AnonymBruker Skrevet 12. november 2025 #21 Skrevet 12. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært pasient innenfor døgn psykiatrien siden 2003 og det du skriver høres veldig fint og flott ut, men det gjenspeiler ikke realiteten. Anonymkode: 60124...b0c Jeg er einig med kommentaren du svarte på. Jeg har også jobbet og psykiatrisk, og kjenner flere som jobbet der. Tvang blir kun brukt som siste utvei. Kanskje det ikke føles slik for pasientene, ergo kan jeg skjønne hvorfor du skriver det du skriver. Anonymkode: c4ca0...835 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2025 #22 Skrevet 12. november 2025 Tvang kan være god helsehjelp. Anonymkode: a0655...75c 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2025 #23 Skrevet 12. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er einig med kommentaren du svarte på. Jeg har også jobbet og psykiatrisk, og kjenner flere som jobbet der. Tvang blir kun brukt som siste utvei. Kanskje det ikke føles slik for pasientene, ergo kan jeg skjønne hvorfor du skriver det du skriver. Anonymkode: c4ca0...835 Nå har det kommet frem uavhengige kilder i denne tråden da blant annet fra helsedirektoratet og jurister som utaler seg. Så dette er ikke så sort/hvit som at du kan avskrive pasientenes synspunkter for løgn eller ikke troverdig og bare basert på følelser, mens de som jobber innenfor tvang har den objektive sannheten. Jeg kan også forstå ditt behov for å forsvare deg men det gjør ikke andre sine opplevelser mindre objektivt sant av den grunn. Anonymkode: 33349...926 2 6
Purple_Pixiedust Skrevet 13. november 2025 #24 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen ganger men slett ifra så mye tvang som er i psykiatrien nå. Norge er et av de landene i verden som bruker mest tvang i psykiatrien målt mot folketall og antall tvangsinnleggelser har økt. Tvang skal alltid være siste løsning, men vi vet at det ikke er slik. Så ja noen ganger kan tvang være nødvendig, men at Norge er i toppen på statestikken ang tvang i psykriatrien og at f.eks Stavanger sykehus har brutt loven og blitt dømt for det (det er en rekke andre sykehus og foretak også) viser klart og tydelig at det er mye feil bruk av tvang. Feil bruk, systemsvikt og det går ut over pasienter. En pasient ved Stavanger sykehus lå 9 timer i belteseng, to av de i sin egen urin. Det ble varslet i 2014 om utstrakt og ulovlig bruk av tvang og sykehuset ble dømt av tilsynsmyndighet som konkluderte med lovbrudd og ga sterk kritikk. Hvordan tror du det føles om ikke nedverdigende, skremmende og rent ut jævlig uverdig for denne kvinnen som ble ulovlig beltelagt? Igjen, eksempler på at tvang skader mer enn det noensinne har hjulpet er veldig mange og godt dokumentert. https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282 Tvang brukes som straffereaksjoner. I mars 2010 ble en 37 år gammel mann liggende lenket til en sykehus swng i 28 døgn. Ovenfor Dagbladet har mannen beskrivelse behandlingen som ren tortur https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282 Helsetilsynet konkluderte med at sykehuset i Østfold hadde brutt loven da de beltela 37 åringen så lenge. Men likevel skjer det samme igjen og igjen og igjen, år etter år. Det er lite rettsikkerhet å hente for pasienter. Nyere studier fra Norge, Sverige og Danmark viser at tvang i psykisk helsevern ofte fører til retraumatisering, økt symptomtrykk, og svekket sosial fungering. I stedet for å stabilisere pasienten, forsterkes utrygghet og stress (Brænden et al., 2024; Eriksson et al., 2023). Forskning viser at hjernen reagerer på tvang med aktivering av stressresponssystemet, som hemmer prefrontal cortex og forverrer emosjonsregulering (Bentsen et al., 2023; Teicher et al., 2016). Tvang i psykiatrien skader pasienter, svekker rettssikkerheten og bryter med moderne forståelse av psykisk helse. Nevrobiologisk forskning, pasienterfaringer og menneskerettigheter peker i samme retning: Heling skjer ikke under tvang, men i møte med trygghet, respekt og relasjon. Norge må snu utviklingen og satse på alternativer som bygger på tillit og tverrfaglig innsikt. Det er ikke bare et faglig ansvar – det er en etisk plikt. https://www.madinnorway.org/2025/05/tvang-i-psykiatrien-hvorfor-tvang-aldri-kan-fremme-heling/ En har ikke mer rett til å ta fra noen som er psykisk syk mobilen enn noen som har operert en arm og ligger på somatisk sykehus. Begge har de samme menneskerettighetene og de samme rettighetene til å bestemme over seg selv og det samme lovverket gjelder for begge to. Det skal være vanskelig å frata mennesker rettighetene og friheten. Pårørende ser en mikroskopisk del, de ser hvordan det er å være pårørende for et menneske. Det er en begrenset rolle. Anonymkode: 76df1...f83 Det er helt forferdelig. Men hva skal de gjøre da hvis en pasient er helt ute av kontroll og til fare for seg selv og/eller andre? 1
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #25 Skrevet 13. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå får ikke du som pårørende informasjon om evt tvangsbruk på andre enn vedkommende du er pårørende for. og en ting er at tvangsparagrafen i seg selv er det eneste riktige, men alt man kan bli utsatt for mens man er på den tvangsparagrafen kan være en helt annen historie når det kommer til hva som er det eneste riktige. Anonymkode: 60124...b0c Helt sikkert. Men dette var min opplevelse av det. Endret 13. november 2025 av Memorangen
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #26 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Noen ganger men slett ifra så mye tvang som er i psykiatrien nå. Norge er et av de landene i verden som bruker mest tvang i psykiatrien målt mot folketall og antall tvangsinnleggelser har økt. Tvang skal alltid være siste løsning, men vi vet at det ikke er slik. Så ja noen ganger kan tvang være nødvendig, men at Norge er i toppen på statestikken ang tvang i psykriatrien og at f.eks Stavanger sykehus har brutt loven og blitt dømt for det (det er en rekke andre sykehus og foretak også) viser klart og tydelig at det er mye feil bruk av tvang. Feil bruk, systemsvikt og det går ut over pasienter. En pasient ved Stavanger sykehus lå 9 timer i belteseng, to av de i sin egen urin. Det ble varslet i 2014 om utstrakt og ulovlig bruk av tvang og sykehuset ble dømt av tilsynsmyndighet som konkluderte med lovbrudd og ga sterk kritikk. Hvordan tror du det føles om ikke nedverdigende, skremmende og rent ut jævlig uverdig for denne kvinnen som ble ulovlig beltelagt? Igjen, eksempler på at tvang skader mer enn det noensinne har hjulpet er veldig mange og godt dokumentert. https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282 Tvang brukes som straffereaksjoner. I mars 2010 ble en 37 år gammel mann liggende lenket til en sykehus swng i 28 døgn. Ovenfor Dagbladet har mannen beskrivelse behandlingen som ren tortur https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282 Helsetilsynet konkluderte med at sykehuset i Østfold hadde brutt loven da de beltela 37 åringen så lenge. Men likevel skjer det samme igjen og igjen og igjen, år etter år. Det er lite rettsikkerhet å hente for pasienter. Nyere studier fra Norge, Sverige og Danmark viser at tvang i psykisk helsevern ofte fører til retraumatisering, økt symptomtrykk, og svekket sosial fungering. I stedet for å stabilisere pasienten, forsterkes utrygghet og stress (Brænden et al., 2024; Eriksson et al., 2023). Forskning viser at hjernen reagerer på tvang med aktivering av stressresponssystemet, som hemmer prefrontal cortex og forverrer emosjonsregulering (Bentsen et al., 2023; Teicher et al., 2016). Tvang i psykiatrien skader pasienter, svekker rettssikkerheten og bryter med moderne forståelse av psykisk helse. Nevrobiologisk forskning, pasienterfaringer og menneskerettigheter peker i samme retning: Heling skjer ikke under tvang, men i møte med trygghet, respekt og relasjon. Norge må snu utviklingen og satse på alternativer som bygger på tillit og tverrfaglig innsikt. Det er ikke bare et faglig ansvar – det er en etisk plikt. https://www.madinnorway.org/2025/05/tvang-i-psykiatrien-hvorfor-tvang-aldri-kan-fremme-heling/ En har ikke mer rett til å ta fra noen som er psykisk syk mobilen enn noen som har operert en arm og ligger på somatisk sykehus. Begge har de samme menneskerettighetene og de samme rettighetene til å bestemme over seg selv og det samme lovverket gjelder for begge to. Det skal være vanskelig å frata mennesker rettighetene og friheten. Pårørende ser en mikroskopisk del, de ser hvordan det er å være pårørende for et menneske. Det er en begrenset rolle. Anonymkode: 76df1...f83 Jeg kan love deg at jeg som pårørende så mer enn en mikroskopisk del. Når en person er i psykose og skriver og ringer til ulike aviser, prøver å kontakte politiet og kongen, og skriver statuser på facebook som jeg VET vedkommende ikke står inne for, er tvang helt nødvendig. Jeg hadde ønsket det hadde det vært meg. Som sagt jeg er overrasket over hvor vanskelig det var med tvang, og hvor mye jeg som pårørende måtte kjempe for dette. I ettertid hadde jeg jo rett. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #27 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tvang kan være god helsehjelp. Anonymkode: a0655...75c I visse tilfeller kan det være helt nødvendig. 1. Man er en fare for seg selv og sin egen helse. 2. Man er til fare for andre. Bruk av tvang bør brukes minimalt og kun i nødssituasjoner. Jeg vet om tilfeller der bruk av beltesenger har vært helt nødvendig for å kunne tvangsmedisinere. Psykotiske mennesker feks. Det bør helst forhindres før det går så langt. Hvor er kapasiteten som trengs i helsevesenet til det? Anonymkode: 96693...f38 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #28 Skrevet 13. november 2025 Jeg har vært innlagt på tvang noen få ganger. Ikke hyggelig å være innlagt på lukket post. Følte likevel jeg ble behandla relativt bra der. Innlagt som frivillig derimot, har jeg blitt behandlet svært dårlig og krenkende. Ingen tillit til psykisk helsevern lenger. Anonymkode: a8dec...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #29 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er einig med kommentaren du svarte på. Jeg har også jobbet og psykiatrisk, og kjenner flere som jobbet der. Tvang blir kun brukt som siste utvei. Kanskje det ikke føles slik for pasientene, ergo kan jeg skjønne hvorfor du skriver det du skriver. Anonymkode: c4ca0...835 Og du er en av de ansatte som indirekte sier at vi har rett og du tar feil fordi du er syk. Anonymkode: 60124...b0c 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #30 Skrevet 13. november 2025 Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden): Det er helt forferdelig. Men hva skal de gjøre da hvis en pasient er helt ute av kontroll og til fare for seg selv og/eller andre? På Island har det ikke brukt mekaniske tvangsmidler siden 1933. https://tidsskriftet.no/2011/07/internasjonal-medisin/beltefri-psykiatri-pa-island Anonymkode: 60124...b0c 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #31 Skrevet 13. november 2025 Memorangen skrev (4 timer siden): Jeg kan love deg at jeg som pårørende så mer enn en mikroskopisk del. Når en person er i psykose og skriver og ringer til ulike aviser, prøver å kontakte politiet og kongen, og skriver statuser på facebook som jeg VET vedkommende ikke står inne for, er tvang helt nødvendig. Jeg hadde ønsket det hadde det vært meg. Som sagt jeg er overrasket over hvor vanskelig det var med tvang, og hvor mye jeg som pårørende måtte kjempe for dette. I ettertid hadde jeg jo rett. Men igjen så vet ikke du hva de andre pasientene på den posten blir utsatt for. Anonymkode: 60124...b0c 2
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #32 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men igjen så vet ikke du hva de andre pasientene på den posten blir utsatt for. Anonymkode: 60124...b0c Nei men jeg snakker ut fra min opplevelse.
veronica<3 Skrevet 13. november 2025 #33 Skrevet 13. november 2025 Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #34 Skrevet 13. november 2025 Memorangen skrev (43 minutter siden): Hva tenker du er alternativet til tvang da? Det virker jo helt forferdelig med tvang, men der det ble brukt tvang mot den jeg var pårørende for var det pga fare for liv og helse (både hens eget og andres). Det var jo helt grusomt å få beskjed om at hen var beltelagt. Av og til må vi ha tvang, problemet oppstår først når denne tvangen er unødvendig og nedverdigende og ikke innehar noe etiske refleksjoner. Når helsepersonell påstår at de gjør alt rett og ikke har noe å utsette på sitt eget arbeid, sine egne rutiner og mener seg hevet over alle refleksjoner, om andres opplevelse med tvang. Problemer oppstår når en utelukkende er positiv til tvang i psykisk helsevern og mangler kritiske røster. Problemer oppstår når en forsvarer tvang og neglisjerer menneskerettigheter og respekt som gir en uverdig og respektløs behandling. Og en itillegg fornekter og bagatelliserer hvordan tvang oppleves for mange. Altså at en ikke vil se elefanten som står midt i rommet. Du har din historie, andre har andre historier. Mennesker som har opplevd mye seksuell vold tidligere for eksempel, tror du det er healende for de å bli fastholdt? Å ligge nede og være totalt maktesløs? I tillegg er det ingen etter samtale, det foreligger heller ingen individuell plan om hva som kan være forebyggende i forkant av tvangen, hva som kan hjelpe slik at tvang kan være siste løsning slik det er lovpålagt å være. Hvis det f.eks hjelper pasienten å være rolig å gå en tur men det er midt i vaktskifte eller det er lite bemanning så har det skjedd at det er enklere med skjerming (isolasjon), enklere med belteseng enn å gå på tur med følge. Tror du pasienten føler omsorg? Blir friskere? Jeg skal gi deg et svar basert på forskning slik av vi slipper å gjette oss til ulike svar. Forskning (og all sunn fornuft) sier at tvangsbehandling er traumatisk og kan (mest sannsynlig) utløse nye eller forsterkede PTSD symptomer. De blir overgrepet på nytt men denne gangen av helsevesenet. Dette er bare et eksempel, et av mange. Verden er sjeldent svart/hvit men det virker innimellom på kg som at refleksjoner ang hvordan tvang preger syke mennesker er ikke-eksisterende Tvang er bra fordi den av og til en nødvendig. Nei! Tvang er aldri bra selv om den er nødvendig! Hadde tvang bare blitt brukt når det var nødvendig og det var en human tvang skulle jeg vært enig med at tvang er bra fordi den er nødvendig men det er for mye uetisk praksis, for mye respektløshet, for mye maktmisbruk og for mye devaluerende praksis innenfor tvang i psykisk helsevern. Og dette har det blitt skrevet mye om i media (ikke nok) men noe, så det er et belyst tema Anonymkode: 76df1...f83 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #35 Skrevet 13. november 2025 Memorangen skrev (2 timer siden): Nei men jeg snakker ut fra min opplevelse. Så du mener at det å være pårørende for en person som har vært tvangsinnlagt gir deg nok kunnskap til å hevde at det er veldig lite tvangsbruk i psykiatrien? Anonymkode: 60124...b0c 2
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #36 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Av og til må vi ha tvang, problemet oppstår først når denne tvangen er unødvendig og nedverdigende og ikke innehar noe etiske refleksjoner. Når helsepersonell påstår at de gjør alt rett og ikke har noe å utsette på sitt eget arbeid, sine egne rutiner og mener seg hevet over alle refleksjoner, om andres opplevelse med tvang. Problemer oppstår når en utelukkende er positiv til tvang i psykisk helsevern og mangler kritiske røster. Problemer oppstår når en forsvarer tvang og neglisjerer menneskerettigheter og respekt som gir en uverdig og respektløs behandling. Og en itillegg fornekter og bagatelliserer hvordan tvang oppleves for mange. Altså at en ikke vil se elefanten som står midt i rommet. Du har din historie, andre har andre historier. Mennesker som har opplevd mye seksuell vold tidligere for eksempel, tror du det er healende for de å bli fastholdt? Å ligge nede og være totalt maktesløs? I tillegg er det ingen etter samtale, det foreligger heller ingen individuell plan om hva som kan være forebyggende i forkant av tvangen, hva som kan hjelpe slik at tvang kan være siste løsning slik det er lovpålagt å være. Hvis det f.eks hjelper pasienten å være rolig å gå en tur men det er midt i vaktskifte eller det er lite bemanning så har det skjedd at det er enklere med skjerming (isolasjon), enklere med belteseng enn å gå på tur med følge. Tror du pasienten føler omsorg? Blir friskere? Jeg skal gi deg et svar basert på forskning slik av vi slipper å gjette oss til ulike svar. Forskning (og all sunn fornuft) sier at tvangsbehandling er traumatisk og kan (mest sannsynlig) utløse nye eller forsterkede PTSD symptomer. De blir overgrepet på nytt men denne gangen av helsevesenet. Dette er bare et eksempel, et av mange. Verden er sjeldent svart/hvit men det virker innimellom på kg som at refleksjoner ang hvordan tvang preger syke mennesker er ikke-eksisterende Tvang er bra fordi den av og til en nødvendig. Nei! Tvang er aldri bra selv om den er nødvendig! Hadde tvang bare blitt brukt når det var nødvendig og det var en human tvang skulle jeg vært enig med at tvang er bra fordi den er nødvendig men det er for mye uetisk praksis, for mye respektløshet, for mye maktmisbruk og for mye devaluerende praksis innenfor tvang i psykisk helsevern. Og dette har det blitt skrevet mye om i media (ikke nok) men noe, så det er et belyst tema Anonymkode: 76df1...f83 Er ikke uenig i noe av det du skriver her, sier bare at min opplevelse var at det iallfall ikke var for mye tvang. Vedkommende hadde ikke vært i live idag hadde det ikke vært for ulike tvangstiltak. Jeg tenker at tvang i dette tilfellet er en form for omsorg. Tre barn hadde mistet en forelder. Samfunnet hadde mistet et enormt ressurssterkt menneske. Vedkommende sier i ettertid at hen er glad for at behandlingen ble påtvunget. Men som sagt jeg er ikke uenig i det du skriver. Beltelegging er ytterpunktet av tvang. Du har "vanlig" tvangsinnleggelse, tvungen medisinering/behandling, å bli fratatt telefon/kommunikasjon ++ Som pårørende vet jeg at alt dette var nødvendig en periode. 3
Memorangen Skrevet 13. november 2025 #37 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så du mener at det å være pårørende for en person som har vært tvangsinnlagt gir deg nok kunnskap til å hevde at det er veldig lite tvangsbruk i psykiatrien? Anonymkode: 60124...b0c Nei jeg sier at min opplevelse var at jeg måtte kjempe for å få gjennomført tvang. Og da tenker jeg også at det er noe feil med systemet. Det skal veldig mye til for å få gjennomført tvangstiltak, mye mer enn tidligere. Det var aller siste utvei. Vedkommende hadde tatt livet sitt om det ikke var for tvang. Hen var også godt igang med å ødelegge for seg selv på nett/sosiale medier da telefonen ble tatt fra hen. Og det måtte jeg kjempe for. Vedkommende er glad for dette idag. Sånn sett bort fra mine egne opplevelser, så er det faktisk ganske mange tikkende bomber som går rundt i samfunnet som BURDE vært innlagt, men som ikke er det pga at det skal så mye til å tvangsinnlegge noen. De kan være en fare for andre, men kanskje aller mest seg selv. Hvor mange er det ikke som blir utskrevet alt for raskt? Hvor mange er det ikke som tar livet sitt fordi de blir sendt hjem? Det psykiatrien mangler er ressurser. Kompetente folk. Penger. Bedre behandlinger. Folk skyr jo å jobbe på psykiatriske sykehus pga belastningen som er av å jobbe der. Og de trenger virkelig dyktige folk! 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #38 Skrevet 13. november 2025 Memorangen skrev (39 minutter siden): Er ikke uenig i noe av det du skriver her, sier bare at min opplevelse var at det iallfall ikke var for mye tvang. Vedkommende hadde ikke vært i live idag hadde det ikke vært for ulike tvangstiltak. Jeg tenker at tvang i dette tilfellet er en form for omsorg. Tre barn hadde mistet en forelder. Samfunnet hadde mistet et enormt ressurssterkt menneske. Vedkommende sier i ettertid at hen er glad for at behandlingen ble påtvunget. Men som sagt jeg er ikke uenig i det du skriver. Beltelegging er ytterpunktet av tvang. Du har "vanlig" tvangsinnleggelse, tvungen medisinering/behandling, å bli fratatt telefon/kommunikasjon ++ Som pårørende vet jeg at alt dette var nødvendig en periode. All tvang er tvang. Og all tvang skal det gjøres vedtak på. Om det er beltelegging eller innlevering av mobilen. Selv om "frivillig tvang" eller skjult tvang er ombredt i psykiatrien er det likevel ulovlig tvang. Og at det er for mye tvang i psykiatrien er det ikke bare jeg som hevder men helsedirektoratet, mental helse, andre organisasjoner osv. Vi kan ikke se oss blind på all forskning og eksperter, menneskerettighetene, lover og juss fordi en pårørende mener tvang er bra. Jeg har aldri hevdet at det aldri er noen som har positive opplevelser med tvang, jeg skrev helt i min første kommentar i denne tråden. "For noen pasienter er tvangsbehandling noe de selv sier de er takknemlig for i etterkant men det er svært få". og det sitatet står jeg innefor. Når noen blir beltelagt i 28 dager og torturkonvensjonen sier at beltelegging i over 24 t er tortur og ifølge norsk lov skal beltelegging bare skje i en kort stund så har pasienten dette gjelder helt rett definisjon av sin egen behandling "Ovenfor Dagbladet har mannen beskrivelse behandlingen som ren tortur " vi driver med tortur i det norske helsevesenet og vi kan like gjerne være ærlig på at det er det vi gjør fremfor å bortforklare det. Spesielt når vi tar med oss dette: Lydersen (generalsekretær i interesseorganisasjonen Mental Helse) mener at helsearbeidere nesten alltid har et alternativ til tvang. - Det handler om kommunikasjon, hvordan man forholder seg til pasientene, om kompetansen helsearbeiderne innehar, samt deres evne til å lytte til den det gjelder tidlig, sier han. https://www.dagbladet.no/nyheter/tvang-blir-brukt-som-straffereaksjon-og-pasienter-trues-med-beltelegging/62944282 For en har stort sett det. Alternativer.. Noen er kjempe dyktige på å finne alternativer til tvang, andre igjen er håpløse på dette, det er utrolig individuellt tilpasset. Mange bruker skjønn feil. Og en ting er beltelegging, men når det er såpass mye misbruk av en side ved tvang er det ingen grunn til å tro at tvangsinnleggelser blir mindre misbrukt, eller andre tvangsmidler. Det er vanskelig å utale seg i din sak, jeg tror det er vanskelig for deg som pårørende å utale seg i saken, igjen fordi pårørende har en begrenset rolle. Vi har ulike briller på oss ut ufra ulike roller. Du har sett en pasient og du har ikke sett hele historien, uansett hvor mye du mener det. Du har ikke gått i vedkommende sine sko, slik ingen av oss har når det gjelder noen andre enn oss selv. Men jeg kan utale meg om alle de sakene, alle de menneskene jeg har snakket med, sent klager for, og hatt terapi med hvor tvang har vært en stor bidragsyter for ødeleggelse og særdeles vonde opplevelser. Jeg kan også utale meg ut ifra fagkunnskaper, forskning, studier jeg har lest i forbindelse med både studiene mine og jobben og hvordan vi vet at tvang påvirker negativt. Anonymkode: 76df1...f83 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #39 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er det lenge siden du jobbet i psykiatrien? Jeg kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Jeg jobber så og si hver dag med pasienter som er på tvang. Tvang brukes som siste utvei, når det er fare for pasienten eller omgivelsene. Pasientene blir behandlet med respekt. De kan påklage vedtaket. Når det gjelder beltemerking, brukes dette sjeldent. Jeg kan telle til på en hånd hvor mange ganger jeg har vært med på beltelegging på de årene jeg har jobbet i denne delen av psykiatrien. Da er det også strenge prosedyrer for loggføring, og pasientene er stort sett glad for at de ble lagt i belter i ettertid. Dette da de var fare for seg selv eller omgivelsene. Anonymkode: 33876...294 Jepp, this, jobber i akuttpsykiatrien. Anonymkode: a01b0...037 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #40 Skrevet 13. november 2025 Memorangen skrev (2 timer siden): Nei jeg sier at min opplevelse var at jeg måtte kjempe for å få gjennomført tvang. Og da tenker jeg også at det er noe feil med systemet. Det skal veldig mye til for å få gjennomført tvangstiltak, mye mer enn tidligere. Det var aller siste utvei. Vedkommende hadde tatt livet sitt om det ikke var for tvang. Hen var også godt igang med å ødelegge for seg selv på nett/sosiale medier da telefonen ble tatt fra hen. Og det måtte jeg kjempe for. Vedkommende er glad for dette idag. Sånn sett bort fra mine egne opplevelser, så er det faktisk ganske mange tikkende bomber som går rundt i samfunnet som BURDE vært innlagt, men som ikke er det pga at det skal så mye til å tvangsinnlegge noen. De kan være en fare for andre, men kanskje aller mest seg selv. Hvor mange er det ikke som blir utskrevet alt for raskt? Hvor mange er det ikke som tar livet sitt fordi de blir sendt hjem? Det psykiatrien mangler er ressurser. Kompetente folk. Penger. Bedre behandlinger. Folk skyr jo å jobbe på psykiatriske sykehus pga belastningen som er av å jobbe der. Og de trenger virkelig dyktige folk! Les din første kommentar om igjen fordi det er den jeg har respondert på. Anonymkode: 60124...b0c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå