AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #1 Skrevet 7. november 2025 Det finnes hundrevis av småkommuner i Norge. Med svært varierende grad av kompetanse på direktør-ansettelser. Kanskje dette kan være min vei inn i i direktørjobb i en liten kommune. Jeg har en bachelrograd i et samfunnsfag. Ellers ingen ledererfaring. Hadde en jobb i offentlig sektor i noen år. Det er det. HAr du noen gode forslag til hvordan lande en jobb som kommunedirektør? Hvor begynner man? Anonymkode: ecb4a...504 1
Druid Skrevet 7. november 2025 #2 Skrevet 7. november 2025 Du må skaffe deg god mellomledererfaring, og ta på deg et politisk verv. Utfordringen er at stillingen er en toppleder stilling som er underlagt et inkompetent og lallende idiotisk styre, hvilket betyr at man skal balansere enorme oppgaver innen ett budsjett designet for en mye mer fleksibel organisasjon enn det man har råd til, lov til og politisk støtte for. Det krever erfaring og mellomledere er de som typisk lever tettest på oppgavene. Det krever også politisk teft og forståelse av politisk prosess, og det er enklest å få i et politisk parti. Man KAN realitetsorientere ett politisk styre, men da må man kunne spillereglene. Veldig mange kommunedirektører som har blitt sparket, blir sparket fordi de ikke evner fungere politisk. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #3 Skrevet 7. november 2025 At det finnes gode og dårlige ledere av norske kommuner er én ting, men det er ikke alltid det er kommunedirektøren alene sin skyld at det er stor gjennomtrekk av kommunedirektører, og dårlig kommuneøkonomi. Husk at forholdene i små kommuner kan være veldig vanskelige å navigere i pga små forhold. Alle kjenner alle, og alle har interesser og bindinger, slektskap, kjennskap og eierskap i øst og vest. Dette gjelder i aller høyeste grad også kommunepolitikerne. Klimaet, rolleforståelsen og kommunikasjonen mellom politisk og administrativt ledd er mildest talt krevende, og selv om det er politikerne som er udugelige er det kommunedirektøren som har uriasposten i så måte. Når det er sagt: for å bli kommunedirektør må du ha både formal- og realkunnskap og erfaring innen offentlig forvaltning. Du må også ha ledererfaring og -kompetanse. De fleste har hatt lederstillinger på lavere nivå i offentlig forvaltning før de blir kommunedirektør. Selv kommunedirektørene i de minste kommunene har dette. Anonymkode: a2ccb...f38 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #4 Skrevet 7. november 2025 Sogndal har en stilling ledig nå. Den forrige fikk tidenes sluttpakke og oppgjør Anonymkode: 54d0b...f04 2
NoaideBiehtar Skrevet 7. november 2025 #5 Skrevet 7. november 2025 Druid skrev (2 timer siden): Du må skaffe deg god mellomledererfaring, og ta på deg et politisk verv. Utfordringen er at stillingen er en toppleder stilling som er underlagt et inkompetent og lallende idiotisk styre, hvilket betyr at man skal balansere enorme oppgaver innen ett budsjett designet for en mye mer fleksibel organisasjon enn det man har råd til, lov til og politisk støtte for. Det krever erfaring og mellomledere er de som typisk lever tettest på oppgavene. Det krever også politisk teft og forståelse av politisk prosess, og det er enklest å få i et politisk parti. Man KAN realitetsorientere ett politisk styre, men da må man kunne spillereglene. Veldig mange kommunedirektører som har blitt sparket, blir sparket fordi de ikke evner fungere politisk. Men mange av de som sparkes får en god sluttpakke og det er kanskje det ts håper på? 😎 Man må tåle å stå i mye dritt da. Men enig i betraktningene dine. TS, jeg kjenner til nyutdannede siviløkonomer som har fått kommunedirektørstillinger i knøttsmå kommuner. Men de har forsvunnet lynraskt igjen da. Det er ikke en jobb for pingler, og helt ærlig, det er dårlig betalt mtp nivået av ledelse og innsikt man skal ha. Du må brenne for det du gjør skal du holde ut, det er ingen som gjør det for pengene sin del.
NoaideBiehtar Skrevet 7. november 2025 #6 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): . Selv kommunedirektørene i de minste kommunene har dette. Anonymkode: a2ccb...f38 Ikke alltid, nei.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #7 Skrevet 7. november 2025 Du må søke på en kommunedirektørstilling da. Formellkompetanse er viktig for å bli lagt merke til og få delta i førstegangsintervju, med mindre du er kjent allerede. Realkompetanse er viktig for å gå videre i intervjurundene. Og det er sjelden kommunedirektørene har noe direkte ansvar for skakkjørt økonomi, det er politikerene som vedtar budsjett og bevilger penger. Anonymkode: 67c5c...4b4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #8 Skrevet 7. november 2025 NoaideBiehtar skrev (30 minutter siden): TS, jeg kjenner til nyutdannede siviløkonomer som har fått kommunedirektørstillinger i knøttsmå kommuner. Dette vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på. Hvilke kommuner dreier det seg om, og når? Anonymkode: a2ccb...f38 3 1
Rosa Dartle Skrevet 7. november 2025 #9 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på. Hvilke kommuner dreier det seg om, og når? Anonymkode: a2ccb...f38 Lurer litt på det samme. Min erfaring er at de som blir kommunedirektører starter som saksbehandlere i kommunen, har politiske verv, deretter blir kommunalsjef, og til slutt blir kommunedirektør. Man trenger ikke nødvendigvis lang utdanning, men en kommune er ganske krevende å være leder for. Det er tunge og kompliserte prosesser, og det lønner seg å kjenne både politikk og administrasjon godt. 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 7. november 2025 #10 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det finnes hundrevis av småkommuner i Norge. Med svært varierende grad av kompetanse på direktør-ansettelser. Kanskje dette kan være min vei inn i i direktørjobb i en liten kommune. Jeg har en bachelrograd i et samfunnsfag. Ellers ingen ledererfaring. Hadde en jobb i offentlig sektor i noen år. Det er det. HAr du noen gode forslag til hvordan lande en jobb som kommunedirektør? Hvor begynner man? Anonymkode: ecb4a...504 Ta en «potetutdanning som kan brukes til alt» i bunn Økonom, ingeniør, vernepleier, sykepleier, velferdsviter, eller andre. Topp å kjenne til økonomistyring og offentlig forvaltning. Jobb «på gulvet» i noen år, gjerne kommunalt. Sett deg inn i hva kommunestyret jobber med. Les deg opp på ting. Krydre videreutdanningen med offentlig forvaltningsrett / offentlig administrasjon, eller hva slikt nå heter. Søk deg til relevante administrative stillinger i kommunen / fylkeskommunen. Bygg nettverk og relasjoner på kryss og tvers av sektorer. Ta en mastergrad i organisasjon og ledelse / tilsvarende. La være å ligge med ansatte, kollegaer, begå korrupsjon, lever korrekt skattemessig, lever alltid byggesøknader til kommunen ved behov, hold din sti noe så inn i helvete ren. Søk i vei. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #11 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sogndal har en stilling ledig nå. Den forrige fikk tidenes sluttpakke og oppgjør Anonymkode: 54d0b...f04 Ja, men han bør nesten skifte navn også, skal han få arbeid igjen. Høgst merkelig sak. Aner ikke om det er kommunen generelt som er kokko, eller kommunedirektøren. Anonymkode: afbc3...5f9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #12 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sogndal har en stilling ledig nå. Den forrige fikk tidenes sluttpakke og oppgjør Anonymkode: 54d0b...f04 Folldal kommune også. Anonymkode: e33b8...ddb
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #13 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, men han bør nesten skifte navn også, skal han få arbeid igjen. Høgst merkelig sak. Aner ikke om det er kommunen generelt som er kokko, eller kommunedirektøren. Anonymkode: afbc3...5f9 Det er ingen tvil, det er kommunedirektøren. Kommunen dvs. kommunedirektøren tapte så det sang i tingretten i en personalsak og han trosset deretter kommunestyret ved å ikke trekke anken til lagmannsretten selv om kommunestyret vedtok å trekke anken. Det har kommet flere varsler på han både i denne jobben og tidligere jobb. Anonymkode: b2696...0a3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #14 Skrevet 7. november 2025 Først: vær så snill, ikke ta en sånn jobb uten at du har mere kvalifikasjoner. Den kommunen som ansetter deg med den kompetansen du har nå kommer til å være desperat, og de ansetter hva som helst. Du kommer til å støte på vanskeligheter du ikke skjønner bæret av i løpet av få uker. Hvis du vil bli en kommunedirektør som de ansatte har en smule respekt for, og en kommunedirektør som gjør noe nytte for seg, jobber du deg litt opp i kommune først, sånn at du skjønner hva du driver med. Kommunedrift og særlig kommuneøkonomi er et helt eget fagfelt, og det hjelper ikke så mye om du har jobbet litt i annen offentlig administrasjon først. Jeg har vært så lenge i kommune at jeg har sett særs dyktige rådmenn gå, og sånn ymse kommunedirektører komme og gå, og jeg tenker du må være en helt egen type for å få det til å funke med både et godt forhold til politikerne og en veldrevet administrasjon. Og ikke minst må du ha en vanvittig arbeidskapasitet og god forståelse for enten dine ansatte sin kompetanse eller fagene deres for at det skal gå. I vår kommune har vi i noen år vært uheldige med rekrutteringen og fått kommunedirektører som har manglet dette, og både økonomien, rekrutteringen og organisasjonen lider under det. Anonymkode: bd0c3...48b
NoaideBiehtar Skrevet 7. november 2025 #15 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på. Hvilke kommuner dreier det seg om, og når? Anonymkode: a2ccb...f38 Rosa Dartle skrev (3 timer siden): Lurer litt på det samme. Min erfaring er at de som blir kommunedirektører starter som saksbehandlere i kommunen, har politiske verv, deretter blir kommunalsjef, og til slutt blir kommunedirektør. Man trenger ikke nødvendigvis lang utdanning, men en kommune er ganske krevende å være leder for. Det er tunge og kompliserte prosesser, og det lønner seg å kjenne både politikk og administrasjon godt. Jeg har egentlig ikke lyst til å oute verken personer eller kommuner her - men ha med dere at mange kommuner sliter veldig med å rekruttere også kommunedirektør. Ja det er svært krevende å lede en kommune. Men noen må lede den. Noen er bedre enn ingen.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #16 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ingen tvil, det er kommunedirektøren. Kommunen dvs. kommunedirektøren tapte så det sang i tingretten i en personalsak og han trosset deretter kommunestyret ved å ikke trekke anken til lagmannsretten selv om kommunestyret vedtok å trekke anken. Det har kommet flere varsler på han både i denne jobben og tidligere jobb. Anonymkode: b2696...0a3 Jeg bor i Sogndal, det har vært texas i åresvis. Anonymkode: 54d0b...f04
Mhmjadda Skrevet 8. november 2025 #17 Skrevet 8. november 2025 Druid skrev (16 timer siden): Du må skaffe deg god mellomledererfaring, og ta på deg et politisk verv. Utfordringen er at stillingen er en toppleder stilling som er underlagt et inkompetent og lallende idiotisk styre, hvilket betyr at man skal balansere enorme oppgaver innen ett budsjett designet for en mye mer fleksibel organisasjon enn det man har råd til, lov til og politisk støtte for. Det krever erfaring og mellomledere er de som typisk lever tettest på oppgavene. Det krever også politisk teft og forståelse av politisk prosess, og det er enklest å få i et politisk parti. Man KAN realitetsorientere ett politisk styre, men da må man kunne spillereglene. Veldig mange kommunedirektører som har blitt sparket, blir sparket fordi de ikke evner fungere politisk. Startet med å sitere deg, og fant ut nedover i tråden at det var flere med interessante svar. Lærerik tråd som fikk meg til å reflektere 😊
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #18 Skrevet 8. november 2025 Det beste er å søke jobber som lavere leder i kommunen (først teamleder, så avdelingsleder, for eksempel). Så avansere til områdeleder (eks. leder for kultur og oppvekst, leder for helse el.), ta en mastergrad i ledelse eller i økonomi, og så søke på stillinger som kommunedirektør. Anonymkode: 4a741...02b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #19 Skrevet 8. november 2025 Har jobbet tett på kommunedirektør i 12 år. Kunne ALDRI tenke meg den jobben. Og hvertfall ikke uten kjennskap til kommune og offentlig forvaltning. Du blir «tatt» ganske raskt om du ikke kan svare for deg i politiske møter, og stå til ansvar om noen andre gjør noe galt. Husk at en kommune er kompleks, vi bruker å si at vi har med folk å gjøre fra vugge til grav. Anonymkode: 08846...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #20 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bor i Sogndal, det har vært texas i åresvis. Anonymkode: 54d0b...f04 Jeg bor også i Sogndal og er helt enig at det har vært helt Texas. Anonymkode: b2696...0a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå