AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #21 Skrevet 10. november 2025 Dette må da være tull. Skaffe seg katt fordi man har mus i hus?? 10 i initiativ, 0 i vurdering. Bruk pengene på profesjonell hjelp. Anonymkode: 02b1e...805
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #22 Skrevet 10. november 2025 Hadde aldri mus når jeg hadde katt. Husker en venninne fikk mus på loftet. Å lånte katta mi en uke. Da ble borte . Tror det hjelper. Men må jo ha tid og følge opp en katt også. Anonymkode: ee767...82e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #23 Skrevet 10. november 2025 Et dyr krever oppfølging, man skaffer seg det ikke bare for at de skal jobbe for deg. Vaksiner, chipping og sterilisering, gjerne forsikring og årlig helsesjekk, ordentlig mat, pass når man er bortreist (selv bare for et par dager), etc. Kan hende det er billigere for deg å leie inn skadedyrfirma. Anonymkode: f2b5a...793 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #24 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er aldri garantert at katter tar mus hverken ute eller inne. Men en hunnkatt er en bedre jeger enn en hannkatt om dere vurderer katter. Anonymkode: 6a9ed...889 Fortell det til hannkatten min du Kom hjem til 5 døde mus utenfor her. Anonymkode: 336cc...241
Tvist Skrevet 10. november 2025 #25 Skrevet 10. november 2025 Jeg hadde aldri mus i hus før jeg fikk katter og katteluke. De tok med mus inn og slapp dem løs innendørs.
Mei88 Skrevet 10. november 2025 #26 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 20.44): Vi kan ikke ha feller inne i hus da vi har hund. Og hunden åpner fellene. Anonymkode: 5683c...12b De må jo stå på plasser hunden ikke kommer til
Mei88 Skrevet 10. november 2025 #27 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tar historien din med en klype salt. Vi har hatt katt i alle år. Bor landlig med mye fugler, det er de store stuevinduene som har tatt fugler, ca 3 i året. Kattene kom med mus på døra, men nesten aldri fugler. Naturen går sin gang. Anonymkode: 6df1f...c8e Kattene her i nabolaget inkluderert huseier sin tar desverre mye fugl.. sett både spor etter det på plenen og at de sitter å gnager på de. Kommer også stadig med mus og slever.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #28 Skrevet 10. november 2025 Foreldrene mine hadde maine coon-katt som var rå på å jakte mus på sommeren. Dessverre også ekorn og småfugl. De måtte leve med rester etter muselik overalt også inne i skoene, og under møblene. Katten spydde også en del. Bare så dere er advart... Anonymkode: 9d652...6db
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #29 Skrevet 10. november 2025 Ts. Selvfølgelig ønsker jeg katter som kjæledyr og de kommer til å få masse kjærlighet og kos og stell. Er over gjennomsnitt glad i dyr. Vi bor på landet men dessverre har vi en stor vei rett ved der jeg bor og vi vil ha to innekatter fordi ønsker ikke at de skal bli påkjørt. De kjører ganske fort på landet. Men er det en stor risk i og med jeg har to hunder? Anonymkode: 5683c...12b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #30 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tar historien din med en klype salt. Vi har hatt katt i alle år. Bor landlig med mye fugler, det er de store stuevinduene som har tatt fugler, ca 3 i året. Kattene kom med mus på døra, men nesten aldri fugler. Naturen går sin gang. Anonymkode: 6df1f...c8e Det varierer veldig, noen katter er bare mer morderiske enn andre. Katten til foreldrene dro med seg mange mus inn og pleide å gjøre ende på de i gangen. Hun dro også med seg et ekorn ved et tilfelle, og en skjære. Definitivt mest spissmus og mus, men det hendte også at hun dro med halvdød fugl inn ja. Tror hun ville gi de til oss som gave, Ikke morsomt med halvdøde dyr akkurat. Ekstremt snill og kosete katt, men den mest blodtørstige jeger av de kattene vi har hatt. Anonymkode: 9d652...6db
Mei88 Skrevet 10. november 2025 #31 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts. Selvfølgelig ønsker jeg katter som kjæledyr og de kommer til å få masse kjærlighet og kos og stell. Er over gjennomsnitt glad i dyr. Vi bor på landet men dessverre har vi en stor vei rett ved der jeg bor og vi vil ha to innekatter fordi ønsker ikke at de skal bli påkjørt. De kjører ganske fort på landet. Men er det en stor risk i og med jeg har to hunder? Anonymkode: 5683c...12b Utrykket "som hund og katt" eksisterer av en grunn. Og en katt vil ikke kunne klare å fange ei mus inni en vegg eller ett skap, så innekatt mot mot tenker jeg er unødvendig
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #32 Skrevet 10. november 2025 Ja, vi var nødt til å finne årsaken. Et rør som ikke var plugget (vi bygde nytt hus, men innredet ikke alle rommene første runde). Ta en runde på huset. Selv med to katter kom det mus inn. Ene katten var til og med en helt rå jeger, hus på landet og han tok mye vånd ute. Men inne. Nei. Tok kaka da jeg våknet midt på natten av en mus satt å knasket på stearinlyset på nattbordet, hentet katten. Må være et av mine teiteste øyeblikk der jeg løp rundt i huset etter musa med en katt som ga blanke faen under armen. Du har en jobb liksom 🫠 Anonymkode: 7fc3e...688 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #33 Skrevet 10. november 2025 Tvist skrev (36 minutter siden): Jeg hadde aldri mus i hus før jeg fikk katter og katteluke. De tok med mus inn og slapp dem løs innendørs. Det skjer her noen ganger også. Har bare vært en som klarte å stikke av under kjøkkenbenken så vi måtte åpne opp for at de skulle få tak i den igjen. Ellers har jeg måttet slå ihjel et par mus som jeg ikke orket å se på at ble pint. Våre tar heldigvis lite fugl, og holder også bestanden av jordrotter i sjakk. Ikke så morsomt når de blir dratt inn, da de er for store til å spises i ett måltid. I tillegg så får de jo orm av denne "dietten". Så det er ikke akkurat alltid så sjarmerende å ha katt. Jeg ville ikke skaffet meg katt med bakgrunn i at jeg trenger en musefanger i alle fall. Anonymkode: 0dc01...780
Leo Skrevet 10. november 2025 #34 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. Selvfølgelig ønsker jeg katter som kjæledyr og de kommer til å få masse kjærlighet og kos og stell. Er over gjennomsnitt glad i dyr. Vi bor på landet men dessverre har vi en stor vei rett ved der jeg bor og vi vil ha to innekatter fordi ønsker ikke at de skal bli påkjørt. De kjører ganske fort på landet. Men er det en stor risk i og med jeg har to hunder? Anonymkode: 5683c...12b Å ha dem som musefangere inne er jo meningsløst med mindre dere bor i et hus som er i svært dårlig forfatning og hvor musene faktisk kommer inn og selv da holder jo musene til på steder hvor kattene uansett ikke får tak i dem. De eneste musene vi har innendørs her er de kattene tar med inn og de gjør som regel hunden kort prosess med. Ellers har vi hatt katter og hunder sammen i årevis og med litt tilvenning har de blitt gode venner. Men uansett hvor gode venner de er har jeg aldri latt dem være alene sammen mens vi f.eks. har vært på jobb. De er dyr og ting kan skje, så rommet hvor katteluken er har da vært avstengt. Jeg vet ikke hvilke muligheter dere har, men det er i hvert fall noe jeg ville ha tenkt over før jeg anskaffet katt(er).
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #35 Skrevet 11. november 2025 Er det da lettere å kjøpe en terrier som tar mus? Er det større sjanser på at de da skal bli venner med hunden enn katt? Anonymkode: 5683c...12b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #36 Skrevet 11. november 2025 Ts sier at hun er over snittet glad i dyr, så katten vil jo få det godt hos henne. Det at folk sier at man må ha en bedre grunn til å skaffe seg katt enn at katten skal jakte mus: formålet til en katt i Norge, har vært å jakte mus. Slik at det vært i åresvis. Katter trenger et formål de også. Så da kan man heller spørre seg om hvordan katter som har det best: innekatt i en bygård med lite stimuli, eller en katt på landet som har et eldorado å jakte mus i? Anonymkode: ef783...f01
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #37 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts sier at hun er over snittet glad i dyr, så katten vil jo få det godt hos henne. Det at folk sier at man må ha en bedre grunn til å skaffe seg katt enn at katten skal jakte mus: formålet til en katt i Norge, har vært å jakte mus. Slik at det vært i åresvis. Katter trenger et formål de også. Så da kan man heller spørre seg om hvordan katter som har det best: innekatt i en bygård med lite stimuli, eller en katt på landet som har et eldorado å jakte mus i? Anonymkode: ef783...f01 Ja for det finnes ingen mellomting ikke sant? Og med det sagt synes jeg det er skremmende at du mener at kattene har det bedre når deres eneste funksjon var å hindre mus fra å komme inn i huset. Kattene fikk svært sjeldent lov til å komme inn i huset, deres helse ble aldri prioritert, de fødte det ene kullet etter det andre og ungene ble tatt fra de etter et par dager for å endrede sine dager i en svart søppelsekk hvor mannen i huset slo dem i hjel med spade bare ta til å nevne noe. Anonymkode: 0ad83...929
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #38 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja for det finnes ingen mellomting ikke sant? Og med det sagt synes jeg det er skremmende at du mener at kattene har det bedre når deres eneste funksjon var å hindre mus fra å komme inn i huset. Kattene fikk svært sjeldent lov til å komme inn i huset, deres helse ble aldri prioritert, de fødte det ene kullet etter det andre og ungene ble tatt fra de etter et par dager for å endrede sine dager i en svart søppelsekk hvor mannen i huset slo dem i hjel med spade bare ta til å nevne noe. Anonymkode: 0ad83...929 Skrev jeg det? At det var deres ENESTE funksjon? Les innlegget mitt en gang til Anonymkode: ef783...f01 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #39 Skrevet 11. november 2025 Skulle ikke ha flere katter , etter en som var veldig gammel døde. Etter 3 mnd , ble det ny katt ja, pga mus i brødskuffen. Da var livet uten katt over. I tillegg ble det mye jordrotter i hagen og vi tråkket igjennom plenen. Jeg bor mellom to korn bønder, så ja det er endel slike dyr rundt huset her. Jeg vil ikke anbefale inne katt om du kan unngå det. Har tatt over noen deprimerte innekatter, som fant lykken igjen ute. Og det er der de blir gode jegere. Bare husk, ros masse på mus, og fy på fugl. Da lærer de å kun ta mus Anonymkode: bc419...d0f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #40 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skrev jeg det? At det var deres ENESTE funksjon? Les innlegget mitt en gang til Anonymkode: ef783...f01 Jeg leste innlegget ditt og du skrev at katten formål var å jakte på mus og jeg responderte da med hva slags liv de kattene brukte å ha. Og du trenger ikke å skrike jeg har ikke problemer med hørselen. Anonymkode: 0ad83...929
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå