Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng på ti personer som kommer fra samme sted, men som nå bor spredt rundt omkring i Sør-Norge. Én gang i året samles vi en helg, på en leid hytte. Det er som regel de samme av oss som leier, og så fordeles kostnadene. Ti personer betyr stor hytte, for vi prøver å få separate soverom. Det blir fort 12.000 kroner for en helg.

Tidligere har disse lagt ut og så er alt det økonomiske gjort opp til slutt. De som har kjøpt mat/drikke, leie for hytte etc. oppgir det de har lagt ut og så fordeles utgiftene på de som var med. De som måtte melde forfall i siste øyeblikk slipper, og hvis man bare får vært med en natt blir andelen redusert.

Jeg syntes dette ikke er riktig. For mat/drikke, ja. Men ikke for hytteleie. 

Hvis man i god tid, måneder i forveien, får "ja" fra alle, og booker hytte ut fra nok soverom/sengeplasser, utløses en kostnad. Da forplikter man seg til den. Hvis noen da, en uke før, sier at de ikke kommer, eller må fra igjen lørdag ettermiddag, mener jeg de skal betale sin del av hytta for hele helgen. Tenk at det var fire som meldte forfall på kort varsel, og ikke en eller to, så ville det blitt mye mer å betale for de gjenværende - for en hyttestørrelse man ikke egentlig trengte.

I år la jeg ut og sendte Vipps-splitt til alle, slik at hele beløpet ble betalt og gjort opp i god tid før vi skulle dra. Da helgen kom, var det to som kun var med ett døgn og en som ikke kom i det hele tatt. Jeg synes ikke regnestykket skal gjøres om igjen av den grunn.

Men - tar jeg feil? Er det urimelig av meg å tenke slik? Jeg vil gjerne ha synspunkter. 

• Liker 21
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du har rett.

Man kan dra en parallell til å booke hotellrom uten avbestilling. Dersom du har booket rom fra fredag til søndag, så må du betale uansett om du dukker opp eller ei.

Det forplikter folk litt mer når de vet at de uansett må bære kostnaden. 

• Liker 25
Skrevet

Enig med deg, med mindre dere har noen andre som kan ta dems plass.

Hadde de meldt frafall før dere booket hytte kunne der jo bestilt en mindre hytte som var billigere.

Så de som melder avbud etter at hytta er booket må dekke sin del av oppholdet, men slipper selvfølgelig sin del av mat og lignende.

Anonymkode: ae3b5...05e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er opplagt, alle som skulle vært med betaler sin del uansett. Jeg ville droppet disse turene inntil folk skjønner sunn fornuft.

• Liker 10
Skrevet

Helt enig med deg! Hotell prinsippet gjelder, og det skulle bare mangle at man ikke står for kostnader ved " no- show"

Anonymkode: b069f...ee3

• Liker 8
Skrevet

Du har rett, om noen ønsker å dumpe kostnadene på andre ville jeg ikke invitert dem med neste gang. Dvs jeg ville egentlig av-invitert meg selv, hyttetur med "gjeng" er ikke min type ferie. Men spesielt ikke hvis noen ikke vil betale for no show. Hva om ni stk melder avbud, skal den siste betale alt alene?

Anonymkode: d9eaa...fd8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hunmedham skrev (21 minutter siden):

Vi er en gjeng på ti personer som kommer fra samme sted, men som nå bor spredt rundt omkring i Sør-Norge. Én gang i året samles vi en helg, på en leid hytte. Det er som regel de samme av oss som leier, og så fordeles kostnadene. Ti personer betyr stor hytte, for vi prøver å få separate soverom. Det blir fort 12.000 kroner for en helg.

Tidligere har disse lagt ut og så er alt det økonomiske gjort opp til slutt. De som har kjøpt mat/drikke, leie for hytte etc. oppgir det de har lagt ut og så fordeles utgiftene på de som var med. De som måtte melde forfall i siste øyeblikk slipper, og hvis man bare får vært med en natt blir andelen redusert.

Jeg syntes dette ikke er riktig. For mat/drikke, ja. Men ikke for hytteleie. 

Hvis man i god tid, måneder i forveien, får "ja" fra alle, og booker hytte ut fra nok soverom/sengeplasser, utløses en kostnad. Da forplikter man seg til den. Hvis noen da, en uke før, sier at de ikke kommer, eller må fra igjen lørdag ettermiddag, mener jeg de skal betale sin del av hytta for hele helgen. Tenk at det var fire som meldte forfall på kort varsel, og ikke en eller to, så ville det blitt mye mer å betale for de gjenværende - for en hyttestørrelse man ikke egentlig trengte.

I år la jeg ut og sendte Vipps-splitt til alle, slik at hele beløpet ble betalt og gjort opp i god tid før vi skulle dra. Da helgen kom, var det to som kun var med ett døgn og en som ikke kom i det hele tatt. Jeg synes ikke regnestykket skal gjøres om igjen av den grunn.

Men - tar jeg feil? Er det urimelig av meg å tenke slik? Jeg vil gjerne ha synspunkter. 

Enig med deg!

• Liker 1
Skrevet

Takk for samstemt tilbakemelding. Må legge til at ingen har kranglet på dette.

Men jeg innførte ny praksis i år uten å ta det opp til diskusjon og selv om alle betalte prikkfritt på forhånd og ingen har sagt noe senere, kan det hende at det dukker opp senere. Men da er jeg trygg på vurderingene.

Takk igjen.

• Liker 10
Skrevet

helt enig med deg. Betal på forhånd så blir også terskler for å avlyse høyere

• Liker 1
Skrevet

Enig med TS, hytteleien går utenom forbruket og kan (bør) gjøres opp før oppholdet. 

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo det man har reiseforsikring til. Selvfølgelig skal dere andre ikke betale oppholdet til noen som ikke vil dra likevel eller blir syke. 

Anonymkode: 25c13...fcf

• Liker 5
Skrevet
Hunmedham skrev (1 time siden):

Men jeg innførte ny praksis i år uten å ta det opp til diskusjon og selv om alle betalte prikkfritt på forhånd og ingen har sagt noe senere, kan det hende at det dukker opp senere. Men da er jeg trygg på vurderingene.

Takk igjen.

Når de var informert om den ny praksis før de betalte, kan de ikke komme og klage etterpå. 

Anonymkode: 12a30...03d

• Liker 4
Skrevet

Enig med deg. Det må være en "avmeldingsfrist" som harmonerer med avbestillingsfristen på hytta. Slik at hvis noen melder seg av innen fristen, så har du fortsatt tid til å leie en mindre hytte i stedet. Eller i verste fall avlyse hele turen, uten å lide økonomisk.

Anonymkode: d2f27...76a

• Liker 6
Skrevet

Enig med deg! Kjipt å for eksempel bli syk, men det er jo ikke resten sitt problem. Lurt å be om pengene slik du gjorde.

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Vi sparer til en utenlandstur i vennegjengen, og da har vi sagt at i det vi har bestilt flu og bolig, så "taper" man disse pengene om man må trekke seg, eventuelt benytte reiseforsikring om det bli dekket. Skal jo ikke gå utover de andre. 

Anonymkode: 68796...517

• Liker 4
Skrevet

Det kan jo hende at noen da ikke tør å melde seg på - de har usikker logistikk og kanskje dårlig økonomi.  Jeg har en samboer som på kort varsel kan bli syk og lite nettverk og måtte blitt hjemme med ungene. Vi har økonomi til å stå for en slik utbetaling, men om vi ikke hadde hatt det, ville jeg kviet meg for å bruke penger på ingenting. 

Men, i prinsippet har du rett. Mulig du burde tatt det opp med gruppa før du bare omgjorde en langvarig praksis. 

Anonymkode: ffcb9...959

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det kan jo hende at noen da ikke tør å melde seg på - de har usikker logistikk og kanskje dårlig økonomi.  Jeg har en samboer som på kort varsel kan bli syk og lite nettverk og måtte blitt hjemme med ungene. Vi har økonomi til å stå for en slik utbetaling, men om vi ikke hadde hatt det, ville jeg kviet meg for å bruke penger på ingenting. 

Men, i prinsippet har du rett. Mulig du burde tatt det opp med gruppa før du bare omgjorde en langvarig praksis. 

Om de ikke har råd til å betale når hytten bestilles har de ikke råd til å være med, så enkelt er det! Og klarer de ikke å skaffe eventuell barnevakt så får de også stå i å tape pengene, de kan ialllfall ikke forvente at resten av gjengen skal dekke utgiftene til andre!

Anonymkode: df37b...c90

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunmedham skrev (3 timer siden):

Takk igjen.

Hvis noen tar det opp, så får du be dem om å sende vippskrav til alle de andre, siden deres andel øker. 

Tipper det ikke blir gjort. 

Anonymkode: b4e54...31e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men er det rett at alle de andre skal bruke sine penger på ingenting da, fordi din samboer ikke ble med? Om dere ikke hadde hatt råd. 

Anonymkode: b4e54...31e

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis noen tar det opp, så får du be dem om å sende vippskrav til alle de andre, siden deres andel øker. 

God idé!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...