Gå til innhold

Burde ta influensavaksinen, men noe holder meg igjen.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i risikogruppe men får dessverre ikke lov av legen å ta den, så jeg vil si takk til alle dere som tar den❤️

Anonymkode: 38e59...f72

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tatt den hvert år i 12 år. Aldri merket noe. Jeg har ikke hatt influensa siden. Jeg er en frisk person som blir rammet hardt av influensa. Får 41 i feber og nesten bevisstløs i en uke. Av og til innlagt.

Så kommer til å ta vaksinen hver år resten av livet.

Anonymkode: 3874f...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i dette, men akkurat ved vaksiner så er det ikke bare et egoistisk valg. 

Jo flere som er vaksinert, jo tryggere er det for de som ikke kan ta vaksinen, og det blir også færre syke (og også færre døde….)

Anonymkode: 78a5f...ce9

Tja...når det gjelder influensa er den nesten bare farlig for sårbare grupper. Det er jo også nesten bare disse som tar vaksine 

Ts tilhører denne gruppen og kan velge å stryke med av den, eller mest sannsynlig lungebetennelsen som følger.

Anonymkode: 7bd82...277

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De fleste forveksler influensa med forkjølelse. Man kan bli ganske slått ut av det også :) 

Anonymkode: 25d83...64b

Det kan man, men det er fortsatt slik at de fleste har influensa flere ganger ila livet siden snittet er hvert 7. År. Og da snakker jeg om influensa og ikke de som tror de har influensa når de er forkjølet.

Anonymkode: 1994b...1ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i dette, men akkurat ved vaksiner så er det ikke bare et egoistisk valg. 

Jo flere som er vaksinert, jo tryggere er det for de som ikke kan ta vaksinen, og det blir også færre syke (og også færre døde….)

Feil. Ingen har ansvar for at medikamenter skal virke for andre, det er en hersketeknikk fra produsenene og FHI. 

Kan ingen høre hvor sinnssykt det er å forlange at andre tar sprøyter for at deres sprøyte skal virke?

Anonymkode: 659d0...bf2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Setter enormt pris på dere som faktisk svarer på trådens tema. 
Så godt å høre at mange ikke har reagert. Vet også at jeg får fravær om jeg blir syk, vet også at jeg kan bli alvorlig syk. Ts

Anonymkode: b855f...b87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil. Ingen har ansvar for at medikamenter skal virke for andre, det er en hersketeknikk fra produsenene og FHI. 

Kan ingen høre hvor sinnssykt det er å forlange at andre tar sprøyter for at deres sprøyte skal virke?

Anonymkode: 659d0...bf2

De får ingen sprøyte. Det er problemet, de har en sykdom som gjør at de ikke tåler å få sprøyta, og da er de avhengig av at flest mulig rundt har tatt sprøyta så de rundt er friskere og mindre sannsynlig smitter den som er uvaksinert pga sykdom og er ekstra utsatt. 

Anonymkode: 917a4...529

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De får ingen sprøyte. Det er problemet, de har en sykdom som gjør at de ikke tåler å få sprøyta, og da er de avhengig av at flest mulig rundt har tatt sprøyta så de rundt er friskere og mindre sannsynlig smitter den som er uvaksinert pga sykdom og er ekstra utsatt. 

Akkurat når det gjelder influensavaksinen så gjelder ikke dette her. De som anbefaler å ta den er de som er risikogruppene slik som meg. 
Min mann har ingen anbefaling av å ta denne vaksinen da han er frisk. 
Når det gjelder andre vaksiner så er det viktig at flest mulig tar den, derfor har vi vaksineprogrammet for barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Tok vaksinen siste 4 år pga press på jobb. Alle de 4 årene fikk jeg skikkelig influensa. Noe jeg aldri har hatt ellers. Så i år tar jeg den ikke. Jobber på sykehjem. Ingen av mine kolleger har tatt den. Pga lignende erfaringer 

Anonymkode: b9be7...77b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok den, ble litt trøtt og slapp kvelden og dagen etter, men ikke noe store greier. Var både på jobb og på teambuilding / middag etterpå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får som regel litt bivirkninger av influensavaksinen men i år var det ingenting. Ikke engang stølhet i armen.

Mannen merka heller ingenting men han bruker skjeldent å få noe særlig til bivirkninger.

Anonymkode: d5b89...fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar vaksinen årlig, blir alltid dårlig en halv dag. Det er det verdt - for det ene året jeg droppa det så fikk jeg influensa. Og det var mer enn en halv dag skal jeg si deg. Tenk halv måned. 

Anonymkode: e7f69...0c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Igjen dette er det ikke vitenskapelig dekning for, en vaksine hjelper deg og ingen andre. En vaksine beskytter ikke mot smitte, den beskytter mot konsekvensene av å bli smittet. Så er man frisk så er det bare å la det være, og er man i en risikogruppe ? Vurdere det sammen med lege.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Akkurat når det gjelder influensavaksinen så gjelder ikke dette her. De som anbefaler å ta den er de som er risikogruppene slik som meg. 
Når det gjelder andre vaksiner så er det viktig at flest mulig tar den, derfor har vi vaksineprogrammet for barn. 

Det er også grupper som omgås med risikogrupper, slik som helsepersonell. 

Anonymkode: 5dd41...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (2 minutter siden):

Igjen dette er det ikke vitenskapelig dekning for, en vaksine hjelper deg og ingen andre. En vaksine beskytter ikke mot smitte, den beskytter mot konsekvensene av å bli smittet. Så er man frisk så er det bare å la det være, og er man i en risikogruppe ? Vurdere det sammen med lege.

Det er klart det er vitenskapelig dekning for flokkimmunitet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lytt til deg selv ;) 

Anonymkode: 878d1...d8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er også grupper som omgås med risikogrupper, slik som helsepersonell. 

Jobber på sykehjem. Nesten ingen av oss som tar vaksine mot influensa og covid19. Nesten aller beboerne er jo vaksinert. De av oss som før har tatt den har likevel fått influensa og covid19 

Anonymkode: b9be7...77b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du misforstår. Noen av de som er i risikogruppen og burde ta den, KAN IKKE ta den fordi det er noe med helsen deres som ikke er forenelig med vaksinen, det være seg allergi eller annet. Så da får du en veldig sårbar gruppe som burde ta influensavaksinen, men ikke kan ta vaksinen, og blir avhengig av flokkimmunitet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nesten aller

Og de som ikke kan ta den? Ikke så nøye med dem, tenker du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du misforstår. Noen av de som er i risikogruppen og burde ta den, KAN IKKE ta den fordi det er noe med helsen deres som ikke er forenelig med vaksinen, det være seg allergi eller annet. Så da får du en veldig sårbar gruppe som burde ta influensavaksinen, men ikke kan ta vaksinen, og blir avhengig av flokkimmunitet. 

Hadde det vært slik hadde alle fått anbefalt å ta vaksinen, det gjør man altså ikke. 
Riktig at noen ikke kan ta den, spesielt de som går på immundempende medisiner. 
De har ansvaret med å beskytt seg selv med å unngå folkemengder osv. 

Det er ikke anbefalt å danne flokkimmunitet når det gjelder vaksinering mot influensa. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...