AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #21 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det en stor sjanse å ta å kjøpe to kattunger som skal være innekatt? Vil de ikke ut da? Anonymkode: 3014e...f60 Så lenge du har mulighet til å gi de et beriket inneliv så er det mulig - men det er avhengig av at du tar deg tid til å aktivisere kattene og gir de mange muligheter for klatring, hopping og utforskning. Aller helst en catio så de får litt frisk luft i trygge soner, igjen med samme muligheter for klatring osv. Om man har innekatter så burde omtrent hele hjemmet legges opp til kattene mener nå jeg, for at de skal få det så bra som mulig... Anonymkode: a947e...77d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #22 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Våre innekatter har alle vært født ute. De har sultet, fått sykdommer og vært underernært. Dette er ting de alltid vil ha ettereffektene av før de kom til oss og enjekte ting livet ut. Enten ville de ha ha blitt avlivet av dyrlege eller omkommet i situasjonen de var i, men de har fått et trygt og kjærlig hjem. De har det det veldig bra her og de får være ute med kattenett rundt terassen, får gå tur eller bli trillet rundt når været er greit. Ingen av dem liker våte eller kalde omgivelser. De har bra mat, leker og utfordringer. De får oppfølging og kos gjennom hele døgnet. De er sjeldent alene mer enn et par timer in gangen og blir med på ferier i Norge. Dyrlege hvis de blir syke eller skader seg og årlig vaksine. Alle blir kastrert rundt 6 mnd og ikke minst chippet tilfelle de skulle bli borte. Jeg har sett nok av katter ute bli skadet, skader andre eller påfører skade mot eiendom. De er til sjenanse for andre og ødelegger dyrelivet. Bor du på gård kan du gjerne ha katt ute, men i boligfelt eller nærheten av veier bør den være inne. Nå sitter jeg med en kattunge på 3 mnd her som ble født ute. Han hadde ikke hadde fått mat den siste tiden, var skitten og syk. Han kom til oss da han var 3 uker og han har fått flaske til alle døgnets tider. Han er snart like frisk som jevnaldrende, men det har vært mange runder med medisiner, øvelser, dyrlegebesøk og pleie. Alle våre katter sitter igjen med sykdommer eller traumer etter tiden sin ute. Med ansvarlig dyrehold kunne mange triste skjebner vært unngått. Utekatt er enkelt dyrehold - for eieren! Det er ikke uten grunn at utekatter privat blir forbudt i flere byer og land. Det er på tide med ansvarliggjøring av eierne. Ha innekatter med god samvittighet du TS. Fint at du skaffer to samtidig slik at de kan leke med hverandre. Det finnes katteforum for innekatter på Facebook så bli med der for tips 🙂 Anonymkode: 58420...712 At katter som blir FØDT ute i det fri sulter og får sykdommer er jo ikke uvanlig da. De har jo åpenbart ikke fått det de trenger og kan ikke sammenlignes med vanlige utekatter som er født inne og introdusert til det fra ung alder. Jeg har hatt katter i familien siden jeg ble født, og alle har blitt godt voksne (15+). De to jeg har nå er 9 og 5 år, og lever glade dager utendørs. Eldste kommer innom et par ganger i løpet av dagen for å spise litt, yngste har ikke turt å gå ut etter flytting enda, men viser tydelig at han ønsker seg ut. Ingen av de har vært syke, underernærte, eller unormalt skitne. Anonymkode: a947e...77d 1
Perfume Skrevet 7. november 2025 #23 Skrevet 7. november 2025 Hvis katter er en spesiell rase eller har vært inne siden de var født, så er det ikke dyreplageri. Joda, kanskje de fleste hadde hatt det fint ute også, men det blir litt som å si at alle mennesker ikke er skapt for å jobbe, kun leve livet.. Som sikkert også hadde vært sant for mange! Jeg har en spesiell katt som hadde blitt stjålet om den gikk ut, og har vært innekatt I mange år før jeg fikk den. Går helt fint! Må aktivisere litt og la den ha det gøy, få ut energi, den løper inne og leker mye. Den er en helt annen katt enn den var da den kom, etter å ha måtte dele oppmerksomhet med 8 andre katter før oss. Hun er frisk og fin og virker ha det helt topp!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #24 Skrevet 7. november 2025 Jeg synes man skal tenke seg godt om før man skaffer seg dyr, og være sikker på at man kan tilby dyret et godt liv. Jeg kunne f.eks godt tenke meg en hund, men siden jeg har en halvtimes kjøring til jobb og mannen ofte har lange arbeidsdager og reiser i forbindelse med jobb, så er ikke det mulig. Katt derimot kan vi ha, da vi har store jorder rundt huset hvor katten kan ferdes fritt og det kun er noen få dager i året med traktorkjøring der. Hadde vi bodd i en leilighet ville jeg neppe hatt noen dyr. Gullfisk kanskje? Anonymkode: 9ddc7...af8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #25 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våre innekatter har alle vært født ute. De har sultet, fått sykdommer og vært underernært. Dette er ting de alltid vil ha ettereffektene av før de kom til oss og enjekte ting livet ut. Enten ville de ha ha blitt avlivet av dyrlege eller omkommet i situasjonen de var i, men de har fått et trygt og kjærlig hjem. De har det det veldig bra her og de får være ute med kattenett rundt terassen, får gå tur eller bli trillet rundt når været er greit. Ingen av dem liker våte eller kalde omgivelser. De har bra mat, leker og utfordringer. De får oppfølging og kos gjennom hele døgnet. De er sjeldent alene mer enn et par timer in gangen og blir med på ferier i Norge. Dyrlege hvis de blir syke eller skader seg og årlig vaksine. Alle blir kastrert rundt 6 mnd og ikke minst chippet tilfelle de skulle bli borte. Jeg har sett nok av katter ute bli skadet, skader andre eller påfører skade mot eiendom. De er til sjenanse for andre og ødelegger dyrelivet. Bor du på gård kan du gjerne ha katt ute, men i boligfelt eller nærheten av veier bør den være inne. Nå sitter jeg med en kattunge på 3 mnd her som ble født ute. Han hadde ikke hadde fått mat den siste tiden, var skitten og syk. Han kom til oss da han var 3 uker og han har fått flaske til alle døgnets tider. Han er snart like frisk som jevnaldrende, men det har vært mange runder med medisiner, øvelser, dyrlegebesøk og pleie. Alle våre katter sitter igjen med sykdommer eller traumer etter tiden sin ute. Med ansvarlig dyrehold kunne mange triste skjebner vært unngått. Utekatt er enkelt dyrehold - for eieren! Det er ikke uten grunn at utekatter privat blir forbudt i flere byer og land. Det er på tide med ansvarliggjøring av eierne. Ha innekatter med god samvittighet du TS. Fint at du skaffer to samtidig slik at de kan leke med hverandre. Det finnes katteforum for innekatter på Facebook så bli med der for tips 🙂 Anonymkode: 58420...712 Det er forskjell på å slippe katten ut dørene hver dag - og slippe han inn igjen, fremfor å la de bli rene villkatter uten mat, dyrlegetilsyn, omsorg og husly. Vi overtok en livende redd innekatt. Den hadde bodd hos ein eier som brydde seg, vaksiner var tatt, sterilisering var ordnet og alt var på stell. Av forskjellige årsaker ble katten omplassert til oss, da var dette 3 omplasseringen, med klar beskjed om att denne katten aldri vil våge utelivet. Om den ville orke mennesker generelt. Dette var en katt som sprang og gjemte seg når vi fikk besøk og knapt orket kos. De hadde prøvd å ha katten litt ute, men den hatet det! Dette var vi innforstått med, klart pus skulle få vere inne. 4 uker tok det før katten gikk inn og ut med den største selvfølgelig. Her åpnet jeg dørene når han hadde vært her en måned og blitt vandt med oss, - og sommervarmen lokket. Jammen gikk han ut! Han er blitt gårdens største musefanger, - har aldri sett stoltere pus første gang den kom hjem for å vise frem fangsten. Den ligger alltid inne å sover, helst i sengen med meg, - men kan duppe ute om det er pent vær og varmt i en utesofa. I det øyeblikket katten fikk smaken på utelivet, fikk den rett og slett selvtillit og livsglede tilbake. Nå hilser den på alle folk han ser med halen i været, glad og fornøyd. En gang har katten vært i slosskamp med en nabokatt, med ett klor på nesen som resultat, da var han direkte fornærmet i 3 dager, så var det glemt. Han skal jo passe på riket sitt. Så pus her fikk det nok bedre ved å gå fra blokklivet i byen, til smaken av utelivet på landet. Dette er fremdeles en katt som ligger inne og sover mesteparten av dagen, men når den er våken vil han ut av egen, fri vilje. Han har dokasse inne, mat inne, varme inne, seng inne, men ut vil han. Anonymkode: cc2a1...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #26 Skrevet 7. november 2025 Jeg hadde en perser for noen år siden. Hadde han først i innhegning, men han klarte å rømme. Han elsket å være ute. Da jeg flyttet til en plass med hage og skog, var han ute-/innekatt. Han også blomstret når han fikk være på eventyr. Han dro ikke langt avsted, men det var veldig hyggelig å se han komme galopperende gjennom hagen, med pelsen som en sky bak seg. De har jo flatt ansikt, men han er den tøffeste katten jeg har hatt, og det var få andre katter som turte besøke eiendommen. Så han elte dem ned heia noen ganger. Han var verdens skjønneste med familien sin (både mennesker og katt). Tror aldri det blir total enighet ang utekatt eller innekatt. Før var jeg helt imot innekatt, men nå er jeg mere åpen for at det i enkelte tilfeller kan være ok. Anonymkode: 6a7a0...cc5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå