AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #41 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jepp, this, jobber i akuttpsykiatrien. Anonymkode: a01b0...037 Selv om noen av dere som jobber innafor akuttpsykiatri hevder at det ikke forekommer mye tvangsbruk så gjør ikke det det til en sannhet av den grunn. Anonymkode: 60124...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #42 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 19.07): Kjenner du noen som har blitt tvangsinnlagt eller har du selv blitt det ? Kjenner ei som om var så langt nede over flere måneder så jeg og en kamerat ringte legevakten og de sendte ambulanse og politi.. Politiet brukte lang tid med henne før de tilslutt måtte bære henne med seg i bilen når hun selv ikke ønsket å bli med. Tvangsinnlagt i et halvt år. Hun er heldigvis friskere i dag. Anonymkode: 37a61...55e Ja meg selv når jeg var ung. Anonymkode: d3976...0aa
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #43 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): All tvang er tvang. Og all tvang skal det gjøres vedtak på. Om det er beltelegging eller innlevering av mobilen. Selv om "frivillig tvang" eller skjult tvang er ombredt i psykiatrien er det likevel ulovlig tvang. Og at det er for mye tvang i psykiatrien er det ikke bare jeg som hevder men helsedirektoratet, mental helse, andre organisasjoner osv. Vi kan ikke se oss blind på all forskning og eksperter, menneskerettighetene, lover og juss fordi en pårørende mener tvang er bra. Jeg har aldri hevdet at det aldri er noen som har positive opplevelser med tvang, jeg skrev helt i min første kommentar i denne tråden. "For noen pasienter er tvangsbehandling noe de selv sier de er takknemlig for i etterkant men det er svært få". og det sitatet står jeg innefor. Når noen blir beltelagt i 28 dager og torturkonvensjonen sier at beltelegging i over 24 t er tortur og ifølge norsk lov skal beltelegging bare skje i en kort stund så har pasienten dette gjelder helt rett definisjon av sin egen behandling "Ovenfor Dagbladet har mannen beskrivelse behandlingen som ren tortur " vi driver med tortur i det norske helsevesenet og vi kan like gjerne være ærlig på at det er det vi gjør fremfor å bortforklare det. Spesielt når vi tar med oss dette: Lydersen (generalsekretær i interesseorganisasjonen Mental Helse) mener at helsearbeidere nesten alltid har et alternativ til tvang. - Det handler om kommunikasjon, hvordan man forholder seg til pasientene, om kompetansen helsearbeiderne innehar, samt deres evne til å lytte til den det gjelder tidlig, sier han. https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282 For en har stort sett det. Alternativer.. Noen er kjempe dyktige på å finne alternativer til tvang, andre igjen er håpløse på dette, det er utrolig individuellt tilpasset. Mange bruker skjønn feil. Og en ting er beltelegging, men når det er såpass mye misbruk av en side ved tvang er det ingen grunn til å tro at tvangsinnleggelser blir mindre misbrukt, eller andre tvangsmidler. Det er vanskelig å utale seg i din sak, jeg tror det er vanskelig for deg som pårørende å utale seg i saken, igjen fordi pårørende har en begrenset rolle. Vi har ulike briller på oss ut ufra ulike roller. Du har sett en pasient og du har ikke sett hele historien, uansett hvor mye du mener det. Du har ikke gått i vedkommende sine sko, slik ingen av oss har når det gjelder noen andre enn oss selv. Men jeg kan utale meg om alle de sakene, alle de menneskene jeg har snakket med, sent klager for, og hatt terapi med hvor tvang har vært en stor bidragsyter for ødeleggelse og særdeles vonde opplevelser. Jeg kan også utale meg ut ifra fagkunnskaper, forskning, studier jeg har lest i forbindelse med både studiene mine og jobben og hvordan vi vet at tvang påvirker negativt. Anonymkode: 76df1...f83 Som sagt, jeg er ikke uenig i noe av det du sier. Jeg sliter bare veldig med å se hva alternativet til tvang er i noen tilfeller (som i tilfellet til den jeg var pårørende til). Skal man bare la folk skade seg? Eller skade andre? Dope de ned? Du greier ikke å snakke med eller roe ned en som er i manisk psykose. Som pårørende ble jeg også syk og var lenge utenfor arbeidslivet pga redsel for hva hen kunne finne på i psykose. De eneste gangene jeg følte en ro var når jeg visste hen var tvangsinnlagt. Når hen var på sitt aller aller sykeste og mest maniske, var da hen selv mente hen var 100 % frisk. Vi snakker null innsikt. Og det var var (små) barn inn i bildet også. Flere ganger var det jeg som måtte be legene tvangsinnlegge hen. OM det finnes et alternativ til tvang er det selvsagt det aller beste. Men hvordan behandler du et menneske som er veldig syk men som selv mener de er helt frisk? Som alle andre kan se er kjempesyk men de selv tenker at de har ingenting på et sykehus å gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #44 Skrevet 13. november 2025 Memorangen skrev (3 minutter siden): Som sagt, jeg er ikke uenig i noe av det du sier. Jeg sliter bare veldig med å se hva alternativet til tvang er i noen tilfeller (som i tilfellet til den jeg var pårørende til). Skal man bare la folk skade seg? Eller skade andre? Dope de ned? Du greier ikke å snakke med eller roe ned en som er i manisk psykose. Som pårørende ble jeg også syk og var lenge utenfor arbeidslivet pga redsel for hva hen kunne finne på i psykose. De eneste gangene jeg følte en ro var når jeg visste hen var tvangsinnlagt. Når hen var på sitt aller aller sykeste og mest maniske, var da hen selv mente hen var 100 % frisk. Vi snakker null innsikt. Og det var var (små) barn inn i bildet også. Flere ganger var det jeg som måtte be legene tvangsinnlegge hen. OM det finnes et alternativ til tvang er det selvsagt det aller beste. Men hvordan behandler du et menneske som er veldig syk men som selv mener de er helt frisk? Som alle andre kan se er kjempesyk men de selv tenker at de har ingenting på et sykehus å gjøre? Nemlig. Jeg har opplevd akkurat det samme. Anonymkode: 0f5e5...843 1
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #45 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Les din første kommentar om igjen fordi det er den jeg har respondert på. Anonymkode: 60124...b0c Hva tenkte du på?
veronica<3 Skrevet 14. november 2025 #46 Skrevet 14. november 2025 Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå