AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #1 Skrevet 10. november 2025 Begynner å bli lei av at noen av barnas venner svarer frekt. F.eks er du dum eller?, dumming, hva driver du med da dumming og slike ting. Mitt barn bare ser på meg når slikt blir sagt, vel vitende om at vi snakker ikke slik til hverandre i dette huset. (Og nei, jeg tror ikke at mitt barn er noe bedre i andre sammenhenger, men hn snakker ikke slik til oss og aldri fått tilbakemeldinger på det heller.) Hva sier dere til barna som oppfører seg slik? De er 5 år. Foreldrene fremstår som oppegående mennesker, så jeg skjønner ikke helt at dette barnet snakker grovt. Anonymkode: 7562a...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #2 Skrevet 10. november 2025 Om det skjer hos dere, tenker jeg det er så enkelt som å si at slik snakker vi ikke til hverandre i vårt hus. Anonymkode: ee9c7...faf 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #3 Skrevet 10. november 2025 Da sier du fra at sånt snakker vi ikke er i huset. Å gjentar. Mange unger sier sånt for å tøffe seg eller lærer av eldre barn. Anonymkode: de3b7...878 2 2
sukrine Skrevet 10. november 2025 #4 Skrevet 10. november 2025 Hadde bedt ungene om å dra hjem, og ikke komme tilbake før de kunne snakke ordentlig igjen. Kanskje også snakket med foreldrene til barna, og tatt det opp med dem. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #5 Skrevet 10. november 2025 Jeg tenker det er greit å adressere til barnet at sånn sier man ikke hos oss, eller at sånn liker jeg ikke å bli pratet til. Jeg håper virkelig andre korrigerer mitt barn når jeg ikke er tilstede. Anonymkode: fedb3...a09 1
piggrokken Skrevet 10. november 2025 #6 Skrevet 10. november 2025 De forstår ikke hva det betyr. Søsteren min og jeg kalte hverandre sjokkerende ord (grove ord for kjønnsorganer) i 4-5 års alderen, uten å vite hva det egentlig var. Vi hadde hørt det av eldre barn da vi var ute å lekte. Da jeg gikk i 1. klasse, viste den aller tøffeste gutten i klassen over at han hadde et kondom i lommeboka. Husker jeg ikke skjønte hva det var, men sett i perspektiv forstår jeg nå at han selvsagt aldri brukte det. Barn vil være voksne, og voksne vil (noen ganger) være barn. 1
Seff Skrevet 10. november 2025 #7 Skrevet 10. november 2025 piggrokken skrev (Akkurat nå): De forstår ikke hva det betyr. Søsteren min og jeg kalte hverandre sjokkerende ord (grove ord for kjønnsorganer) i 4-5 års alderen, uten å vite hva det egentlig var. Vi hadde hørt det av eldre barn da vi var ute å lekte. Da jeg gikk i 1. klasse, viste den aller tøffeste gutten i klassen over at han hadde et kondom i lommeboka. Husker jeg ikke skjønte hva det var, men sett i perspektiv forstår jeg nå at han selvsagt aldri brukte det. Barn vil være voksne, og voksne vil (noen ganger) være barn. Mulig at de ikke vet nøyaktig hva det betyr, men de vet at det er feil å si. 1
piggrokken Skrevet 10. november 2025 #8 Skrevet 10. november 2025 Seff skrev (7 minutter siden): Mulig at de ikke vet nøyaktig hva det betyr, men de vet at det er feil å si. Tror de gjør det for sjokkeffekten, noe jeg glemte å skrive i forrige innlegg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #9 Skrevet 10. november 2025 Jeg sa i fra at slik snakker vi ikke i vårt hus opptil flere ganger. Hn bare lo. Det er mulig at de ikke forstår helt hva de sier, men retter seg heller ikke når jeg sier i fra. Hn kan også høylytt si «nå går du dit og plukker opp den» f.eks - altså forsøker å kommandere oss. Jeg blir ganske provosert, men henter meg inn fort. Likevel får jeg ikke spesielt lyst til å invitere på nytt. Jeg syns det er utfordrende, jeg vil jo ikke skremme vekk noen, men jeg vil også at de skal følge de reglene vi har. Jeg syns også det er vanskelig å si fra til foreldrene. Jeg ønsker ikke dårlig stemning. Men jeg skjønner at jeg nok bør det. Anonymkode: 7562a...eb6
lajlaj Skrevet 10. november 2025 #10 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynner å bli lei av at noen av barnas venner svarer frekt. F.eks er du dum eller?, dumming, hva driver du med da dumming og slike ting. Mitt barn bare ser på meg når slikt blir sagt, vel vitende om at vi snakker ikke slik til hverandre i dette huset. (Og nei, jeg tror ikke at mitt barn er noe bedre i andre sammenhenger, men hn snakker ikke slik til oss og aldri fått tilbakemeldinger på det heller.) Hva sier dere til barna som oppfører seg slik? De er 5 år. Foreldrene fremstår som oppegående mennesker, så jeg skjønner ikke helt at dette barnet snakker grovt. Anonymkode: 7562a...eb6 Hva sier man? Jeg sier «Sånn snakker man ikke til andre. Det er ikke fint».
Tobias001 Skrevet 10. november 2025 #11 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynner å bli lei av at noen av barnas venner svarer frekt. F.eks er du dum eller?, dumming, hva driver du med da dumming og slike ting. Mitt barn bare ser på meg når slikt blir sagt, vel vitende om at vi snakker ikke slik til hverandre i dette huset. (Og nei, jeg tror ikke at mitt barn er noe bedre i andre sammenhenger, men hn snakker ikke slik til oss og aldri fått tilbakemeldinger på det heller.) Hva sier dere til barna som oppfører seg slik? De er 5 år. Foreldrene fremstår som oppegående mennesker, så jeg skjønner ikke helt at dette barnet snakker grovt. Anonymkode: 7562a...eb6 Jeg ville satt ungen inn på ett lukket rom å bedt foreldrene hent han/henne, men h*n kunne reflektere over sine handlinger
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #12 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Begynner å bli lei av at noen av barnas venner svarer frekt. F.eks er du dum eller?, dumming, hva driver du med da dumming og slike ting. Mitt barn bare ser på meg når slikt blir sagt, vel vitende om at vi snakker ikke slik til hverandre i dette huset. (Og nei, jeg tror ikke at mitt barn er noe bedre i andre sammenhenger, men hn snakker ikke slik til oss og aldri fått tilbakemeldinger på det heller.) Hva sier dere til barna som oppfører seg slik? De er 5 år. Foreldrene fremstår som oppegående mennesker, så jeg skjønner ikke helt at dette barnet snakker grovt. Anonymkode: 7562a...eb6 Ville informert foreldrene om det. For jeg ville gjerne hatt en slik tilbakemelding selv. Er streng med hvordan barna mine prater, de skal oppføre seg, men jeg vet de kan teste en del grenser hjemme, så dersom de plutselig får for seg at de skal snakke sånn hos andre så vil jeg ha umiddelbar beskjed for det er uakseptabelt. Mine barn er veldig testete om dagen her hjemme, eldste er faktisk frekk til tider og vi slår hardt ned på det. Men får høre at han er høflig og oppfører seg pent hos andre, venner, besteforeldre osv, og alle rundt vet at vi som foreldre er mottagelig for tilbakemelding for vi er ikke av den oppfattelse av at barna våre aldri gjør noe feil. Så tenker at dialog med foreldrene her kunne vært en god idé. Anonymkode: fc121...fe0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #13 Skrevet 11. november 2025 Jeg sier, som mange andre her, at slik snakker vi ikke i dette huset. Skjer det gjentakende får de beskjed om at om de fortsetter så må de dra hjem. Har måtte sendt et barn hjem én gang, etter det har vi ikke opplevd problemet igjen. Har null problem med at andre foreldre gjør det samme med mitt barn. It takes a village. Anonymkode: 3c903...3d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå