Gå til innhold

Engelske ord i samtaler.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja? Eller barbere seg for å føle seg mer vel?

Anonymkode: 78bc1...df2

Verken "vel" eller "forfrisket" er samme følelsen som "Fresh"

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud.

Bytt ut "forfrisket" med "vel".

Anonymkode: 29c2a...aa9

Se over.
Etter mitt syn er ingen av disse følelsene det samme som "fresh" 

Anonymkode: e7e5f...b53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om folk HATER det, er språk under utvikling hele tiden.
Hadde du snakket "dagens norsk" til en norsk person for 200 år siden hadde dem ikke skjønt hva du sier.

Man får hele tiden innflytelser fra andre land/kulturer man har mye kontakt med.

Og vi blir oversvømt av engelsk alle veier, fra kultur og handel

Det er lenge siden tysk var verdensspråket alle snakket i International handel, og vi hadde mye "tysk" i norsk språk.

Vel.
Personlig Datamaskin eksisterer i det norske språket...
Men datamaskin er feil oversetting.
Computer skal egentlig oversettes til Regnemaskin.
Fra ordet Compute som betyr regne.
Så PC = PR = Personlig Regnemaskin.

De første som ble kalt Computere var faktisk mennesker som satt og regnet kompliserte ting for hånd.

Det hadde de selvfølgelig. Ikke alle ord (spesielt ikke ord for ting som ikke fantes den gangen), men de hadde skjønt mesteparten. Har du lest bøker fra 1800-tallet? Tipper du skjønner mesteparten, enten det er dansk fra tidlig 1800-tall eller nynorsk eller bokmål fra slutten av 1800-tallet. 

• Liker 2
Skrevet

Chille, ditche, joine, chatte. Mange ord som har blitt mer vanlig i språket etterhvert. Språket er i endring hele tida

Anonymkode: 72e1d...ce3

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg må ærlig innnrømme at jeg regerer instingtivt svært neagativ når jeg hører unge mennesker blande inn engelsk i det daglige språket - skjønt, hadde det nå en gang vært engelsk, som et nøytralt språk og/eller fra England eller UK, men det er jo forsyne meg fra USA alt sammen. Jeg er nå godt voksen og jeg har vokst opp med amerikansk populærkultur og har fått mer enn nok av det. 

Jeg forstår at man kan blande inn enkelte ord og utrykk, det gjorde sågar mine foreldre, f.eks. "ok", "allright" osv osv. Kan også ta meg i å bruke enkeltord som er enkle og kanskje mer beskrivende enn norsk - døme: "Random". 

Men når folk begynner å bruke amerikanske ord i hver tredje setning - og slik som i dag, jeg hørte noen folk i 20-årene gå forbi på gata, der de snakket om en hyttetur og skulle beskrive at han hadde gått glipp av et eller annet - så kom en HEL setning på en 7-8 ord på amerikansk, så blir jeg bare oppgitt. 

En ting er utviklingen av språket, det skjer jo, men at ALT kommer fra amerikansk poulærkultur, der folk sluker influencere, popstjerner og gud vet hva, er nesten verrre. Så det henger litt sammen for min del. 

Jeg kom på jobb her om dagen og de unge kollenene mine i 20-årene var veldig opptatt av New Yorks nye borgermester, for han var så kul på TikTok og hadde så mange fine taler. Dette er folk som knapt aner noe om norsk eller europeisk politikk... 

Anonymkode: 1e819...9fa

• Liker 3
Skrevet

Der høres helt tåpelig ut. Og når de i tillegg sier "åååå, jeg husker ikke det norske ordet, asså", så avslører de hvor dumme de er. Typisk for påvirkere (influencere).

Anonymkode: 8a096...a61

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Språket er i konstant endring. Viss det det ikke hadde vært hadde vi fremdeles satt rundt bålet og sagt "ugg ugg" til hverandre. Det er ikke så lenge siden vi talte på den gamle måten med enogtyve, toogtyve, treogtyve mens den nye talemålet er tjueen, tjueto, tjuetre. Det skapte furore det også. Det måtte faktisk stemmes over i Stortinget slik at vi kunne si tjueen. Vi omtalte hverandre som frøken, herr og fru, mister, vi omtale "dem" og "de" når en pratet med noen osv. 

Igjen, såråket forandret seg. Din foreldregenerasjon pratet annerledes enn deg ts, enten du vil innrømme det eller ei. Å klage på språket er bare et bevis på at du har blitt gammel.

Språket er i endring og har vært det til alle tider. Det har alltid vært forskjell på hvordan en 80 åring snakker og hvordan en 18 åring snakker. Vi lever i en langt mer globalisert verden enn for bare 50 år siden og det er klart det merkes, både med språk og annet, helt naturlig.

Det det norske språket er ikke som det en gang var nei, og? Det er en naturlig forandring som alltid har skjedd. Takk og lov.

Anonymkode: f7c11...64e

Nå klager jo ikke TS på endring i det norske språket da. At det norske språk endres er jo helt naturlig, men at enkelte unge faktisk sliter med et normalt norsk ordforråd og snakker engelsk i stedet for, handler om noe annet enn hvordan vi har gått fra "toogtyve" til "tjueto". Jeg er lærer og opplever ofte at elever sliter med å snakke bra norsk og finne gode norske ord, fordi de snakker så mye engelsk. Det optimale hadde jo vært å vedlikeholde begge språkene, i stedet for å nesten miste det norske språket til fordel for det engelske språket. I tillegg snakker de amerikansk-engelsk med overdrevet amerikansk aksent. De har jo tjukkere r og l enn gjennomsnittlige amerikanere. 
Det er mulig å snakke både flytende norsk og flytende engelsk, men mange unge velger et sammensurium av norsk og engelsk som ikke er noen god utvikling for verken det norske eller det engelske språket.

Anonymkode: a159b...b90

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke et hakk bedre med dem som shaver for å føle seg fresh🤮

Anonymkode: 29c2a...aa9

Det kan jeg godt si. Er 44 år og trodde ikke jeg brukte så mange engelske ord, men det gjør jeg nok helt sikkert, ganske ubevisst😅

Anonymkode: dfa44...e25

Skrevet

Dette med "språket er alltid i endring" betyr ikke at man ikke kan, og bør, være kritisk til noen av endringene. Det er ikke alle endringer som er av det gode.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Se over.

Så hvilke følelser beskriver "fresh"?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Se over.

Velstelt? Fin? Bra? Snasen? Fresk? Fjong? Mange fine ord å velge mellom.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det skyldes et dårlig ordforråd, samt lav språkforståelse.  
Legg merke til at lingvister, høyt utdannede forfattere og de som kan flere språk viser større språkforståelse enn de som kun snakker norsk og engelsk.
Å blande inn engelsk i norsk dagligtale er et tegn på lav kulturell kapital. 

Anonymkode: d38ab...605

Mener du faktisk det? Hva sier du selv i stedet for juice og clutch for eksempel? Etter den lange tirader du nettop kom med så må du forstå at du er en hykler av utenomjordiske dimensjoner om du sjøl bruker ordet juice eller clutch. Hva med ord som chips? Eller burger? 100% engelske ord. Bruker du disse orda selv? 

Anonymkode: 242df...0bc

• Nyttig 1
Skrevet

Vil vel gjette på at forskjellen mellom verdens språk viskes ut enda fortere etter at internett kom. Når mange bruker halve dagen på å scrolle (rulle?) TicToc på engelske kanaler er det ikke rart om det påvirker ordforrådet.

• Liker 1
Skrevet

Hva med ord som juice, clutch, chips, burger? Hva med «du ser fresh ut?». Hva med å «chatte»? Selvsagt er det akseptabelt å bruke slike begrep. Skjønner at noen asosiale og utdaterte dinosaurer av noen enslige enstøinger her inne er uenige, men hvem bryr seg hva de mener? 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med ord som juice, clutch, chips, burger? Hva med «du ser fresh ut?». Hva med å «chatte»? Selvsagt er det akseptabelt å bruke slike begrep. Skjønner at noen asosiale og utdaterte dinosaurer av noen enslige enstøinger her inne er uenige, men hvem bryr seg hva de mener? 😂

Det å gå over til å rakke ned på dine meningsmotstandere gjør at du allerede har tapt debatten. Så da sier vi hadet til deg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Velstelt? Fin? Bra? Snasen? Fresk? Fjong? Mange fine ord å velge mellom.

Hva sier du i stedet for juice, clutch, chips, burger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å gå over til å rakke ned på dine meningsmotstandere gjør at du allerede har tapt debatten. Så da sier vi hadet til deg.

Hvem er «vi»? Tror det er du selv som setter deg høyt på en pidestall med en dommer hatt og tar på det en autoritet som ingen har gitt deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Se over.

Helt enig! Fresh uttalt med en tydelig «E» lyd er mye bedre! 

Skrevet

Vel at noen er blitt for gamle til dette blanda språket, kan jeg nok være enig i, men når du ungdom blir 25 så forventer jeg at du modnes litt også når det gjelder språket.. Jeg snakket flytende engelsk når jeg var 25 og jobbet internasjonalt, men likevel blandet jeg ikke språkene sammen idagligdagstale med nordmenn, såpass skjønte jeg... og likevel var jeg kul nok!

• Liker 2
Skrevet
makkapakka skrev (Akkurat nå):

Vel at noen er blitt for gamle til dette blanda språket, kan jeg nok være enig i, men når du ungdom blir 25 så forventer jeg at du modnes litt også når det gjelder språket.. Jeg snakket flytende engelsk når jeg var 25 og jobbet internasjonalt, men likevel blandet jeg ikke språkene sammen idagligdagstale med nordmenn, såpass skjønte jeg... og likevel var jeg kul nok!

Så hva sa du i stedet for clutch i bilen? I stedet for juice til frokost? I stedet for burger eller chips? Kan du svare? Hva sa du i stedet for juice og clutch siden du ikke blander engelsk og norsk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hva sa du i stedet for clutch i bilen? I stedet for juice til frokost? I stedet for burger eller chips? Kan du svare? Hva sa du i stedet for juice og clutch siden du ikke blander engelsk og norsk? 

Flere av disse tingene hadde vi ikke egne ord for når de ble introdusert for oss. 

Anonymkode: 9b29f...7f6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...