AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #1 Skrevet 8. november 2025 Det er en komplisert sak, barnefar har ikke kontakt med barnet sine. Han har møtt hen tre ganger. Siste gangen jeg gav han en sjanse til å ha samvær så ødela han det ved å røyke marihuana istedenfor for å være med barna. Han har oppholdt seg i utlandet men er tilbake nå og vil se barna. Informasjonen han har gitt til advokat og som står i stevningen er helt feil. Det ble slutt desember 2023, han har sagt at det ble slutt i juli i år, at jeg har nektet ham samvær og kastet han ut av huset mens sannheten var at han dro til Nederland for å røyke og jeg ba han da holde seg unna oss. Jeg har bedt ham ordne opp i livet sitt før han forsøker å være i barnets liv. Han skrev også alle navnene våres feil i dokumentet og feil adresse oppga han så har ikke fått innkallelse til mekling eller møter før (som blir brukt som at jeg er vanskelig i dokumentet) Jeg ringte ham å spurte hva i granskauen han holder på med og han sa at han var en dum mann som skal trekke alt tilbake på mandag. Jeg strever enda med å komme meg økonomisk etter forholdet vårt da jeg hele tiden måtte låne han penger til ditt og datt og "redde" ham ut av situasjoner osv. Han har også krevd at jeg skal betale omkostningene. Er det sånn at det går an å trekke saken når han først har satt dette sirkuset i gang? Jeg blir redd og stresset. Skal også nevne at jeg GJERNE hadde sett at han hadde fungert som far for barnet som har en autisme diagnose som er ganske krevende. Han har aldri vist at han forstår hva slags hjelp og innsats som trengs rundt barnet.... Jeg hadde aldri stolt på at han har samvær alene sånn som ting er nå. Han jobber ikke heller.... Jeg har kjempet så hardt for at ting skal være trygt og stabilt og det er veldig fine rutiner på plass rundt barnet nå.... Og jeg endelig begynner å komme ovenpå i økonomien så skjer dette.... Gode råd tas i mot !! Anonymkode: c9ee5...2ab 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #2 Skrevet 8. november 2025 Er du organisert TS? I så fall sjekk om advokatforsikring inngår og ta kontakt med dem for henvisning til advokat de har avtale med, ikke stol på at far trekker saken. Anonymkode: e341d...df0 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #3 Skrevet 8. november 2025 Ja, han kan trekke saken når som helst. Dersom han gjør det, er det første du gjør å kjøpe advokatforsikring. Koster under en hundrelapp i måneden og er noe de færreste trenger. For de med slike medforeldre, er det imidlertid lurt. Bruker være seks måneder karantene fra kjøp før den kan brukes. Om han ikke trekker den, vil det være innledende rettsmøter. Ofte strander slike saker der, enten fordi saksøker ikke gidder å møte opp eller fordi det blir åpenbart at saksøker vil tape. Anonymkode: f0ab1...b63 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #4 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er en komplisert sak, barnefar har ikke kontakt med barnet sine. Han har møtt hen tre ganger. Siste gangen jeg gav han en sjanse til å ha samvær så ødela han det ved å røyke marihuana istedenfor for å være med barna. Han har oppholdt seg i utlandet men er tilbake nå og vil se barna. Informasjonen han har gitt til advokat og som står i stevningen er helt feil. Det ble slutt desember 2023, han har sagt at det ble slutt i juli i år, at jeg har nektet ham samvær og kastet han ut av huset mens sannheten var at han dro til Nederland for å røyke og jeg ba han da holde seg unna oss. Jeg har bedt ham ordne opp i livet sitt før han forsøker å være i barnets liv. Han skrev også alle navnene våres feil i dokumentet og feil adresse oppga han så har ikke fått innkallelse til mekling eller møter før (som blir brukt som at jeg er vanskelig i dokumentet) Jeg ringte ham å spurte hva i granskauen han holder på med og han sa at han var en dum mann som skal trekke alt tilbake på mandag. Jeg strever enda med å komme meg økonomisk etter forholdet vårt da jeg hele tiden måtte låne han penger til ditt og datt og "redde" ham ut av situasjoner osv. Han har også krevd at jeg skal betale omkostningene. Er det sånn at det går an å trekke saken når han først har satt dette sirkuset i gang? Jeg blir redd og stresset. Skal også nevne at jeg GJERNE hadde sett at han hadde fungert som far for barnet som har en autisme diagnose som er ganske krevende. Han har aldri vist at han forstår hva slags hjelp og innsats som trengs rundt barnet.... Jeg hadde aldri stolt på at han har samvær alene sånn som ting er nå. Han jobber ikke heller.... Jeg har kjempet så hardt for at ting skal være trygt og stabilt og det er veldig fine rutiner på plass rundt barnet nå.... Og jeg endelig begynner å komme ovenpå i økonomien så skjer dette.... Gode råd tas i mot !! Anonymkode: c9ee5...2ab Far forsøkte en gang, fikk brått brev fra en advokat om at han skulle være den som hadde barnet mest. Det sto veldig tynt ramset opp hva som var "mine problemer" og et par vitner på dette. Jeg gikk rett til advokat som skrev et motsvar på dette og da trakk far seg fullstendig. Det sto blant annet at jeg hadde problemer med økonomi og ikke fast jobb. Jeg var under utdanning, men hadde jobb i tillegg. Jeg måtte søke flere ganger for å få barnetrygd da far nektet å skrive under på flytting (selv om skriftlig sto at barnet skulle bo på min adresse. Så var det at jeg hele tiden brøyt med folk i livet til meg og barnet. Sannheten var at sist jeg inviterte en nær person på besøk så sluttet jeg å få svar. Alt dette kunne jeg bevise så det ble med i brevet fra min advokat. Det sto også at jeg hadde problemer med å finne meg bolig, men jeg leide hos foreldrene mine på et veldig barnevennlig sted, så det stemte heller ikke. Jeg viste dermed til leiekontrakt. Han angret seg straks, men han jobbet konstant mot meg i 5 lange år etterpå. På toppen av det hele stte han ut rykter om at jeg gikk til advokat i håp om at han aldri skulle få treffe barnet sitt igjen. Anonymkode: 8bfef...f94 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #5 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, han kan trekke saken når som helst. Dersom han gjør det, er det første du gjør å kjøpe advokatforsikring. Koster under en hundrelapp i måneden og er noe de færreste trenger. For de med slike medforeldre, er det imidlertid lurt. Bruker være seks måneder karantene fra kjøp før den kan brukes. Om han ikke trekker den, vil det være innledende rettsmøter. Ofte strander slike saker der, enten fordi saksøker ikke gidder å møte opp eller fordi det blir åpenbart at saksøker vil tape. Anonymkode: f0ab1...b63 Jeg er bare så redd for at jeg igjen sitter igjen med store utgifter pga han, at jeg må betale noe for retten sånn som har har søkt at jeg dekker.... Jeg har hel middels inntekt og dekker alt for barna alene. Han har ALDRI sendt en krone for å bidra.... Ts Anonymkode: c9ee5...2ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #6 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er bare så redd for at jeg igjen sitter igjen med store utgifter pga han, at jeg må betale noe for retten sånn som har har søkt at jeg dekker.... Jeg har hel middels inntekt og dekker alt for barna alene. Han har ALDRI sendt en krone for å bidra.... Ts Anonymkode: c9ee5...2ab Jeg hadde et møte hos advokat, kostet meg 2500 så var saken ute av verden. Anonymkode: 8bfef...f94 3
Slarti Skrevet 8. november 2025 #7 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dersom han gjør det, er det første du gjør å kjøpe advokatforsikring. er for sent å kjøpe nå. Du må ha hatt forsikringen FØR saken ble til. Her er det for sent. Men er man LO-medlem har man ofte HELP allerede. Så sjekk med forbundet ditt om du har betalt 79 kroner pr mnd for Help advokatforsikring. Her er det advokatmat ikke GK-synsing. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #8 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde et møte hos advokat, kostet meg 2500 så var saken ute av verden. Anonymkode: 8bfef...f94 For at advokaten skulle hjelpe deg med å skrive motsvar? Ts Anonymkode: c9ee5...2ab
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #9 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er bare så redd for at jeg igjen sitter igjen med store utgifter pga han, at jeg må betale noe for retten sånn som har har søkt at jeg dekker.... Jeg har hel middels inntekt og dekker alt for barna alene. Han har ALDRI sendt en krone for å bidra.... Ts Anonymkode: c9ee5...2ab Det er forståelig. Og du bør dessverre bruke advokat. Selvprosedering er sjelden særlig vellykket, uansett hvor god sak man har. Det er ikke helt uvanlig at en forelder har ordinær inntekt og hovedomsoren og må betale selv, mens den andre har fri rettshjelp (og da skal man ha lav inntekt) og fremmer meningsløse søksmål gang på gang. Anonymkode: f0ab1...b63 2
Slarti Skrevet 8. november 2025 #10 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For at advokaten skulle hjelpe deg med å skrive motsvar? Ts Anonymkode: c9ee5...2ab Ikke meg du siterer Men høres slik ut ja. 2500 ink mva er vanlig timepris på et advokatkontor. Og et møte og motsvar er ca en time med arbeid. Om du ikke har Advokatforsikring gjennom fagforeningen din så se om du kan ha rett til fri rettshjelp. Er du i et LO-forbund har du det med 90% sikkerhet med mindre du reserverte deg. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #11 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er en komplisert sak, barnefar har ikke kontakt med barnet sine. Han har møtt hen tre ganger. Siste gangen jeg gav han en sjanse til å ha samvær så ødela han det ved å røyke marihuana istedenfor for å være med barna. Han har oppholdt seg i utlandet men er tilbake nå og vil se barna. Informasjonen han har gitt til advokat og som står i stevningen er helt feil. Det ble slutt desember 2023, han har sagt at det ble slutt i juli i år, at jeg har nektet ham samvær og kastet han ut av huset mens sannheten var at han dro til Nederland for å røyke og jeg ba han da holde seg unna oss. Jeg har bedt ham ordne opp i livet sitt før han forsøker å være i barnets liv. Han skrev også alle navnene våres feil i dokumentet og feil adresse oppga han så har ikke fått innkallelse til mekling eller møter før (som blir brukt som at jeg er vanskelig i dokumentet) Jeg ringte ham å spurte hva i granskauen han holder på med og han sa at han var en dum mann som skal trekke alt tilbake på mandag. Jeg strever enda med å komme meg økonomisk etter forholdet vårt da jeg hele tiden måtte låne han penger til ditt og datt og "redde" ham ut av situasjoner osv. Han har også krevd at jeg skal betale omkostningene. Er det sånn at det går an å trekke saken når han først har satt dette sirkuset i gang? Jeg blir redd og stresset. Skal også nevne at jeg GJERNE hadde sett at han hadde fungert som far for barnet som har en autisme diagnose som er ganske krevende. Han har aldri vist at han forstår hva slags hjelp og innsats som trengs rundt barnet.... Jeg hadde aldri stolt på at han har samvær alene sånn som ting er nå. Han jobber ikke heller.... Jeg har kjempet så hardt for at ting skal være trygt og stabilt og det er veldig fine rutiner på plass rundt barnet nå.... Og jeg endelig begynner å komme ovenpå i økonomien så skjer dette.... Gode råd tas i mot !! Anonymkode: c9ee5...2ab Da krever du blodprøver av dere. Urin jukser "alle" med, mens blodet vil røpe at det er din historie som stemmer. For en kødd! Anonymkode: 8850d...a60 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #12 Skrevet 8. november 2025 Hvorfor fikk du barn med han?? Anonymkode: bb7e9...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #13 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da krever du blodprøver av dere. Urin jukser "alle" med, mens blodet vil røpe at det er din historie som stemmer. For en kødd! Anonymkode: 8850d...a60 Ja det har jeg tenkt å kreve. At jeg aldri vil godta at han har barna så lenge han ikke tester rent. Vil kreve samvær under oppsyn også hvis det kommer til det.. Ts Anonymkode: c9ee5...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #14 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da krever du blodprøver av dere. Urin jukser "alle" med, mens blodet vil røpe at det er din historie som stemmer. For en kødd! Anonymkode: 8850d...a60 Det er jo idioti i denne saken. Thc er ute av blodet på få timer, men sitter i urin i mange uker om en bruker det hyppig. Så da vil han sikkert kunne levere rene prøver. Anonymkode: e9033...864 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #15 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): For at advokaten skulle hjelpe deg med å skrive motsvar? Ts Anonymkode: c9ee5...2ab Ja. Noen trekker seg så fort man stiller med advokat. Gjorde heller det enn å ringe eller sende melding til han. Ble litt sånn "rett i strupen" på det hele. Om du drar til en advokat så skriver den ned motsvar til fars beskyldninger. Så ber du advokaten om å skrive krav tilbake for å få gjennom et samvær. Dette er noe barn og far har krav på og du bør ikke se ut som den som saboterer. Det bør bli skrevet et ønske om å rusteste far, et møte med fvk om avtale om samvær og at far får bred informasjon om barnets diagnose der. Ellers foreslår du samvær 2t i uka med fast dag til å begynne med. Du har sikkert noen gamle sms liggende der du kan tidfeste brudd og vise til manglende oppfølging fra fars kant i 2 hele år. Anonymkode: 8bfef...f94 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #16 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja det har jeg tenkt å kreve. At jeg aldri vil godta at han har barna så lenge han ikke tester rent. Vil kreve samvær under oppsyn også hvis det kommer til det.. Ts Anonymkode: c9ee5...2ab Selvfølgelig skal samvær skje hjemme hos deg eller på nøytralt området den første tiden, med deg tilstedet. Men få med at du på sikt ser frem til at far og barn kan få tid alene når man ser at barnet med diagnoser er trygg nok. Anonymkode: 8bfef...f94 1
Hansehan Skrevet 8. november 2025 #17 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor fikk du barn med han?? Anonymkode: bb7e9...5d0 For et fantastisk nyttig innspill i tråden! Jeg er så imponert over din intellektuelle kapasitet! 😃 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #18 Skrevet 8. november 2025 Hansehan skrev (45 minutter siden): For et fantastisk nyttig innspill i tråden! Jeg er så imponert over din intellektuelle kapasitet! 😃 Haha ikke sant, sånne svar er jo SKIKKELIG hjelpsomt 🙈😂 Anonymkode: c9ee5...2ab 1
ididi Skrevet 11. november 2025 #19 Skrevet 11. november 2025 Først bør du sikre bevisene du har: 1. Ta skjermdump av ALLE meldinger, snaps, eposter og alt mulig annet dere har hatt av kommunikasjon noen gang. (I mange apper kan begge parter slette tidligere sendte meldinger.) 2. Bytt alle passord og koder du har, i tilfelle han kan noen av dem. (Så han ikke kan logge seg inn som deg og slette info.) 3. Hvis det er mulig at han har husnøkkelen din eller kan ha tatt kopi av den i skjul en gang: Bytt låsen på døra hjemme. (På mange dører kan du gjøre det selv. Ta mål og bilde, gå til en nøkkelbutikk og få hjelp.) 4. Be om utskrift av alt av logger som mobilselskapet ditt har på deg - som kan vise telefonsamtaler, smser og hva som helst annet av kommunikasjon mellom deg og eksen. 5. Ta skjermdump av historikk inne på mobilen. Altså der det står hvem du har ringt og som har ringt deg. 6. Be venner, familie og gjerne hans tidligere venner, kollegaer etc. om skriftlige uttalelser om deg, dere og ham. Så bør du skrive én oppsummert og én detaljert beskrivelse av historikken deres. Gi et tall til hvert bevis du har (skjermdumper, telefonlogg etc.). Og for hver ting i historikken deres som du kan dokumentere, så legger du inn bevisnummeret som gjelder. Skaff advokat: - Kontakt fagforening hvis du er medlem, og spør om de har noen form for hjelp. - Kontakt fri rettshjelp og spør om de kan hjelpe deg eller om de har råd om hvem som kanskje kan hjelpe deg. - Uansett må du ha advokat. Søk på nett etter én som er god på akkurat dette. Før du har et møte, spør om hva du bør ha forberedt og ha med deg når du kommer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #20 Skrevet 11. november 2025 Pust med magen nå. At far truer med rettssak er ikke så skummelt hvis du tenker rasjonelt. Han har en kjempedårlig sak. Det vil alle skjønne. Dere blir innkalt til et rettsforberedende møte. Og der trekker de fleste saken hvis de har en elendig sak. Rettssak koster fra 120-200 tusen. Det skremmer også mange. Anonymkode: 3bf68...f76
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå