AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #1 Skrevet 10. november 2025 Kontekst: Jeg er voksen, singel og bor alene i et hus eid av min forelder. Mine søsken og min forelder bor i en annen by. Jeg har bestilt flytur til byen de bor i for å feire med dem. Jeg jobber og er student, men bor i et hus eid av min forelder. Ja, det er ikke noe synd i meg som har det så lett og får bo i et hus eid av en av mine foreldre. Problemet: Jeg har vært hakkekyllingen i familien. Søppelbøtten. Den man tar ting utover. Min forelder har alltid tatt sine problemer utover meg fra jeg var tenåring. Jeg «flyktet» til denne eiendommen, både for å samle meg, bli kjent med meg selv og finne ut av hva som skjer her i familien. Om det var jeg som var gal eller problemet. Det tok meg mange år og jeg har ikke visst hvor jeg skulle spørre om hjelp. For familien skal jo egentlig være et sted hvor man skal få hjelp og støtte, men som heller har vært det motsatte. Hver jul når jeg kom hjem, ble det krangling og bare ubehagelig å være hjemme. Det var så ille og ukoselig, at det ikke bare var meg som ikke ville feire jul sammen. Men også et av mine søsken valgte å feire jul et annet sted et år. Jeg gjorde det i fjor. Men i år, skjønte jeg at hvis jeg ikke drar vil min forelder komme å feire med meg (om jeg vil eller ikke - har ikke så mye å si). Meg og mine søsken vet at vår forelder er problemet, men de vet at åpner de munnen får de straff. Og de velger da å unngå det (som jeg på en side forstår, på en annen side ikke). Men det nytter ikke med vår forelder. Jeg bruker mye penger på å reise for å feire med dem og måtte bestemme meg fordi jeg også har en jobb å forholde meg til. Var dette lurt av meg? Finnes det andre måter å gjøre dette på? Jeg kunne gjerne tenkt meg å feire jul alene igjen, men risikoen for at min forelder kommer hit for å feire jul med meg, det orker jeg ikke. Og jeg har ikke noe å si på det. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor min forelder har lyst å feire med meg en gang, når den bare har behov for å være ufin, krangle og manipulere. Jeg vil bare ha fred. Hva gjør jeg om det blir ille mens jeg er der i julen? Jeg er stuck der i en uke. Hva gjør jeg om det blir for ubehagelig? Jeg er student, så har ikke god råd til å ta inn på hotell osv. Litt mer kontekst - om jeg ikke gjør som min forelder vil så får jeg høre det. Hvor dum jeg er, hvorfor jeg har så mye problemer, slamrer med dører, kaller meg ting osv. Over en liten bagatell. Jeg har ikke lov å si nei til ting eller gjøre ting når jeg har tid/passer for meg. Og det kan ødelegge hele julen. Har noen tips til hva man gjør i slike situasjoner? Det er helt jævlig og har etter mange julefeiringer dratt hjem deprimert og helt tom for energi. Prøvde å gjøre det kort og gi litt kontekst, uten å gå for mye inn i dybden. Men dette er alvorlig. Og det har pågått siden jeg var liten. Det er først nå som voksen at jeg innser alvoret. Min forelder liker å ha kontroll over oss og skulle gjerne ønske at vi var hens forlengede arm, noe vi ikke er. Vi er her fordi hen har behov for oss, ikke fordi vi er selvstendige individer og respekterer oss for det. Hvis det gir mening for noen. En siste ting: er det noen man kan snakke om dette med - profesjonelt? Anonymkode: 45366...9fc 9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #2 Skrevet 10. november 2025 Vil bare si jeg skjønner hvordan du har det(bortsett fra å bo i en bolig eid av forelder). Det høres ut som en giftig forelder og at du er fanget fordi du bor i en bolig eid av denne. Er det noe som.blir brukt i mot deg på en manipulativ måte? Har du sjanse å finne deg et annet sted å bo? Du er et voksent menneske så du kan bestemme selv hva du vil gjøre, men skjønner du blir litt kontrollert om du bor i en bolig eid av en person du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Jeg måtte kutte kontakt til slutt fordi vedkommende ga meg mer negativt enn positivtest. Jeg sluttet å glede meg til å reise hjem eller få besøk, personen ble bare verre og verre med årene. Og ja du kan absolutt snakke med en psykolog angående forholdet til din forelder. Anonymkode: 039c1...471 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #3 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil bare si jeg skjønner hvordan du har det(bortsett fra å bo i en bolig eid av forelder). Det høres ut som en giftig forelder og at du er fanget fordi du bor i en bolig eid av denne. Er det noe som.blir brukt i mot deg på en manipulativ måte? Har du sjanse å finne deg et annet sted å bo? Du er et voksent menneske så du kan bestemme selv hva du vil gjøre, men skjønner du blir litt kontrollert om du bor i en bolig eid av en person du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Jeg måtte kutte kontakt til slutt fordi vedkommende ga meg mer negativt enn positivtest. Jeg sluttet å glede meg til å reise hjem eller få besøk, personen ble bare verre og verre med årene. Og ja du kan absolutt snakke med en psykolog angående forholdet til din forelder. Anonymkode: 039c1...471 Skulle selvfølgelig stå positivt ikke positivtest😅😅 Anonymkode: 039c1...471
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #4 Skrevet 10. november 2025 Må du virkelig være der så lenge? Kan du ikke ordne med et par jobbvakter i julen? Hvert eneste år er det minst én ansatt som kommer til meg og ber om å få jobbe noen dager i julen sånn at de kan dra fra julefeiringen hos foreldrene. F.eks. jobbe kvelden på lillejulaften og så morgen på 26. Anonymkode: bb6e7...a20 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #5 Skrevet 10. november 2025 Kan du være der bare et par dager? Unnskylde deg med jobb eller en avtale? Skjønner at du kjenner deg sårbar som student og muligens får økonomiske bidrag som f.eks. lavere leie. Er det verdt det? Anonymkode: e7792...943 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #6 Skrevet 10. november 2025 Jeg hadde tatt en blank løgn og avlyst i siste liten på grunn av sykdom. Anonymkode: 08ffc...a4a 8
nordlending Skrevet 10. november 2025 #7 Skrevet 10. november 2025 Ikke direkte tips til situasjonen, men kan du for eksempel se på facebook om det er noen type "bli kjent" - grupper (om du ikke har mange venner der), og hive deg med på noen arrangementer, eller møte nye folk? Bare for å komme deg litt ut av huset. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #8 Skrevet 10. november 2025 Kan du bo hos dine søsken? Anonymkode: 0b508...78e 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #9 Skrevet 11. november 2025 Kan du heller ta deg en tur til utlandet? Si at du tar ferie i land A men egentlig så drar til land B? (Sånn i tilfelle forelder finner på å dra etter deg) Anonymkode: 4f72e...b92 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #10 Skrevet 11. november 2025 Hvorfor drar du? Anonymkode: 7266d...0ae
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #11 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og jeg har ikke noe å si på det. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor min forelder har lyst å feire med meg en gang, når den bare har behov for å være ufin, krangle og manipulere. Jeg vil bare ha fred. Jeg vet hvordan du har det, jeg har vokst opp akkurat likt, og svaret på dette er at folk som vår forelder, ødelegger høytider, bursdager, det gir de ekstra gir til å trøkke oss ned. Jeg har satt grensen med min forelder at jeg kommer en tur på julaften med mat og en gave, det er et shitshow uten like bare de korte timene, men en uke hadde jeg aldri greid, da hadde sjelen min dødd tror jeg Du kan ikke reise dit en uke, bli hjemme og si du har fått noro viruset eller noe annet sjukt smittsomt. Du har mest sannsynlig, som meg, store traumer fra oppveksten, ja du bør snakke med en psykolog som er kjent med traumer. https://www.reddit.com/r/raisedbynarcissists/ Les litt her, er flere som oss og det har gitt meg mange svar. Anonymkode: b23ad...63c 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #12 Skrevet 11. november 2025 Jeg hadde reiste bort i julen. Evt bare sagt til foreldren at du skal reise bort uten å gjøre det. Anonymkode: c5b15...bd7 1 1
Sivensvans Skrevet 11. november 2025 #13 Skrevet 11. november 2025 Å, usjamei - jeg fikk så vondt av deg da jeg leste innlegget ditt. Første jeg tenkte var at "selvsagt skal du ikke reise dit!!!". Sikkert lett å tenke for en som ikke står i situasjonen, for jeg skjønner jo at det er mange lag her med kontroll og hersketeknikker, manipulasjon. Og, du er liksom vevd inn i det. Og, det er ikke barebare å komme seg ut av sånt. Kanskje det i år er året hvor du setter foten ned? Bare sier fra tydelig hva du vil og ikke vil? Skjønner at det er lettere sagt enn gjort - men, så befriende da.....?! Hvis ikke er det jo bare å si det du må si for å komme deg unna - kanskje at du i år har bestilt syden-tur som julegave til deg selv. Hvis du sier du må jobbe risikerer du vel at de kommer til deg - men, jobb er jo en god unnskyldning om du velger å dra til dem. Men, du sier jo at du er stuck der en uke - så, da går jo egentlig ikke det heller. Du har sikkert kjøpt tur-retur flybillett - og, er sånn sett stuck. Har du evt andre du kunne dratt til i området der foreldrene bor? Ille når man må begynne å tenke utveier i en situasjon som er ment for å være trygg og koselig. Vanskelig situasjon - skjønner deg godt, har hatt noe lignende - men, ALT ble mye bedre da jeg klarte å si "Nei, i år passer det ikke - har avtalt sydentur med en venninne". Mener det generelt sett - ikke bare til jul, at jeg etter hvert (i godt voksen alder😊)øvde meg på og klarte å si "Nei, jeg kan ikke komme til helgen - det passer ikke" uten å føle på at jeg måtte forklare det. Mest befriende ting jeg har gjort for meg selv noen gang. Heier på deg, lykke til!🥰 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #14 Skrevet 11. november 2025 jeg sluttet å besøke foreldrene mine i det hele tatt, så snart jeg var verdig med videregående. Da flyttet jeg for godt, og har aldri sett meg tilbake. Så kan den "perfekte" lille familien bli sittende igjen på julaften og nyttårsaften. Akkurat som de selv ønsker. Anonymkode: 3256f...ab8
AprilLudgate Skrevet 11. november 2025 #15 Skrevet 11. november 2025 «Ånei, jeg har fått influensa og masse oppkast». Ferdig. Neste år blir du beordret på jobb. 1 2
mommyaka Skrevet 11. november 2025 #16 Skrevet 11. november 2025 Ring på julaften og si at du ligger å spyr Eller få deg mer jobb i julen Reis bort Uansett hva du gjør vil jo dine foreldre finne feil på deg. Gjør det som gjør din jul bra ❤️ 1
MollyJones Skrevet 11. november 2025 #17 Skrevet 11. november 2025 Enig med flere - ring to timer før flyet "skal gå" og si at du har fått omgangssjuka. Desverre. Du skal selvsagt prøve å booke om biletter. Også ville jeg jobbet for å finne meg et annet sted å bo som ikke gjorde deg avhengig av dem. ❤️ Håper du får en god jul, og at du en dag har fått en ny flokk rundt deg - en flokk som vil deg vel. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #18 Skrevet 11. november 2025 Så lenge du bor i et hus de eier vil de nok herske med deg. Men som andre sier prøv å få jobb vakter. Å gjør juleturen kortere enn vanlig . Trist når foreldre er slik😢 Anonymkode: de25a...da8 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #19 Skrevet 11. november 2025 Kjør influensa *host host* Anonymkode: e99fb...071
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #20 Skrevet 13. november 2025 Meld deg til å stille opp for en frivillig organisasjon som ordner jul til mennesker som ikke har det så bra. Da kan du si til dine foreldre at du er opptatt denne gang, men vi ses snart! Og du får pleid den slitne sjelen din med å gjøre godt for andre Anonymkode: 011bc...102
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå