AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #1 Skrevet 7. november 2025 Det nærmer seg bursdag igjen. I fjor hadde barnet felles feiring med to andre i klassen, la oss kalle dem B og C. I starten var det tiltenkt at de kun skulle være to (mitt barn + B) men for å være inkluderende spurte vi også C, som sa ja. Det jeg i ettertid har funnet ut er at C ikke har vært særlig snill mot mitt barn. Det er snakk om utestenging og nedsettende kommentarer. I år ha vi derfor lovet at barnet skulle få feire burdagen på en annen måte. Mitt barn og C sees aldri privat heller. Barnet mitt har imidlertid lyst å feire med B, som i fjor + en annen venn fra klassen. Disse tre leker ofte sammen og har bursdag omtrent på samme tid. Vi foreldrene har derfor gått sammen og planlagt en felles feiring for disse tre nå i desember. Utfordringen er hva vi gjør om C, som var med i fjor spør om å få bli med i år også. C har bursdag først om to måneder,men det er ingen andre i klassen som har bursdag da. Derfor vil det kanskje bli (jeg vet ikke, men tror) vanskelig for C å finne noen å feire fellesbursdag sammen med. Nesten alle i klassen har felles bursdag med andre. 2-3 stk per bursdag er vanlig. Det jeg lurer på er hvor langt man bør gå i å ta hensyn til dette. Som nevnt er det snakk om en som mitt barn ikke har særlig kontakt med og i fjor kunne jeg tydelig se skuffelsen i øynene på barnet mitt da jeg spurte om C også kunne bli med på fellesbursdag. Barnet våget ikke si nei i frykt for å skuffe de andre har jeg i ettertid blitt fortalt , og det var først etterpå vi fikk vite om at C har oppført seg dårlig. På selve bursdagsfeiringen ble også mitt barn helt ignorert av C, det var ingen interaksjon. Jeg ønsker ikke å bli sett på som en som legger opp til utestenging, men vil jo selvfølgelig at mitt barn som endelig har funnet noen gode venner (etter å ha slitt en del sosialt), skal få en hyggelig bursdag. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 7906c...1b6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #2 Skrevet 7. november 2025 inkludert alle, selvom C er kjip. Snakk med foreldrene, og forsåvidt direkte til C også om hens oppførsel. Anonymkode: 64bf7...ee1 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #3 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Utfordringen er hva vi gjør om C, som var med i fjor spør om å få bli med i år også. C har bursdag først om to måneder,men det er ingen andre i klassen som har bursdag da. Derfor vil det kanskje bli (jeg vet ikke, men tror) vanskelig for C å finne noen å feire fellesbursdag sammen med. Nesten alle i klassen har felles bursdag med andre. 2-3 stk per bursdag er vanlig. Det er da ikke normalt å feire bursdag to måneder på forhånd, så her har du grunnen. Og så kan du jo også bare være ærlig med foreldrene, da. Anonymkode: 1974e...2c1 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #4 Skrevet 7. november 2025 Hadde aldri gått med på felles feiring uansett jeg da men iallfall ikke når ting er som de er. Enten må dere jo nå feire sammen eller så kan dere har egen feiring, det er løsningen jeg hadde gått for. Anonymkode: 8261f...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #5 Skrevet 7. november 2025 Når du allerede har spurt C er det for sent å endre noe. Men dette kan være en fin anledning til å snakke med foreldrene til C og spørre om de har lagt merke til noe uvennskap mellom jentene. Anonymkode: e8dad...2f4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #6 Skrevet 7. november 2025 Veldig merkelig å feire 2 mnd før fødselsdag, men siden dere synes det var greit i fjor er det vanskelig å bruke det som argument i år. Men verdt et forsøk. Jeg regner med at C blir invitert uansett, så da spiller det ingen rolle om han også er "bursdagsbarn". Anonymkode: f000a...504 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #7 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du allerede har spurt C er det for sent å endre noe. Men dette kan være en fin anledning til å snakke med foreldrene til C og spørre om de har lagt merke til noe uvennskap mellom jentene. Anonymkode: e8dad...2f4 Har jo ikke spurt i år. Mye har endret seg siden sist bursdag da alle var nye for hverandre. De har ikke lagt merke til noe. ts Anonymkode: 7906c...1b6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #8 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når du allerede har spurt C er det for sent å endre noe. Men dette kan være en fin anledning til å snakke med foreldrene til C og spørre om de har lagt merke til noe uvennskap mellom jentene. Anonymkode: e8dad...2f4 Ts har ikke spurt c i år. De spurte han i fjor om han ville feire felles i fjor, men har ikke lyst å spør i år. Anonymkode: 9f868...0a5 3
Anonym Frøken Skrevet 7. november 2025 #9 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig merkelig å feire 2 mnd før fødselsdag, men siden dere synes det var greit i fjor er det vanskelig å bruke det som argument i år. Men verdt et forsøk. Jeg regner med at C blir invitert uansett, så da spiller det ingen rolle om han også er "bursdagsbarn". Anonymkode: f000a...504 Jeg stusser også over dette med 2 mnd. Mini feiret i februar med 4 andre fra klassen. To har bursdag sent i januar og de tre andre har tidlig februar. Plutselig nå ramlet det invitasjon på bursdag i slutten av denne mnd. hvorpå to av bursdagsbarna er de som feiret sin i februar med mini. Og de tre andre har bursdag nov/des. Og jeg tenker at C blir vel også en gjest i den bursdagen? Så eneste forskjellen med å ha med C er at utgiftene blir delt på flere.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #10 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Veldig merkelig å feire 2 mnd før fødselsdag, men siden dere synes det var greit i fjor er det vanskelig å bruke det som argument i år. Men verdt et forsøk. Jeg regner med at C blir invitert uansett, så da spiller det ingen rolle om han også er "bursdagsbarn". Anonymkode: f000a...504 Det var annerledes i fjor jo. Da kjente vi jo ikke til det vi vet nå. ts Anonymkode: 7906c...1b6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #11 Skrevet 7. november 2025 Anonym Frøken skrev (7 minutter siden): Jeg stusser også over dette med 2 mnd. Mini feiret i februar med 4 andre fra klassen. To har bursdag sent i januar og de tre andre har tidlig februar. Plutselig nå ramlet det invitasjon på bursdag i slutten av denne mnd. hvorpå to av bursdagsbarna er de som feiret sin i februar med mini. Og de tre andre har bursdag nov/des. Og jeg tenker at C blir vel også en gjest i den bursdagen? Så eneste forskjellen med å ha med C er at utgiftene blir delt på flere. For barnet spiller det en rolle. Utgiftene er ikke noe problem. ts Anonymkode: 7906c...1b6 1
Uanonym bruker Skrevet 7. november 2025 #12 Skrevet 7. november 2025 Hvis C allerede er spurt, må dere nesten gjennomføre det. Hvis ikke, dropp fellesfeiring og la barnet ditt få feire bursdagen sin uten venner og "venner". Jeg synes det er dumt med sånne store fellesfeiringer i utgangspunktet, spesielt når barna har bursdag så langt fra hverandre i tid. Min erfaring er at for mange barn blir fellesfeiringer veldig slitsomt og "mye". Har inntrykk av at det er noe som passer foreldrene best (mindre jobb og mindre utgifter), ikke barna.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #13 Skrevet 7. november 2025 Uanonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis C allerede er spurt, må dere nesten gjennomføre det. Hvis ikke, dropp fellesfeiring og la barnet ditt få feire bursdagen sin uten venner og "venner". Jeg synes det er dumt med sånne store fellesfeiringer i utgangspunktet, spesielt når barna har bursdag så langt fra hverandre i tid. Min erfaring er at for mange barn blir fellesfeiringer veldig slitsomt og "mye". Har inntrykk av at det er noe som passer foreldrene best (mindre jobb og mindre utgifter), ikke barna. Nå er det andre gangen jeg må skrive at C ikke er spurt i år…. Dette er 3 venner som ønsker å feire sammen. ts Anonymkode: 7906c...1b6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #14 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var annerledes i fjor jo. Da kjente vi jo ikke til det vi vet nå. ts Anonymkode: 7906c...1b6 Så dere har da ikke tenkt til å invitere C i det hele tatt? Hadde vel vært bedre og sette seg sammen med de voksne og prate sammen. Her inviteres hele klassen eller kun samme kjønn. Anonymkode: b1d92...193
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #15 Skrevet 7. november 2025 Trenger da ikke være så veldig vanskelig. Spør C om å feire med dere, så svarer du jo bare at nei, siden C ikke er noe allright mot A, så ønsker vi ikke det i år. Anonymkode: e4958...455 3 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #16 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så dere har da ikke tenkt til å invitere C i det hele tatt? Hadde vel vært bedre og sette seg sammen med de voksne og prate sammen. Her inviteres hele klassen eller kun samme kjønn. Anonymkode: b1d92...193 C skal vel inviteres i bursdag? Bare ikke til å feire sin bursdag sammen med A og B? Anonymkode: e4958...455
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #17 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): C skal vel inviteres i bursdag? Bare ikke til å feire sin bursdag sammen med A og B? Anonymkode: e4958...455 Personlig så ser jeg ikke helt den store forskjellen på å være en av bursdagsbarna fremfor en gjest… 🫣 Anonymkode: b1d92...193 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #18 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trenger da ikke være så veldig vanskelig. Spør C om å feire med dere, så svarer du jo bare at nei, siden C ikke er noe allright mot A, så ønsker vi ikke det i år. Anonymkode: e4958...455 Det ville absolutt vært det enklest og beste, for det er jo sannheten. Men føler vi på en måte begår litt sosialt selvmord i foreldregruppa ved å gjøre dette? Foreldrene til C er veldig lett krenkbare. Det har vi sett i andre sammenhenger. ts Anonymkode: 7906c...1b6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #19 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Personlig så ser jeg ikke helt den store forskjellen på å være en av bursdagsbarna fremfor en gjest… 🫣 Anonymkode: b1d92...193 Så du som voksen ville uten problemer delt bursdagsfeiringen din med å feire med en person som snakket stygt om deg og behandlet deg som luft? ts Anonymkode: 7906c...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #20 Skrevet 7. november 2025 Lever ut innbydelser, med de dere har avtale med nå. Ting endres fra år til år, sånn er det bare 😊 Anonymkode: c3a20...340 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå