Gå til innhold

Trenger tips til hunderase

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har pr i dag en fantastisk Jack Russell som nå begynner å dra på årene. Vi har hele tiden sagt at vi ikke vil ha en annen rase, når denne ikke lever lenger. Men nå har vi imidlertid begynt å tenke litt annerledes. Derfor trenger vi tips til hvilke raser vi kan sjekke ut

Vi blir ikke yngre med årene og tenker at en rase som er litt mindre adhd enn Jack, kunne vært lurt. Vår er korthåret og har hatt minimalt med behov for pelsstell. Det har passet oss bra. 

vi kunne tenkt oss en rase som er liten nok til å være med i kabinen på fly, slik at vi kan ha hund med når vi besøker familie langt unna. Jacken vår er dessverre akkurat litt for tung og stor for å passe i kabinen

rasen må ha rykte på seg for å ha god helse

Vi er mye hjemme (jeg jobber deltid), så hunden vil få mye tur og aktivitet. 

tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Podengo (liten), dvergdach eller dvergpincher. 

Anonymkode: b5cb9...78c

Skrevet

Jeg har Jack selv og stemme i en med litt mindre energi som neste😅

Jeg har hatt mye dvergschnauzere i min omkrets, og også hatt flere selv. De er fantastiske! De tåler alt du vil ta dem med på, men de krever det ikke hver dag. De kan gjerne invitere til lek, men er like glade i kos og ro. De er vakthunder og kan bjeffe litt, men jeg distraherte med en leke, så gikk det fint. 

Av pelsstell må de jo klippes noen ganger i året og gres på ben/ skjegg. Mange sverger enda til napping, men det synes jeg er tortur og har bare klippet med maskin. Endret ikke pelskvalitet av den grunn. 

Hvis du klarer å få deg en korthåret griffon er de også nydelige vesen. Tøffe, muntre, snille og morsomme - og små nok til å tas med stort sett over alt. Bare sjekk oppdretter godt :)

Anonymkode: 99f3d...ebd

• Liker 1
Skrevet

Første jeg tenkte var Miniature American Shepherd, men den blir nok over 8 kilo. Derimot en Shetland Sheepdog tispe vil nok være innenfor størrelsen. 

Anonymkode: 6dabc...93a

Skrevet

Hvis du liker terriere, synes jeg du skal gå for en av de mindre terrierrasene, f.eks Norfolk/Norwich eller Australsk terrier. De er litt mindre hyper enn JRT også. Og utrolig bra helse på nesten alle terrierrasene sammenlignet med andre raser av tilsvarende størrelser.

Anonymkode: f53fe...4aa

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar så langt!

Skrevet

Yorkshire terrier tenkte jeg på, men denne følger med litt pelsstell.

Er bare å se gjennom FCI hunderaser og lese dere opp på de som kan være aktuelle.

Anonymkode: c2d0e...eb9

Skrevet

Sealyham terrier(bare for å slenge inn en litt sjelden en)

Papillon, chihuahua, puddel, cairn terrier, Norwich/norfolk terrier. 

Anonymkode: 88053...653

Skrevet

Chihuahua!

Ja, de har rykte på seg med å være gneldrebikkjer. Vår er veldig rolig. Kan bjeffe en og annen gang, men ikke typisk gneldrete. Han er også veldig glad i folk og lett å underholde. Han kan fint gå lange turer, men er været dårlig foretrekker han korte turer ut. Da blir det snusematte inne, og gjerne også å gjemme godbiter rundt forbi.

Det er generelt en veldig frisk rase. Kjøp fra seriøs oppdretter, da det dessverre er litt valpefabrikker rundt om.

De chihuahuane jeg kjenner til er som vår. Felles med de alle er at de får mye mental trening og fysisk trening. De blir rett og slett behandlet som hunder, ikke som leketøy.

Anonymkode: 0771b...258

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske få hunder som faktisk kan være med i kabinen på fly, mange av de som er foreslått her er for store. Maksimal vekt inkludert transportvesken er 8 kilo, men det er vel ingen så tunge hunder som er små nok. Max størrelse på transportbagen er  40 cm x 25 cm x 23 cm (lengde x bredde x høyde), og hunden skal kunne stå oppreist, snu seg rundt og legge seg inni bagen. Det vil si at max høyde på hunden fra pote til hode er i under 23 cm. 

En Cairn Terrier er f. eks 25-30 cm ved skulderen og alt for stor. Det er vel strengt tatt kun de aller minste hundene som kan gå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 12.21):

Jeg har Jack selv og stemme i en med litt mindre energi som neste😅

Jeg har hatt mye dvergschnauzere i min omkrets, og også hatt flere selv. De er fantastiske! De tåler alt du vil ta dem med på, men de krever det ikke hver dag. De kan gjerne invitere til lek, men er like glade i kos og ro. De er vakthunder og kan bjeffe litt, men jeg distraherte med en leke, så gikk det fint. 

Av pelsstell må de jo klippes noen ganger i året og gres på ben/ skjegg. Mange sverger enda til napping, men det synes jeg er tortur og har bare klippet med maskin. Endret ikke pelskvalitet av den grunn. 

Hvis du klarer å få deg en korthåret griffon er de også nydelige vesen. Tøffe, muntre, snille og morsomme - og små nok til å tas med stort sett over alt. Bare sjekk oppdretter godt :)

Anonymkode: 99f3d...ebd

Ikke støtt avl på denne rasen!
dyreplageri

Anonymkode: d3125...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke støtt avl på denne rasen!
dyreplageri

Anonymkode: d3125...8ae

Hvilken rase da? Og hva slags sykdommer?

Anonymkode: dda20...c17

Skrevet
Natttåke skrev (6 timer siden):

Sheltie

Minimalt med pelsstell og mulighet til å være med i kabinen på fly?

Anonymkode: aae5d...49b

• Liker 2
Skrevet

Hadde tenkt å foreslå engelsk bulldog som et eksempel på blid, godslig hund med det motsatte av adhd og enkelt pelsstell, men noen kabinhund er det jo definitivt ikke :ler: (før jeg blir halshugd: registrerte oppdrettere som driver avl med EB har landets strengeste regler for helsestatus og innavl, så vær så snill og ikke døm norske hunder på bakgrunn av monstrøse TikTok-kjøttberg fra USA).

Affenpinscher? En venninne har en slik og den er passelig aktiv (liker og trenger tur/aktivitet men roer seg godt inne) og hun sier det er ganske rasetypisk. Litt pelsstell er det jo, da. Men utrolig vennlig og søt hund med godt gemytt. 

Anonymkode: 9e52b...3ae

• Liker 1
Skrevet

Russisk bolonka. Har en venninne som har en sånn. Helt herlig hund som liker å gå lange turer, men er fornøyd med kortere også innimellom. Han er kortklipt, så minimalt med pelsstell i det daglige.

Veldig kjærlig og blid hund som er enkel å ha med og gjøre. 

Anonymkode: 2f147...363

• Liker 1
Skrevet

Yorkshire terrier passer kriteriene dine. Så lenge du barberer den kort så har du minimalt med pelsstell. 
Velg en seriøs oppdretter som er registrert i terrierklubben. De seriøse oppdretterne avler på sunne og trygge individer. Er dessverre en del useriøse som avler på nervøse individer. 
Min Yorkie er veldig trygg, sosial, ett dovendyr inne og aktiv ute. Er flink å tilpasse seg late dager, men takker heller ikke nei til lange fjell/skogsturer. De er en stor hund i liten kropp. Min har vært sosialisert med ulike hunder fra den var liten og går overens med alle. 

Anonymkode: 29c7f...833

Skrevet

Italiensk mynde.

• Liker 1
Skrevet
Vampyrina skrev (På 12.11.2025 den 7.26):

Vi har pr i dag en fantastisk Jack Russell som nå begynner å dra på årene. Vi har hele tiden sagt at vi ikke vil ha en annen rase, når denne ikke lever lenger. Men nå har vi imidlertid begynt å tenke litt annerledes. Derfor trenger vi tips til hvilke raser vi kan sjekke ut

Vi blir ikke yngre med årene og tenker at en rase som er litt mindre adhd enn Jack, kunne vært lurt. Vår er korthåret og har hatt minimalt med behov for pelsstell. Det har passet oss bra. 

vi kunne tenkt oss en rase som er liten nok til å være med i kabinen på fly, slik at vi kan ha hund med når vi besøker familie langt unna. Jacken vår er dessverre akkurat litt for tung og stor for å passe i kabinen

rasen må ha rykte på seg for å ha god helse

Vi er mye hjemme (jeg jobber deltid), så hunden vil få mye tur og aktivitet. 

tips?

Vi gikk over til Yorkshire terrier. Helt fantastiske hunder. Fin personlighet, snille og nydelige. Må klippe pelsen jevnlig og dusje. Den røyter ikke. 
Å klippe er null problem, gjør det hver 14 dag, og bruker maskin. De liker det. 

Anonymkode: f6545...593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...