miip Skrevet lørdag kl. 21:27 #1 Skrevet lørdag kl. 21:27 Skal etter samråd med legen min, forsøke cymbalta grunnet kroniske nervesmerter. Forsøkte Sarotex 10mg, men måtte slutte pga kraftige) bivirkninger. Sov i 14 timer på natten, var helt hangover, og følte synet mitt "hang etter" når jeg flyttet blikket. Turte ikke kjøre bil bla. Er nå livredd for å forsøke enda en medisin som virker på kjemien i hjernen...Har 2 små barn, så kan ikke risikere å bli helt satt ut av spill. Men er også desperat etter smertelindring, og livskvalitet. Noen som har erfaring med denne medisinen, på godt og vondt? Gruer meg sånn... ;( Hjelp!
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:45 #2 Skrevet lørdag kl. 21:45 Vil anbefale deg å bli med i grupper om fibromyalgi på fb, der er det mange spørsmål og kommenterer om den medisinen du spør om Anonymkode: 7f48d...c32
Molly 4.5 år Skrevet lørdag kl. 22:07 #3 Skrevet lørdag kl. 22:07 Min erfaring med cymbalta er positivt på smerter og mot angst. Har fibromyalgi ,angst ,uro og nervesmerter i et kne. Var litt kvalm og svimmel i noen dager når jeg startet på minste dose. Når jeg kom opp i nest og høyeste dose så hjalp den en god del på smertene mine. Man må nesten bare prøve å se om den funker for seg. Klemmer 🥰
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:17 #4 Skrevet lørdag kl. 22:17 Du må nesten bare prøve. Medisiner mot nervesmerter fungerer veldig forskjellig på folk. Jeg har testet Lyrica (som skal være gullstandarden mot nervesmerter), Neurontin, Sarotex, Cymbalta og minst en til. Man må nesten bare teste. Legen min sa man måtte bruke medisinen i ca. 3 uker for å se hvordan den fungerer. Det er endel bi-virkninger som går over etter noen uker. Kanskje ikke så lett med små barn. Lykke til! Anonymkode: 7eced...d14
miip Skrevet lørdag kl. 22:26 Forfatter #5 Skrevet lørdag kl. 22:26 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må nesten bare prøve. Medisiner mot nervesmerter fungerer veldig forskjellig på folk. Jeg har testet Lyrica (som skal være gullstandarden mot nervesmerter), Neurontin, Sarotex, Cymbalta og minst en til. Man må nesten bare teste. Legen min sa man måtte bruke medisinen i ca. 3 uker for å se hvordan den fungerer. Det er endel bi-virkninger som går over etter noen uker. Kanskje ikke så lett med små barn. Lykke til! Anonymkode: 7eced...d14 Klar over det ja, og skal starte opp over helgen, så ser jeg☺️ Men veldig fint å høre litt erfaringer også. Hvilken av disse syns du funket best for deg da? Og hvordan funker cymbalta, og bivirkninger osv?
miip Skrevet lørdag kl. 22:27 Forfatter #6 Skrevet lørdag kl. 22:27 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vil anbefale deg å bli med i grupper om fibromyalgi på fb, der er det mange spørsmål og kommenterer om den medisinen du spør om Anonymkode: 7f48d...c32 Takk for tips😃 Meldte meg inn i 2 nå.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:55 #7 Skrevet lørdag kl. 22:55 miip skrev (9 minutter siden): Klar over det ja, og skal starte opp over helgen, så ser jeg☺️ Men veldig fint å høre litt erfaringer også. Hvilken av disse syns du funket best for deg da? Og hvordan funker cymbalta, og bivirkninger osv? Jeg liker vanligvis ikke å skrive så mye om hva som fungerte eller ikke for meg når det gjelder medisiner, siden effekten og bivirkninger er veldig individuelle. Men jeg gjør et unntak denne gangen. Når det gjelder virkning mot smerte, opplevde jeg følgende rekkefølge – fra best til minst virkning: Lyrica -> Neurontin -> Sarotex -> Cymbalta. Når det gjelder bivirkninger, fra minst til mest: Cymbalta -> Sarotex -> Neurontin -> Lyrica. Både Lyrica og Neurontin hjalp godt på smertene, men jeg ble helt fjern i hodet og fikk veldig mørke tanker av dem. Jeg klarte ikke å fungere i jobb eller tenke klart mens jeg brukte disse. Sarotex og Cymbalta ga mindre psykiske bivirkninger, men i stedet mye tretthet, en slags “hangover”-følelse og hjernetåke. Jeg måtte til slutt slutte med alle disse på grunn av bivirkningene. Til slutt endte jeg opp med Palexia, som jeg vet ikke alle får utskrevet siden det er et A-preparat. For meg fungerte det klart best mot smertene og ga overraskende få bivirkninger sammenlignet med de andre. Palexia virker både som et opioide og som en noradrenalin-gjenopptakshemmer. Det tar egentlig bare bort smertene mine uten å gjøre noe annet. Uten dette, så hadde jeg nok vært på vei mot uføre. Det beste er selvsagt å fjerne grunnen til smertene, hvis det er mulig.... Kanskje en nerve i klem f.eks. Kanskje det hjelper med fysioterapi, kanskje det kan opereres... Anonymkode: 7eced...d14
veronica<3 Skrevet i går, 08:13 #8 Skrevet i går, 08:13 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering, samt svar til dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet i går, 11:28 #9 Skrevet i går, 11:28 Jeg er veldig positivt overrasket - har gått på Cymbalta i snart 7 uker for å lindre angst og kroniske smerter. Opplever en indre ro som jeg aldri har følt på før. Nesten ingen smerter foruten i det ene beinet. Har tidligere gått både på Cipralex og Neurontin. Neurontin tok smertene helt, men pga bivirkninger så måtte jeg seponere. Tiltross for at jeg har en del smerter ennå så er jeg mest fornøyd med Cymbalta. Har mer energi og jobber med andre tiltak for å lindre gjenstående smerter. Anonymkode: bad92...dee
miip Skrevet i går, 19:57 Forfatter #10 Skrevet i går, 19:57 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er veldig positivt overrasket - har gått på Cymbalta i snart 7 uker for å lindre angst og kroniske smerter. Opplever en indre ro som jeg aldri har følt på før. Nesten ingen smerter foruten i det ene beinet. Har tidligere gått både på Cipralex og Neurontin. Neurontin tok smertene helt, men pga bivirkninger så måtte jeg seponere. Tiltross for at jeg har en del smerter ennå så er jeg mest fornøyd med Cymbalta. Har mer energi og jobber med andre tiltak for å lindre gjenstående smerter. Anonymkode: bad92...dee Så godt å høre 🥰 Hva fikk du av bivirkninger de første ukene?
miip Skrevet i går, 19:59 Forfatter #11 Skrevet i går, 19:59 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg liker vanligvis ikke å skrive så mye om hva som fungerte eller ikke for meg når det gjelder medisiner, siden effekten og bivirkninger er veldig individuelle. Men jeg gjør et unntak denne gangen. Når det gjelder virkning mot smerte, opplevde jeg følgende rekkefølge – fra best til minst virkning: Lyrica -> Neurontin -> Sarotex -> Cymbalta. Når det gjelder bivirkninger, fra minst til mest: Cymbalta -> Sarotex -> Neurontin -> Lyrica. Både Lyrica og Neurontin hjalp godt på smertene, men jeg ble helt fjern i hodet og fikk veldig mørke tanker av dem. Jeg klarte ikke å fungere i jobb eller tenke klart mens jeg brukte disse. Sarotex og Cymbalta ga mindre psykiske bivirkninger, men i stedet mye tretthet, en slags “hangover”-følelse og hjernetåke. Jeg måtte til slutt slutte med alle disse på grunn av bivirkningene. Til slutt endte jeg opp med Palexia, som jeg vet ikke alle får utskrevet siden det er et A-preparat. For meg fungerte det klart best mot smertene og ga overraskende få bivirkninger sammenlignet med de andre. Palexia virker både som et opioide og som en noradrenalin-gjenopptakshemmer. Det tar egentlig bare bort smertene mine uten å gjøre noe annet. Uten dette, så hadde jeg nok vært på vei mot uføre. Det beste er selvsagt å fjerne grunnen til smertene, hvis det er mulig.... Kanskje en nerve i klem f.eks. Kanskje det hjelper med fysioterapi, kanskje det kan opereres... Anonymkode: 7eced...d14 Da har du prøvd det meste, høres det ut som Godt du fant noe som funker. Har tatt MR med kontrast, ultralyd. Gjennomført kirurgi, fysio, osteopat. Snudd hver en stein... Nå vil jeg bare kunne leve tilnærmet normalt🤞🏻 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Skrevet 16 timer siden miip skrev (8 timer siden): Så godt å høre 🥰 Hva fikk du av bivirkninger de første ukene? Jeg var noe kvalm og svimmel første uka. Deretter ingen bivirkninger Anonymkode: bad92...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå