AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #1 Skrevet 11. november 2025 Jeg tenker det er best han får slippe behandling og det koster enorme summer. Han kan få behandling for flere titalls tusen, men jeg synes det er både unødvendig og vanskelig å utsette han for masse behandling når han kanskje uansett ikke har lang tid igjen. Han er allerede et par over gjennomsnittsalder for rasen og ja, vi har forsikring så slipper unna med egenandel på noen tusen. Er det innafor å avlive hunden når han får plager av sykdommen? Oppdretter mener han skal behandles Anonymkode: dd05c...448 2
Tabris Skrevet 11. november 2025 #2 Skrevet 11. november 2025 Det er umulig for oss å svare på det. Vi kjenner ikke hunden, hva slags behandling det er snakk om, hvor langvarig og smertefull behandlingen er, sjansen for overlevelse, livskvalitet osv. Til syvende og sist er det din avgjørelse, ikke oppdretters. Vil anbefale at du prater med dyrlegen om dette og hører hva han/hun tenker. 2 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #3 Skrevet 11. november 2025 Tabris skrev (2 minutter siden): Det er umulig for oss å svare på det. Vi kjenner ikke hunden, hva slags behandling det er snakk om, hvor langvarig og smertefull behandlingen er, sjansen for overlevelse, livskvalitet osv. Til syvende og sist er det din avgjørelse, ikke oppdretters. Vil anbefale at du prater med dyrlegen om dette og hører hva han/hun tenker. Hunden har kreft, så snakk om både operasjon og medisiner. Det vil si en god del lidelse. Den kan også ende opp med svært redusert funksjon i den ene labben. Anonymkode: dd05c...448 2
Rotemor Skrevet 11. november 2025 #4 Skrevet 11. november 2025 En død hund lider ikke. En syk hund med kreft som skal tvinges i medisiner og fly til veterinæren lider mer. Så pragmatisk kan det ses. 11 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #5 Skrevet 11. november 2025 Hva tror du hunden vil? De fleste dyr vil jo gjerne leve selv om de er gammel eller har vondt. Samme som mennesker med gikt, de færreste ønsker å dø selv om de har vondt i hverdagen. Den dagen hunden legger seg helt ned og ikke vil opp igjen, først da vil den helst få slippe noe mer.. Enig med den om at du bør snakke med dyrelegen om dette. Hvis dette med medisinering vil koste deg mye (ikke bare pengemessig) så er det kanskje bedre at den blir avlivet istedet for at du ser på den som en byrde. Og det er ikke meningen å være slem her, bare å få deg til å tenke på hundens perspektiv også.. Anonymkode: e5d66...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #6 Skrevet 11. november 2025 Alderdom er ikke en sykdom, og hvis hunden ellers er frisk og prognosene er gode hadde jeg behandlet. Jeg opererte hunden min for kreft i desember i fjor, og i januar måtte hun avlives. Men det var det jo umulig for meg å vite på forhånd, og jeg hadde ikke klart å leve med meg selv hvis jeg ikke hadde gjort alt i min makt for å hjelpe henne. Anonymkode: 33630...167 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #7 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva tror du hunden vil? De fleste dyr vil jo gjerne leve selv om de er gammel eller har vondt. Samme som mennesker med gikt, de færreste ønsker å dø selv om de har vondt i hverdagen. Den dagen hunden legger seg helt ned og ikke vil opp igjen, først da vil den helst få slippe noe mer.. Enig med den om at du bør snakke med dyrelegen om dette. Hvis dette med medisinering vil koste deg mye (ikke bare pengemessig) så er det kanskje bedre at den blir avlivet istedet for at du ser på den som en byrde. Og det er ikke meningen å være slem her, bare å få deg til å tenke på hundens perspektiv også.. Anonymkode: e5d66...2d0 En hund har ingen evne til å forstå lidelsen er nødvendig for å bli frisk. Jeg ser derfor ingen grunn til å se dette fra hundens perspektiv. Det er ene og alene et menneskes ansvar å vurdere om det er forsvarlig å gi hunden behandling eller avlive. Jeg snakker med dyrlegen. Anonymkode: dd05c...448 7 1 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #8 Skrevet 11. november 2025 Hør på vetrinæren, ikke oppdretter og følg din magefølelse. Lat som at kostnadene ikke eksisterer og tenk på både behandling, restitusjon og tiden etterpå. Er det snakk om mye smerter og lidelse for å oppnå et seniorliv med betraktelig redusert livskvalitet så hadde jeg avlivd uten tvil. Det er et kjempevanskelig valg men jeg personlig tenker som så at død hund lider ikke og man skal ta ansvar og la dyra få slippe før det går på bekostning av varig livskvalitet. Anonymkode: 905af...4fb 3 3
Rotemor Skrevet 11. november 2025 #9 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tror du hunden vil? De fleste dyr vil jo gjerne leve selv om de er gammel eller har vondt. Samme som mennesker med gikt, de færreste ønsker å dø selv om de har vondt i hverdagen. Den dagen hunden legger seg helt ned og ikke vil opp igjen, først da vil den helst få slippe noe mer.. Enig med den om at du bør snakke med dyrelegen om dette. Hvis dette med medisinering vil koste deg mye (ikke bare pengemessig) så er det kanskje bedre at den blir avlivet istedet for at du ser på den som en byrde. Og det er ikke meningen å være slem her, bare å få deg til å tenke på hundens perspektiv også.. Anonymkode: e5d66...2d0 En hund tar ikke kritiske eller filosofiske vurderinger rundt livets verdi. Den tenker ikke at det er håp og klamrer seg fast.. 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #10 Skrevet 11. november 2025 Rotemor skrev (6 minutter siden): En hund tar ikke kritiske eller filosofiske vurderinger rundt livets verdi. Den tenker ikke at det er håp og klamrer seg fast.. Du høres ikke ut som en person som burde ha ansvar for dyr. Får inntrykk av at du tar veldig lett på avliving. Det er et levende vesen det er snakk om. Anonymkode: 33630...167
loveanimals Skrevet 11. november 2025 #11 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker det er best han får slippe behandling og det koster enorme summer. Han kan få behandling for flere titalls tusen, men jeg synes det er både unødvendig og vanskelig å utsette han for masse behandling når han kanskje uansett ikke har lang tid igjen. Han er allerede et par over gjennomsnittsalder for rasen og ja, vi har forsikring så slipper unna med egenandel på noen tusen. Er det innafor å avlive hunden når han får plager av sykdommen? Oppdretter mener han skal behandles Anonymkode: dd05c...448 Hva har oppdretter med dette å gjøre? Hvorfor mener hen at hunden skal behandles? Høres merkelig ut. Konferer med veterinæren og gjør det som er riktig utifra dyrevelferdsmessige årsaker, selv om det er både vondt og trist for deg. Klem ❤️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #12 Skrevet 11. november 2025 Er den over gjennomsnittsalder eller forventet levealder? Gjennomsnittsalder ligger ofte en god del år under forventet. Min rase: forventet: 12-14, gjennomsnitt: 8-9. Dersom den er over forventet levealder og kreftsyk hadde jeg avlivet. Dersom den er over gjennomsnittsalder ville jeg vurdert behandling ut i fra prognose, helse og forventet levealder. Anonymkode: 14b59...098 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #13 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du høres ikke ut som en person som burde ha ansvar for dyr. Får inntrykk av at du tar veldig lett på avliving. Det er et levende vesen det er snakk om. Anonymkode: 33630...167 Prøv å forklare for en hest som har brukket beinet at den må stå i ro i tre måneder da, eller til hunden som må opereres i en allerede sliten kropp at det blir bedre om en stund, kanskje? Anonymkode: b8f01...939 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #14 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv å forklare for en hest som har brukket beinet at den må stå i ro i tre måneder da, eller til hunden som må opereres i en allerede sliten kropp at det blir bedre om en stund, kanskje? Anonymkode: b8f01...939 Så du mener avliving alltid er det riktige? Hvis hunden din blir påkjørt er det takk og farvel liksom, uavhengig av skadeomfang og prognose? Du høres ut som et varmt og trivelig menneske med mye empati… Anonymkode: 33630...167
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #15 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden har kreft, så snakk om både operasjon og medisiner. Det vil si en god del lidelse. Den kan også ende opp med svært redusert funksjon i den ene labben. Anonymkode: dd05c...448 Jeg hadde ALDRI utsatt hunden min for kreftbehandling uansett hvilken og hva. Samme med alder. Ung eller gammel. Jeg har hatt kreft selv og fy faen om jeg skulle ha utsatt hunden min for den type traume. NEI!! Man må ALLTID tenke på hunden og ikke på seg selv i sånne situasjoner. Anonymkode: 9bec2...381 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #16 Skrevet 11. november 2025 Må hunden opereres? Kan den leve greit en stund til med kun medisiner? Det er risiko ved operasjon på eldre hunder. I tillegg vil den nok bruke lengre tid på å komme seg etter operasjon. Hvor gammel er hunden og har han andre lidelser/sykdommer? Det er litt som med hunder som med mennesker, noen 70 åringer er svært skrøpelige, mens noen på 90 år er i særs god form. Min hund ble operert når han var 13 år. Det gikk fint, men han brukte lang tid på komme seg. Jeg tror nok det var en stor påkjenning for han, og jeg bekymret meg mye for om han ville bli helt seg selv igjen. Det gjorde han heldigvis og still going strong i dag, to år etter. Men igjen, det var en operasjon som var finito behandling. Om han i tillegg skulle blitt medisinert med medikamenter og mulig ikke blitt frisk så vet jeg ikke hva jeg hadde følt var best. Anonymkode: ced0f...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #17 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ALDRI utsatt hunden min for kreftbehandling uansett hvilken og hva. Samme med alder. Ung eller gammel. Jeg har hatt kreft selv og fy faen om jeg skulle ha utsatt hunden min for den type traume. NEI!! Man må ALLTID tenke på hunden og ikke på seg selv i sånne situasjoner. Anonymkode: 9bec2...381 Kreftbehandling av hund innebærer ikke nødvendigvis cellegift, og i de tilfellene de får cellegift er det som oftest mye mindre og mildere bivirkninger. På min hund fjernet de bare svulsten, som var en kjapp og grei operasjon. Skummelt å tillegge hunder sine egne traumer på det viset der… Anonymkode: 33630...167 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #18 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde ALDRI utsatt hunden min for kreftbehandling uansett hvilken og hva. Samme med alder. Ung eller gammel. Jeg har hatt kreft selv og fy faen om jeg skulle ha utsatt hunden min for den type traume. NEI!! Man må ALLTID tenke på hunden og ikke på seg selv i sånne situasjoner. Anonymkode: 9bec2...381 Hunder reagerer ikke på cytostatika på samme måte som mennesker. De tåler det veldig bra. Anonymkode: ced0f...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #19 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener avliving alltid er det riktige? Hvis hunden din blir påkjørt er det takk og farvel liksom, uavhengig av skadeomfang og prognose? Du høres ut som et varmt og trivelig menneske med mye empati… Anonymkode: 33630...167 Ikke alltid, men om katten min blir hardt kvestet pga den blir påkjørt, må jeg ta en seriøs vurdering. Tror mange strekker strikken alt for langt på bekostning av dyrevelferd for å slippe beslutning og utsette sorgen ved å sette punktum, og at dyreklinikkene liker å melke sine kunder (eller forsikringsselskapene) for penger. Anonymkode: b8f01...939 2 2
Sioux Skrevet 11. november 2025 #20 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker det er best han får slippe behandling og det koster enorme summer. Han kan få behandling for flere titalls tusen, men jeg synes det er både unødvendig og vanskelig å utsette han for masse behandling når han kanskje uansett ikke har lang tid igjen. Han er allerede et par over gjennomsnittsalder for rasen og ja, vi har forsikring så slipper unna med egenandel på noen tusen. Er det innafor å avlive hunden når han får plager av sykdommen? Oppdretter mener han skal behandles Anonymkode: dd05c...448 Veldig tøft å måtte ta en slik avgjørelse ❤️ Har selv en gammel hund så spørsmålet ditt treffer meg midt i hjertet. Enig med deg. Behandling for kreft er brutal. Operasjon, masse smerte som hunden skal lide seg gjennom, sterke medisiner som fortumler, ødelegger matlysten og gir mange uhyggelige bivirkninger, mulig nedsatt funksjonsevne og ingen garanti for en tilværelse fri for smerte i andre enden av dette, det er ikke slik jeg ville at hunden min skulle gå ned. Poenget med behandling er at det skal bli bedre etterpå. Men når hunden allerede har levd et langt liv så er den en geriatrisk hund. Det begrenser for hvor mye bedre det kan bli og for hvor lang tid. Og for det lille håpet om et par år til hadde jeg måttet ta fra hunden alt den fortsatt nyter i livet og gitt den et helvete den skulle lide seg gjennom. Nei, hadde ikke gjort det. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå