Gå til innhold

Har ingen som kan guide meg med strikking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk forslag om å kjøpe garn og pinner fra europris. Var innom en europris i dag. Jeg har null erfaring med strikking og det samme hadde de ansatte i butikken så fikk ingen hjelp. Kjenner heller ingen som kan guide meg litt. Jeg prøver å strikke men Hvilke garn og pinner skal jeg kjøpe? Tenker å begynne med pannebånd eller et skjerf

Anonymkode: ce58e...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner et mønster du liker, og i mønsteret står det størrelse på pinner og garn. 

Anonymkode: 476bf...921

• Nyttig 3
Skrevet

Det ligger mye på utube. De både viser og forklarer det meste veldig godt.

Anonymkode: a1906...aa1

Skrevet

Du kan finne opplæringsvideoer på YouTube.

Anonymkode: 31c19...4a4

Skrevet

Gå heller i en garnbutikk. Der kan de hjelpe! Så ser du på youtube når du er hjemme. Mine venninner som strikker er selvlærte fra youtube

Anonymkode: 2c62b...60c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå vet jeg ikke om du har en oppskrift, men jeg ville nok funnet en oppskrift på noe nybegynnervennlig (se feks petiteknit sine oppskrifter som har en kategori for nybegynnere). Kjøp garn og pinner basert på oppskriften. Noen oppskrifter har linker eller tips til hjelpevideoer du kan bruke ☺️ 

Å lære seg å strikke handler også om å lære seg å lese oppskrifter og teknikker. 

Anonymkode: 84726...e11

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Garnbutikk er mye bedre dersom du har en i nærheten :) bare å si at man er nybegynner, så hjelper de deg med å finne oppskrift, pinner og garn. Deretter youtube! Sandnesgarn har mange fine videoer

Anonymkode: 530a3...3cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om du har en oppskrift, men jeg ville nok funnet en oppskrift på noe nybegynnervennlig (se feks petiteknit sine oppskrifter som har en kategori for nybegynnere). Kjøp garn og pinner basert på oppskriften. Noen oppskrifter har linker eller tips til hjelpevideoer du kan bruke ☺️ 

Å lære seg å strikke handler også om å lære seg å lese oppskrifter og teknikker. 

Anonymkode: 84726...e11

Petiteknit...er det slik at man må betale for å få oppskrift?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Petiteknit...er det slik at man må betale for å få oppskrift?

Selvsagt. 

Anonymkode: a193b...4e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk forslag om å kjøpe garn og pinner fra europris. Var innom en europris i dag. Jeg har null erfaring med strikking og det samme hadde de ansatte i butikken så fikk ingen hjelp. Kjenner heller ingen som kan guide meg litt. Jeg prøver å strikke men Hvilke garn og pinner skal jeg kjøpe? Tenker å begynne med pannebånd eller et skjerf

Bruk din lokale garnbutikk! Der hjelper de deg gjerne og vet hva de snakker om. De kan hjelpe deg å finne garn, pinner og mønster som du liker. Det trenger ikke å bli dyrt heller, bomkjøpene i billigbutikken blir fort mye dyrere....

Tenk litt på hva du vil strikke. Er det greit for deg å strikke grytekluter, så er det en fin plass å begynne for du får øvd på mange grunnteknikker og grytekluten er brukenes selv om den skulle bli stygg (eller man kan bare rekke opp..). 

Mine tips til nybegynner er å velge et mellomtjukt garn og pinner, f.eks Lima fra Drops (eller andre merker) og ca pine 3,5-4. Unngå å strikke med flere tråder, veldig tjukt garn, loddent og teksturert garn fordi det er MYE vanskeligere å se maskene og det ender fort med at man splitter garn, øker eller mister masker uten å se det. Tynt garn og pinner kan også være vanskelig for mange, spesielt siden mange nybegynner strikker stramt. Tenk også på farge, unngå helt mørke/svart fordi det igjen kan være vanskelig å se maskene, men velg en farge du liker. 

Hva du strikker er jo opp til deg. Personlig ville jeg anbefalt en lite og nyttig prosjekt, grytekluter, lue eller kortere skjerf. Da får man øvd på grunnleggende teknikker, det tar ikke så lang tid og blir det stygt er det heller ingen krise. 😅 Jeg vet om de som optimistisk går i gang med store prosjekter som genser og mønsterkofter, det får være opp til dem. Mitt inntrykk er at det ikke alltid går så bra...

Anonymkode: db247...14e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sjekk ut deg lokale biblioteket ditt. Det kan hende de har strikkekafe eller strikkekurs gratis der. Evt hør med ditt lokale husflidslag eller bygdekvinnelag om de skal ha noe kurs, eller vil sette opp ett kurs. 

Spør gjerne garnbutikker om hjelp. De er ofte ikke så dyre som man tror. 

Anonymkode: ab36f...f31

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Seff skrev (16 timer siden):

Her finner du både oppskrifter og hjelpevideoer gratis. Kjøpe garn kan du også :) 

Gratis strikkeoppskrifter og hekleoppskrifter fra DROPS Design

Jeg ville ikke rådet nybegynnere til å bruke disse. De er som regel dårlig skrevet. Bedre å betale noen kroner for oppskrift fra en seriøs designer.

Anonymkode: deff0...b8a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke rådet nybegynnere til å bruke disse. De er som regel dårlig skrevet. Bedre å betale noen kroner for oppskrift fra en seriøs designer.

Anonymkode: deff0...b8a

Enig! 

Gratisoppskrifter er ofte dårlige. Både vabskelig skrevet, men også en del feil i. 

Det er liksom en grunn til at ting koster penger. Når det kommer til teknikker etc så er youtube gull verdt!

Anonymkode: 9f01d...7c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Å lære seg å strikke, pent, tar lang tid, og masse øvelse. Det beste er nok å søke råd fra en som kan strikke, det er nemlig rimelig viktig å lære seg de grunnleggende teknikker først, eller kan du komme til å slite. Har du ingen erfarne å råde deg med er jeg sikker på at det finnes kurs du kan melde deg på.

Anonymkode: 2273e...0c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å lære seg å strikke, pent, tar lang tid, og masse øvelse. Det beste er nok å søke råd fra en som kan strikke, det er nemlig rimelig viktig å lære seg de grunnleggende teknikker først, eller kan du komme til å slite. Har du ingen erfarne å råde deg med er jeg sikker på at det finnes kurs du kan melde deg på.

Masse, masse, masse gode instruksjonsvideoer på Youtube. 

Anonymkode: 9f01d...7c6

Skrevet

Finn ut om det er noen som arrangerer strikkeklubb i ditt område? Både sosialt, og noen kan sikkert sette seg ned med deg å lære deg 😃Diverse helselag har dette.

Evt legg ut ett innlegg på Facebook i en gruppe over ditt område å spør om hjelp😃

Skrevet

Kom inn på strikkesida, strikking for nybegynnere etc på facebook, der er vi mange som hjelper deg. 

Anonymkode: 04ee0...8cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke vita i å overdrive hvor vanskelig det er heller da. De fleste strikker noen ubrukelige prosjekter i starten, men det trenger ikke ta enormt lang tid å få til noe man liker å bruke og jeg har god erfaring med å finne en og en ny teknikk på YT ettersom jeg trenger det. Har folk rundt meg som strikker, men synes YT er mye enklere å spørre.

Anonymkode: 3df98...4ef

Skrevet

Finn en oppskrift du har lyst til å strikke, det er viktig for å holde motivasjonen oppe. PetiteKnit og My Favourite Things Knitwear (blant annet) har lettleste oppskrifter. Eller søk opp emneknagger på instagram for inspirasjon, lån strikkebøker på biblioteket. Sandnes Garn har også mange gratisoppskrifter.

Gå på garnbutikken og få hjelp til å finne garn og pinner. Kjøp garn du liker, selv om det er dyrt. Det holder motivasjonen oppe. 
Står du fast underveis søker du opp på YouTube, går på garnbutikken eller melder deg inn i Strikkesida på Facebook. Eller lager et innlegg her. 

Jeg lærte å legge opp, felle av, rett og vrang av kollegaer. Resten har jeg funnet ut på YouTube. Det er SÅ gøy og gir skikkelig mestringsfølelse! Håper du vil like det 🙏🏼

Anonymkode: 1ba1d...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...