AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #1 Skrevet 10. november 2025 Jeg er 42 år gammel, og kroppen min har forandret seg en del gjennom årene uten at jeg gjorde noe for å bidra til det (usunn mat, økt matmengde, mindre trening osv). Den har endret seg på en veldig karakteristisk måte i tillegg. Jeg har vært naturlig tynn som yngre, veide 49 kg med høyde på 169 cm til jeg fikk mitt første barn. Etter to barn veide jeg fortsatt 54 kilo. Men, jeg hadde alltid hatt "tykt" ansikt og stor mage i forhold til resten av kroppen. Til og med da jeg hadde BMI på 17,2, var midjemålet mitt 68 cm. Mellom barn nummer to og tre la jeg på meg en del kilo, uten at livsstilen min har endret seg. Eller, den endret seg til det bedre: jeg begynte å spise sunnere enn før, og trene regelmessig. Fikk også kraftig astma etter jeg fikk barn nummer to, og måtte gå på kortisonmedisin (Symbikort) daglig, gjør det fortsatt for å i det hele tatt kunne få puste når jeg er i aktivitet. I tillegg til vekten som sitter som støpt uansett hva jeg gjør, har jeg fått tykke, svarte hårstrå (enkelthår) på halsen, magen, innsiden av lårene, rundt areolaene og mellom puppene. Huden min har blitt veldig skjør, jeg har fått "tyrenakke", dobbelthake og midjemål på 90 cm. Jeg veier nå 71 kilo, så er ikke kjempeovervektig for å si det slik. Trener 3-4 ganger i uka (svømmer med høy intensitet og trener styrke i sal), går også en del krevende fjellturer i sommerhalvåret, vinteren utgår grunnet kuldeastma - da trener jeg inne. Spiser variert og sunt med kjøtt, egg, grønnsaker, veldig lite brød, drikker minimalt med kalorier osv. I tillegg har jeg fått mye uro, søvnforstyrrelser og er ofte nedstemt og tiltaksløs. Føler at flere år av livet mitt har blitt "visket vekk" fordi jeg har skikkelig hjernetåke og dårlig hukommelse mye av tiden. Fastlegen maser om faste, keto og masse annet tull (som da har vært PRØVD, uten noen effekt i det hele tatt). Jeg har fått påvist litt for lavt stoffskifte i tillegg. Nå leser jeg på nett at alle mine symptomer passer med beskrivelsen for Cushings. Jeg bor i en kommune der fastlege er luksus, og flest fastleger er ikke interessert i å hjelpe. Vurderer å gå privat, hva starter man med da? Dere som har fått diagnosen? Og hva kan man gjøre selv (hvis det finnes noe) for å bedre symptomene i hvert fall litt? Er drittlei av å være stygg, tykk og kraftløs, og barbere meg flere ganger i uka. Anonymkode: a1628...018
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #2 Skrevet 10. november 2025 Er det ikke på grunn av kortison, tror du? At du eser opp? Anonymkode: 74cc9...5a2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #3 Skrevet 10. november 2025 Jeg har iatrogen (medikamentutløst) Cushings. Diagnosen ble satt etter fastende blodprøve på morgenen. Det er også mange leger som bruker spyttprøver. Hvis du har en privat endokrinolog i nærheten er dette et godt sted å starte. Hvis du har primær cushings er det to behandlingsmåter, enten kirurgisk eller medikamentell, avhengig av årsak. Det første du må tenke på hvis du har Cushings er at du bør trene med lav intensitet. Kortisol er et nedbrytende hormon, og hard trening virker mot sin hensikt mtp muskler. LISS (low-intensity, steady state) fungerer bedre for oss med denne tilstanden. Det andre du må tenke på et blodsukkernivået. Vi har veldig lett for å få nedsatt glukosetoleranse/insulinresistens. Dette kan du raskt sjekke hos fastlege. Anonymkode: c1324...449 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #4 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det ikke på grunn av kortison, tror du? At du eser opp? Anonymkode: 74cc9...5a2 Cushing's er oppgitt som "svært sjelden bivirkning" av Symbikort. Jeg tar også 1 til 2 doser daglig, så ikke akkurat overdosering. Men selv om bivirkningen er sjelden, kan den jo fortsatt forekomme. Anonymkode: a1628...018
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå