Gå til innhold

Julegave jente 7 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har ei jente som ønsker seg et sminkebord til jul. Hun har ikke annet en karnevalsminke og noe neglelakk, og jeg har ikke tenkt å kjøpe «voksensminke». 
Men jeg kan forstå at de begynner å komme dit at det er morsomt å leke neglsalong, sminke hverandre osv. Samtidig; jeg ønsker ikke å tilrettelegge for økt fokus på utseende eller at det skal være ok å sminke seg «på ordentlig» i denne alderen. Noen med jenter som har erfaring på området eller er i samme situasjon?

Anonymkode: 7534a...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 7-åring har også ønsket seg sminke og sminkebord, men har ikke kjøpt det til henne. Både pga plassmangel og fordi jeg ikke ønsker at det skal bli for mye fokus på utseende. Hun har fått noen neglelakker i ulike farger og noen fine leppepomader med ulike lyse farger. Ellers ingen sminke. Har derimot fått mye forskjellig hårstæsj og noen gode dusjprodukter. Dette har vært nok til at hun ikke har etterspurt vanlig sminke mer. 

Anonymkode: aa163...568

• Liker 1
Skrevet

Min syvåring får leke med det hjemme, akkurat slik jeg fikk. Jeg ble ikke noe utseendefokusert av den grunn. Det er mest lek i den alderen. Kjøper heller voksenprodukter med litt forskjellig farge øyenskygge og en Rouge, holder lenge det. Giftfrie neglakker for barn, litt glitter og stas.Den barnesminken som selges i lekebutikkene er neppe det beste å ha på huden. 

Anonymkode: 92fcb...b1e

• Liker 1
Skrevet

Min datter har fått leke sånn type lek siden barnehagen. Vil ikke gjøre det til noe fryktelig spennende og ulovlig. Jeg ufarliggjør det, og har kun regler på at hun ikke får gå ut hjemmefra med sminke. Hun er nå 7 år, og dette har blitt noe av det hun leker minst med av tingene sine. Har rett og slett mistet interessen.

Jeg selv elsket (og har fortsatt interessen) å sminke meg som ungdom og ung voksen. Så på ansiktet som et lerret og sminken som en måte å uttrykke meg på. Ser ikke helt problemet, men tydeligvis er det mange som ser på sminke som djevelens verk. Dere legger sååå mye mer i det enn det barna gjør. 
Lar dere dem leke med Barbie, lol og lignende?

Anonymkode: 1480f...d5d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Min datter har fått leke sånn type lek siden barnehagen. Vil ikke gjøre det til noe fryktelig spennende og ulovlig. Jeg ufarliggjør det, og har kun regler på at hun ikke får gå ut hjemmefra med sminke. Hun er nå 7 år, og dette har blitt noe av det hun leker minst med av tingene sine. Har rett og slett mistet interessen.

Jeg selv elsket (og har fortsatt interessen) å sminke meg som ungdom og ung voksen. Så på ansiktet som et lerret og sminken som en måte å uttrykke meg på. Ser ikke helt problemet, men tydeligvis er det mange som ser på sminke som djevelens verk. Dere legger sååå mye mer i det enn det barna gjør. 
Lar dere dem leke med Barbie, lol og lignende?

Jeg sminker meg moderat selv og har aldri påstått at sminke er «djevelens verk».🤷‍♀️ 
Jeg spør hva andre tenker fordi jeg er i tvil selv. Det er mye mer fokus på utseende nå enn da jeg var så liten, og et helt annet omfang av reklame med sminkede unge mennesker, både i butikker, på barnetv osv. Det er viktig med en sunn balanse. Skal jeg som mor, kjøpe et sminkebord til en 7 åring der jeg åpenbart etterkommer et ønske som har med forbedring/endring av utseende å gjøre. Det er tanker jeg gjør meg når jeg veier for og i mot. Jeg kan også se og forstå at det ligger mye lek og morro i dette.
Nei, hun har null interesse av Barbie o.l.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg sminker meg moderat selv og har aldri påstått at sminke er «djevelens verk».🤷‍♀️ 
Jeg spør hva andre tenker fordi jeg er i tvil selv. Det er mye mer fokus på utseende nå enn da jeg var så liten, og et helt annet omfang av reklame med sminkede unge mennesker, både i butikker, på barnetv osv. Det er viktig med en sunn balanse. Skal jeg som mor, kjøpe et sminkebord til en 7 åring der jeg åpenbart etterkommer et ønske som har med forbedring/endring av utseende å gjøre. Det er tanker jeg gjør meg når jeg veier for og i mot. Jeg kan også se og forstå at det ligger mye lek og morro i dette.
Nei, hun har null interesse av Barbie o.l.

Jeg tror du legger for mye i det. Barn vil være som de som er eldre, og gjør det gjennom lek. Som sagt så har jeg latt min ha sånne leker uten å begrense det, og det har gjort null og niks med henne sånn sett. Jeg tror det er helt uproblematisk, og mener at det er dummere å gjøre det til noe «farlig og forbudt». 

Jeg vet ikke når du vokste opp, men jeg vokste opp til Baywatch, Pamela Anderson, Kate Moss, Cindy Crawford osv.. og med programmer som Americas next top modell… der det som i dag blir ansett som slanke jenter ble fortalt i beste sendetid at de var tykke… så at utseendefokuset er så mye større nå er jeg ikke så sikker på. Tror det nok alltid har vært sånn. 
La barn leke og ha det gøy, og ikke gjør sminke til noe stort og farlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...