AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #21 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor mange på snart 6 år kjenner du som leser selv? Anonymkode: f2e3d...5ef Det er da ikke så uvanlig? Kjenner flere som leser/leste i den alderen. Gjorde det selv, det samme gjorde søsknene mine og flere andre jeg kjenner. Kjenner også barn nå i de alderen som leser, noen litt, noen mer. Anonymkode: 1472d...bac 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #22 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er da ikke så uvanlig? Kjenner flere som leser/leste i den alderen. Gjorde det selv, det samme gjorde søsknene mine og flere andre jeg kjenner. Kjenner også barn nå i de alderen som leser, noen litt, noen mer. Anonymkode: 1472d...bac Jeg kjenner ingen barn i barnehagen som leser godt nok til å lese en bok. Men spennende at du har annen erfaring Anonymkode: f2e3d...5ef
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #23 Skrevet 8. november 2025 Astrid Lindgren: Pippi, Emil, Bakkebygrenda. Ronja får de enda mer ut av når de er 7-8-9, så gjerne vent litt med den Roald Dahl er gøy. Maria Parr er fantastisk, Vaffelhjarte kan være fin å begynne med. De andre passer bedre om et par år. Dinosaurgjengen, dyrehagedetektivene, detektivbyrå nr 2? Kom ikke på flere nå. Hilsen norsklærer Anonymkode: c4c3f...b4d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #24 Skrevet 8. november 2025 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er da ikke så uvanlig? Kjenner flere som leser/leste i den alderen. Gjorde det selv, det samme gjorde søsknene mine og flere andre jeg kjenner. Kjenner også barn nå i de alderen som leser, noen litt, noen mer. Anonymkode: 1472d...bac Jeg tenker det er litt dårlig gjort mot barn, det å la den viktige leketiden før "alvoret" setter inn bli plikt, det å sette dem til å lese før de skal gjøre det lell på skolen. En får helt andre assisiasjoner ved at andre leser for seg enn ved å lese selv, det er noe sosialt ved det, i barnealder. Eventyr er noe barn husker senere. Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #25 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er da ikke så uvanlig? Kjenner flere som leser/leste i den alderen. Gjorde det selv, det samme gjorde søsknene mine og flere andre jeg kjenner. Kjenner også barn nå i de alderen som leser, noen litt, noen mer. Anonymkode: 1472d...bac Jeg lærte meg å lese som fireåring, likevel leste mamma for meg på sengekanten til jeg var minst 8-9 år. Min egen seksåring har akkurat knekt lesekoden, men det at hun kommer seg gjennom en enkel bok betyr selvfølgelig ikke at vi skal slutte å lese Matilda sammen. Det er virkelig ingen motsetning mellom å bli lest for og å lære seg å lese selv, jo mer bøker jo bedre 😊 Anonymkode: 4f248...550 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #26 Skrevet 9. november 2025 Og til TS: støtter forslagene om Astrid Lindgren og Roald Dahl! 😁 Anonymkode: 4f248...550 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #27 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker det er litt dårlig gjort mot barn, det å la den viktige leketiden før "alvoret" setter inn bli plikt, det å sette dem til å lese før de skal gjøre det lell på skolen. En får helt andre assisiasjoner ved at andre leser for seg enn ved å lese selv, det er noe sosialt ved det, i barnealder. Eventyr er noe barn husker senere. Anonymkode: c963c...605 Det er jo fullt mulig å gjøre begge deler. Både la barnet lese selv, hvis det har lyst og kan, lese for barnet, og lese sammen - barnet leser litt høyt for den voksne, den voksne leser høyt for barnet. Det er koselig å bli lest for, så det kan man jo fortsette med, uansett! Samtidig er barn forskjellige. Noen leser naturlig tidlig, og da må de jo få lov til det. For noen er lesing en plikt, og slitsomt, for andre er det like morsomt som annen lek, og da må de jo få lov til å lese, og få tilgang til morsomme bøker, med passe vanskelighetsgrad. Støtter forslagene om Lindgren og Dahl, men syns de passer bedre for litt eldre barn. Men noen av bøkene til Lindgren kan passe også for så små barn, f.eks Emil, Bråkmakergata og Bakkebygrenda. Enhjørningakademiet handler om litt eldre jenter, men kan kanskje være morsomme, enten nå eller om et par år. Anonymkode: 1472d...bac 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #28 Skrevet 9. november 2025 Aurora-bøkene til Anne-Cath Vestly. Anonymkode: 36c69...2f8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #29 Skrevet 9. november 2025 Lesing er vel ingen naturlig utvikling i seg selv, det krever mye fokus? Fokus barn kunne ha brukt i skog, fri lek ute? Det handler bare om når en fokuserer på det? En skal fokusere en hel skolegang på det? Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #30 Skrevet 9. november 2025 Det å lære barn å alltid være først, kan gi barn ringvirkninger senere som det kan være vanskelig å løse opp i. Fus er et dobbeltydig ord. Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #31 Skrevet 9. november 2025 Jeg husker i alle fall at vi lærte å lese og skrive sammen i klassen, ikke som et soloprosjekt der noen satt og kjedet seg. Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #32 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det å lære barn å alltid være først, kan gi barn ringvirkninger senere som det kan være vanskelig å løse opp i. Fus er et dobbeltydig ord. Anonymkode: c963c...605 Enig i dette, og at man selvsagt ikke skal presse barn til å være «flinke». Men noen barn liker å lese, de syns det er gøy, og de lærer seg det selv. Da syns jeg ikke det er riktig å tvinge dem til å vente. Noen tegner, noen bygger Lego, noen leser, og noen liker alt dette, både før og etter skolestart. Det må være lov. Anonymkode: 1472d...bac
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #33 Skrevet 9. november 2025 Jeg leser Harry Potter til 9 åringen. Hun kan lese selv, men koselig å gjøre det samnen etter en lang dag med skole og annet stress😊 Anonymkode: ceaf4...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #34 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lesing er vel ingen naturlig utvikling i seg selv, det krever mye fokus? Fokus barn kunne ha brukt i skog, fri lek ute? Det handler bare om når en fokuserer på det? En skal fokusere en hel skolegang på det? Anonymkode: c963c...605 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg husker i alle fall at vi lærte å lese og skrive sammen i klassen, ikke som et soloprosjekt der noen satt og kjedet seg. Anonymkode: c963c...605 Jeg lærte å lese "av meg selv" da jeg var 4 jeg og. Det var ikke fordi jeg kjedet meg men fordi jeg elsket å bli lest for og spesielt mamma leste veldig mye for meg, og fordi jeg var nysgjerrig på lesing. Jeg plukket det opp fra å bli lest for og fordi jeg hele tiden spurte hva som sto her og der, hvilken bokstav det og det var, ville lære å skrive navnet mitt og slikt. Er det mamma har fortalt. Har barnehagebarn selv og jeg pusher på ingen måte på lesing men barnet spør daglig om å bli lest for og vil gjerne lære bokstaver. Dette er gøy for mange barn Tror ikke det er vanlig at foreldre tar 4-5-åringer inn fra lek og tvinger dem til å sitte og lære å lese altså så det trenger du nok ikke bekymre deg for. Skjønner ikke helt hva du mener med fokus men gjennom livet og også som barn er lesing noe av det eneste jeg har klart å fokusere på uten å anstrenge meg på noen måte. Ellers har jeg konsentransjonsproblemer men akkurat lesing (av skjønnlitteratur ikke faglitteratur) har jeg alltid klart å gjøre. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kjenner ingen barn i barnehagen som leser godt nok til å lese en bok. Men spennende at du har annen erfaring Anonymkode: f2e3d...5ef Barn som er 6 år nå går vel på skolen. Og personen spurte vel om lese selv/lese for nettopp fordi om 6-åringen skal lese selv er det naturlig å foreslå noe enklere og kanskje med blokkbokstaver heller enn en Roahl Dahl-bok TS: Jeg ville og prøvd meg på Astrid Lindgren. Anonymkode: ca5c1...86d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #35 Skrevet 9. november 2025 Jeg husker fortsatt et eventyr moren vår leste for oss, eller i alle fall meg. Et eventyr om en ond enøyd stemor, og to onde enøyde stesøtre. Og pike med fyrstikkene leste hun om og om igjen. Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #36 Skrevet 9. november 2025 Just now, AnonymBruker said: Jeg husker fortsatt et eventyr moren vår leste for oss, eller i alle fall meg. Et eventyr om en ond enøyd stemor, og to onde enøyde stesøtre. Og pike med fyrstikkene leste hun om og om igjen. Anonymkode: c963c...605 Pike med fyrstikkene. Var så trist. Jeg tenkte på det i flere dager og netter. Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #37 Skrevet 9. november 2025 Just now, AnonymBruker said: Pike med fyrstikkene. Var så trist. Jeg tenkte på det i flere dager og netter. Anonymkode: c963c...605 Piken, skulle det stå. Så irriterende med den ordboken. Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #38 Skrevet 9. november 2025 4 minutter siden, AnonymBruker said: Pike med fyrstikkene. Var så trist. Jeg tenkte på det i flere dager og netter. Anonymkode: c963c...605 Stesøstre, herregud! Anonymkode: c963c...605
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #39 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barn som er 6 år nå går vel på skolen. Og personen spurte vel om lese selv/lese for nettopp fordi om 6-åringen skal lese selv er det naturlig å foreslå noe enklere og kanskje med blokkbokstaver heller enn en Roahl Dahl-bok Jeg er ts, og jeg skrev snart 6 åring. Og jeg skrev at vi ønsker bøker hvor vi kan lese et kapittel hver kveld 😊 Anonymkode: f2e3d...5ef
Anonym6789 Skrevet 9. november 2025 #40 Skrevet 9. november 2025 Vår 6 åring elsker Detektivbyrå nr 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå