You know, I think there were a lot more people interested in the 90’s, but after more than a decade of failed Trusted Third Party based systems

(Digicash, etc), they see it as a lost cause. I hope they can make the distinction, that this is the first time I know of that we’re trying a non-trust based system.

Kan legge til at Bitcoin i stor grad er basert på "b-money" (fra 1998). Noen deler av programmet er fra "Hashcash" (fra 1997).

I 1998 var det også et system som het "Bitgold", som i likhet med Bitcoin er et mining-program. Trolig var noe av inspirasjonen også herfra.

Proof of work ble utviklet tidligere på 90-tallet.

På 2000-tallet var det andre proof-of-work-systemer som f.eks. RPOW.

Men det var til slutt Satoshi som knakk koden ved å utvikle Bitcoin.

For å komme tilbake til hva tråden handler om, så er jeg ganske sikker på at det ikke vil være noen mulighet til å finne ut hva som er "AI-generert". Jeg har egentlig ikke noe imot dette og det er helt sikkert kommet for å bli.

Man skal også huske at nesten all musikk som lages av mennesker også hentes fra musikk som er lagd tidligere. Litt som med Bitcoin :)

• Nyttig 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

På Spotify:

Scroll ned til der det skal stå en tekst om artisten, om konserter etc. Der er det tomt.

Se på utgivelsene. Hvis alt er fra 2025 og 2026 i tillegg, er det nesten helt sikkert AI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...