Gå til innhold

Sove alene hjemme, hvor gammel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor gammet var barnet/ungdommen din når hen sov alene hjemme første gang? Gjerne da helt alene uten søsken..

Anonymkode: 22890...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var 12 og 13 første gang de sov. Hadde da avtale med nabo om å sjekke innom, og at ungene kunne ringe ham eller til svigers.

Vet mange syns at det er tidlig, men eldste hadde da den sommeren vært på sæter å jobbet sammen med 1 annen ungdom på 16 år hele sommeren, så vi viste de klarte det. Året etter dro begge ungdommene på sommeren jobb på sæter.

Bor og slik at det er svært lite risiko for at andre skulle gidde å komme for å feste som jeg vet en del foreldre er reddw for

Jeg tenker en for se selv hvordan sitt barn er og hvordan de er i forhold til ansvar osv

Anonymkode: ff956...43c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor gammet var barnet/ungdommen din når hen sov alene hjemme første gang? Gjerne da helt alene uten søsken..

Anonymkode: 22890...9a2

16

Anonymkode: 9ae29...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

16

Men h*n drakk ikke, festet ikke og ett greit barn! Nabo som er familie som kunne stille opp om det var noe. 

Skrevet

16 er veldig sent synes jeg. Er jo veldig mange som flyttet på hybel som 16 åringer (potensielt 15 år alt ettersom når han er født på året). Ganske kjipt som ungdom om man aldri har sovet alene hjemme før man flytter ut liksom. 

Anonymkode: 23cf2...65e

• Liker 1
Skrevet

Tror faktisk ikke jeg selv sov alene hjemme i huset før jeg ble 17-18 eller noe. Foreldrene mine var stort sett hjemme alltid. I tillegg var jeg vel litt mørkredd og engstelig for lyder og er det egentlig enda 😄 kommer jo veldig an på hvem man er 

Anonymkode: b7db9...ddd

• Liker 2
Skrevet

Vår eldste sov aldri alene i vårt hus før han flyttet ut. Vår mellomste var alene noen dager når han var 16. Den yngste vet vi ikke enda. Det blir ikke på en stund ennå. I vårt miljø er det ikke vanlig å reise fra dem før de er tidligst 15-16 år. Det har noe med hvor vi bor og miljøet rundt oss. Det er ingen her som flytter på hybel når de er 16. 

Anonymkode: 9aeb1...954

• Liker 2
Skrevet

Jeg var 12. Hadde en avtale med naboen om at jeg kunne kontakte dem hvis jeg trengte det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 23.20):

Vår eldste sov aldri alene i vårt hus før han flyttet ut. Vår mellomste var alene noen dager når han var 16. Den yngste vet vi ikke enda. Det blir ikke på en stund ennå. I vårt miljø er det ikke vanlig å reise fra dem før de er tidligst 15-16 år. Det har noe med hvor vi bor og miljøet rundt oss. Det er ingen her som flytter på hybel når de er 16. 

Anonymkode: 9aeb1...954

Helt enig. Må være folk langt oppi nord. Her bor de hjemme lengre!

Forstår heller ikke behovet for å reise vekk fra unge i en sårbar alder..

Skrevet

Gutt. Han var 13-14. 15 år før han var alene en helg. Null stress. 

Anonymkode: 37ab5...458

Skrevet

Fra jeg var 14 var jeg hjemme i påskeferien mens foreldrene mine var på hytta. Hadde ingen interesse av å dra på fjellet med dem lengre, så det var best for alle. Koste meg hjemme med ostesmørbrød og tv. Ingen fare for festing, jeg var ikke den type jente.

Reiste på språkreise alene samme sommer.

Anonymkode: 79b44...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...