veronica<3 Skrevet 8. november #41 Skrevet 8. november Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. november #42 Skrevet 8. november Jeg tok influensavaksine i fjor og nå. De eneste bivirkningene var litt vondt i armen og litt slapp samme kveld. Når jeg tar covidvaksine så blir jeg dårlig i en uke. Så for meg har influensavaksine mye færre bivirkninger enn covidvaksinen. Anonymkode: 9b3ac...e8f 1
TomKrus Skrevet 8. november #43 Skrevet 8. november (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er klart det er vitenskapelig dekning for flokkimmunitet. Anonymkode: 5dd41...e61 Det er det ikke angående smitte, mot immunitet mot sykdom jo ! Det er to helt vidt forskjellige ting. Den immuniteten bygges også opp gjennom friske mennesker som får smitten, blir syk i variert grad og så er de "immune" mot mer sykdom mot akkurat det spesifikke viruset, men ikke mot alle varianter ! Jeg er immun ? Jeg kan bli smittet like lett, men jeg blir ikke syk ! Det er en enorm forskjell. Vaksinen beskytter mot sykdomsforløpet, ikke smitten. Så må vi som individ vurdere angående vår helse om vi vil vaksineres eller ikke, og da i samråd med lege om man er i tvil. Mange risikogrupper bør i høyeste grad vaksinere seg, slik at om de får et virus at det da ikke medfører alvorlig sykdom. Endret 8. november av TomKrus
AnonymBruker Skrevet 8. november #44 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Influensa er ikke en så vanlig sykdom som mange tror. Mange går et helt liv uten å få det. Selv har jeg kun hatt det en gang i 2009 og jeg har aldri vaksinert meg. Noen heftige forkjølelser har jeg imidlertid hatt, men det er noe annet. Anonymkode: 25d83...64b Men da er ikke du utsatt for influensa. For dem som er det, er det ikke uvanlig å få det, og for dem som tåler det dårlig, er det ikke uvanlig at det ender med innleggelse. Og som kommentar på ditt neste innlegg: De på sykehuset tar ikke feil ang influensa og forkjølelse. De som blir lagt inn med influensa, blir lagt inn med influensa, ikke forkjølelse.. Anonymkode: 0f83c...aee 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #45 Skrevet 8. november Var subfebril dagen etter. Litt muskelverk. Har astma, merket ikke noe på den. Anonymkode: 94df6...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 8. november #46 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hadde det vært slik hadde alle fått anbefalt å ta vaksinen, det gjør man altså ikke. Riktig at noen ikke kan ta den, spesielt de som går på immundempende medisiner. De har ansvaret med å beskytt seg selv med å unngå folkemengder osv. Det er ikke anbefalt å danne flokkimmunitet når det gjelder vaksinering mot influensa. Anonymkode: b855f...b87 Du sier jo selv det er riktig at noen ikke kan ta den. Og det er anbefalt flokkimmunitet der risikogrupper samles, derfor anbefales helsepersonell å ta den. Meslinger f.eks. er farlig for alle, derfor må hele samfunnet ha flokkimmunitet. Influensa er mest farlig for risikogruppene, derfor bør helsepersonell ha flokkimmunitet. Anonymkode: 917a4...529 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #47 Skrevet 8. november TomKrus skrev (29 minutter siden): Det er det ikke angående smitte, mot immunitet mot sykdom jo ! Det er to helt vidt forskjellige ting. Den immuniteten bygges også opp gjennom friske mennesker som får smitten, blir syk i variert grad og så er de "immune" mot mer sykdom mot akkurat det spesifikke viruset, men ikke mot alle varianter ! Jeg er immun ? Jeg kan bli smittet like lett, men jeg blir ikke syk ! Det er en enorm forskjell. Vaksinen beskytter mot sykdomsforløpet, ikke smitten. Så må vi som individ vurdere angående vår helse om vi vil vaksineres eller ikke, og da i samråd med lege om man er i tvil. Mange risikogrupper bør i høyeste grad vaksinere seg, slik at om de får et virus at det da ikke medfører alvorlig sykdom. Hva er det du prøver å si her egentlig? Vaksiner gjør immunforsvaret klart til å bekjempe smitte for å forhindre eller minimere sykdom. Jeg skjønner ikke hva du mener med forskjell? Anonymkode: 917a4...529 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #48 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Influensa er ikke en så vanlig sykdom som mange tror. Mange går et helt liv uten å få det. Selv har jeg kun hatt det en gang i 2009 og jeg har aldri vaksinert meg. Noen heftige forkjølelser har jeg imidlertid hatt, men det er noe annet. Anonymkode: 25d83...64b Når man får beskjed av legen om å vaksinere seg pga. underliggende sykdom så er ikke det for morro skyld. Det er fordi man ikke skal gamble med å få influensa eller ikke. Det er mulig å gå et helt liv uten å få influensa, men særlig sannsynlig er det ikke. Som regel behøver vi ikke bruke bilbelte, men den dagen det smeller er det forskjellen mellom liv og død. Anonymkode: a0d72...fbe 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. november #49 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Setter enormt pris på dere som faktisk svarer på trådens tema. Så godt å høre at mange ikke har reagert. Vet også at jeg får fravær om jeg blir syk, vet også at jeg kan bli alvorlig syk. Ts Anonymkode: b855f...b87 Alvorlig syk av vaksinen? Da bør du i hvert fall ta den, så fort som mulig, for da tør jeg ikke tenke på hva du risikerer med influensa eller covid sykdom 😕 Bestill time nå til førstkommende fredag, da har du helga på deg. På mitt legekontor har de drop-in influensa vaksine fredager etter lunch faktisk. Valgte selv å ta den på legekontoret for sikkerhets skyld, heller enn apotek. Så det var helsepersonell og lege til stede. Sitter også en time etterpå, og ikke bare 20 min, for har absolutt ingenting å gå på med pusten. Du kan også diskutere med fastlegen din om det er tryggere med din helsesituasjon å få satt vaksinen på sykehuset, sånn for sikkerhets skyld. Det gjorde jeg i fjor. Anonymkode: b1546...220 2
AnonymBruker Skrevet 8. november #50 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tja...når det gjelder influensa er den nesten bare farlig for sårbare grupper. Det er jo også nesten bare disse som tar vaksine Ts tilhører denne gruppen og kan velge å stryke med av den, eller mest sannsynlig lungebetennelsen som følger. Anonymkode: 7bd82...277 Det er mange utenfor risikogruppe eller anbefalt alder som tar influensavaksine. Anonymkode: 3babb...d54 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #51 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du sier jo selv det er riktig at noen ikke kan ta den. Og det er anbefalt flokkimmunitet der risikogrupper samles, derfor anbefales helsepersonell å ta den. Meslinger f.eks. er farlig for alle, derfor må hele samfunnet ha flokkimmunitet. Influensa er mest farlig for risikogruppene, derfor bør helsepersonell ha flokkimmunitet. Anonymkode: 917a4...529 Blant helsepersonell er det lav vaksinasjons dekning. Ca 39%. Og på det sykehjemmet jeg jobber er det få av pleiere som vaksinerer seg. Folk som ønsker vaksine får ta den. Og de som ikke kan ta den kan ikke presse andre til å ta den Anonymkode: b9be7...77b 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #52 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blant helsepersonell er det lav vaksinasjons dekning. Ca 39%. Og på det sykehjemmet jeg jobber er det få av pleiere som vaksinerer seg. Folk som ønsker vaksine får ta den. Og de som ikke kan ta den kan ikke presse andre til å ta den Anonymkode: b9be7...77b Men det er anbefalt at de tar den pga risikogruppene. Men, det er selvfølgelig ingen tvang, selv om det er synd. Anonymkode: 917a4...529 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #53 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): De får ingen sprøyte. Det er problemet, de har en sykdom som gjør at de ikke tåler å få sprøyta, og da er de avhengig av at flest mulig rundt har tatt sprøyta så de rundt er friskere og mindre sannsynlig smitter den som er uvaksinert pga sykdom og er ekstra utsatt. Anonymkode: 917a4...529 Åja, så jeg skal ta en sprøyte for at den har så mye bivirkninger at andre ikke kan ta den. Skjønner. Anonymkode: 659d0...bf2
AnonymBruker Skrevet 8. november #54 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Blant helsepersonell er det lav vaksinasjons dekning. Ca 39%. Og på det sykehjemmet jeg jobber er det få av pleiere som vaksinerer seg. Folk som ønsker vaksine får ta den. Og de som ikke kan ta den kan ikke presse andre til å ta den Anonymkode: b9be7...77b AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig rart at jeg aldri hadde influensa før jeg tok vaksine. Jeg kommer ikke til å vaksinere meg mot influensa eller covid19 igjen. Og jeg er helsepersonell. Nesten ingen av mine kolleger tar vaksine. Anonymkode: b9be7...77b Dette er veldig interessant. Anonymkode: 659d0...bf2
AnonymBruker Skrevet 8. november #55 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er i den kategori som bør ta vaksinen, jeg har aldri trengt det tidligere, men jeg har alvorlig astma nå. Jeg må få gjort det, men noe holder meg igjen. Jeg har flere kroniske lidelser, er mye syk fra jobb. Nå er jeg endelig i jobb og er redd for bivirkninger som mild feber og generell sykdomsfølelse. Min far tok vaksinen nå å hadde feber i en uke, astmaen hans ble mye verre og han var syk. Jeg er en som får mye bivirkninger av medikamenter. Har du tatt vaksinen? Fikk du noen bivirkninger? Og jeg vet at jeg kan bli mer alvorlig syk av influensa, mer borte fra jobb. Så det er ikke det at hjernen ikke virker, men jeg sliter litt med dette. Anonymkode: b855f...b87 Jeg har tatt mer enn 10 stk. Også I år. Jeg tok den siste samtidig med covidvaksine og også pnunokokk( som var første gang). Opplevde lett feber dag 1, ellers kun ømhet i overarmene. En bør ta i betraktning at de aller fleste v oss takler vaksinene langt bedre er viruset de beskytter oss i mot. Anonymkode: 29253...be5
AnonymBruker Skrevet 8. november #56 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åja, så jeg skal ta en sprøyte for at den har så mye bivirkninger at andre ikke kan ta den. Skjønner. Anonymkode: 659d0...bf2 Nei. Den har svært milde bivirkninger. Men f.eks. folk med alvorlig eggeallergi tåler den ikke, siden de bruker egg for å lage den. Noen er allergiske mot andre ingredienser. Noen er så immunsupprimerte pga helseproblemer at de ikke kan ta vaksiner generelt, siden vaksiner er laget for å provosere immunforsvaret til å reagere på samme måte som når de møter sykdommen, men på en trygg måte der man ikke blir syk. Men det kan være farlig for de som er immunsupprimert siden immunforsvaret deres er så svekket. Anonymkode: 917a4...529 2
AnonymBruker Skrevet 8. november #57 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig rart at jeg aldri hadde influensa før jeg tok vaksine. Jeg kommer ikke til å vaksinere meg mot influensa eller covid19 igjen. Og jeg er helsepersonell. Nesten ingen av mine kolleger tar vaksine. Anonymkode: b9be7...77b Veldig rart er det vel ikke. Tilfeldighet, ville jeg kalt det. Hva annet skulle det være? Nei ok, du er sikkert helt unik som ikke får beskyttelse av vaksine, men økt sårbarhet for influensa. Det siste der var sarkasme, for noe sånt er helt usannsynlig. Anonymkode: a0d72...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 9. november #58 Skrevet 9. november Hva er galt med en turn influensa da? Booster imunforsvaret. Jeg mener, hvis en ikke er gammel og skjør? Anonymkode: d3a7e...15f
AnonymBruker Skrevet 9. november #59 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er galt med en turn influensa da? Booster imunforsvaret. Jeg mener, hvis en ikke er gammel og skjør? Anonymkode: d3a7e...15f Dette er en myte. En tørn influensa booster ikke immunforsvaret. Å bli syk er ikke til fordel for noen, det svekker oss i en periode og kan faktisk være skadelig. Kanskje du vil synes denne artikkelen er interessant: https://sykepleien.no/fag/2025/06/infeksjoner-gjor-barn-syke-ikke-sterke Anonymkode: a0d72...fbe 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november #60 Skrevet 9. november Men kanskje en blir tvunget til sengen en uke, og også blir tvunget til å slapped av, se livet fra en ny vinkel? Anonymkode: d3a7e...15f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå