AnonymBruker Skrevet 11. november #21 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nei, det er mer enn det. Honning har myriader av næringsstoffer som hverken vann eller sukker har. Fordi det er nektar. Insekter lever av nektar, de lever ikke av vann og sukker. Kollibrien lever av nektar. Hvor frisk tror du kollibrien hadde vært om den hadde levd av vann og sukker? Anonymkode: e0dbc...4ba Jeg tror kolibrien kanskje hadde vært mer forkjølet om han byttet til kun sukker Anonymkode: d4d81...922
AnonymBruker Skrevet 11. november #22 Skrevet 11. november Du gjør jo at blodsukkeret ditt stiger/får en topp både morgen og kveld. Det er ikke godt for noen, uansett BMI. Du kan opparbeide deg insulinresistens, selv om du per nå er slank. Kroppen lager mer insulin for å få overflødig sukker vekk fra blodet og inn i muskler, men over tid kan kroppen din få for mye og slutte å respondere så godt på insulin. Da begynner den etter hvert å lagre det ekstra sukkeret som fett, og det blir vanskeligere å opprettholde en normal vekt. Ingen ville tenkt at det er en god ide å spise 1 ss sukker før frokost, og igjen før en legger seg. Og sukker inneholder mindre kalorier/karbohydrat/glukose enn honning… Anonymkode: 12351...6ff 3
AnonymBruker Skrevet 11. november #23 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo, det gjør det. 1 ss honning er noe HELT annet for kroppen enn 1 ss sukker. Anonymkode: 379ab...631 Det er ikke noe helt annet. Det gir en liten forskjell i blodsukkerstigning. Hos diabetikere kan det faktisk føre til forhøyet langtidsblodsukker. Blodsukkeret blir fremdeles kraftig påvirket, på lik linje som med vanlig sukker. Anonymkode: 7d421...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #24 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er spiseskje jeg tenkte på. Spiser ellers sunt. Er ikke overvektig, 165 høy og 57kg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04 Du sier du elsker honning, du er normalvektig og spiser ellers sunt. Vi gjør vel alle noen ting i livet som ikke er helt optimalt fordi vi nyter det. Tenker at dette er innafor. Hvis du skulle begynne å streve med vekt eller kjenne på ubehag i forbindelse med blodsukkersvingninger, så vet du hvor du kan begynne å kutte. Anonymkode: 7d421...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #25 Skrevet 11. november Hva blir konklusjonen da? Jeg ble mer forvirret av forskjellige svar. Kan man få diabetes av honning? Jeg spiser ei spiseskje hver morgen og noen ganger tar jeg ei spiseskje i teen, men te drikker jeg ikke hver dag. Og det er all honning jeg får i meg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04
AnonymBruker Skrevet 11. november #26 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, det er fantastisk og myriader, samtidig kan du ikke si noe om hva dette er. Du er full av følelser, men jeg ser lite fakta. Mest bare offtopic som surrer til tråden til TS. Les HI igjen og prøv å svar på det TS lurer på. Anonymkode: 7d421...ac0 Det er ingen som spiser mye honning. De som får diabetes spiser kaker og svinesteik. Det å spise honning daglig er rett og slett uvanlig i Norge. Jeg spiser ca 1 kg i måneden, og har gjort i mange år, og har ikke tendenser til diabetes. Anonymkode: e0dbc...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 11. november #27 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva blir konklusjonen da? Jeg ble mer forvirret av forskjellige svar. Kan man få diabetes av honning? Jeg spiser ei spiseskje hver morgen og noen ganger tar jeg ei spiseskje i teen, men te drikker jeg ikke hver dag. Og det er all honning jeg får i meg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04 Jeg kan fortelle deg dette: Det finnes INGEN forskning som sier at HONNING forårsaker diabetes. Anonymkode: e0dbc...4ba 1 1
Huldra-78 Skrevet 11. november #28 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva blir konklusjonen da? Jeg ble mer forvirret av forskjellige svar. Kan man få diabetes av honning? Jeg spiser ei spiseskje hver morgen og noen ganger tar jeg ei spiseskje i teen, men te drikker jeg ikke hver dag. Og det er all honning jeg får i meg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04 Jeg spiser en del honning selv, men å spise en spiseskje i teen, eller bare å suge på.... Høres kvalmende søtt ut. Jeg klarer meg lenge med en ts, i en tekopp som tar nesten 3 dl vann
Huldra-78 Skrevet 11. november #29 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen som spiser mye honning. De som får diabetes spiser kaker og svinesteik. Det å spise honning daglig er rett og slett uvanlig i Norge. Jeg spiser ca 1 kg i måneden, og har gjort i mange år, og har ikke tendenser til diabetes. Anonymkode: e0dbc...4ba Du er en storspiser av honning. 1 kg er ganske mye på en måned
AnonymBruker Skrevet 11. november #30 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva blir konklusjonen da? Jeg ble mer forvirret av forskjellige svar. Kan man få diabetes av honning? Jeg spiser ei spiseskje hver morgen og noen ganger tar jeg ei spiseskje i teen, men te drikker jeg ikke hver dag. Og det er all honning jeg får i meg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04 Har du fått forskjellige svar? Har ikke alle i tråden sagt at du ikke får diabetes av honning? Du kan lese om hva som gir større sjanse for å utvikle diabetes her: https://www.diabetes.no/diabetes-type-2/kjenn-din-risiko-for-diabetes-type-2/ Anonymkode: 7d421...ac0
AnonymBruker Skrevet 11. november #31 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 14.30): Nei, det er mer enn det. Honning har myriader av næringsstoffer som hverken vann eller sukker har. Fordi det er nektar. Anonymkode: e0dbc...4ba Honning er ikke nektar, honning er strengt tatt oppkast fra bier. Bier som har spist nektar. Anonymkode: 31414...68e
AnonymBruker Skrevet 11. november #32 Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Honning er ikke nektar, honning er strengt tatt oppkast fra bier. Bier som har spist nektar. Anonymkode: 31414...68e Nei, det er ikke oppkast fra bier. Bier har to mager, eller to avdelinger i magen, der den ene er den "ordentlige" magen, altså den der maten blir fordøyd for at bien skal gjøre seg nytte av den, og honningmagen, som er et lager for nektar. Nektaren blir blandet med bienes spytt og enzymer, men den går ikke til full fordøyelse, slik som faktisk oppkast fra mennesker ville gjort. Det som skjer i vår mage, skjer ikke med den nektaren i biens mage som skal bli honning. Så biene er små "honningfabrikker", og uten dem ville vi aldri hatt tilgang til all denne nektaren. De er faktisk små mirakler: https://theholyhabibee.com/honey-bee-stomach/ Anonymkode: e0dbc...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #33 Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Honning er ikke nektar, honning er strengt tatt oppkast fra bier. Bier som har spist nektar. Anonymkode: 31414...68e Så lite opplyst du er. Oppkast? Har ikke du lært noe på skolen? Anonymkode: 6ac68...e04 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #34 Skrevet 12. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva blir konklusjonen da? Jeg ble mer forvirret av forskjellige svar. Kan man få diabetes av honning? Jeg spiser ei spiseskje hver morgen og noen ganger tar jeg ei spiseskje i teen, men te drikker jeg ikke hver dag. Og det er all honning jeg får i meg. Ts Anonymkode: 6ac68...e04 Ikke av honning fordi det er honning, men fordi det er sukker - med høyere konsentrasjon av sukker enn strøsukker. Og heller ikke direkte, men indirekte over tid kan en utvikle metabolsk syndrom. På samme måte som alt annet høyt på karbohydrater/sukker/glukose, kan det påvirke blodsukkerstyringen din over tid. Utvikler en insulinresistens begynner kroppen å lagre mer sukker som fett, da utvikler en lettere overvekt som er vanskeligere å bli kvitt, og overvekt øker risiko for diabetes 2. Generelt sett er det klokt å alltid spise søtt etter et måltid mat, om en skal spise søtt. Det gjelder alle, uansett vekt, for å holde blodsukkeret jevnes mulig. Det er også klokt å spise protein og fiber først, før en spiser karbohydratdelen av f.eks middagen. Anonymkode: 12351...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 12. november #35 Skrevet 12. november Honning er ikke farlig, jeg spiser honning hver dag. Bruker det i kaffen min. Anonymkode: 09a8e...dc0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå