Gå til innhold

Burde ta influensavaksinen, men noe holder meg igjen.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en myte. En tørn influensa booster ikke immunforsvaret. Å bli syk er ikke til fordel for noen, det svekker oss i en periode og kan faktisk være skadelig.

Kanskje du vil synes denne artikkelen er interessant: https://sykepleien.no/fag/2025/06/infeksjoner-gjor-barn-syke-ikke-sterke

Anonymkode: a0d72...fbe

Men kanskje en blir tvunget til sengen en uke, og også blir tvunget til å slappe av, se livet fra en ny vinkel? En psykisk boost? Hvordan viktig er egentlig alt stresset?

Anonymkode: d3a7e...15f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Den har svært milde bivirkninger. Men f.eks. folk med alvorlig eggeallergi tåler den ikke, siden de bruker egg for å lage den. Noen er allergiske mot andre ingredienser. Noen er så immunsupprimerte pga helseproblemer at de ikke kan ta vaksiner generelt, siden vaksiner er laget for å provosere immunforsvaret til å reagere på samme måte som når de møter sykdommen, men på en trygg måte der man ikke blir syk. Men det kan være farlig for de som er immunsupprimert siden immunforsvaret deres er så svekket. 

Anonymkode: 917a4...529

Guillan Barre syndrom er listet som  en bivirkning, det er en alvorlig tilsand som kan ligne på polio: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-fluarix-tetra-glaxosmithkline-667097?utm_source=chatgpt.com

Anonymkode: 659d0...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar den årlig fordi jeg er helsepersoell. Aldri fått influensasymptomer i etterkant (men av covid fikk jeg det). Men jeg er frisk fra før og reagerer sjeldent på medisiner generelt. 

På en annen side; jeg jobber på sykehjem og alle pasientene våre får jo tilbud om vaksinen årlig. De skal være ganske skrøpelige før vi vurderer at de ikke skal ha den. Det er kanskje 1-2 av 20 som ikke skal få tilbudet.
Det er overraskende sjeldent noen får bivirkninger eller influensasymptomer i etterkant, tross alvorlige diagnoser. 

Anonymkode: c9366...7e8

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner, samt innlegg tilknyttet dette. 

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Får influensavaksinen sponset av jobben, selv om det ikke er innenfor helse. Jeg sier alltid takk til denne.

Litt vondt i arma dagen etter, ellers ikke noe reaksjon.

Siste gang jeg hadde influensa var jeg veldig syk. Var sengeliggende i en uke og hadde dårlig allmenntilstand lenge etterpå. Det har jeg ikke helse til. Blir gjerne kronet med bihulebetennelse, bronkitt, UVI etc. for min del, så valget er enkelt.

Har tatt mange vaksiner hele mitt liv, aldri blitt syk av noen av dem. 

Anonymkode: 26437...2a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men kanskje en blir tvunget til sengen en uke, og også blir tvunget til å slappe av, se livet fra en ny vinkel? En psykisk boost? Hvordan viktig er egentlig alt stresset?

Anonymkode: d3a7e...15f

Ok så la meg se om jeg forstår deg riktig her nå. Du tenker influensa er bra fordi det booster immunforsvaret. Og når du får vite at influensa ikke booster immunforsvaret eller er bra for kroppen, så tenker du at influensa likevel må være bra fordi man blir tvunget til å slappe av og vil gi en psykisk boost? Influensa beskytter altså mot stress? Hvilket stress snakker vi om her nå, stresset med å ta vaksine?

Det er ingen som anbefaler å bli syk. Sykdom er ikke bra for oss. Glem det.

Anonymkode: a0d72...fbe

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...